loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 500 هزار تومان
پاتوق کتاب
بهترین کتاب ها درباره غدیر: 23 پیشنهاد جذاب برای همه سنین

بهترین کتاب ها درباره غدیر: 23 پیشنهاد جذاب برای همه سنین

18 ذی الحجه هر سال، سالگرد واقعه بزرگ غدیر خم است. حادثه‌ای که می‌توان گفت از بزرگ‌ترین حوادث صدر اسلام است. پاتوق کتاب به مناسبت عید غدیر خم، لیست بهترین کتاب‌ها در مورد غدیر خم و حضرت علی علیه السلام را به شما پیشنهاد می‌دهد.

درباره غدیر چه‌ می دانیم؟

اینکه ما چه تصوری از تاریخ داریم، مهم است. بعضی از حوادث تاریخی نقش سرنوشت‌سازی دارند. آثار و ابعاد یک اتفاق تاریخی، تا سال‌ها و بلکه قرن‌ها جاری و ساری است.
در روز غدیر خم چه اتفاقی افتاد و چه سخنانی از جانب پیامبر اسلام مطرح شد؟ برداشت مسلمانان حاضر در غدیر و قرون بعدی از واقعه غدیر چه بوده؟
خطبه غدیر چیست و در آن چه حرف‌هایی زده شده؟
شأن نزول سومین آیه از سوره مائده معروف به آیه اکمال دین چیست؟ (الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی) تعبیر اکمال دین و اتمام به چه معناست؟ آیا آیه 67 سوره مائده معروف به آیه تبلیغ هم مربوط به واقعه غدیر است؟ (یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک ... والله یعصمک من الناس...) پیامبر خدا از چه چیز واهمه داشت که خدا به او می گوید نترس و پیام من را ابلاغ کن؟ 
هدف پیامبر از خطبه غدیر چه بوده؟ آیا صرفا اعلام محبت و مودت نسبت به حضرت علی علیه السلام بوده یا علاوه بر این، بیانگر جایگاه سیاسی حضرت علی در نقش حاکم بوده‌است؟ یا اینکه پیامبر صرفا درصدد بیان یک نمونه از حاکم خوب و معیار بوده‌است؟
آیا حادثه غدیر خم می‌تواند دست‌مایه وحدت و اتحاد امت اسلامی شود؟
غدیر برای زندگی امروز ما چه حرفی دارد؟ آیا می‌توان از غدیر برای زندگی امروز استفاده کرد و درس گرفت؟ یا اینکه صرفا حادثه‌ای تاریخی است که به درد بررسی‌های تاریخی می‌خورد؟
حوادث بعد از غدیر و تغییر ریلی که بعد از رحلت پیامبر اتفاق افتاد، چه تاثیری در تاریخ اسلام و سرنوشت مسلمانان داشت؟
آیا برای آشنایی کودکان و نوجوانان با واقعه غدیر کتابی نوشته شده؟ چگونه کودکان و نوجوانان را با پیام غدیر آشنا کنیم؟
این سوالات و سوالات دیگری از این قبیل، ما را ملزم می‌کند تا به دل تاریخ سفر کنیم، کتاب‌ها را ورق بزنیم و دوباره این حادثه را بازخوانی کنیم. 

برای غدیر چه کتابی مطالعه کنیم؟

از میان کتاب‌های زیادی که درباره غدیر به چاپ رسیده‌است، چند کتاب را انتخاب کرده‌ایم. کتاب‌هایی که طیف مخاطبان گسترده‌ای دارند. بهترین کتاب‌هایی که در مورد غدیر و حضرت علی چاپ شده‌اند. بعضی از آن‌ها به درد کسانی می‌خورد که مشتاق تحلیل تاریخی هستند، برخی مناسب کسانی است که با داستان و روایت دم‌خورند، بعضی برای مخاطب کودک و نوجوان است و بعضی هم بیانگر اصل واقعه و متن آن است بدون پرداخت به حواشی و تحلیل. لیست بهترین کتاب‌های غدیر، مناسب هر سلیقه و هر سنی است.
شما می‌توانید بهترین پیشنهاد برای مطالعه غدیر را در این لیست پیدا کنید. هم‌چنین این لیست می تواند پیشنهادهای خوبی برای هدیه و عیدی در این روز باشد. با ما همراه باشید.

بهترین کتاب ها درباره غدیر و حضرت علی علیه السلام

1- گزارش لحظه به لحظه از واقعه غدیر

محمدباقر انصاری، در کتاب "گزارش لحظه به لحظه از واقعه غدیر"، به ترسیم مراسم سه روزه غدیر در تاریخ اسلام پرداخته‌است. گزارشی با تمام جزئیات که در قالب داستانی ارائه شده‌است. آنچه در این گزارش به آن پرداخته شده کاملا مستند به منابع است.
کتاب "گزارش لحظه به لحظه از واقعه غدیر"، متن روانی دارد و مختصر نوشته شده‌است. به همین دلیل می‌تواند پیشنهاد خوبی برای آشنایی اجمالی با حادثه غدیر و مهم‌ترین سخنان پیامبر در خطبه غدیر باشد.
کتاب "گزارش لحظه به لحظه از واقعه غدیر" 50 صفحه دارد و انتشارات دلیل ما آن را به چاپ رسانده‌است.

 

2- خطبه غدیر

اگر تا به حال، خطبه غدیر را به صورت کامل نخوانده‌اید، کتاب "خطبه غدیر"، پیشنهاد بسیار خوبی است. دفتر نشر معارف این خطبه را با ترجمه روان محمدمهدی رضایی، در قطع پالتویی به چاپ رسانده‌است.
کتاب کوچکی که در سمت راست صفحاتش، متن عربی خطبه غدیر و در سمت چپ، ترجمه شیوای آن به فارسی آمده. در ابتدای کتاب نیز خلاصه‌ای از کتاب اسرار غدیر تالیف محمدباقر انصاری، با عنوان ترسیمی از صحنه غدیر سال دهم هجری ذیل 14 نکته آمده‌است.
کتاب "خطبه پیامبر اکرم در غدیر غم معروف به غدیریه"، در 95 صفحه توسط دفتر نشر معارف منتشر شده‌است.

 

3- قرار 

کتاب "قرار"، یکی دیگر از ترجمه‌های خوب از خطبه غدیر است که به قلم رضا مصطفوی نوشته شده‌است. کتاب قرار با زیرعنوان "روایتی ساده از آنچه در غدیر گذشت"، گزارشی کوتاه و دلنشین از واقعه غدیر با ترجمه‌ای روان و شیوا از متن خطبه غدیر به همراه متن عربی آن است که انتشارات عهد مانا آن را به چاپ رسانده‌است.

 

4- تنها راه رستگاری

کتاب "تنها راه رستگاری: خطبه پیامبر در روز غدیر" ترجمه دیگری از خطبه غدیر خم به قلم توانای سید مهدی شجاعی است که در انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسیده است. سید مهدی شجاعی در این کتاب 108 صفحه ای که در قطع جیبی منتشر شده، به ترجمه خطبه غدیر پرداخته و البته مقدمه ای مفصل در اول کتاب آورده‌، مقدمه‌ای که ما را با ارزش خطبه غدیر بیش از پیش آشنا می‌کند.

 

5- حدیث غدیر از زبان امیرالمومنین علیه السلام

کتاب "حدیث غدیر از زبان امیرالمومنین"، نوشته حجت‌الاسلام محمد محمدیان است و در دفتر نشر معارف منتشر شده‌است. محمدیان در ابتکاری جالب، مواردی که حضرت علی در طول زندگی‌اش، در گفتگو و استدلال با بقیه، به خطبه غدیر و واقعه غدیر خم اشاره کرده‌اند را جمع‌آوری کرده و برای وضوح مطلب، توضیحاتی را اضافه کرده‌است. این مطالب به ترتیب تاریخ نقل آنها گردآوری شده‌اند. 
کتاب "حدیث غدیر از زبان امیرالمومنین" 15 بخش دارد. کتاب با احتجاجات حضرت علی به حدیث غدیر از چند روز بعد از رحلت پیامبر آغاز می‌شود تا آخرین مورد آن که با عنوان "نامه ای به شیعیان در واپسین روزهای زندگی" در کتاب به آن اشاره شده‌است. 
خواندن روایت‌های مختلف از خطبه غدیر به فهم بهتر ماجرا کمک می‌کند؛ علی‌الخصوص که راوی این ماجرا، خود قهرمان صحنه غدیر یعنی امیرالمومنین علی علیه السلام باشد.

 

6- علی از زبان علی 

حجت‌الاسلام محمد محمدیان در کتاب دیگر خود، با عنوان "علی از زبان علی: زندگی و زمانه امیرالمومنین از زبان ایشان"، به زندگانی امیرالمومنین پرداخته. کتابی که با استقبال چشم‌گیر مخاطبین همراه بوده و تاکنون بیش از صد هزار نسخه از آن به فروش رفته‌است. 
نویسنده با هدف شناخت مجدد اسلام، معتقد است گوش دادن به فریادها و نجواهای دروازه شهر علم پیامبر، یعنی حضرت علی علیه السلام، راه جدیدی است که برای جوامع اسلامی و برای شناخت اسلام، مفید خواهد بود. محمدیان در مقدمه کتاب متذکر می‌شود شخصیت امیرالمومنین تنها شخصیتی است که آثار فراوان و در عین حال، متقن و جامع و مستند از او باقی مانده‌است. به همین علت پیگیر تدوین زندگی حضرت علی از زبان خود حضرت شده‌است که در نهایت، تلاش های او بعد از ده سال منجر به تدوین کتاب هفت جلدی "حیاة امیرالمومنین علیه السلام عن لسانه" به زبان عربی شده‌است. 
مجموعه حاضر خلاصه آن کتاب هفت جلدی با ترجمه روان فارسی است که دفتر نشر معارف آن را در دو نوع جلد نرم و جلد سخت در 624 صفحه منتشر کرده‌است.

 

7- امیر گلها

حسین سیدی در کتاب "امیر گلها: نگاهی نو به زندگی و شخصیت امام علی علیه السلام"، ما را با ابعاد تازه و جذابی از شخصیت امیرالمومنین آشنا می‌کند. سبک نگارش کتاب، تازگی و جذابیت خودش را دارد. سیدی از بیش از 100 منبع برای کتابش استفاده کرده و آن را در 4 فصل تنظیم کرده‌است: خویشتن (سیمای ظاهری و سیمای باطنی)، خداوند، دیگران، طبیعت. او با یک فهرست کاربردی و با عناوین جذاب، ذیل هر عنوان، توصیفی یا روایتی از امیرالمومنین علیه السلام آورده که بسیار جذاب و شیرین و خواندنی است. 

در ذیل عنوان اقلیت‌های دینی اینگونه آمده است:
"روزی در سفری پیاده، با غیر مسلمانی همسفر شد. غیر مسلمان از او پرسید: کجا می‌روی ای بنده خدا؟ پاسخ داد: کوفه. چون بر سر دوراهی رسیدند همان راهی را رفت که غیر مسلمان می رفت. مرد علت را پرسید. امام فرمود: اوج همنشینی آن است که انسان چند قدمی دوستش را بدرقه کند…"

امیر گل ها در 318 صفحه توسط دفتر نشر معارف منتشر شده است.
این کتاب دومین جلد از مجموعه روایت بهار است. جلد اول این مجموعه با عنوان "همنام گل های بهاری" درباره پیامبر اسلام است و جلد سوم این مجموعه با عنوان "خاطر نازک گل" به شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها می‌پردازد.

 

8- علی از زبان علی یا زندگانی امیرالمومنین علیه السلام

نمی‌شود که در مورد تاریخ اسلام و شخصیت حضرت علی علیه السلام کتابی معرفی کنیم و از سید جعفر شهیدی نام نبریم؛ محقق برجسته تاریخ اسلام که آثار و تحلیل‌هایی خواندنی در این زمینه دارد. یکی از مجلدات مجموعه چهره‌های معصومین به قلم سید جعفر شهیدی به حضرت علی علیه السلام اختصاص دارد. 
کتاب "علی از زبان علی یا زندگانی امیرالمومنین علیه السلام" را دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر کرده‌است. کتاب سید جعفر شهیدی 28 فصل دارد که مشخصا فصل ششم آن به واقعه غدیر پرداخته‌است. اگر علاقه‌مند به مطالعه و آشنایی با زندگی حضرت علی علیه السلام هستید، اگر دوست دارید تحلیل یک مورخ کهنه‌کار از زندگی حضرت علی علیه السلام را بخوانید، کتاب سید جعفر شهیدی را از دست ندهید.

 

9- غدیر اثر علی صفایی حائری

کتاب "غدیر: معنا، زیربنا، ضرورت و هدف ولایت" نوشته علی صفایی حایری (عین . صاد) توسط انتشارات لیله القدر منتشر شده‌است. صفایی حائری در این کتاب کم‌حجم و مختصر، به بررسی پیام اساسی غدیر پرداخته و در مورد چیستی ولایت، زیربنای ولایت، ضرورت ولایت، هدف ولایت و گام هایی که رسول برای ولایت برداشته، صحبت کرده‌است. 
کتاب غدیر 35 صفحه دارد ولی در عین اختصار، تحلیلی اساسی و خواندنی از واقعه غدیر و مفهوم ولایت به ما می‌دهد. 

 

10- علی علیه السلام زیباترین سروده هستی

کتاب "علی زیباترین سروده هستی"، مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌های شهید مصطفی چمران و سه سخنرانی او درباره حضرت علی علیه السلام است. راز و نیازهای چمران با حضرت علی بسی خواندنی و جذاب هستند. با خواندن سه سخنرانی از چمران، از زاویه نگاه او به امیرالمومنین می نگریم. چمران در سخنرانی‌های خود از عدالت علی و حکومت علوی می‌گوید.

 

11- انسان 250 ساله

کتاب "انسان 250 ساله"، مجموعه سخنرانی ها و متون دست‌نویس مقام معظم رهبری آیت الله سید علی خامنه‌ای است که توسط موسسه ایمان جهادی منتشر شده‌است. سید علی خامنه‌ای در طرحی که دارد، تمام سیره ائمه معصومین را به منزله یک فرد در نظر گرفته. یک فرد انسانی که جلوه‌ها و ظهورهای متعددی دارد. یک فرد انسانی که از زمان پیامبر شروع می‌شود و تا زمان تولد آخرین امام، ادامه پیدا می‌کند. یک انسان با عمر 250 سال. با این زاویه دید، تحلیل متفاوتی از سیره ائمه به دست می‌آوریم، تحلیلی که می‌تواند به واقعیت نزدیک‌تر باشد و مطالعه سیره ائمه را شیرین‌تر و فهمیدنی‌تر کند. فصل دوم کتاب انسان 250 ساله به مسئله امامت و فصل سوم آن به امیرالمومنین علیه السلام می‌پردازد.

 

12- حماسه غدیر

کتاب "حماسه غدیر" تالیف محمدرضا حکیمی توسط انتشارات دلیل ما به چاپ رسیده‌است. محمدرضا حکیمی، نویسنده‌ای که دلداده عدالت و انسانیت بود، در کتاب "حماسه غدیر"، اهمیت مسئله غدیر برای جوامع اسلامی را بیان می‌کند و درصدد این است تا گزارشی در اهمیت و وصف کتاب الغدیر، تالیف علامه امینی به مخاطب بدهد.
مطالعه این کتاب، فرصت خوبی است تا با الغدیر علامه امینی نیز بیشتر آشنا شویم. حکیمی معتقد است مسئله جانشینی پیامبر و امامت و ولایت امیرالمومنین علیه السلام، به قدری آشکار و متقن بوده‌است که حتی اگر از جانب پیامبر توصیه‌ای در جهت خلافت و امامت حضرت علی علیه السلام نداشتیم، باز هم مسلمانان ایشان را به عنوان ولی می‌پذیرفتند. او این مسئله را با شواهد مختلف در کتاب حماسه غدیر اثبات می‌کند.
این کتاب در واقع بخشی از یک کتاب بزرگتر با همین عنوان است که در سال‌های قبل از انقلاب منتشر شده و این کتاب، تنها مدخل آن کتاب قطور است. 

 

13- انسان آسمان: جستارهایی درباره امیرالمومنین علیه السلام

موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در مجموعه‌ای تحت عنوان در قلمرو اندیشه امام موسی صدر، گزارشی موضوعی از اندیشه امام موسی صدر دارد که در جلد ششم آن، با عنوان "انسان آسمان"، به امام علی علیه السلام می‌پردازد.
کتاب "انسان آسمان" مجموعه گفتارهای امام موسی صدر در مورد امام علی علیه السلام است که به سه بخش ولادت، غدیر و شهادت تقسیم شده‌است. آگاهی از نگرش و تفسیر امام موسی صدر از امام علی و واقعه غدیر، شیرینی خودش را دارد.
چیزی که در مجموعه آثار امام موسی صدر به چشم می‌آید، تلاش او برای فهم امروزی و کاربردی و اجتماعی از دین است که همین مسئله در مواجهه ایشان با واقعه غدیر خم و شخصیت امیرالمونین علیه السلام به خوبی قابل مشاهده است.
اگر تا به حال از امام موسی صدر کتابی نخوانده‌اید، این کتاب می‌تواند بهانه خوبی برای آشنایی با تفکر این شخصیت بزرگ باشد. 

در بخشی از کتاب "انسان آسمان" می خوانیم:
"کار و و حرکت در راه علی علیه السلام، نیازمند به جهاد و کوشش است، نه اینکه تنها حرف بزنیم و سستی کنیم و مسئولیت را به گردن دیگران بیندازیم.
برادران! «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» (همه شما نگهبان و مسئولید و همه شما نسبت به زیردستانتان مسئولیت دارید) ما امروز با تمدن سرکش مادی روبرو هستیم که جنگ‌های موجود در فلسطین و ویتنام و هر کشور دیگری، از دستاوردهای طبیعی آن است. فکر نکنید این فلان رئیس جمهور یا فلان رهبر در آمریکا یا اروپا یا روسیه است که اوضاع را به دست گرفته‌است، نه. تمدن مادی است که همه چیز را مسخر کرده‌است"

 

14- ولایت، رهبری، روحانیت

کتاب "ولایت، رهبری، روحانیت" از جمله کتاب‌های خوب و جذاب شهید آیت الله دکتر بهشتی است. این کتاب مجموعه‌ای از گفتارها و نوشتارهای شهید بهشتی در موضوع ولایت، واقعه غدیر، مسئله رهبری و روحانیت است.
گفتار اول با عنوان "ولایت"، گفتار دوم با عنوان "ولایت، تولی و تبری" و گفتار سوم با عنوان "ولایت اصیل"، از مجموعه درس گفتارهای تفسیری شهید بهشتی در دهه 50 هست. شهید بهشتی در این جلسات از ولایت صحبت کرده و معنای آن را واکاوی می‌کند. 
گفتار چهارم با عنوان "بررسی ابعاد گوناگون واقعه غدیر" تحلیلی نو از شهید بهشتی در مورد حادثه غدیر خم است. تحلیلی که یک پایش در تفسیر قرآن و حدیث است و پای دیگرش در تحلیل اجتماعی زمانه و عصر پیامبر. در گفتار بعدی با عنوان "ساخت جامعه ایده آل با رهبری"، به تحلیل مسئله رهبری در اسلام می‌پردازد و سپس در دو گفتار به "آسیب پذیری جوامع مسلکی" پرداخته‌است. مباحث پایانی کتاب نیز به امامت و رهبری، ولایت فقیه و آسیب شناسی روحانیت اختصاص دارد. 
بدون شک مطالعه این کتاب، افق تازه‌ای از واقعه غدیر خم به روی شما می‌گشاید. 

در بخشی از کتاب "ولایت، رهبری، روحانیت" می‌خوانیم:
"ملاحظه می‌کنید که در تاریخ اسلام بر سر راه رهبر بزرگوار و پیشوای بزرگوار اسلام مسأله‌ای به وجود آمده و آن بحرانی دوجانبه است. گاهی بحرانها یک جانبه است و حلش آسان است. ولی وقتی بحران دوجانبه شود حلش مشکل می‌شود. پیامبر بر سر دوراهی است. اگر علی علیه السلام به زمامداری منصوب نشود، کیست که بتواند این نهضت را درست در مسیر خودش نگه دارد؟ اگر علی علیه السلام به زمامداری منصوب شود، نگرانی پیدایش بحرانهای سیاسی داخلی هست"

 

15- حدیث غدیر و مسئله امامت

تحلیل های دینی و اجتماعی مرحوم شهید مطهری، از امامت و حادثه غدیر، هنوز که هنوز است تازگی خودش را دارد. فهم عمیق دینی مطهری تا به امروز و پس از گذشت سال‌ها، قابل استفاده است. 
انتشارات صدرا، بخش‌هایی از کتاب "امامت و رهبری" و "پانزده گفتار" از مرحوم شهید مرتضی مطهری را که در مورد واقعه غدیر خم بوده را در کتاب "حدیث غدیر و مسئله امامت" جمع‌آوری کرده‌است.

 

16- تحلیلی بر مواضع سیاسی علی بن ابیطالب

کتاب "تحلیلی بر مواضع علی بن ابیطالب: از رحلت پیامبر تا قتل عثمان"، کتابی توصیفی تحلیلی از اصغر قائدان است که در نشر امیرکبیر به چاپ رسیده‌است. کتاب حاضر که با مقدمه جعفر شهیدی و صادق آیینه‌وند همراه است، به تحلیل دوران 25ساله زندگانی امیرالمومنین علیه السلام، از زمان رحلت پیامبر تا قتل خلیفه سوم پرداخته‌است و نشان داده‌است که امام علی در این دوران، خانه‌نشین نبوده و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خودش را داشته‌است.
مطالعه تحلیل اصغر قائدان، می‌تواند به فهم بهتر وقایع بعد از غدیر و نحوه مواجهه امیرالمومنین علیه السلام با آن‌ها کمک کند.

 

17- ناقوس ها به صدا در می آیند

ابراهیم حسن بیگی در رمان "ناقوس ها به صدا در می آیند"، داستانی شنیدنی از دلدادگی یک کشیش مسیحی به امام علی را روایت می‌کند. کشیشی که عاشق نسخه‌های خطی است و به طور اتفاقی با نسخه خطی نهج البلاغه آشنا می‌شود و بخش‌هایی از آن را می‌خواند و این می‌شود بهانه‌ای برای آشنایی و ارتباط بیشتر با امیرالمومنین علیه السلام. 
"ناقوس ها به صدا در می آیند" روایتی جذاب و پرکشش از نهج البلاغه و حضرت امیر است. روایتی که در خلال داستانی زیبا، آموزه‌ها و منش اخلاقی و اجتماعی حضرت علی علیه السلام را به تصویر می‌کشد.

 

معرفی کتاب کودک و نوجوان درباره غدیر

در پایان مطلب قصد داریم شما را با چند کتاب خوب برای گروه سنی کودک و نوجوان درباره عید غدیر خم و شخصیت حضرت علی علیه السلام آشنا کنیم. انتشارات مهرستان، در سال‌های اخیر، دست روی سوژه‌های جذابی برای کودکان و نوجوانان گذاشته که ما حصل آن انتشار چند کتاب در این حوزه بوده. کتاب‌هایی که پس از گذشت مدت زمان کمی، چندین و چندبار منتشر شده‌اند و این نشان از استقبال مخاطبین از این آثار دارد.

 

18- کوهی که خنده رو بود

انتشارات مهرستان در مجموعه سه جلدی بال های رنگی رنگی، تصویری کودکانه از پیامبر اکرم، حضرت علی و حضرت زهرا سلام الله علیهم به دنیای کودکان هدیه می‌دهد. جلد دوم این مجموعه با عنوان کوهی که خنده رو بود، به امام علی اختصاص دارد. سنا ثقفی در کوهی که خنده رو بود، قصه ای شیرین از امام علی را برای بچه های دبستانی در کنار تصویرگری قشنگ کتاب، ارائه می‌کند.

 

19- بچه ای که نمی خواست آدم باشد

اگر به دنبال یک کتاب طنز هستید که لا به لای خواندن داستان، کتاب را زمین بگذارید و از قهقهه اشک در چشمانتان حلقه بزند، اگر دنبال یک داستان پر از ماجراجویی هستید، اگر می‌خواهید کودک یا نوجوان‌تان، به طور غیرمستقیم با امام علی و غدیرخم آشنا شود، کتاب "بچه ای که نمی خواست آدم باشد"، یک پیشنهاد بسیار عالی است. کتابی که تا به حال بیش از هفتاد بار تجدید چاپ شده‌است.
داستان "بچه ای که نمی خواست آدم باشد" از زبان یک بچه شتر روایت می‌شود. بچه شتری که با پسر صاحبش رفیق است. اتفاقات داستان، بچه شتر را به غدیر خم می‌کشاند.
زهرا موسوی نویسنده "بچه ای که نمی خواست آدم باشد"، به معنای واقعی کلمه، خوش سلیقگی کرده و داستانی خوش‌خوان و جذاب را برای کودکان و نوجوانان نوشته‌است.

در بخشی از کتاب "بچه ای که نمی خواست آدم باشد" می‌خوانیم:
"حالا می‌فهمم چرا مردم‌ها برای رفتن به مسافرت از ما یعنی شترها استفاده می‌کنند. فکر نمی‌کنم هیچ حیوانِ طاقت‌زیادی مثل ما وجود داشته‌باشد؛ حیوانی که بتواند یک عالمه‌ترین راه را در یک عالمه‌ترین روز، آن هم توی بیابان برود. من خیلی خواسم را جمع‌کن شده‌بودم تا شاید توی کاروان، مرد مهربان را ببینم؛ اما او یعنی مرد مهربان را ندیدم. پدر آدی گفت که او اصلا به این سفر نیامده! اما آدی گفته بود همه‌ی مردم‌ها به خانه‌ی خدا می روند! یعنی خدا، او یعنی مرد مهربان را دعوت نکرده؟ خیلی تر از بیشتر دلم برایش تنگ شده‌است…"

 

20- سفری که پرماجرا شد

کتاب "سفری که پرماجرا شد" یکی دیگر از عناوین پرفروش انتشارات مهرستان با محوریت غدیر خم است که تا به حال بیش از 50 بار تجدید چاپ شده‌است.
بنفشه رسولیان در "سفری که پرماجرا شد"، راوی داستانی با چند شخصیت جالب و جذاب برای بچه هاست. داستانی که روایت‌گر مهم‌ترین سفر تاریخ اسلام یعنی حجه الوداع و واقعه غدیر خم برای کودکان هشت سال به بالا می‌یاشد.

 

21- میثم و شهر ترس های ممنوعه

رمان مصور "میثم و شهر ترس های ممنوعه"، به قلم احمدرضا امیری ساسانی و مرضیه مولوی نوشته شده.
"میثم و شهر ترس های ممنوعه"، برای گروه سنی بالای هشت سال مناسب است. رمان جذابی که احوالات پسری به نام میثم را روایت می‌کند. میثم که از دست ترسو بودنش کلافه شده‌است، تصمیم جدیدی می‌گیرد. تصمیمی که لحظات جذاب و پرکشش کتاب را رقم می‌زند. با میثم همراه شوید و به شهر ترس های ممنوعه بروید. جایی که چاره‌ای جز شجاع بودن نیست!
اتفاقات داستان در زمان حکومت امام علی علیه السلام بر کوفه و واقعه صفین رخ می‌دهد. داستان "میثم و شهر ترس های ممنوعه"، بهانه خوبی برای آشنایی نوجوانان با تاریخ اسلام و زمانه امام علی علیه السلام می‌باشد.
"میثم و شهر ترس های ممنوعه" را نشر مهرستان با همکاری نشر رویاپردازان، ناشر مجموعه کتاب های ایلیا، به چاپ رسانده‌است.

 

22- پهلوان چشم عسلی

کتاب "پهلوان چشم عسلی: راز دره شیرها"، به قلم سمیه سیدیان، از آثار تازه منتشرشده‌ی انتشارات مهرستان است. داستان در مورد یک بچه شیر است که به دنبال راز پهلوانی است. بچه شیری که دنبال شیر خدا می گردد و می خواهد مثل او پهلوان باشد. کودکان با خواندن این کتاب، در قالب داستانی زیبا، با گوشه‌ای از ابعاد شخصیتی حضرت علی علیه السلام آشنا می‌شوند.

 

23- والفور؛ دسیسه گری از هلاس

کتاب "والفور؛ دسیسه گری از هلاس"، نوشته سعید تشکری است و در انتشارات مهرستان منتشر شده‌است. این داستان که مناسب نوجوان بالای 15 سال است، روایتی از زبان ابلیس است. در ابتدای هر فصل توصیه‌هایی از شیطان آمده و در ادامه داستانی در مورد آن سفارش از زبان ابلیس راویت می‌شود. محوریت داستان‌ها، وقایع صدر اسلام و حضرت علی علیه السلام است به طوری که داستان، با واقعه غدیر خم پایان می‌یابد. همه‌ی رمان‌های سعید تشکری خواندنی است. می‌توان گفت کتاب والفور از بهترین کتاب‌های داستانی برای آشنایی نوجوانان با واقعه غدیر خم است.


کتاب‌های معرفی شده در این مطلب را می‌توانید با کد تخفیف: blog1 از سایت پاتوق کتاب تهیه کنید.


 

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "بهترین کتاب ها درباره غدیر: 23 پیشنهاد جذاب برای همه سنین" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک