loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 300 هزار تومان
پاتوق کتاب
مجموعه کتاب‌های کودک و نوجوانی که باید در هر خانه باشد

مجموعه کتاب‌های کودک و نوجوانی که باید در هر خانه باشد

با وجود تغییر نگاهی که در والدین نسل جدید نسبت به رشد و پرورش کودکان اتفاق افتاده است، میتوان گفت هنوز پدر و مادرانی هستند که به فعالیت های روزانه بچه ها تنها به چشم سرگرمی نگاه میکنند. بعضی والدین کنجکاوی بچه ها پیرامون ماجرای داستان های کودکانه و بازی را نه به عنوان نشانه ای خوب از کارکرد مفید و سالم ذهن آنها بلکه به عنوان شیطنت شناخته و نام عطش آنها برای دانستن را فضولی میگذارند!!

یک راه کلاسیک و ساده برای رشد ذهن کودک و نوجوان قصه است، قصه ها یک راه قدیمی اما از نظر علمی بسیار مفید برای سرگرم کردن بچه ها هستند.

قصه‌ها و داستان‌ها می‌توانند به شکل‌گیری شخصیت فرزندان، رشد هوش هیجانی، افزایش خلاقیت و میزان یادگیری کودکان و نوجوانان به شکل شایانی کمک کنند. مطمئناً هدف از قصه و داستان فقط مطرح کردن الفاظی برای وقت‌گذرانی و به مقصد رسیدن کارکترها در ا‌نتهای داستان نیست بلکه قصه و داستان در ضمیر خود هدفی را دنبال می کند و حد اقل چیزی که بعد از قصه مخاطب با آن روبرو می شود حکمت و عبرت‌آموزی از قصه است. در بسیاری از مواقع قصه‌ها به اصلاح یک رفتار ناپسند که با پند و اندرز مستقیم نمی‌توان اشاره کرد می‌انجامند، به‌طوری که حتی گذشتگان ما نیز نا‌خودآگاه از این روش برای پند و اندرز و اصلاح رفتارهای ناشایست بهره می‌جستند. امروزه نیز بسیاری از روانشناسان و روانکاوان کودک و نوجوان از این روش به عنوان روشی علمی و کارآمد برای یادگیری، تغییر و تصحیح مشکلات رفتاری مدد می‌جویند.

 


بیشتر بخوانید: اهمیت قصه گویی برای کودکان؛ بگذارید کودکان با قصه‌ها بزرگ شوند!

 

 

امروزه با انتشار نتایج تحقیقات روانشناسان از تاثیر اعجاب انگیز داستان بر مغز و مهارت های کودکان و نوجوان اهمیت این مطلب بر کسی پوشیده نیست اما همواره انتخاب داستان و کتاب مناسب با گروه سنی بچه ها یکی از مشکلاتی است که خانواده ها با آن روبرو هستند به همین منظور در ادامه قصد داریم مجموعه ای از کتاب های کودک و نوجوان که داستان هایی آموزنده دارند را معرفی کنیم و جهت آشنایی خانواده ها با محتوای آن ها به ارزیابی و بررسی کتب معرفی شده بپردازیم. تمامی کتاب‌های معرفی شده از سایت پاتوق کتاب قابل خریداری می‌باشد.

مجموعه قصه های خوب برای بچه های خوب

مجموعه قصه های خوب برای بچه های خوب، به قلم مهدی آذریزدی در صدر همه کتاب های کودک و نوجوان است که داستان‌های کهن و بعضا قرآنی را به زبان کودکانه بیان کرده و توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است.

کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب که تا کنون بیش از 90 بار در تیراژ های انبوه چاپ شده یک مجموعه ی هشت جلدی است که در هرکدام از جلدهای این مجموعه‌، نویسنده به سراغ یکی از منابع مهم و داستان‌های آموزنده و جذاب موجود در فرهنگ و ادبیات ایران رفته است. او از هر منبع، داستان‌ها و حکایات مناسبی انتخاب کرده و با بازآفرینی و بیان ساده و تلخیص ادبی داستان‌ها، مجموعه‌ای بسیار مناسب و ارزشمند برای کودکان و نوجوانان ایرانی خلق کرده است‌. این مجموعه کتاب، گذشته از انتخاب هوشمندانه داستان‌ها از بعد تعلیمی، از نظر داستانی نیز فوق العاده جذاب پردازش شده است.

در واقع این مجموعه، دریچه‌ای درست و مناسب برای آشنایی کودکان با فرهنگ غنی ایران و آموزه های اساسی زندگی و نیز  آموزش رفتار های صحیح زندگی است، جالب است بدانید که در سال 1392 در اقدامی جالب انیمیشنی از روی این کتاب و روایت گری مرحوم آذری یزدی ساخته شده و از طریق شبکه پویا به نمایش درآمده است.


بیشتر بخوانید: انتخاب کتاب مناسب برای کودکان
 

این مجموعه ارزنده مناسب برای تمامی رده های سنی کودکان و نوجوانان در سنین مختلف است و جلد یکم آن به داستان‌های کلیله‌ و دمنه اختصاص دارد، با توجه به اینکه کلیله و دمنه از زبان حیوانات است انتخابی هوشمندانه جهت بازنویسی برای مخاطب کودک محسوب می‌شود.

جلد دوم این مجموعه، به بیان داستان‌هایی از مرزبان‌نامه پرداخته است. داستان‌های‌ موجود در مرزبان‌نامه علاوه‌بر جذابیت روایت، از نظر محتوایی نیز ظرفیت بسیار زیادی در بازآفرینی برای کودکان دارند.

جلد سوم، گزیده‌ای از دو متن تعلیمی مهم ادبیات و فرهنگ ما، یعنی قابوس‌نامه و سندبادنامه‌، است و مانند جلد پیشین حاوی داستان‌های جذابی است که نگاهی تعلیمی و کاربردی برای کودکان و نوجوانان دارند.

در جلد چهارم مجموعه قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، آذریزدی به سراغ مثنوی معنوی رفته است و با وجود پیچیدگی‌ معنایی مثنوی، توانسته است با انتخاب‌های مناسب و قدرت قلم خود، داستان‌هایی جذاب و بسیار ساده برای کودکان و نوجوانان خلق کند.

جلد پنجم این مجموعه ارزشمند، داستان‌هایی از قرآن است، این داستان‌ها معمولا در مورد پیامبران هستند و نویسنده تلاش کرده است که ضمن انتخاب مناسب‌ترین داستان‌ها، آن‌ها را به‌شکلی کاملا جذاب و ساده برای مخاطبان بازآفرینی کند.

جلد ششم، به بیان گزیده‌ای از داستان‌های عطار می پردازد و نویسنده در این جلد، داستان‌های خود را از میان تمام آثار عطار انتخاب کرده است.

جلد هفتم، با عنوان داستان‌هایی از گلستان و ملستان منتشر شده و نویسنده در آن که علاوه‌ بر گلستان، از دیگر آثاری که به شیوه گلستان نوشته شده‌اند، نیز بهره جسته است.

در نهایت جلد هشتم این مجموعه، داستان‌هایی از چهارده معصوم است که علاوه بر معرفی سیره زندگی اهلبیت نکات تربیتی فروانی را از دل این حکایات برای مخاطب ترسیم می کند‌.

مجموعه قصه های شیرین دلستان و گلستان

مجموعه پنج جلدی «قصه های شیرین دلستان و گلستان» که هم اکنون به آن می پردازیم نتیجه دغدغه نویسنده و سال‌ها تجربه نویسندگی اوست که خواسته با الهام از منابع کهن داستانی امروزی خلق کند.

با دیدن عنوان کتاب شاید گمان کنید این مجموعه بازنویسی حکایت‌های قدیمی برای نسل جدید است اما تمام داستان‌ها روایتی تازه هستند که کاملا با حال و هوای کودکان و نوجوانان امروزی سازگار است؛ این مجموعه که به قلم آقای محمد حمزه زاده نوشته شده و توسط انتشارات هزار برگ به چاپ رسیده است، گروه سنی خاصی را مخاطب فرار نداده اما مناسب دوره کودکی و اوایل نوجوانی به خصوص سال‌های آخر دبستان می باشد.

ماجراهای این پنج جلد در دو روستای دلستان و گلستان می گذرد،مردم دلستان به کوزه گری یا کوزه فروشی مشغول هستند و آوازه کوزه هایشان درجهان پیچیده اما مردم گلستان در کار داروهای گیاهی و پرورش گل هستند. داستان‌ها از نوع معمایی یا مبتنی بر راز و برخی نیز لطیفه‌وار البته از نوع ملایم آنها هستند و با نثری روان و مناسب است که نکات آموزنده ای را به مخاطب منتقل می کند.

این مجموعه پنج جلدی با عناوین خطری برای جمال؛ چوپان و پلیس؛ پناهگاه آهو؛ راز درخت شاه توت و دزدان گنج به نویسندگی محمد حمزه‌ زاده و با همت نشر هزار برگ در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

مجموعه قصه ما مثل شد

 قصه ما مثل شد یک مجموعه 10 جلدی اثر محمد میرکیانی با تصویرگری محمدحسین صلواتیان است که در آن مجموعه‌ای از داستان‌های ایرانی را که در گذر زمان تبدیل به یک ضرب‌المثل شده اند را گردآوری کرده است.

بعضی از داستان‌های این مجموعه از زندگی بزرگان دین و برخی از نوشته‌ها و آثار ادبی است و برخی دیگر از داستان‌های عامیانه و شفاهی برآمده است، خواندن داستان ضرب‌المثل‌ها به کودکان کمک می‌کند به صورت ضمنی با برخی رفتار های درست آشنا شوند و علاوه بر اینکه اطلاعات عمومی‌شان را بالا می برند با آگاهی از این جملات کوتاه و پر معنا استفاده کنند.

این مجموعه در 17 سال گذشته جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوان در ایران بوده است و جزو آثار نادری است که هم برگزیده کتاب سال شده است و هم تولید تصویری ویژه از روی آن انجام شده  و به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده است این مجموعه، هم به کودکان آموزش می‌دهد و هم داستانی جذاب برای آن‌ها روایت می‌کند و به همین دلیل برای مربیان و معلمانی که قصد آموزش دارند نیز بسیار مفید است.

مجموعه کمیک ایلیا

مجموعه ایلیا در دسته کتاب های کمیک قرار می‌گیرد و در قالب یک داستان کمیک دنباله‌دار به داستان نوجوان قهرمانی می پردازد که انتخاب شده تا با کمک دوستانش کارهای بزرگی انجام دهد و برای محافظت از مردمش به یک نبرد سخت و طولانی برود، نبردی که آینده تمام بشریت به نتیجه آن بستگی دارد.

امروزه کتاب‌های کمیک در دنیا طرفداران زیادی دارند و از محبوب‌ترین کتاب‌ها هستند و سبکی متفاوت در ارایه داستان است که همین مسئله باعث اقبال کودکان و نوجوانان ایرانی به این مجموعه داستان شده است این مجموعه روایتگر داستان نوجوانی به اسم «امیرعلی» است که به همراه خواهر و مادرش، یک خانواده نسبتاً عادی ایرانی را تشکیل داده‌اند. امیرعلی علاوه بر خانواده‌اش، رابطه‌ای نزدیک با چند نفر از دوستان هم‌مدرسه‌ایش با نام‌های «مرتضی»، «آرش» و «کامران» دارد. دوستانی که تقریباً تمام وقت خود را با آن‌ها می‌گذراند.

داستان ایلیا از جایی شروع می‌شود که امیرعلی برای پیدا کردن داروهای مادر بیمار خود به همراه دوستان همیشگی‌اش قدم به یک گلخانه می‌گذارد. گلخانه‌ای که فقط در ظاهر یک گلخانه است ولی در واقع آزمایشگاه غیرقانونی و پیشرفته محسوب می‌شود. مکانی که آغازگر تغییر مسیر زندگی امیرعلی و تبدیل او به قهرمانی خواهد بود که مردم شهر را از چنگ شرارتی که زیر خاکستر مدفون بوده نجات می‌دهد.

داستان، روندی منطقی دارد و بدون این که عجله‌ای برای روایتش خرج شود، به خوبی شخصیت‌ها و اتفاق‌ها را معرفی و پیش می‌برد. اضافه شدن ویژگی‌هایِ فرهنگِ ایرانیِ زمان حال به این کمیک باعث خلق تجربه‌ای جدید برای کمیک دوستان خواهد بود.

مجموعه کمیک ایلیا نوشته امین توکلی یک مجموعه داستان دنباله‌دار مصور یا کمیک استریپ از انتشارات رویاپردازان نسل آینده است که تا کنون 17 جلد از آن منتشر شده و در دو فصل روایت شده که فصل اول آن از جلد یک تا دوازدهم با عنوان ایلیا تولد یک قهرمان منتشر شده و فصل دوم هم از جلد 13 تا 17 با عنوان طلسم سایه در دسترس مخاطبان قرار رفته است.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "مجموعه کتاب‌های کودک و نوجوانی که باید در هر خانه باشد" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک