loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 500 هزار تومان
پاتوق کتاب
راهنمای خرید کتاب برای کتابخوان‌های مبتدی و حرفه‌ای

راهنمای خرید کتاب برای کتابخوان‌های مبتدی و حرفه‌ای

به نظر شما چه چیزی یک کتاب را به یک کتاب خوب از نظر هر فرد تبدیل می‌کند؟ آیا کتابی که داستانی عالی با ترجمه متوسط دارد، الزاما جزو کتاب‌های خوب محسوب می‌شود؟ یک کتاب حاوی سیر داستانی نه‌چندان جذاب چطور؟ آیا جوایزی که یک کتاب گرفته در جذابیت آن تاثیر دارند؟ اصولا باید چگونه کتاب بخریم و معیارهایی که ارزش یک کتاب را تعیین می‌کند، چیست؟ در این مقاله قصد داریم یک راهنمای خرید کتاب استاندارد به شما ارائه بدهیم و برای افرادی که می‌پرسند چگونه کتاب خوب را انتخاب کنیم، توضیح دهیم که چه مسیری را بهتر است دنبال کنند. با ما همراه باشید.

راهنمای خرید کتاب: آیا هر کتابی ارزش خواندن دارد؟

کتاب‌ها تقریبا همه جا هستند و بسیاری از افراد آن‌ها را می‌خوانند! این به خودی خود بد نیست اما مساله این است که برخی کتاب‌ها واقعاً آن‌قدر که باید، غنی و خوب نیستند. به‌همین دلیل، کشف نویسندگان و شاعرانی که واقعاً کیفیت‌محور هستند و به عدد فروش و تیراژ کتابشان اولویت نمی‌دهند، یک چالش است. با این‌وجود، راهنمای انتخاب کتاب مناسب می‌تواند به شما کمک کند که با توجه به نکات زیر، بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

  • نظرات مرتبط با کتاب را در گوگل بخوانید: وقتی کتابی را در کتابفروشی پیدا می‌کنیدکه مطابق با سلیقه‌تان به نظر می‌رسد، ممکن است مردد شوید که آن را فورا بخرید یا نه، اما در عصر گوگل، یک کلیک به شما کمک می‌کند تا همه چیز را در مورد کتابی که می‌خواهید، بفهمید.
  • گودریدز را فراموش نکنید: Goodreads یک وب‌سایت عالی برای آن دسته کتابخوان‌های حرفه‌ای است که از کتاب‌های زبان اصلی هم استقبال می‌کنند. این وب‌سایت، کتابخانه آنلاین مربوط به نقدها و مرورهای کلی داستانی است. تقریباً هیچ کتابی وجود ندارد که در گودریدز وجود نداشته‌باشد. شما حتی می‌توانید امتیازات کتاب‌ها از نگاه خوانندگان و بررسی‌های کوتاه و طولانی را نیز بخوانید، چون افرادی که از Goodreads استفاده می‌کنند معمولاً تمام وقت خود را با اشتیاق به آن اختصاص می‌دهند، بنابراین می‌توانید به استدلال‌های آن‌ها تکیه کنید.
  • مجلات و سایت‌هایی با منتقدان واقعی را پیدا کنید: اگرچه نظرات افراد عادی برای دانستن جنبه‌های مثبت و منفی کتاب ایده‌آل است اما با این‌حال، نقدهای دقیق منتقدان ادبی یکی از بهترین انواع راهنمای خرید کتاب محسوب می‌شود.
  • به کسانی که در حال خواندن کتاب موردنظرتان هستند، توجه کنید: به دنبال گروه هدفی باشید که نویسنده روی آن تمرکز دارد.
  • نویسنده را بشناسید: نویسنده، تاثیرگذارترین عنصر کتاب است اما حتی محبوبیت یک نویسنده هم نمی‌تواند چیز زیادی در مورد کیفیت متن به شما بگوید.
  • کاراکترها و شخصیت‌های داستان چگونه هستند: بسیاری از افرادی که می‌پرسند چگونه کتاب بخریم یا چگونه کتاب خوب را انتخاب کنیم از دسته افرادی هستند که باید به شخصیت‌های داستان توجه کنند. شخصیت‌ها معمولا اولین عناصری هستند که به آن‌ها وابسته می‌شوید چون آن‌ها را به‌عنوان افراد واقعی تجربه می‌کنید و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید.
  • انسجام کتاب مهم است:  طبق اصول راهنمای خرید کتاب ضروری است که بفهمیم نویسنده چه می‌خواهد بگوید. به این ترتیب، باید به دنبال کتاب‌هایی باشید که به خاطر ایده‌شان مورد تحسین قرار می‌گیرند.
  • کتابخانه‌ها را فراموش نکنید: اگر نمی‌خواهید یا نمی‌توانید یک کتاب را بخرید، اما می‌خواهید آن را بخوانید، کتابخانه‌های عمومی بهترین پیشنهاد برای یافتن کتاب‌های قدیمی و کمیاب هستند.
  • کدام ژانر را می‌پسندید: بیش از پنجاه ژانر کتاب وجود دارد که هرکدام موافقان و مخالفان خود را دارند.  درواقع، در دنیای کتاب، دورریختنی‌های یک فرد، گنج فرد دیگر است و هیچ‌کس هم اجازه قضاوت در این مورد را ندارد. ادبیات بخشی از تجربه هنری است و به همین دلیل است که در مورد سلیقه ژانری خود نباید نگران باشید و کافی است روی ذائقه خودتان متمرکز شوید.

    بیشتر بخوانید: کتاب هایی که حال آدم را خوب می کند


     

چگونه کتاب بخریم؟ با کمک راهنمای انتخاب کتاب مناسب و پیدا کردن موضوعات مورد علاقه

شکی نیست که مطالعه برای همه افراد جامعه ضروری است چون کتاب آموزش می‌دهد، الهام می‌بخشد، سرگرم می‌کند و فواید دیگری هم دارد. اما با وجود هزاران کتاب که هر هفته منتشر می‌شود، چگونه یک خواننده (مخصوصاً کسی که تازه وارد دنیای مطالعه شده است) باید تصمیم بگیرد کدام‌یک را انتخاب کند؟ اولین قانون راهنمای خرید کتاب این است که آن‌چه را که دوست دارید، بخوانید و هرگز به خاطر ذائقه مطالعه خود عذرخواهی نکنید. افراد بسیار زیادی اجازه می‌دهند که خواندنشان بر اساس سلیقه دیگران هدایت شود. آن‌ها خود را به فهرست کتاب‌های پرفروش یا پرهیاهو محدود می‌کنند اما شعله عشق مطالعه چند نفر از همین افراد به‌دلیل تلاش برای پر کردن اوقات خود با کتاب‌های به اصطلاح کلاسیک یا مضامین ادبی غیرشفاف خاموش شده است؟ با تنوع در انتخاب‌ها هر خواننده‌ای می‌تواند کتابی متناسب با ترجیحات و موضوعات مورد علاقه خود پیدا کند.


بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب کتاب برای هدیه دادن + 10 پیشنهاد عالی


 

https://letterreview.com/wp-content/uploads/2022/06/old-male-author-writing-books-1024x683.jpg

آیا شما هم از داستان‌هایی لذت می‌برید که با سرعتی سرسام‌آور ذهنتان را به جلو پرتاب می‌کنند یا ترجیح می‌دهید محتوای کتاب به نرمی حرکت کند و به شما اجازه دهد در کنار عطر گل‌ها بچرخید؟ آیا شما از طرفداران طنز سیاه یا کمدی بداهه هستید؟ آیا کتابی می‌خواهید که اشکتان را دربیاورد یا کتابی که شما را آن‌قدر بترساند که نتوانید در خانه تنها بمانید؟ این سؤالات مستقیماً با موضوعات مورد نظر شما مرتبط است. در ادامه به چند توصیه طلایی برای افرادی که می‌پرسند « چگونه کتاب خوب را انتخاب کنیم» اشاره خواهیم کرد.

  • سرعت حرکت: ریتم کتاب چقدر سریع حرکت می‌کند؟ آیا در عرض چند روز به پایان می‌رسد یا مثل رمان جنگ و صلح تولستوی، یک ماه طول می‌کشد تا چند صفحه را بخوانید؟
  • شخصیت پردازی: رفتار نویسنده با شخصیت‌ها چگونه است؟ آیا مثل رمان‌های داستایفسکی آن‌قدر عمیق توصیف شده‌اند که کتاب را بتوان نوعی مطالعه شخصیت نامید؟ یا فقط مهره‌های شطرنج یک بازی پیچیده هستند؟
  • داستان: جهت‌گیری طرح چیست؟ شخصیت محور است یا اکشن؟ بسیار پیچیده؟ الهام بخش؟ یا چرند؟
  • قاب و لحن: حال و هوای کتاب چگونه است؟ آیا دل‌انگیز است؟ هیجان‌انگیز؟ تاریک؟ فلسفی؟ عجیب و غریب؟
  • سبک: سبک نگارش کتاب چگونه است؟ محاوره‌ای؟ شاعرانه؟ پیچیده؟

فکر کردن از طریق این اصطلاحات به شما امکان می‌دهد موضوعات ترجیحی خود را بشناسید و به شما زبانی می‌دهد تا سلیقه خود را بیان کنید. به این ترتیب، می‌توانید نقشه‌ کتاب‌هایی که بیشتر از همه از آن‌ها استقبال می‌کنید، در طیف گزینه‌های موجود در جهان پیدا کنید! همچنین، 2 نکته وجود دارد که می‌تواند به افرادی که می‌پرسند چگونه کتاب بخریم، کمک کند:

  • کتاب‌ها را از روی جلدشان بشناسید! مشکلی نیست. کتابدارها هم همیشه این کار را انجام می‌دهند. آیا طرح روی جلد کتاب برای شما جذابیت دارد؟ نظرتان در مورد توضیحات طرح چیست؟ اگر آن را دوست دارید، پس احتمالا کتاب خود را پیدا کرده‌اید!
  • از یک کتابدار نظرخواهی کنید! ممکن است همه کتابدارها مشاور خوبی نباشند اما معمولاً حداقل یک مشاور خوب در هر کتابفروشی وجود دارد که از صحبت کردن در مورد کتاب لذت می‌برد. موضوعی را که دوست دارید با او در میان بگذارید و اجازه دهید کتاب‌های خوب را به شما معرفی کند.
    بیشتر بخوانید: بهترین کتاب ها برای مطالعه

https://www.barnesandnoble.com/blog/wp-content/uploads/2013/08/book_stacks.jpg

نقش مهم نویسنده و مترجم در اینکه چگونه کتاب خوب را انتخاب کنیم

صرف نظر از قالب و محتوای کتاب، هر نوشته‌ای برای خلق شدن به یک نویسنده و در متون زبان‌های خارجی به یک مترجم متکی است. هر دو نفر نیز جزء لاینفک خلق متون ادبی هستند، اما نقش آن‌ها در فرآیند خلاقیت بسیار متفاوت است و به مهارت‌های منحصر به‌فردی نیاز دارد. افرادی که عاشق نوشتن هستند، می‌توانند با تکیه بر خلاقیت و مهارت خود بنویسند اما مترجمان باید اشتیاق خود را با داشتن مدرک مترجمی، به یک شغل پرارزش در همان حوزه تبدیل کنند.

https://media.licdn.com/dms/image/C5612AQEQjqBGc0ea1g/article-cover_image-shrink_600_2000/0/1624170106279?e=2147483647&v=beta&t=D6JPwGtW7cw4c4LnOGRkXrFMrkEOfsTmVIAsPGk5EeY

مترجمان و نویسندگان هر دو با کلمات کار می‌کنند و باید تسلط استثنایی بر زبانی که با آن می‌نویسند، داشته‌باشند. با این‌حال، نویسندگان متون را خلق می‌کنند و مترجمان علاوه بر ترجمه باید آن‌ها را صیقل بدهند. اگرچه یک نویسنده، کتاب‌ها (چاپی یا دیجیتال) را مفهوم‌سازی می‌کند، توسعه می‌دهد و می‌نویسد اما هم نویسندگان و هم مترجمان انتخاب‌های زیادی در مورد آن‌چه می‌نویسند، دارند. نویسندگان ممکن است در حوزه ادبیات داستانی یا غیرداستانی بنویسند و مترجمان هم بنا به ذائقه خود می‌توانند در ژانر موردعلاقه‌شان کار کنند و با همان ژانر هم شناخته شوند. اگر به داستان‌های تخیلی علاقمندند، می‌توانند ژانر عاشقانه، علمی تخیلی، یا ادبیات بزرگسالان جوان را دنبال کنند و اگر به کتاب‌های غیرداستانی علاقه دارند، ممکن است در زمینه‌های مختلفی تخصص پیدا کنند و در همان حوزه هم به ترجمه کتاب بپردازند. در همین راستا برخی از نویسندگان یا مترجمان کم کم در یک حوزه خاص، مشغول می‌شوند در حالی‌که برخی دیگر ترجیح می‌دهند در طیف وسیعی از حوزه‌ها قلم‌آزمایی کنند.

https://149349728.v2.pressablecdn.com/wp-content/uploads/2021/01/anthony-tran-YurBxVWdQ-A-unsplash-1.jpg

اهمیت ناشران در راهنمای انتخاب کتاب مناسب

طبق اصول راهنمای انتخاب کتاب مناسب، ناشران متخصصان صنایع چاپ و توزیع کتاب هستند. آن‌ها اغلب تعیین می‌کنند که کدام محتوا و نویسنده برای خوانندگان، بینندگان و شنوندگان کتاب‌های متنی و صوتی انتشاراتشان بهتر است انتخاب شود. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات ناشر یک کتاب هستید، بهتر است به سایت آن انتشارات مراجعه کنید و متوجه شوید در چه ژانرهایی اقدام به چاپ و توزیع کتاب می‌کند.


بیشتر بخوانید: بهترین انتشارات کتاب: معرفی 11 ناشر برتر ایران


https://www.bookmobile.com/wp-content/uploads/2014/04/GettyPerplexedLandscape.jpg

کیفیت چاپ

چاپ افست یکی از محبوب‌ترین روش‌های چاپ کتاب است و کتاب‌هایی با کیفیت خوب ارائه می‌دهد. کتاب‌های منتشر شده با این چاپ معمولا ارزان‌تر از چاپ دیجیتال هستند. چاپ دیجیتال معمولا کیفیت بالاتری دارد، اما به اندازه چاپ افست برای کتاب‌های با تیراژ بالا مقرون به‌صرفه نیست. در هرحال، کیفیت چاپ نیز از عوامل موثر در خرید کتاب محسوب می‌شود.

https://selfpublishingadvice.org/wp-content/uploads/2014/08/tatty-book-scaled.jpg

چگونه کتاب بخریم؟ توجه به توصیه دیگران برای خرید کتاب

بر کسی پوشیده نیست که وقتی یک کتاب‌دوست از مطالعه کتابی لذت می‌برد، معمولا آن را به کتاب‌دوست دیگری نیز منتقل می‌کند. در واقع، توصیه دیگران فرصتی به شما می‌دهد که در مورد کتاب‌هایی که دوست دارید بخوانید، مطمئن شوید! معمولا صحبت کردن در مورد چیزی که در مورد آن هیجان‌زده هستید، سرگرم‌کننده است. توصیه‌ها اغلب از طریق حلقه دوستان، پست‌های وبلاگ‌ها یا بلاگرهای کتاب انجام می‌شوند و حتی ممکن است خود شما اولین کسی باشید که کتابی را به دیگران توصیه می‌کنید ولی در هرحال، در معرفی کتاب هم باید آداب راهنمای خرید کتاب رعایت شود.

سخن پایانی

بسیاری از افراد قبل از این‌که قدم به کتابفروشی بگذارند، می‌پرسند «چگونه کتاب بخریم؟». پاسخ به این سوال ساده نیست اما ما در این مقاله با صحبت درباره اصول راهنمای انتخاب کتاب مناسب و راهنمای خرید کتاب سعی کردیم کمک کنیم تا بهترین و راحت‌ترین تصمیم را برای خرید کتاب موردعلاقه‌تان بگیرید. شما چه توصیه‌هایی را می‌توانید به این راهنما اضافه کنید؟

منابع:

  1. https://toptens.fun/show/top-10-ways-to-know-that-a-book-is-really-worth-reading

  2. https://booksmakeadifference.com/bookgood/

  3. https://medium.com/everylibrary/a-librarians-guide-to-choosing-the-right-book-for-you-e918f3209920

  4. https://online.maryville.edu/blog/editor-vs-author/

  5. https://www.indeed.com/career-advice/finding-a-job/what-does-publisher-do#:~:text=A publisher is a professional,with journals and music production.

  6. https://techrapidly.com/the-complete-guide-to-book-printing-and-how-it-affects-your-book-sales/

  7. https://bookriot.com/the-art-of-the-book-recommendation/

 

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "راهنمای خرید کتاب برای کتابخوان‌های مبتدی و حرفه‌ای" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک