loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 500 هزار تومان
پاتوق کتاب
25 مشکل که فقط عاشقان کتاب می‌فهمند

25 مشکل که فقط عاشقان کتاب می‌فهمند

با این‌که مطالعه، یک فعالیت فوق‌العاده مفید است اما عاشقان کتاب هم با برخی مسائل روبرو می‌شوند. برخلاف تصور، مشکلات کتابخوانی دامنه وسیعی دارند و برخی از آن‌ها می‌توانند برای افرادی که به اصطلاح کرم کتاب هستند، آزاردهنده باشند. اما خوشبختانه، بیشتر این مشکلات راهکارهای نسبتاً ساده‌ای دارند. برای روشن شدن مطلب باید بگوییم کرم کتاب به کسی اطلاق می‌شود که زمان زیادی را صرف خواندن یا مطالعه می‌کند و حتی مطالعه را بر کارهای دیگری که بیشتر مردم لذت‌بخش می‌دانند (از جمله تعاملات اجتماعی و سایر اشکال سرگرمی) نیز ترجیح می‌دهد. با این تعریف، مشکلات عاشقان کتاب‌ به‌عنوان مشکلاتی تعریف می‌شوند که فقط خودشان آن‌ها را می‌فهمند و بر زندگیشان تأثیر می‌گذارد. در این مقاله سعی داریم به بررسی مشکلات دوستداران کتاب بپردازیم. با ما همراه باشید.

مشکلات عاشقان کتاب و نحوه غلبه بر آن‌ها

بیایید برخی از رایج‌ترین مشکلاتی را که بیشتر دوستداران کتاب با آن روبرو هستند، بررسی کنیم.

گرانی کتاب بزرگترین معصل برای عاشقان کتاب

مطالعه به خودی خود فعالیتی است که نیازی به سرمایه‌گذاری ندارد اما تهیه کتاب‌ها می‌تواند بسیار گران تمام شود، به‌خصوص اگر زیاد مطالعه می‌کنید و از افرادی هستید که ترجیح می‌دهید کتاب‌هایی فاخر و قطور داشته باشید. یک راه حل برای هر کرم کتاب این است که کتاب‌های مورد علاقه را از کتابخانه یا فروشگاه‌های کتاب دست دوم تهیه کند. یک راه حل مدرن‌تر هم سرمایه‌گذاری در یک اپلیکیشن کتاب الکترونیکی است. کتاب‌های الکترونیکی می‌توانند بدون گرفتن جای زیاد، صدها یا هزاران کتاب را همزمان در خود جای دهند. هرچند احساس در دست گرفتن یک کتاب کاغذی، یک احساس غیرقابل جایگزین برای دوستداران کتاب است اما مزیت خرید کتاب‌های دیجیتال کمتر بودن قیمت آن‌ها نسبت به نسخه‌های کاغذی است.


بیشتر بخوانید: کرم کتاب چیست؟


خماری کتاب

خماری کتاب تأثیر بسیار رایجی است که کتاب‌های عالی می‌توانند بر روی خوانندگان خود بگذارند. خماری کتاب احساسی است که به خواننده پس از اتمام یک کتاب (معمولاً یک رمان تخیلی بسیار جذاب) دست می‌دهد و او را برای ساعت‌ها یا حتی روزها پس از خواندن کتاب به فکر فرو می‌برد. اگرچه ممکن است این مسئله چندان بزرگ به نظر نرسد، اما می‌تواند خوانندگان را پس از اتمام یک کتاب عالی از شروع یک کتاب جدید ناتوان کند و سطح توقع خواننده را بالا ببرد. هنوز هیچ راهکاری برای درمان خماری کتاب کشف نشده اما یک راه خوب برای غلبه بر ناتوانی در برداشتن کتابی دیگر پس از اتمام کتابی که شما را شگفت‌زده کرده است، این است که به شدت به فهرست مطالعه خود پایبند باشید و باز هم بخوانید.


بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب کتاب برای هدیه دادن + 10 پیشنهاد عالی



خرید بیش از حد عاشقان کتاب

وقتی عادت به مطالعه مداوم پیدا کردید، به سادگی ممکن است در خرید کتاب زیاده‌روی کنید. تعداد عناوین موجود در کتابفروشی‌ها بسیار زیاد است و همین موضوع، سطح وسوسه خوره‌های کتاب را به نهایت می‌رساند. اما خرید هر کتابی که فکر می‌کنید جالب است و می‌تواند به تدریج تبدیل به یک مشکل شود؛ هم از نظر مالی و هم از این نظر که ممکن است خود را در محاصره کتاب‌هایی بیابید که هرگز زمان کافی برای خواندن آن‌ها نخواهید داشت. بهترین راه حل برای این مشکل ایجاد یک لیست مطالعه و رعایت دقیق آن است. تمام کتاب‌هایی را که می‌خواهید بخوانید به این لیست اضافه کنید و کم کم شروع به خرید آن‌ها کنید. می‌توانید عنوان‌های بیشتری را به لیست اضافه کنید، اما هرگز قبل از این‌که کتاب‌های قبلی را در لیست بخوانید، عنوان جدیدی را خریداری نکنید.

ایده نداشتن و ناتوانی در انتخاب کتاب در عاشقان کتاب

نداشتن ایده یا ناتوانی در انتخاب به دلیل تعداد زیاد گزینه‌ها یا حتی خماری کتاب، یک تجربه عذاب‌آور برای علاقه‌مندان کتاب است. برای حل این مشکل کافی است به برنامه ها و اپلیکیشن‌هایی که با توجه به لیست مطالعه شما پیشنهاد کتاب بعدی را می‌دهند، مراجعه کنید.

فیلم‌های غیرجذابی که بر اساس کتاب‌های محبوب عاشقان کتاب ساخته می‌شوند

شاید برای یک عاشق کتاب، چیزی آزاردهنده‌تر از تماشای یک فیلم بی‌مزه یا بی‌کیفیت بر اساس کتابی که دوستش دارند، نباشد! یک راه حل واضح این مشکل این است که تماشای فیلم‌های مبتنی بر رمان‌های مورد علاقه خود را متوقف کنید، چون کتاب‌ها معمولاً بهتر از فیلم‌ها هستند. هرچند وسوسه دیدن آن‌چه که در حین خواندن کتاب تجسم کرده‌اید، روی صفحه نمایش تلویزیون بسیار زیاد است. با این‌حال می‌توانید نقدهای مربوط به فیلم را بخوانید یا از دوستانی که آن فیلم خاص را تماشا کرده‌اند، بپرسید و تصمیم خود را بر اساس اطلاعات جدید، بگیرید.

پاره شدن رشته افکار عاشقان کتاب در زمان مطالعه

وقتی رشته افکار یک فرد هنگام مطالعه قطع می‌شود، در واقع نه تنها او از انجام کاری که دوست دارد، منع می‌شود و نمی‌تواند بفهمد در کتابی که می‌خواند چه اتفاقی می‌افتد، بلکه  به احتمال زیاد فراموش می‌کند که قبل از وقفه در کجای صفحه بوده‌ است! آیا این مشکل شما هم هست؟ بله! این‌که مجبور باشید بارها و بارها همان پاراگراف را بخوانید تا بفهمید که نویسنده می‌خواهد چه بگوید، تجربه وحشتناکی است. یک راه خوب برای جلوگیری از این امر ایجاد یک فضای مطالعه در خانه است. اگر بتوانید فضای مطالعه خود را در اتاقی متفاوت از اتاقی که معمولاً بقیه اعضای خانواده در آن حضور دارند، تنظیم کنید، بسیار عالی است اما برای کسانی که این امکان را ندارند، صحبت با سایر اعضای خانواده و درنظر گرفتن یک زمان خاص برای این موضوع، راهکار خوبی است.


بیشتر بخوانید: چگونه بر خواندن تمرکز کنیم: 14 نکته آسان



ناتوانی در به خاطر سپردن محتوای تمام کتاب‌ها

یکی دیگر از رایج‌ترین مشکلات عاشقان کتاب، این واقعیت است که کم کم پس از یک زمان خاص، به خاطر سپردن محتوای کتاب‌هایشان برای آن‌ها کمی دشوار می‌شود. بیشتر افراد منتسب به کرم کتاب، حداقل یک نسخه تکراری در مجموعه کتاب‌های خود دارند و دلیل آن معمولاً این است که همیشه نمی‌توانند فهرست کتاب‌هایی را که دارند، به خاطر بسپارند. هرچند این موضوع ممکن است آزاردهنده باشد اما یک راه حل کاملاً ساده برای آن وجود دارد و آن، فهرست نویسی کتاب‌های کتابخانه است.

آسیب رساندن به کتاب‌ها در حین حاشیه‌نویسی

اگرچه برخی افراد، نوشتن در حاشیه کتاب را توهین‌آمیز می‌دانند اما برخی دیگر نمی‌توانند بدون حاشیه‌نویسی کتاب‌هایی که می‌خوانند، زندگی کنند. حاشیه‌نویسی کتاب‌ها فواید زیادی دارد اما اغلب اوقات باعث می‌شود کتابی برای شما باقی ‌بماند که نامرتب و کثیف به نظر می‌رسد. بهترین راه حل برای این مخوضوع، استفاده از فناوری مدرن در حاشیه‌نویسی کتاب است. یعنی به جای گذاشتن قلم روی کاغذ و خط کشیدن یا برجسته کردن متن در کتاب، می‌توانید از یک اپلیکیشن مطالعه کتاب استفاده کنید.

پذیرش مرگ شخصیتی که دوستش دارید

یکی دیگر از مشکلات نسبتاً جدی عاشقان کتاب مربوط به نحوه وابستگی آن‌ها به شخصیت‌های کتاب‌هایی است که می‌خوانند. برای یک دوستدار کتاب، داشتن احساسات شدید نسبت به یک شخصیت داستانی غیرطبیعی نیست! شما هم این تجربه را داشته‌اید؟ در حین خواندن، ممکن است غرق داستان شوید و درک دقیقی از نحوه عملکرد و تفکر شخصیت‌ها به دست آورید و حتی گاهی اوقات با برخی از آن‌ها همذات پنداری کنید. شاید یکی از شخصیت‌ها شما را به یاد خودتان یا شخص دیگری که دوستش دارید، بیاندازد. شاید حتی با وجود این‌که هیچ شباهتی به افراد زندگی شما ندارند، آن‌ها را دوست داشته باشید چون از نحوه تفکر و عملکرد آن‌ها در کتاب و تأثیرشان بر روند داستان لذت می‌برید. اما وقتی شخصیتی که دوستش دارید، ناگهان از داستان ناپدید شود، با حفره‌ای در زندگی‌ مواجه می‌شوید و حتی مرگ آن‌ها را به شیوه‌ای بسیار واقعی‌تر از آن‌چه دوست دارید، تجربه می‌کنید. اما این چیزی است که دوستداران کتاب یاد می‌گیرند آن را بپذیرند و با ماهیت آن کنار بیایند.

 

انتظار دردناک عاشقان کتاب برای کتاب بعدی از یک مجموعه

همه ما می‌دانیم که اتمام یک کتاب چقدر دشوار است و سال‌ها طول می‌کشد تا نویسنده عنوان بعدی یک مجموعه را منتشر کند. ندانستن این‌که اوضاع چگونه پیش خواهد رفت و داستان به کجا خواهد انجامید، می‌تواند برای کرم کتاب عذاب‌آور باشد. برای بسیاری از کتاب‌خوان‌ها، انتظار برای کتاب بعدی یک مجموعه آن‌قدر دشوار است که خودشان شروع به نوشتن می‌کنند یا در صفحات اجتماعی برای آن یک صفحه به راه می‌اندازند.

نداشتن دوستانی که بتوانید لذت مطالعه را با آن‌ها تقسیم کنید

اغلب ما موجوداتی اجتماعی هستیم و دوست داریم بخشی از جامعه‌ای باشیم که با آن علایق مشترک داریم. ما دوست داریم افکار، نظرات و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم و حتی اگر کتاب‌خوان‌ها اغلب به عنوان افراد تنها و بی‌علاقه به روابط، برچسب‌گذاری می‌شوند، اما در واقع همه چیز کاملاً متفاوت است. یک مشکل رایج افراد منتسب به کرم کتاب این است که دوستان یا اعضای خانواده ندارند که بتوانند عشق خود را به کتاب با آن‌ها در میان بگذارند. شما هم این مشکل را دارید؟ این که بتوانید با کسی در مورد کتابی که خوانده‌اید صحبت کنید، دیدگاه او درباره داستان را بشنوید و درک کنید که چگونه افراد مختلف می‌توانند یک کتاب را از دیدگاه‌های دیگر تجربه کنند، واقعا لذت‌بخش است. توصیه ما این است که به باشگاه‌های کتاب و انجمن‌های آنلاینی بپیوندید که به علاقه‌مندان به مطالعه اختصاص دارند.


بیشتر بخوانید: چگونه یک گروه کتابخوانی تشکیل دهیم؟


اتمام خیلی سریع کتاب‌ها

خواندن کتابی که دوست دارید، بدون شک یکی از بهترین چیزهایی است که می‌توانید تجربه کنید. بسیاری از کتاب‌ها آن‌قدر خوب هستند که شما به سختی می‌توانید آن‌ها را حتی برای استراحت کنار بگذارید. هرچند مطالعه طولانی مدت می‌تواند مضراتی نیز به همراه داشته باشد، اما بزرگ‌ترین عیب برای کتاب‌خوان‌ها اتمام سریع کتاب است. هیجان‌زده شدن در مورد خواندن کتابی که مدتی است منتظر خواندن آن بوده‌اید و به پایان رساندن آن در چند ساعت، تجربه ای دردناک است، به‌خصوص اگر کتاب بخشی از یک مجموعه باشد و بدانید ممکن است سال‌ها زمان ببرد تا عنوان بعدی منتشر شود. متاسفانه برای این موضوع هنوز راهکاری کشف نشده است.

تمام شب بیدار ماندن برای مطالعه

احتمالا این موضوع برای شما هم اتفاق افتاده است که یک کتاب به قدری جالب است که نتوانید از خواندن آن دست بردارید و قبل از این‌که به خودتان بیایید، متوجه شوید ساعت 3 بامداد است. بیدار ماندن تمام شب ممکن است در دهه بیست سالگی سرگرم‌کننده باشد، اما وقتی به 30 و 40 سالگی می رسید، همه چیز تغییر می‌کند، چون بیدار شدن در صبح و رفتن به محل کار بعد از یک شب بی‌خوابی چالش‌برانگیز است. برای جلوگیری از این امر، بهترین کار این است که به برنامه روزانه مطالعه پایبند باشید. برنامه روزانه خود را تجزیه و تحلیل کنید، مکانی را پیدا کنید که بتوانید به راحتی هر روز یک ساعت مطالعه فشرده داشته باشید و هر روز در بازه زمانی تعیین شده مطالعه کنید.

زمانی که پیش بینی‌های شما بیش از حد دقیق هستند (خطر اسپویل)

ممکن است گاهی هنگام مطالعه از تخیل خود استفاده‌ کنید و سعی داشته باشید در ذهن خود ادامه داستان را پیش بینی کنید. این از نمونه مشکلات کتاب‌هایی است که به نظر می‌رسد نمی‌توانید آن‌ها را کنار بگذارید و مدام توانایی شما برای پیش‌بینی داستان را به چالش می‌کشند. برای رفع این موضوع کافی است مراقب ذهنتان باشید و جلوی قضاوت ذهنی خود را بگیرید.

 

نداشتن زمان کافی برای مطالعه

گاهی زمان به یکی از کمیاب‌ترین منابعی که در اختیار داریم، تبدیل می‌شود. هرچند این موضوع ناامیدکننده است، اما می‌تواند به یک کابوس دردناک برای کتابخوان‌ها تبدیل شود. یک راه خوب برای مدیریت این موضوع این است که وقتتان را سازماندهی کنید و برای خود اهداف واقع‌بینانه داشته باشید. با این کار از ناامیدی ناشی از نرسیدن به اهداف خود جلوگیری می‌کنید. اما قبل از این‌که برای خود هدفی تعیین کنید، بهتر است سخت فکر کنید. به برنامه روزانه خود نگاه دقیقی بیاندازید و سعی کنید بفهمید که چقدر زمان می‌توانید برای مطالعه صرف کنید.

سازماندهی قفسه کتاب برای عاشقان کتاب

اهل کتاب همیشه مجموعه‌ چشمگیری از کتاب‌ها دارند اما هر از چندگاهی متوجه می‌شوند که کتاب‌هایشان نیاز به سازماندهی مجدد دارند. شما هم ممکن است از همین دسته باشید اما خواه به این دلیل باشد که به راه بهتری برای چیدمان آن‌ها فکر کنید یا صرفاً نیاز داشته باشید که خود را با رشد مداوم مجموعه کتابتان وفق دهید، روند سازماندهی کتاب‌هایتان می‌تواند دلهره‌آور باشد. یک مشکل نسبتاً رایج عاشقان کتاب این واقعیت است که دائماً خود را با کتاب احاطه می‌کنند اما در پایان متوجه می‌شوند که به یک رویکرد جدید یا یک قفسه کتاب جدید نیاز دارند یا حتی بدتر، ممکن است مجبور شوند تعدادی از کتاب‌های خود را دور بیاندازند. پس قبل از رسیدن به این وضعیت، حتما قفسه کتابتان را سازماندهی کنید.


بیشتر بخوانید: چالش های خواندنی که می توانید در سال 1403 انجام دهید



احساس گناه ناشی از تمام نشدن کتاب

یکی دیگر از مسائلی که عاشقان کتاب با آن مواجه هستند، غلبه بر این تصور غلط است که برای تمام نکردن کتاب باید خود را سرزنش کنند. اما تمام نکردن کتاب چیزی نیست که لازم باشد از آن خجالت بکشید یا نسبت به آن احساس گناه کنید. انتخاب خواندن یا نخواندن یک کتاب کاملاً با شما است و گاهی اوقات بسیار بهتر و سالم‌تر است که خیلی ساده از خواندن دست بکشید تا این‌که روندی را طی کنید که هیچ لذتی برای شما به ارمغان نمی‌آورد.

مبارزه برای همراهی با نسخه‌های جدید

اگرچه برخی از کتاب‌خوان‌ها از خواندن کتاب‌های قدیمی لذت بیشتری می‌برند و بیشتر بر آثار کلاسیک تمرکز می‌کنند اما برخی دیگر دوست دارندجزو اولین کسانی باشند که کتاب‌های جدید را به دست می‌آورند. طبق آمار سال 2022، تقریباً یک میلیون کتاب در هر سال منتشر می‌شود که همگام شدن با آن‌ها به معنای واقعی کلمه، غیرممکن است. مبارزه برای به روز ماندن با وجود این همه کتاب جدید یک مشکل واقعی برای کسانی است که علاقه‌مند به خواندن جدیدترین کتاب‌ها هستند.

وقتی کتاب برای کیف شما خیلی بزرگ است

برخی از کتاب‌ها قطع بزرگ‌تری نسبت به بقیه دارند و اگر همیشه دوست دارید کتاب‌هایتان را با خودتان حمل کنید و در هر شرایطی بخوانید، گاهی ممکن است استفاده از این کتاب‌ها برایتان کمی دشوار باشد.  برای اهل کتاب، این موقعیت می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد، به‌خصوص اگر بخواهند در جای دیگری غیر از خانه خود مطالعه کنند. برای مقابله با این مشکل می‌توانید نسخه الکترونیکی کتابتان را دانلود کنید و در مواقع غیرمتعارف، آن را بخوانید.

چالش شلوغی کتابخانه

کتاب‌ها فضای زیادی را اشغال می کنند و گاهی ممکن است در سرتاسر خانه، روی میز آشپزخانه، قفسه‌ها، میز تلویزیون و جاهای دیگر پراکنده شوند. بهترین راه مقابله با این موضوع، ایجاد قفسه های کوچک مخصوص کتاب در نواحی مختلف خانه یا ملزم کردن خود به گذاشتن کتاب روی میز اتاق کار است.


بیشتر بخوانید: فهرست نویسی کتابخانه شخصی + 4 روش چیدمان کتاب ها


ایجادتعادل بین خواندن و مسئولیت‌های زندگی واقعی

مطالعه می‌تواند زمان زیادی را از شما بگیرد اما برای شما، به‌عنوان یکی از خوره‌های کتاب، چیزهای مهم‌تری از مطالعه هم وجود دارد. درست است که خواندن بسیاری از کتاب‌ها عالی است، اما در برخی مواقع این عادت شگفت‌انگیز سالم می‌تواند بر ضد شما باشد. یافتن تعادل بین عشق به کتاب و انجام وظایف روزانه مانند رفتن به محل کار، مدیریت خانه و انجام امور روزمره، کار آسانی نیست. برای رفع این معضل، شاید بهتر باشد از خودتان بپرسید: «چه مقدار از وقتم را باید هر روز صرف مطالعه کنم؟»

ترن هوایی احساسی می‌تواند خسته کننده باشد

نویسندگان دوست دارند با احساسات شما بازی کنند و کتاب‌ها می‌توانند یک ترن هوایی احساسی باشند. یعنی هرچند تجربه فشردن همه دکمه‌های احساسی می‌تواند هیجان‌انگیز باشد اما حقیقت این است که بسیاری از کتاب‌خوان‌ها برای کنار آمدن با خستگی ناشی از این هیجان نیز باید تلاش ‌کنند. اکثر دوستداران کتاب، هرچه که می‌خوانند، از یک داستان عشقی تاثیرگذار گرفته تا تراژدی مرگ یک شخصیت را در سطحی عمیقا احساسی تجربه می‌کنند. بنابراین، در زمان خواندن رمان‌های پرهیجان بهتر است کمی هم به خودتان استراحت بدهید و به کارهای دیگر مشغول شوید تا در هیجانات غرق نشوید.

بازخوانی کتاب‌ها

احتمالا شما اغلب خودتان انتخاب می‌کنید که یکی از کتاب‌های موردعلاقه‌تان را دوباره بخوانید. این موضوع کاملا طبیعی است اما باید به خاطر داشته باشید که این عادتی است که پیشرفت شما را تا حدودی محدود می‌کند. البته اگر تعداد زیادی کتاب جدید دیگر را هم در کنار این بازخوانی، مطالعه کنید ضرری به شما نمی‌رساند اما اگر متوجه شدید که در چرخه بازخوانی گیر افتاده‌اید، ممکن است لازم باشد عادت‌های خود را کمی تنظیم کنید تا به خودتان فرصتی برای تکامل واقعی بدهید.

کتاب‌های الکترونیکی در مقابل کتاب‌های کاغذی

بسیاری از عاشقان کتاب در مورد قالب کتاب‌هایی که می‌خوانند، درگیری درونی دارند. هریک از ما مزایای استفاده از کتاب‌‌های الکترونیکی را می‌پذیریم اما بعد دیگری در خواندن وجود دارد که به نظر می‌رسد اهل کتاب نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند و آن، تجربه فیزیکی مطالعه است. در دست گرفتن کتاب، تحسین آن به عنوان یک شی، لذت بردن از بوی آن و شنیدن صدای ورق زدن صفحات چیزهایی هستند که به نظر می‌رسد کرم‌های کتاب نمی‌توانند بدون آن زندگی کنند.

کتاب‌های سنگین

مطالعه در تعطیلات یکی از بزرگترین لذت‌های زندگی است. نوشیدن یک کوکتل در ساحل شنی هنگام خواندن یک کتاب خوب، احتمالا یکی از لذت‌بخش‌ترین و آرامش بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که عاشقان کتاب در طول سال رویای آن را در سر می‌پرورانند اما سفر با کتاب‌های سنگین می‌تواند بسیار دشوار باشد، به‌خصوص اگر سفرتان هوایی است. کتاب‌ها می‌توانند وزن زیادی داشته باشند و محدودیت‌های وزنی در سفر هوایی می‌تواند شما را در تنگنا قرار دهد. برای مواجهه با این مساله همیشه می‌توانید در سفر از کتاب‌خوان‌های الکترونیکی استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره مشکلات و مصائب عاشقان کتاب صحبت کردیم. شما هم احتمالا با یک یا چند مشکل که نام بردیم، روبرو شده‌اید اما اکنون می‌دانید که برای اکثر آن‌ها راه‌حل‌های در دسترس و هوشمندانه‌ای وجود دارد. از آن‌جایی که می‌دانیم مشکلات دوستداران کتاب می‌توانند آزاردهنده باشند، سعی کردیم تا راهی برای حل اکثر آن‌ها پیدا کنیم که کمتر دچار سردرگمی و کلافگی شوند.

منابع:

  1. https://basmo.app/bookworm-problems/

 

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "25 مشکل که فقط عاشقان کتاب می‌فهمند" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک