loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 500 هزار تومان
پاتوق کتاب
چگونه یک گروه کتابخوانی تشکیل دهیم؟

چگونه یک گروه کتابخوانی تشکیل دهیم؟

شاید شما از آن دسته عاشقان کتاب باشید که به دنبال ملاقات با دوستداران کتاب هستند یا ممکن است بخواهید خودتان را تشویق کنید که کتاب‌های بیشتر و متنوع‌تری بخوانید. در هر صورت، می‌توانید گروهی از دوستانتان را که علاقه‌مند به دور هم جمع شدن و صحبت درباره کتاب‌ها هستند، دعوت کنید و از آن‌ها بخواهید که باهم یک گروه تشکیل دهید. تشکیل گروه کتابخوانی نه تنها یک راه سرگرم‌کننده برای لذت بردن از کتاب‌ها و ملاقات با افراد جدید است، بلکه راهی عالی برای درک دیدگاه‌های جدید و شرکت در بحث‌های سالم و افزایش دانش روز نیز محسوب می‌شود. ما در این مقاله به تمام جزئیات و چالش‌های مربوط به کتابخوانی گروهی خواهیم پرداخت. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

هدف از راه‌اندازی گروه کتابخوانی چیست؟

قبل از تشکیل گروه کتابخوانی تعیین کنید که چه نوع باشگاه کتابی را می‌خواهید میزبانی کنید و هدف از کتابخوانی گروهی از نظر شما چیست. انواع بی‌شماری از گروه‌های کتابخوانی وجود دارد که در حوزه‌های محتلف و با اهداف متفاوتی راه‌اندازی می‌شوند. داشتن یک هدف می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری درباره باشگاه کتابتان کمک کند، بنابراین قبل از شروع هر کار دیگری مطمئن شوید که می‌خواهید تمرکزتان را روی چه چیزی بگذارید.

در گام بعدی، هدفی برای تشکیل گروه کتابخوانی مشخص کنید که چه کسانی را می‌خواهید دعوت کنید. چه بخواهید میزبان یک دورهمی فقط برای خود و دوستانتان باشید یا گروه زیادی از مردم را گرد هم بیاورید، مهم است که بفهمید چه کسی به گروه شما خواهد آمد. گروه‌های بزرگ می‌توانند طیف گسترده‌ای از ایده‌ها و دیدگاه‌ها را ارائه دهند، اما گردهمایی‌های کوچک‌تر می‌توانند صمیمی‌تر باشند و به شما این امکان را می‌دهند که واقعاً با اعضای کلوپ کتاب خود آشنا شوید.

برنامه زمان مطالعه

زمان‌بندی همیشه یکی از سخت‌ترین بخش‌های راه‌اندازی کتابخوانی گروهی است. در زمان لذت راه اندازی یک باشگاه کتابخوانی، می‌توان به راحتی برخی از جزئیات کوچک را فراموش کرد اما آن‌ها می‌توانند کل ماجرا را خراب کنند. مواردی مانند تعداد دفعات کتابخوانی در هفته یا ماه، زمان ملاقات و نحوه برقراری ارتباط با اعضای باشگاه کتابتان در بین جلسات، همه ملاحظات مهمی هستند. این‌که چند وقت یکبار یکدیگر را ملاقات می‌کنید، ممکن است به گروه یا کتاب‌هایی که انتخاب می‌کنید، بستگی داشته‌باشد. تنظیم زمان ملاقات نیز ممکن است مشکل باشد و با توسعه باشگاه کتاب، مجددا تنظیم شود اما هماهنگی همه این‌ها بدون راهی برای برقراری ارتباط با اعضای دیگر غیرممکن خواهد بود. ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، پیامک و حتی تماس تلفنی، همگی گزینه‌های معتبری هستند. فقط مطمئن شوید که برای برنامه زمان‌بندی و اطلاع‌رسانی آن، یکی از این موارد را انتخاب کنید چون در غیراین‌صورت ممکن است میزبان یک گروه کتابخوانی باشید که هیچ‌کس از آن اطلاعی ندارد!

انتخاب کتاب

انتخاب کتاب برای باشگاه‌های کتاب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. درک این‌که چه نوع اطلاعاتی را می‌خواهید از کتاب‌ها جمع آوری کنید، می‌تواند در زمان انتخاب حوزه مطالعاتی کلی گروه مفید باشد. پرسیدن و پاسخ دادن به چند سوال قبل از تصمیم‌گیری نهایی نیز ممکن است راه خوبی پیش پایتان بگذارد. سؤالاتی مانند این‌که چه کسی از این کتاب لذت می‌برد یا درگیر آن می‌شود؟ یا افراد گروه چه نوع اطلاعاتی را از این کتاب خواهند آموخت؟ آیا اطلاعات کتاب، سیاه و سفید خواهد بود یا افراد می‌توانند معانی مختلفی را استنباط کنند؟ هدف از انتخاب این کتاب‌ها چیست؟ و... .


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کتاب برای کتابخوان‌های مبتدی و حرفه‌ای


کتاب‌های بسیار زیادی وجود دارند که خواندن آن‌ها بسیار لذت‌بخش است، اما اطلاعات کمی برای مباحثه به شما می‌دهند و کتاب‌های دیگری وجود دارد که خواندنشان دشوار است اما بحث‌های خوبی ایجاد می‌کنند. نکته مهم این است که کتاب‌هایی را پیدا کنید که برای بحث و خواندن، لذت‌بخش و جالب باشند. یکی از راه‌های افزایش شانس مطالعه این کتاب‌ها این است که کسی از اعضای گروه، کتابی را توصیه ‌کند که قبلا آن را خوانده باشد. البته می‌توانید از پیشنهادات زیر هم برای انتخاب کتاب در گروه کتابخوانی خود استفاده کنید:

  • هر فرد به نوبت کتابی را انتخاب کند و اگر اختلاف نظر جمعی وجود نداشته‌باشد، همان کتاب خوانده شود.
  • یک نفر مسئول آوردن مثلاً 3 کتاب انتخابی به جلسه باشد و گروه تصمیم بگیرد کدام را بخوانید.
  • هرکسی یک پیشنهاد بدهد و سپس گروه موافقت کنند که کدام گزینه‌ها برای خواندن بهتر هستند و به این ترتیب تا چند ماه آینده، کتاب‌ها تعیین می‌شود.
  • موضوعی انتخاب کنید و اعضای گروه بر اساس عنوان، نویسنده و ژانر کتاب‌های مرتبط با آن موضوع را پیشنهاد دهند.
  • از گیر افتادن در بیراهه خودداری کنید، اگر چند کتاب اخیر که خوانده‌اید، کتاب‌های داستانی معاصر بوده است، شاید بهتر باشد یک انتخاب غیرداستانی داشته‌باشید. اگر حتی داستان‌های تاریخی زیادی خوانده شده، در مورد یک کتاب فانتزی چطور فکر می‌کنید؟ برخی از ژانرها نسبت به سایرین، کتاب‌های مناسب‌تری برای بحث و گفتگو تولید می‌کنند، اما هر ژانر کتاب‌هایی دارد که انتخاب خوبی برای کتابخوانی گروهی محسوب می‌شود.
  • به دنبال توصیه کتابدارهای کتابخانه‌ها یا فروشنده‌های کتابفروشی‌ها باشید. اکثر کتابخانه‌ها فهرست‌هایی از عناوین توصیه‌شده دارند و بسیاری از کتابدار‌ها و فروشنده‌ها خوشحال می‌شوند که با شما و گروهتان برای یافتن کتاب‌هایی که احتمالاً از آن‌ها لذت می‌برید، همکاری کنند.
  • فهرست جوایزی مانند جایزه پولیتزر، جایزه بوکر و جوایز ملی کتاب را بررسی کنید. بسیاری از این کتاب‌ها انتخاب‌های خوبی برای خوانش در باشگاه‌های کتاب هستند.
  • بعید است که همه در هر بار انتخاب کتاب به توافق برسند. پس از تشکیل گروه کتابخوانی و وقتی اعضای جدید به آن می‌پیوندند، دقت کنید که کتاب انتخابی، اکثریت رای را به همراه داشته‌باشد. این کار، اعضا را تشویق می‌کند با ژانرها یا نویسندگان جدید با ذهنی باز رفتار کنند و به خواندن و پیوستن به گروه شما تشویق شوند.
  • کتاب‌ها را حداقل 2 جلسه زودتر از زمان مطالعه، انتخاب کنید تا زمان خرید یا قرض گرفتن و خواندن کتاب را داشته‌باشید. برخی از گروه‌های کتابخوانی، مطالعه کل سال خود را در یک جلسه برنامه‌ریزی می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند فقط چند کتاب جلوتر را تعیین کنند (40٪ از گروه‌ها حداقل 4 ماه قبل برنامه ریزی می‌کنند).
  • از متعهد شدن به مطالعه کتاب‌هایی که در بازه زمانی دورتر قرار است خوانده شوند، بپرهیزید، چون احتمال دارد خلق و خو و علایق گروه در طول زمان تغییر ‌کند و ناگهان خودتان را درگیر خواندن کتابی بیابید که دیگر مورد علاقه جمع نیست.
  • حداقل برای چند جلسه اول، کتاب‌های کوتاه معقولی را همراه با راهنمای چگونه خواندن آن‌ها آماده کنید.
  • در ابتدا، بهتر است کتاب‌هایی را انتخاب کنید که راهنمای بحث و گفتگو دارند. راهنمای بحث که به‌عنوان راهنمای خواندن نیز شناخته می‌شود، نه تنها راه‌های جالبی برای گفتگو فراهم می‌کند، بلکه نشان می‌دهد که این کتاب احتمالاً انتخاب خوبی برای باشگاه‌های کتاب و گروه‌های کتابخوانی است.

پیوستن اعضا

دلایل بسیار خوبی برای عضویت در یک گروه کتابخوانی وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که معمولا پیوستن افراد به یک گروه مطالعه کتاب به دلایل زیر است:

  • 95 درصد از اعضا چیزهایی را می‌خوانند که معمولاً تا زمان پیوستن به گروه نخوانده بودند.
  • 84 درصد از اعضا به دلیل عضویت در یک گروه کتابخوانی، احساس ارتباط بیشتری با افراد دیگر دارند.
  • 71 درصد گفتند که سلامت روانی آن‌ها بهبود یافته است.
  • 72 درصد گفتند از زمان پیوستن به گروه برای کتابخوانی، مطالب بیشتری می‌خوانند.
  • 71 درصد گفتند وقتی در گروه درباره کتاب یا متنی بحث می‌کنند، از خواندن بیشتر لذت می برند.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که شرکت در گروه‌های مطالعه مشترک با افزایش آرامش، تمرکز، بهبود کیفیت زندگی، اعتماد به نفس، عزت نفس و همچنین احساس رویکرد و هدف مشترک مرتبط است.


بیشتر بخوانید: چالش های خواندنی که می توانید در سال 1403 انجام دهید



برگزاری جلسه (حضوری و یا مجازی)

برخی از باشگاه‌های کتاب هم به‌صورت مجازی و هم حضوری اجرا می‌شوند یا بحث‌های آنلاین و حضوری را به‌طور متناوب انجام می‌دهند یا هردو را همزمان اجرا می‌کنند. به این فکر کنید که چه چیزی برای گروه کتاب شما بهتر عمل می‌کند. اگر حضوری ملاقات می‌کنید، نیاز به یک مکان راحت و امن دارید. اگر فقط خودتان و یک یا دو نفر دیگر هستید، گزینه‌های شما تقریباً بی‌پایان است: کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و حتی خانه‌های یکدیگر همه گزینه‌هایی عالی هستند. اما اگر به دنبال فضایی برای یک گروه بزرگ‌تر هستید، باید مناطق عمومی یا خصوصی را در نظر بگیرید.

برای برگزاری جلسات باید موضوع و نویسندگانی را که انتخاب می‌کنید، برای اعضا مطرح کنید. آیا درباره متون ادبی جدی، مطالعه خواهید داشت یا کتاب‌های تابستانی سبک؟ داستان‌های مدرن، یا آثاری از مهاجران دهه 1920؟ این تصمیم بر روی اعضای باشگاه کتابخوانی شما تأثیر خواهد گذاشت. همچنین، برای برگزاری جلسات کتابخوانی گروهی حضوری باید تعداد شرکت‌کنندگان گروه را به عددی محدود کنید که می‌توانید به طور معقولی میزبانی کنید. توجه داشته‌باشید که تعداد بیش از حد شرکت‌کنندگان می‌تواند منجر به افزایش گفتگوی متقابل و شدت گرفتن بحث‌ها شود.

اگر جلسات حضوری هستند، باید وظایف میزبانی و صرف میان وعده را بین اعضای گروه تقسیم کنید. جلسات حضوری، یک راه عالی برای ملاقات با افراد جدید و تازه نگه داشتن مکالمات با افرادی با دیدگاه‌های مختلف است. اما توجه داشته‌باشید که شرکت در جلسات فقط برای اعضای باشگاه کتاب مجاز است. بنابراین، خانه را از همسر، اعضای خانواده و هم اتاقی‌هایی که در جلسات شرکت نمی‌کنند، خالی کنید.

هنگام سازماندهی برنامه جلسات حضوری یا آنلاین، احتیاط کنید. تعدد بیش از حد جلسات (مثلا بیش از یک بار در هفته یا ماه)، ممکن است باعث آزار اعضا باشد. همچنین بهتر است کل جلسه بیش از 2 الی 3 ساعت طول نکشد. قاعده کلی این است که 30 دقیقه برای صرف چای و ملاقات با دوستان، یک ساعت تا 90 دقیقه برای یک بحث ساختاریافته و 30 دقیقه پایانی برای بحث غیررسمی‌تر و معاشرت برنامه‌ریزی شود.

بحث و نظر پیرامون کتاب از اهداف تشکیل گروه کتابخوانی

در یک گروه کتابخوانی، باید مباحثات، ساختاری داشته‌باشند که نیازهای شرکت کنندگان را برآورده کند. البته تعداد شرکت‌کنندگان هر باشگاه بر فعالیت‌های احتمالی، مباحثات و صمیمیت گروه تأثیر می‌گذارد. ساده‌ترین راه برای بحث و نظر پیرامون کتاب‌ها این است که یک خواننده فعال باشید و سعی کنید از نکات جالبی که می‌شنوید، یادداشت برداری کنید و زیر قسمت‌های جالبی که می‌خوانید، خط بکشید. همیشه سؤالات خود را از قبل آماده کنید و برخی از نقل قول‌هایی را که می‌خواهید درباره آن‌ها بحث کنید، در ذهن داشته‌باشید. برخی از سوالاتی که می‌توانند به جذابیت بحث پیرامون کتاب‌ها کمک کنند، عبارتند از:

  • بخش مورد علاقه شما از این کتاب کدام بود؟
  • آیا کتاب را تا انتها خواندید یا بخش‌هایی از آن را ناتمام گذاشتید؟
  • کدام صحنه بیشتر در ذهن شما نقش بسته است؟
  • نظر شما در مورد نوشته چیست؟ آیا جملات برجسته‌ای در کتاب وجود دارد؟
  • آیا قسمتی را دوباره خواندید؟ اگر چنین است، کدام قسمت؟
  • آیا می‌خواهید کتاب دیگری از این نویسنده بخوانید؟
  • آیا خواندن این کتاب بر روحیه شما تأثیر گذاشته است؟ اگر بله، چگونه؟
  • چه چیزی شما را بیشتر در مورد کتاب شگفت‌زده کرد؟
  • نظر شما نسبت به این کتاب با خواندن آن چگونه تغییر کرد؟
  • اگر بتوانید چیزی از نویسنده بپرسید، چه خواهید پرسید؟
  • عنوان کتاب در ارتباط با مطالب کتاب است؟ اگر می‌توانستید عنوان جدیدی به کتاب بدهید، آن عنوان چیست؟
  • آیا این کتاب بیش از حد خوب، ارزیابی شده یا دست کم گرفته شده است؟
  • آیا این کتاب شما را به یاد کتاب دیگری انداخت؟
  • چه تاثیری روی شما گذاشت؟ فکر می‌کنید چند ماه یا چند سال دیگر آن را به خاطر خواهید آورد؟
  • آیا هرگز به خواندن مجدد آن فکر می‌کنید؟ چرا و چرا نه؟
  • بیشتر دوست دارید این کتاب را چه کسی بخواند؟ آن را به چه کسی معرفی خواهید کرد و چرا؟
  • آیا سوالاتی از کتاب وجود دارد که هنوز به آن فکر می‌کنید؟
  • آیا کتاب به نظر شما اصیل بود؟
    بیشتر بخوانید: چگونه خلاصه ای از یک کتاب بنویسیم؟ (در چند مرحله آسان)

سخن پایانی

در این مقاله درباره چگونگی تشکیل یک گروه کتابخوانی و نحوه هماهنگی برای کتابخوانی گروهی صحبت کردیم. شما چه پیشنهاداتی را می‌توانید به این متن اضافه کنید؟ با ما در میان بگذارید.

منابع:

  1. https://www.epl.ca/blogs/post/how-to-start-a-book-club/

  2. https://chalkandapples.com/how-to-schedule-small-groups/

  3. https://www.bookbrowse.com/bookclubs/advice/index.cfm/fuseaction/choosing_books#:~:text=Initially, it's best to choose,good choice for book clubs.

  4. https://readinggroups.org/news/why-join-a-reading-group

  5. https://www.lacrema.com/10-tips-hosting-book-club/

  6. https://theliteracybrain.com/2019/07/30/the-benefits-of-book-clubs/#:~:text=Group discussions about the meaning,summary related to the reading.

  7. https://www.oprahdaily.com/entertainment/a31047508/book-club-questions/

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "چگونه یک گروه کتابخوانی تشکیل دهیم؟" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک