loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 500 هزار تومان
پاتوق کتاب
چالش های خواندنی که می توانید در سال 1403 انجام دهید

چالش های خواندنی که می توانید در سال 1403 انجام دهید


مطالعه فواید زیادی دارد اما گاهی اوقات ایجاد انگیزه برای خواندن، به خودی خود یک چالش است و با وجود ریتم زندگی کنونی، پیدا کردن زمان مناسب برای خواندن یک کتاب از ابتدا تا انتها، مدام سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. این‌جا است که ایده چالش خواندن مطرح می‌شود. عضویت در یک گروه با یک هدف مشترک معمولاً به شما امکان می‌دهد از منطقه امن خود خارج شوید. همچنین، به اشتراک گذاشتن یک هدف مشترک با افراد دیگر و آگاهی به این‌که در تلاش‌های خود تنها نیستید، دستیابی به هر هدفی را آسان‌تر می‌کند. با این حساب اگر به چالش مطالعه علاقمند شده‌اید و دوست دارید جزئیات بیشتری به این چالش وارد کنید، از شما دعوت می‌کنیم تا پایان این نوشتار با ما همراه بمانید.

چالش خواندن چیست؟

طبق تعریف رسمی، چالش خواندن نوعی مسابقه آموزشی است که در آن به شرکت‌کنندگان، فهرستی از کتاب‌هایی که باید در یک بازه زمانی خاص خوانده شوند، ارائه می‌شود. این چالش اولین بار به عنوان انگیزه‌ای برای مطالعه بیشتر کودکان معرفی شد و در سال‌های اخیر در بین بزرگسالان نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است. هدف از ایجاد چنین چالش‌هایی، ارائه فرصت به جوامع برای اشتراک هدف مشترک، ایجاد انگیزه در آن‌ها برای مطالعه بیشتر و ایجاد فرهنگ مطالعه در بین مردم است. در هرصورت، چه بخواهید خودتان را برای خواندن تعداد معینی کتاب در یک بازه زمانی خاص به چالش بکشید یا برای شروع به خواندن کتاب‌هایی از ژانرهایی که معمولاً از آن‌ها اجتناب می‌کنید، دست به کار شوید، لازم است به دنبال چالشی متنوع باشید. در هرحال، انواع چالش مطالعه تأثیر بسیار مفیدی بر عادت‌های مطالعه شما خواهد داشت.

رایج‌ترین انواع چالش خواندن بزرگسالان

چالش‌های مطالعه برای هدف قرار دادن جمعیت‌شناسی خاص، ژانرهای خاص کتاب یا نویسندگان طراحی شده‌اند. در ادامه به تعدادی از جالب‌ترین چالش‌های مطالعه دنیا اشاره خواهیم کرد.

  • چالش توتی فروتی: همان‌طور که از نامش پیدا است، این چالش شامل موضوعات خواندنی ساده است که برای رویکرد مطالعه آزاد، در حوزه‌ها و ژانرهای مختلف طراحی شده‌اند. این چالش برای مبتدیان عالی است، چون این فرصت را به آن‌ها می‌دهد تا بفهمند چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند.

  • چالش موضوع خاص: این نوع چالش شرکت‌کنندگان را تشویق می‌کند تا در یک موضوع خاص شیرجه بزنند. آن‌ها می‌گویند که خواندن 3 تا 5 کتاب در مورد یک موضوع خاص باعث می‌شود نسبت به 90٪ افراد اطلاعات بیشتری در مورد آن حوزه پیدا کنند. کافی است موضوعی را که به آن علاقه دارید، پیدا کنید و به چالش خواندن در آن موضوع بپیوندید و بعدا از خودتان تشکر خواهید کرد.

  • چالش کتابخوانی باشگاه کتاب: همه ما در مورد باشگاه‌های کتاب شنیده‌ایم و از ارزش آن‌ها برای اعضای این باشگاه‌ها باخبریم. عضویت در یک باشگاه کتاب می‌تواند به‌صورت آنلاین هم اتفاق بیافتد و شما می‌توانید در چالش‌هایی که توسط باشگاه‌های کتاب خاص سازماندهی شده است، شرکت کنید. 

  • چالش متمرکز بر نویسنده یا ژانر: اگر از طرفداران نویسنده خاصی هستید یا فقط نوع خاصی از کتاب را ترجیح می‌دهید، این چالش ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد. برای مثال، با پیوستن به چالش‌های خواندن متمرکز بر نویسنده مورد علاقه‌تان، می‌توانید در اولویت‌های خود عمیق‌تر شوید و در نهایت مطالب شگفت‌انگیزی خواهید خواند.

  • چالش فصلی خواندن: احتمالاً محبوب‌ترین نوع چالشی که همه ما از مدرسه با آن آشنا هستیم، همین چالش است. از آن‌جایی که تابستان زمان خوبی از سال برای استراحت و کاهش سرعت زندگی در نظر گرفته می‌شود، مطالعه در طول تابستان هدف بسیار آسان‌تری برای رسیدن به سطح توقع شما از خودتان است.

بهترین ایده‌های چالش خواندن برای سال 1403

در طول سال‌ها، بسیاری از افراد خلاق با چالش‌های کتابخوانی بسیار عالی روبرو شده‌اند. حالا چه بخواهید یک چالش خواندن فقط برای خودتان ایجاد کنید و چه بخواهید برای گروه دوستانتان در وبلاگ یا یک گروه در یک پلتفرم رسانه اجتماعی، ایجاد کنید، می‌توانید ایده‌های جذاب زیر را برای تشویق خودتان و سایر شرکت‌کنندگان به خواندن مطالب به‌کار بگیرید:

  • چالش کشورها: چند کتاب مرتبط با 5 الی 10 کشور را انتخاب و در هر دوره مطالعه، یک کتاب را بخوانید. در نتیجه 10 کشور انتخاب شده = 10 کتاب جالب برای خواندن.

  • چالش نام: چند کتاب نوشته شده توسط نویسندگانی که نام کوچکشان با شما مشترک است، انتخاب کنید و بخوانید.

  • چالش سال تولد: می‌توانید ببینید از سال تولدتان تا زمان حال، چه کتاب‌هایی منتشر شده و در هر حوزه که دوست دارید، کتابی را بخوانید که در هر سال نوشته شده است. هرچه سن شما بیشتر باشد، بیشتر خواهید خواند.

  • چالش برندگان جوایز: جایزه ادبی مورد علاقه خود را انتخاب کنید و تمام کتاب‌هایی را که تا به حال برنده آن شده‌اند، بخوانید.

  • چالش الفبا: کتابی را بخوانید که عنوان آن با یک حرف الفبا شروع شود و در نهایت می‌توانید سرگرمی زیادی داشته‌باشید.

  • چالش مسافران: در هر مکانی که به آن‌جا سفر کرده‌اید یا می‌خواهید از آن‌جا بازدید کنید، یک کتاب بخرید و بخوانید.

  • اولین و آخرین چالش: 5 نویسنده‌ای را که دیگر در قید حیات نیستند انتخاب کنید و اولین و آخرین کتاب‌هایی را که نوشته‌اند، بخوانید.

  • چالش قرن: کتابی را بخوانید که در هر قرن نوشته شده است، تا جایی که می‌توانید در تاریخ به عقب برگردید.

  • چالش ترکیب و مطابقت: دوستان خود را دور هم جمع یا یک نظرسنجی آنلاین ایجاد کنید که در آن هرکسی که می‌شناسید کتاب مورد علاقه خود را پیشنهاد کند. هر یک از شرکت‌کنندگان باید تمام پیشنهادهای بقیه را بخوانند.

  • چالش سلبریتی: 5 کتاب توصیه شده توسط 5 نفر از افراد مشهور مورد علاقه خود را بخوانید.

و در نهایت، از تخیل خود استفاده کنید و مطمئنا خواهید توانست حداقل 10 ایده شگفت‌انگیز دیگر داشته‌باشید. اما اگر می‌خواهید چالش‌ها شما واقعاً تأثیر زیادی بر نحوه خواندن، میزان انجام آن و میزان عملکردتان داشته‌باشد، بهتر است از امتحان کردن چالش‌های زیر نترسید:

چالش مطالعه آرام

این چالش به عنوان «چالش سرد» نیز شناخته می شود و یک انتخاب عالی برای کسانی است که تجربه کمتری در مورد عادات مطالعه سالم دارند. اگر جزو افراد زیر هستید، چالش آرام خواندن مناسب شما است:

  • معمولاً زمان زیادی را صرف مطالعه نمی‌کنید اما دوست دارید عادت‌های خود را با خواندن بیشتر تغییر دهید.

  • هر از چند گاهی برای آرامش و کاهش استرس مطالعه می‌کنید.

  • به دنبال چالشی هستید که انجام آن آسان باشد و فشار زیادی بر برنامه‌ی پرمشغله‌تان وارد نکند.

  • چند کتاب روی میزتان دارید که هرگز نتوانسته‌اید مطالعه کنید اما واقعاً دوست داشتید بخوانید.

این چالش در واقع، خواندن برای لذت است. در این چالش از نظر اهدافی که برای خود تعیین می‌کنید فشار کمی وجود دارد، اما شما به آرامی خود را تحت فشار قرار می‌دهید تا به این روند عادت کنید. وقتی زمان و حال و هوای مناسبی داشته‌باشید، می‌توانید آن‌چه را که دوست دارید بخوانید، اما همچنان باید دائماً به خود یادآوری کنید که مطالعه چیزی است که هر از گاهی باید انجام دهید. چند ایده برای چالش مطالعه آرام عبارتند از:

  • به خودتان فشار بیاورید که حداقل یک کتاب در ماه بخوانید.

  • به کتاب‌های صوتی گوش کنید.

  • با فرزندان، خانواده و دوستان خود مطالعه کنید و سعی کنید به این روند ادامه دهید.

چالش مطالعه متعادل

چالش متعادل خواندن یک پله از نظر پیچیدگی و دشواری بالاتر از چالش قبلی است و برای آن دسته از شما مناسب است که می‌خواهند کمی بیشتر به عادت‌های خواندن خود توجه کنند اما همچنان دوست دارند انعطاف‌پذیری داشته‌باشند. اگر به کتاب و به‌طورکلی به مطالعه علاقه دارید اما احساس می‌کنید باید زمان بیشتری برای این سرگرمی صرف کنید، این چالش برای شما عالی است. حتی اگر در حال مطالعه هستید و فقط به دنبال راه‌هایی می‌گردید که دوباره علاقه شما را برانگیزند، این رویکرد به همان اندازه مؤثر خواهد بود.

با وجود این‌که رویکرد متعادل، عمدتاً به سختی کم و متوسط در کتابخوانی اشاره دارد اما شما همچنین می‌توانید آن را راهی برای متعادل کردن لیست مطالعه و عادت‌های خود در نظر بگیرید. از این چالش استفاده کنید تا گاهی از منطقه امن خود خارج شوید. مهم‌ترین نکته در مورد چالش متعادل این است که باید بیش از هر چیز دیگری لذت‌بخش و هیجان‌انگیز باشد. تا زمانی که بتوانید چالش‌های کتابخوانی را برای خودتان سرگرم کننده کنید، هیچ مانعی برای دستیابی به اهدافتان وجود نخواهد داشت. برای انجام این چالش می‌توانید ایده‌های زیر را دنبال کنید:

  • بیش از یک کتاب در ماه بخوانید اما همیشه مطمئن شوید که یکی از کتاب‌ها از ژانر یا نویسنده‌ای است که معمولاً آن را به عنوان اولین گزینش خود انتخاب نمی‌کردید.

  • کتاب‌هایی را در ژانرهای فرعی خاص‌تری امتحان کنید که هنوز معیارهای عمومی شما برای انتخاب کتاب را دارند.

  • راه‌های بیشتری برای لذت بردن از خواندن مانند استفاده از کتاب‌های صوتی، اپلیکیشن‌های الکترونیکی، رمان‌های گرافیکی یا حتی داستان‌های کوتاه و کتاب‌های مصور پیدا کنید.

  • کتاب‌هایی را که تبدیل به فیلم شده‌اند، بخوانید، فیلم ببینید و تجربیات را با هم مقایسه کنید.

چالش مطالعه فشار

این چالش از نظر سختی یکی از مواردی است که در آن باید واقعاً به خودتان فشار بیاورید تا از منطقه امن خود خارج شوید و شروع به تمرکز روی خواندن بیشتر کنید. اگر نسبت به مطالبی که می‌خوانید یا زمانی که صرف مطالعه می‌کنید، رضایت نسبی دارید اما احساس می‌کنید که هنوز تمام پتانسیل‌های شما بالفعل نشده، این چالش برای شما است. برای اطمینان از این‌که این چالش خواندن برای شما مناسب است، باید معیارهای خاصی را در رابطه با عادت‌های مطالعه خود داشته‌باشید. مثلا این‌که شما دائماً بیش از 2 کتاب در ماه، هم برای سرگرمی و هم به‌عنوان راهی برای رشد شخصیت خود مطالعه می‌کنید و مشکلی برای مطالعه کتاب‌های دشوار مانند رمان‌های کلاسیک یا کتاب‌های غیرداستانی ندارید.

هدف از این چالش، گسترش تجربه شما از طریق تلاش مداوم و گسترش دیدگاه با قرار گرفتن در معرض چیزهای جدید و غیرمعمول است. برای استفاده از این چالش، ایده‌های زیر مناسب هستند:

  • یک کتاب پرفروش یا کتابی را بخوانید که هر ماه یک یا چند جایزه برده است.

  • برای مطالعه کتاب‌های غیرداستانی در مورد موضوعاتی که کاملاً با آن‌ها ناآشنا هستید، زمان بگذارید.

  • سعی کنید هفته‌ای یک کتاب بخوانید.

  • کتاب‌های نویسندگانی را بخوانید که کمتر شناخته شده‌اند.

چالش مطالعه جاه طلبانه

آخرین مورد در نردبان سختی و پیچیدگی چالش خواندن کتاب، چالش جاه طلبانه است. همان‌طور که از نام این چالش پیدا است، مخصوص کسانی است که واقعاً می‌خواهند به خودشان فشار بیاورند و مطالعه برایشان یک امر جدی است. این چالش معمولا خوانندگان و دوستداران کتاب را هیجان‌زده می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا از محدودیت‌های خود فراتر بروند.

برای امتحان کردن این چالش ابتدا باید مطمئن شوید که زمان کافی در برنامه شما وجود دارد تا ساعات مطالعه خود را افزایش دهید. این چالش شما را به خواندن کتاب‌های بیشتر سوق می‌دهد، تجربیات مطالعه‌تان را متنوع می‌کند و پتانسیل شما را فراتر از آن‌چه فکر می‌کردید می‌توانید به دست آورید، فراتر می‌برد. علاوه‌براین، شما باید به‌طور معمول یک یا چند کتاب در هفته بخوانید و بتوانید سمت و سوی مطالعه‌تان را به راحتی از یک ژانر به ژانر دیگر تغییر دهید و تعهد بالایی به بهبود وپیشرفت داشته‌باشید.

سخن پایانی

همان‌طور که دیدید، چالش‌های خواندن اشکال مختلفی دارند اما شما قطعاً یک چالش خواندن را پیدا خواهید کرد که با ترجیحات خاص خودتان مطابقت داشته‌باشد. با این‌حال، مهم است بدانید که هر چالش کتابخوانی برای هر شرکت‌کننده، مزایای خاصی دارد و به‌همین دلیل، لازم است قبل از پیوستن به هر چالش، اولویت‌های خودتان را بشناسید.

منابع:

https://basmo.app/reading-challenges/

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "چالش های خواندنی که می توانید در سال 1403 انجام دهید" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک