loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 500 هزار تومان
پاتوق کتاب
راهنمای انتخاب کتاب برای هدیه دادن + 10 پیشنهاد عالی

راهنمای انتخاب کتاب برای هدیه دادن + 10 پیشنهاد عالی

هدیه دادن و هدیه گرفتن همیشه جذاب است. اگر مناسبتی برای انجام آن نباشد، این اتفاق دوست‌داشتنی‌تر هم می‌شود. اگر لذت هدیه دادن به کسی را چشیده باشید، حتما متوجه می‌شوید از چه چیزی صحبت می‌کنیم. البته انتخاب یک هدیه مناسب هم اهمیت زیادی دارد و دغدغه‌های خاص خودش را می‌طلبد. برای کسانی که دغدغه اجتماعی دارند، هدیه کتاب بهترین انتخاب است. در حقیقت کتاب برای افراد خوره کتاب تنها هدیه خوشحال‌کننده است. هر چند کتاب هدیه دادن هم سختی‌های خاص خود را دارد اما اگر بدانید که چگونه یک کتاب مناسب انتخاب کنید، می‌توانید این مسیر را بدون دردسر خاصی بگذرانید و یک یادگاری فراموش نشدنی برای کسی که دوستش دارید، خریداری کنید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا ترفندها و راهکارهای مناسب برای خرید کتاب به‌عنوان هدیه را به شما آموزش دهیم.

چرا کتاب را برای هدیه دادن انتخاب کنیم؟

دلایل زیادی برای کتاب هدیه دادن و انتخاب کتاب به‌عنوان هدیه وجود دارد. اما شاید بتوان مهم‌ترین دلیل را دادن لذت آگاهی به افراد دانست. شما با کتاب هدیه دادن به نزدیکان‌تان در قدم اول دانش را به او هدیه می‌دهید و چیزی بر اندوخته‌هایش می‌افزایید؛ چیزی که ممکن است روزی به کارش بیاید یا از آن در پی مقصودی مهم استفاده کند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کتاب برای کتابخوان‌های مبتدی و حرفه‌ای


کتاب‌ها همیشه نقش اساسی در فرهنگ ملل مختلف داشته‌اند. یکی از جالب‌ترین این فرهنگ‌ها و رسوم ملل مختلف را در کشور فرانسه می‌توانید ببینید. در این کشور شما ممکن است همین‌طور که در خیابان راه می‌روید، در گوشه و کنار مسیر کتابی را ببینید که به حال خودش رها شده است. این اتفاق در فرهنگ فرانسویان کاملا عادی است و شهروندان این کشور نیازی نمی‌بینند که دنبال صاحب آن بگردند. در حقیقت صاحب جدید کتاب، کسی است که آن را پیدا کرده است! این کتاب‌ها توسط صاحبان قبلی‌شان در خیابان رها شده‌اند، چرا که آن‌ها خواندن کتاب را به پایان رسانده‌اند و حالا آن را برای خواننده بعدی به یادگار گذاشته‌اند. این زنجیره در کشور فرانسه هیچ‌گاه قطع نمی‌شود و یابندگان کتاب پس از خواندنش آن را در گوشه‌ای رها می‌کنند تا به دست نفر بعدی برسد. همان‌طور که می‌بینید، بنای این حرکت زیبا و هدیه کتاب، بر پایه آگاهی دادن است. بنابراین هدیه کتاب هم یک حرکت نمادین، کاربردی و زیبا برای بخشیدن لذت آگاهی به کسانی است که دوستشان دارید.

نکات مهم هنگام خرید کتاب برای هدیه

اگر قصد انتخاب کتاب به‌عنوان هدیه را دارید، باید پیش از خرید آن نکاتی را در نظر بگیرید. جنسیت فردی که می‌خواهید برایش کتاب بخرید، سن او، سلایق و علایقش و همچنین شکل رابطه‌ای که با او دارید در انتخاب یک کتاب مناسب دخیل است.

جنسیت پارامتری مهم برای هدیه کتاب

شاید امروزه جنسیت آن‌چنان در انتخاب کتاب به کار نیاید، اما هنوز هم کتاب‌هایی چاپ می‌شوند که می‌توانند برای جنسیت‌های مختلف جذابیت‌های خاصی داشته‌باشند. به‌هرحال به شما توصیه می‌کنیم جنسیت طرف مقابل‌تان را پیش از کتاب هدیه دادن، در نظر بگیرید. هر چند نمی‌شود برای تمامی افراد یک نسخه واحد پیچید، اما اصولا برخی کتاب‌ها برای زنان و برخی دیگر برای مردان جذاب‌تر هستند! مگر این ‌که طرف مقابل شما شخصیتی منحصربه‌فرد داشته‌باشد و شما از آن آگاه باشید. برای مثال کتاب‌هایی مانند زنان کوچک، جین ایر، سرگذشت ندیمه، لحظه صعود، حباب شیشه و اتاقی از آن خود برای بانوان جذاب‌تر هستند و در مقابل کتاب‌هایی مثل موبی دیک، پیرمرد صد ساله‌ای که از پنجره بیرون پرید، دوریان گری، نامه‌های بزوس، پدران و پسران و اول شخص مفرد از آن دسته کتاب‌هایی است مردان بیشتر از آن‌ها لذت می‌برند.

توجه به گروه سنی در کتاب هدیه دادن

مسئله مهم دیگر در کتاب هدیه دادن، سن طرف مقابل است. کتاب‌های متنوعی برای گروه سنی مختلف نوشته شده است، خصوصا اگر می‌خواهید به کودکان یا نوجوانان هدیه دهید، این مسئله پررنگ‌تر و مهم‌تر هم می‌شود. کودکان و نوجوانان آینده این سرزمین هستند و اگر قصد هدیه دادن کتاب به آن‌ها را دارید، بهتر است پیش از خریدن کمی تحقیق کنید.


بیشتر بخوانید: انتخاب کتاب مناسب برای کودکان


کتاب‌هایی مانند مزایای منزوی بودن، ناتور دشت، انجمن شاعران مرده، مجموعه اکو، بادباک‌باز، رویای دویدن، یک شب فاصله و مجموعه هری پاتر از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید برای هدیه دادن به نوجوانان داشته‌باشید. برای هدیه کتاب به کودکان هم کتاب‌هایی مانند شیرشاه، شازده کوچولو، پاستیل‌های بنفش، قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب و مجموعه تام گیتس از بهترین انتخاب‌ها هستند.

اگر می‌خواهید برای بزرگ‌ترهای خانواده که پا به سن گذاشته‌اند و خطراتی مانند آلزایمر آن‌ها را تهدید می‌کند، کتاب‌هایی‌مناسب با معماهای ساده خریداری کنید تا به آن‌ها علاوه‌بر سرگرم کردن‌شان، کمک کند.

توجه به علایق فرد برای هدیه کتاب

علایق و سلایق فردی که می‌خواهید برایش کتاب بخرید، یقینا اهمیت زیادی دارد. به‌هرحال شما قرار است او را خوشحال کنید و اگر بخواهید علاقه‌اش را نادیده بگیرید، موفق نخواهید بود. حتما پیش از خرید و هدیه کتاب با کسی که می‌خواهیدبرایش هدیه بخرید، کمی صحبت کنید و یا اگر از پیش آشنایی کامل دارید، این فاکتور را در انتخاب کتاب مناسب دخیل کنید.

نوع روابط

منطقا نوع روابطتان در هدیه دادن موثر است. هر چقدر رابطه نزدیک‌تری با فرد داشته‌باشید، کتاب خریدن برایتان آسان‌تر می‌شود و با توجه به شناختی که از فرد دارید، می‌توانید گزینه مناسب‌تری را انتخاب کنید.


بیشتر بخوانید: شروع کتابخوانی + 17 راهکار عملی


 

چگونه می‌توانیم بهترین کتاب را برای هدیه دادن انتخاب کنیم؟

از تمام این صحبت‌ها که بگذرید، وقت انتخاب کتاب مناسب رسیده است. اما چگونه می‌توانید بهترین کتاب را برای هدیه دادن انتخاب کنید؟ نگران نباشید. راهکارهای مختلفی برای انتخاب بهترین کتاب وجود دارد که می‌توانید با بررسی نتایج هر کدام از آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید. این راهکارها عبارتند از:

برای هدیه کتاب، از دوستان مشترک کمک بگیرید

اگر آن‌‌چنان آشنایی با علایق طرف مقابلتان ندارید و در انتخاب کتاب سردرگم هستید، احتمالا دوستان مشترکی داشته‌باشید که بتوانند به شما کمک کنند. یقینا زمانی که به شناخت کافی از طرف مقابل رسیده‌اید کارتان چندان سخت نیست، اما در چنین مواردی راحت‌ترین و مطمئن‌ترین راه این است که از دوستان مشترک کمک بگیرید. می‌توانید نظر چند نفر از آن‌ها را بپرسید و پرتکرارترین گزینه را انتخاب کنید. یا از میان پیشنهادهایشان به ژانر مورد علاقه فرد پی ببرید و سعی کنید بهترین نمونه موجود در آن ژانر را خریداری کنید.

برای کتاب هدیه دادن، از فروشنده مشورت بگیرید

کارفرمایان در بسیاری از شهر کتاب‌ها و کتاب‌فروشی‌های سرتاسر کشور علاقه‌مندان به کتاب را برای بخش‌های مختلف فروشگاه‌شان انتخاب می‌کنند. عمده این افراد، کتابخوان‌های حرفه‌ای هستند  که اکثر کتاب‌های موجود در فروشگاه‌ را خوانده‌اند و برای کمک کردن به خریداران در فروشگاه حضور دارند. اگر کتاب خاصی مدنظرتان نیست، می‌توانید از این راهنماها کمک بگیرید. کافی است کمی اطلاعات در رابطه با سلایق فرد مورد نظرتان به او بدهید تا بتواند بهترین گزینه موجود را به شما معرفی کند. در شرایطی که خودتان نمی‌دانید دقیقا دنبال چه چیزی هستید، بهتر است به این افراد اعتماد کنید.

پرفروش‌های بازار را تهیه کنید

راه دیگر برای انتخاب کتاب مناسب می‌تواند نظر عامه مردم باشد. شما یقینا نمی‌توانید به سراغ تک‌تک افراد کتابخوان بروید و از آن‌ها نظرخواهی کنید، اما می‌توانید با نگاهی به لیست پرفروش‌های سال یا دهه چند گزینه را انتخاب و از میان آن‌ها با بررسی کامل و جامع کتاب‌ها مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. حواستان باشد در این مسیر به سراغ کتاب‌های زرد و بی‌فایده نروید. برخی از مواقع بعضی کتاب‌ها در بازه زمانی کوتاهی ترند می‌شوند، بدون این ‌که ارزش ادبی یا هنری خاصی داشته‌باشند. در مسیر انتخابتان دقت کنید مرهون تبلیغات حول محور این‌‌گونه کتاب‌ها نشوید.


بیشتر بخوانید: بهترین کتاب ها برای مطالعه



کتابی که خودتان دوست دارید را انتخاب کنید

وقتی به کسی هدیه می‌دهید، در حقیقت دارید خودتان و عشق و علاقه‌تان را به او یادآوری می‌کنید. در همین راستا می‌توانید یکی از کتاب‌های مورد علاقه خودتان را به او هدیه دهید. اگر طرف مقابلتان شما را دوست داشته‌باشد، یقینا خوشحال می‌شود که بخشی از علاقه‌مندی‌های شما را به یادگار نگه دارد. از این ایده نترسید و کتاب‌های محبوب خودتان را بررسی کنید. حتما می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را برای طرف مقابلتان انتخاب کنید.

بررسی کنید که چه فیلم و سریال‌هایی می‌بیند

حتما می‌دانید بسیاری از کتاب‌ها از آثار سینمایی اقتباس شده‌اند و بالعکس، بسیاری از آثار سینمایی محبوب و پرفروش دنیا از دنیای کتاب‌ها خارج شده‌اند. می‌توانید با بررسی فیلم و سریال‌هایی که طرف مقابلتان می‌بیند، کتاب مناسبی را انتخاب کنید. این کار مسیر انتخاب شما برای هدیه کتاب را آسان‌تر می‌کند. برای مثال ممکن است طرف مقابل شما یک اوتاکو باشد! اوتاکو به کسانی می‌گویند که علاقه افراطی به انیمه دارند. کتاب‌ها و مانگاهای زیادی وجود دارد که یا از انیمه‌های مختلف اقتباس شده‌اند، یا کارگردانان انیمه‌هایشان را بر اساس آن‌ها نوشته‌اند. انتخاب یک مانگا برای کسی که به انیمه علاقه‌مند است بسیار ایده خوبی خواهد بود. این مسیر فقط به انیمه‌ها ختم نمی‌شوند. بسیاری از مهم‌ترین و پرفروش‌ترین آثار سینمایی از کتاب‌ها اقتباس شده‌اند. برای مثال می‌توانیم به ارباب حلقه‌ها و هری پاتر اشاره کنیم. اگر این دو مجموعه از مورد علاقه‌های طرف مقابلتان هستند، کارتان بسیار راحت می‌شود. می‌توانید سری به دنیای بزرگ کتاب‌های علمی و تخیلی بزنید و یک هدیه خوب را انتخاب کنید. علاوه‌براین، کتاب‌های بی‌شماری به شکل تئوری یا تکمیل‌کننده آثار سینمایی نوشته و چاپ می‌شوند. می‌توانید با پیدا کردن فیلم و سریال مورد علاقه طرف مقابلتان، سراغ چنین کتاب‌هایی هم بروید.

به نویسندگان و سبک محبوبش توجه کنید

اگر طرف مقابلتان کتابخوان است، بهتر است برای هدیه دادن کتابی به او، به نویسندگان و سبک محبوبش توجه کنید. ممکن است طرف مقابلتان اصلا علاقه‌ای به نثر و ادبیات داستانی نداشته‌باشد و ترجیح بدهد کتاب شعر هدیه بگیرد. اطلاع از علایق و سلایق شخصی طرف مقابل این‌جا است که به کارتان می‌آید. اگر از نویسنده مورد علاقه‌اش مطمئن هستید، می‌توانید به سراغ آثار او بروید. اگر حدس می‌زنید تمام آثار آن نویسنده را دارد می‌توانید ریسک نکنید و به‌دنبال نویسنده‌هایی بگردید که قلمشان شبیه به نویسنده محبوب او است. این‌گونه می‌توانید او را با جهان نویسنده‌ای جدید آشنا کنید و لذت خواندن آثار تازه را به او بدهید. باور کنید برای یک کتابخوان هیچ چیز به‌ اندازه پیدا کردن نویسنده‌ای جدید که خوب می‌نویسد، جذاب نیست!

در کتابخانه‌اش سرک بکشید

اگر ارتباط نزدیکی با فرد مقابلتان دارید، نگاهی به کتابخانه‌اش بیندازید. ممکن است مدت‌ها در آرزوی داشتن کتابی باشد، اما به هر دلیلی نتوانسته باشد آن را تهیه کند. حتی ممکن است در میان دوره‌های چند جلدی‌اش جای خالی کتابی را مشاهده کنید. احتمالا مدت‌ها دنبال آن کتاب بوده و نتوانسته است پیدایش کند. با پیدا کردن آن تک جلد می‌توانید او را خوشحال و آرشیوش را کامل کنید. علاوه‌براین، افراد زیادی هستند که علاقه به جمع کردن مجموعه و کلکسیون ادبی دارند. این افراد اصولا در میان کتاب‌های نایاب می‌چرخند تا دوره‌های ادبی کهن و کتاب‌های فاخر و ماندگار را پیدا کنند. اگر فرد مقابلتان به این کار علاقه‌مند است و می‌دانید در کتابخانه‌اش جای خالی کتاب‌هایی وجود دارد، می‌توانید با پیدا کردن آن اثر خاص او را خوشحال کنید.

کتاب‌های جایزه برده را از قلم نیندازید

جشنواره‌های بسیار معتبری در سرتاسر دنیا در حوزه کتاب برگزار می‌شود که علاوه‌بر معرفی نویسندگان جدید، به کتاب‌های مشهور و مهم هر سال جایزه می‌دهند. می‌توانید کمی در دنیای این جشنواره‌ها سرک بکشید و کتاب‌های تحسین‌شده را بررسی کنید. یقینا در لیست طویل کتاب‌های تحسین‌شده می‌توانید اثری را پیدا کنید که ارزش هدیه دادن به طرف مقابلتان را داشته‌باشد. به‌هرحال حتما کتابی که در یک جشنواره معتبر مورد توجه داوران و منتقدان قرار گرفته است، اثری ارزشمند است و می‌تواند یک هدیه خوب برای یک فرد کتابخوان باشد.


بیشتر بخوانید: آشنایی با مهم‌ترین جوایز ادبی دنیا


کلام پایانی

کتاب هدیه دادن یک کار فرهنگی و جذاب است. در حقیقت زمانی که شما به فرد کتابخوانی کتاب هدیه می‌دهید، به او و علاقه‌مندی‌هایش احترام گذاشته‌اید و زمانی که فردی را با هدیه کتاب به این دنیای بی‌پایان علاقه‌مند می‌کنید، در حال خدمت به بشریت هستید.

منابع:

  1. https://www.quirkbooks.com/how-to-be-awesome-at-giving-books-as-gifts

  2. https://www.penguin.co.uk/articles/2020/08/how-to-buy-books-for-someon

  3. https://www.quora.com/How-do-you-gift-a-book-to-a-friend-so-that-they-read-it

  4. https://bookriot.com/the-right-and-wrong-way-to-give-books-as-gifts/

 

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "راهنمای انتخاب کتاب برای هدیه دادن + 10 پیشنهاد عالی" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک