loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 500 هزار تومان
پاتوق کتاب
20 کتابخانه معروف جهان

20 کتابخانه معروف جهان

برای گردشگرانی که عاشق کتاب و مطالعه هستند، هیچ مکانی جذاب‌تر از یک کتابخانه بزرگ و زیبا در یک کشور توریستی نیست. احاطه شدن توسط هزاران کتاب برای خیلی‌ها یک رویا است اما برخی از کتابخانه‌ها هستند که با فضای عجیب و طراحی داخلی خیره‌کننده خود هر رویایی را به یک دروازه حیرت تبدیل می‌کنند. این‌ مکان‌ها همیشه مانند یک زیارتگاه برای کلام مکتوب عمل می‌کنند، خواه مکانی تاریخی باشند که از دل حوادث تاریخ عبور کرده‌اند و خواه جلوه‌ای از  لبه‌های برتر طراحی مدرن! ما در این مقاله سعی داریم تا یک لیست از 20 کتابخانه معروف جهان را برای شما گردآوری و معرفی کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

معروف‌ترین کتابخانه‌های جهان

بهترین کتابخانه‌های دنیا همیشه علاوه‌بر اعتبار علمی و جامع بودن، از فضاهای خاص و منحصر به‌فردی نیز برخوردارند که در ادامه به چشم خواهید دید.

کتابخانه ادمونت ابی (Admont Abbey) در ادمونت اتریش در لیست 20 کتابخانه معروف جهان

شکی نیست که یکی از بهترین کتابخانه‌های جهان، کتابخانه پر زرق و برق Admont Abbey اتریش است. این کتابخانه پر از نقاشی‌های دیواری نفیس معماری باروک است. فقط کافی است یک نگاه به این کتابخانه بیاندازید تا ببینید چقدر خاص و کم‌نظیر طراحی شده است. قدمت این کتابخانه اتریشی که به رنگ سفید و طلایی تزئین شده است، به سال 1776 برمی‌گردد، هرچند پیش از آن نیز در قالب یک صومعه وجود داشته است. ادمونت ابی علاوه بر عظمت خود، عنوان بزرگترین کتابخانه - صومعه جهان را نیز با حدود 70000 جلد کتاب، یدک می‌کشد. یکی از جزئیات جذاب و غیرقابل چشم پوشی در این کتابخانه، مجموعه نقاشی‌های دیواری بارتولومئو آلتومونته است که هریک از هفت گنبد کتابخانه را پوشش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: فهرست نویسی کتابخانه شخصی + 4 روش چیدمان کتاب ها



کتابخانه جورج پیبادی در بالتیمور، مریلند، ایالات متحده آمریکا

در یک نگاه، به راحتی می‌توان کتابخانه جورج پیبادی بالتیمور در مریلند را با یک هتل یا مکان مجلل اشتباه گرفت. این یعنی خودتان دیگر بدانید در مورد چه زرق و برق و جذابیتی از این کتابخانه در دانشگاه جان هاپکینز صحبت می‌کنیم. کافی است کف مرمری زیبا و پنج طبقه بالکن تا نورگیرهای وسیع آن را در نظر بیاورید تا بدانید که با چه عظمت و شکوهی روبه‌رو خواهید شد. باورش سخت است که این فضا یک کتابخانه دانشگاهی متمرکز بر پژوهش باشد. بله! این کتابخانه معروف جهان در سال 1878 توسط نیکوکاری به نام جرج پیبادی به‌عنوان منبعی باز برای عموم افراد ساخته شد و در حال حاضر، نزدیک به 300000 جلد کتاب را در خود جای داده است. به این کتابخانه، لقب «کلیسای جامع کتاب» در بالتیمور را نیز داده‌اند.

کتابخانه کاخ مفرا در مافرا، پرتغال

باورنکردنی به نظر می‌رسد که کتابخانه کاخ مافرا مهم‌ترین مکان بازدید از این کاخ پرتغالی باشد، هرچند که ما در مورد یک کاخ سلطنتی بسیار عظیم و باشکوه صحبت می‌کنیم که قرن‌ها تاریخ پشت آن است. اما وقتی شاهکار روکوکو یعنی کتابخانه کاخ مافرا با کف‌های مرمری، سقف پیچیده و کتاب‌هایی در قفسه‌های زیبا در یک سالن 88 متری را ببینید مطمئن خواهید شد که این کتابخانه، فراتر از حد تصور است. قدمت کتابخانه مافرا به سال 1755 می‌رسد و حتی شامل تعدادی کتاب است که به دلیل ماهیت «ممنوعه» آن‌ها، فقط با اجازه خاص از پاپ با کتابخانه اضافه شده است.


بیشتر بخوانید: آشنایی با مهم‌ترین جوایز ادبی دنیا



کتابخانه کالج ترینیتی در دوبلین ایرلند

این کتابخانه زیبا یکی از چند کتابخانه معروف جهان است که واقعاً نیازی به معرفی ندارد. کتابخانه همیشه محبوب کالج ترینیتی در دانشگاه دوبلین یکی از معروف‌ترین کتابخانه‌های جهان و یک جاذبه گردشگری کلاسیک در دوبلین است که جمعیت زیادی از سراسر جهان برای دیدن قفسه‌های کنده‌کاری شده، بلند و نمادین آن قدم به تالار این کتابخانه می‌گذارند. چشمگیرترین بخش کتابخانه، یک تالار قدیمی است که قدمت آن به سال 1592 باز می‌گردد. اما فراتر از معماری چوبی زیبا و سقف قوسی، چیزی که این کتابخانه را بسیار حیرت انگیز می‌کند، مجموعه وسیع کتاب‌های آن است که از آن جمله می‌توان به کتاب تاریخی کلز و نسخه‌ای از اعلامیه جمهوری ایرلند در سال 1916 اشاره کرد.

کتابخانه ابی سنت گال در سنت گالن، سوئیس در لیست چند کتابخانه معروف جهان

اگرچه سنت گالن ممکن است یکی از شهرهای شناخته شده سوئیس نباشد، اما جاذبه‌های بسیار مهمی را در خود پنهان می‌کند که نادیده گرفته شده است. این ویژگی، کتابخانه ابی سنت گال در فهرست میراث یونسکو است که یک مدعی شایسته برای عنوان زیباترین کتابخانه جهان به‌شمار می‌رود. کتابخانه ابی سنت گال در سال 719 پس از میلاد تاسیس شد و در میان آرشیوهای قابل توجه آن، هزاران کتاب و نسخه خطی از قرون وسطی وجود دارد. اما در واقع، این حکاکی‌های چوبی چشمگیر و سقف روکوکو بی‌نظر این کتابخانه است که شما را عاشق این محیط می‌کند.
 


بیشتر بخوانید: چگونه یک گروه کتابخوانی تشکیل دهیم؟


اتاق مطالعه سلطنتی پرتغالی در ریودوژانیرو برزیل

افراد کمی آمریکای جنوبی را با کتابخانه‌های مسحورکننده‌اش می‌شناسند اما این همان چیزی است که اتاق مطالعه سلطنتی پرتغالی ریو را شگفت‌انگیز می‌کند. این کتابخانه که در سال 1837 برای ذخیره بزرگ‌ترین مجموعه ادبیات پرتغالی در خارج از پرتغال ساخته شده است، سرشار از عشق پرتغالی‌ها به طراحی کتابخانه‌های جذاب است. کافی است وارد اتاق مطالعه اصلی کابینه ریدینگ سلطنتی پرتغال شوید و مطمئناً غرق در چوب‌کاری تیره و جزئیات طلایی سه طبقه قفسه‌های کتاب آن خواهید شد، هرچند لوستر و سقف شیشه‌ای رنگی بالای سرتان هم روحتان را نوازش خواهد داد.

کتابخانه ملی خطیب گیرولامینی در ناپل ایتالیا

کتابخانه ملی ژیرولامینی در سال 2013 خبرساز شد، اما  نه به دلیل فضای داخلی غنی یا جایگاهش به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های ایتالیا! بلکه گزارش‌ها حاکی از آن بود که مدیر وقت کتابخانه با کمک همدستانش آن کتابخانه را غارت کرده بودند، اما خوشبختانه بیشتر جلدهای مفقود شده در پی دستگیری مجرمان پیدا شد. با این‌حال، این خبر دوباره علاقه طرفداران کتاب را به این کتابخانه قرن شانزدهم برانگیخت. اتاق‌ها و سالن‌های داخل Biblioteca Girolamini از نظر ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند و از اتاق‌های معمولی که کاملاً با قفسه‌های چوبی تاریخی پوشیده شده‌اند تا اتاق‌های اشرافی با سقف‌های دیواری باشکوه را شامل می‌شوند.

کتابخانه مرکزی سیاتل در سیاتل، واشنگتن، ایالات متحده آمریکا

در حالی‌که بسیاری از کتابخانه‌های تاریخی زیبا در جهان وجود دارد اما همان‌طور که کتابخانه مرکزی سیاتل ثابت می‌کند، می‌توان زیبایی را در کتابخانه‌های مدرن نیز یافت. کتابخانه مرکزی سیاتل یکی از جالب‌ترین کتابخانه‌های دنیا است. این کتابخانه معروف جهان در سال 2004 در مرکز شهر سیاتل با طراحی فوق مدرن افتتاح شد و همچنان، همان‌قدر چشم‌نواز است. ساختمان این کتابخانه از فولاد و شیشه ساخته شده و دارای طراحی انتزاعی است که از داخل به همان اندازه جالب است. طراحی مشبک الماسی شکل که در اطراف طرح جعبه مانند آن قرار گرفته است، نور زیادی را به داخل راه می‌دهد و حسی لطیف، تازه و جذاب را برای مراجعان ایجاد می‌کند.

کتابخانه شهر اشتوتگارت در اشتوتگارت آلمان در میان

کتابخانه شهر اشتوتگارت در اشتوتگارت آلمان در میان چندین کتابخانه معروف جهان

تصور یک کتابخانه عمومی، روشن‌تر و امروزی‌تر از کتابخانه شهر اشتوتگارت در آلمان دشوار است. در واقع، از زمان بازگشایی این کتابخانه در مکان جدید خود در سال 2011، باید بگوییم موسسه اشتوتگارت یک رقیب واقعی برای تمام کتابخانه‌های عمومی در جهان محسوب می‌شود. البته نمای بیرونی مکعب مانند کتابخانه واکنش‌های شدید عمومی را به دنبال داشته است، اما تعداد کمی از منتقدان می‌توانند درباره سرسراهای اصلی و مینیمالیست کتابخانه و نورگیر مرکزی بزرگ آن بحث کنند. برخی حتی ممکن است در قلب هندسی کتابخانه به یاد پلکان‌های باورنکردنی با طرح‌های سرگیجه‌آور هندی بیافتند.


بیشتر بخوانید: چالش های خواندنی که می توانید در سال 1403 انجام دهید


کتابخانه مجلس در اتاوا، انتاریو، کانادا

کتابخانه پارلمان در اتاوا با نمای بیرونی فوق‌العاده و فضای داخلی زیبایی که دارد، به راحتی جایگاهی مطمئن را در فهرست‌ 20 کتابخانه معروف جهان به دست می‌آورد. همان‌طور که از نامش پیدا است، این کتابخانه در پایتخت کانادا به‌عنوان مخزن و مرکز تحقیقات قوه مقننه کانادا تعیین شده و از سال 1867 که کنفدراسیون کانادا تشکیل شد، وجود داشته است. در بیرون از کتابخانه پارلمان اتاوا، حلقه‌ای از جایگاه‌های پرندگان به کتابخانه کمک می‌کند تا اولین تاثیر جسورانه‌ را ایجاد کند، در حالی‌که در داخل، قفسه‌های حکاکی‌شده کتاب و سقف طاق‌دار چشم‌نواز را به تماشا خواهید نشست. جای تعجب نیست که این کتابخانه به‌عنوان نماد برجسته اتاوا روی اسکناس ده دلاری کانادا به نمایش گذاشته شده است.

دیگر کتابخانه معروف جهان، کتابخانه صومعه استراهو در پراگ، چک

صومعه Strahov که بر روی یک تپه مشرف به پراگ قرار دارد، نقطه عطفی است که به سختی می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. با این‌حال، چیزی که بسیاری از بازدیدکنندگان پایتخت چک ممکن است از آن غافل شوند، این است که کتابخانه‌ای درخشان در آن وجود دارد که منتظر دیده شدن است. بخشی از صومعه که کتابخانه Strahov را در خود جای داده است، مربوط به قرن 17 و 18 است. تالار الهیات خیره کننده‌ترین گوشه این کتابخانه معروف محسوب می‌شود که در آن‌جا سقف گچبری باشکوهی با نقاشی‌های دیواری، مجموعه عظیمی از کتاب‌ها و دست نوشته‌ها، و مجموعه‌ای از کره‌های زمین قدیمی خواهید دید. توصیه می‌کنیم وقتی در پراگ هستید، حتماً یک کتابخانه باورنکردنی دیگر را هم ببینید: کتابخانه ملی مجلل باروک کلمنتینوم در کنار رودخانه.

کتابخانه تحقیقاتی موزه ریجک در آمستردام هلند

Rijksmuseum یکی از پرافتخارترین موزه‌ها و مؤسسات فرهنگی آمستردام با یک کتابخانه خارق‌العاده‌ است. کتابخانه تحقیقاتی Rijksmuseum به جای این‌که به‌عنوان یک کتابخانه همه منظوره برای موزه ملی هلند محسوب شود، حول محور هنر و تاریخ هنر می‌چرخد و از سال 1885 در حال رشد است. پلکان‌های مارپیچی در این کتابخانه، بالکن‌ها را با نرده‌های مجلل به هم متصل می‌کنند و ظاهری متمایز به سبک گوتیک ارائه می‌دهند، در حالی‌که در بالای سر، سقفی خیره‌کننده تحت تأثیر هنر دوران رنسانس، ردیفی از نورگیرهای قوسی را احاطه می‌کند.

بیبلیوتکا جوانینا در کویمبرا، پرتغال

برای بازدید از دانشگاه کویمبرا در مرکز پرتغال به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های مستمر در جهان در داخل یک کاخ قدیمی، به دلیل بیشتری جز وجود کتابخانه باشکوه آن نیاز ندارید.  اگرچه این کتابخانه از بیرون شبیه به ساختمان‌های دیگر اطراف حیاط اصلی است، اما در داخل آن فضای مجلل دوران باروک که قدمت آن به اوایل قرن 18 باز می‌گردد، هوش از سرتان خواهد ربود. تاسیس این مجموعه به صدها سال قبل باز می‌گردد. پس جای تعجب نیست که Biblioteca Joanina یک بنای تاریخی ارزشمند پرتغالی است.

.

بیبلیوتکا الکساندرینا در اسکندریه مصر

در دنیای باستان، کتابخانه اسکندریه در مصر یکی از عجایب هفتگانه جهان به حساب می‌آمد و قبل از آتش‌سوزی غم‌انگیزی که آن را نابود کرد، بزرگ‌ترین کتابخانه معروف جهان در زمان خود بود. به نظر می‌رسد که Bibliotheca Alexandrina در اسکندریه جدید نیز چیزهای زیادی برای گفتن دارد. خوشبختانه، این کتابخانه و مرکز فرهنگی با طراحی هوشمندانه‌اش (که در سال 2002 در ساحل شهر افتتاح شد)، برای خود شهرت قدرتمندی ایجاد کرده است. این کتابخانه دارای ردپایی عظیم، نمای بیرونی گرانیتی حکاکی شده و فضای داخلی بزرگ و پرنور است.

کتابخانه سنت جنویو در پاریس، فرانسه

در شهری زیبا و پر از عاشقانه‌ها مانند پاریس، حتما انتظار دارید تعداد زیادی کتابخانه باورنکردنی برای انتخاب پیدا کنید که البته وجود دارد، اما سنت ژنویو بزرگ‌ترین و زیباترین این کتابخانه‌ها در پاریس محسوب می‌شود. تاسیس کتابخانه Sainte-Geneviève به کلوویس اول در قرن ششم میلادی منسوب می‌شود. این کتابخانه عمومی عظیم در داخل یک ساختمان فریبنده قرار دارد که سقف آهنی دوقلو و بلندی در امتداد اتاق مطالعه عظیم خود دارد.

کتابخانه سلطنتی سن لورنزو د ال اسکوریال در مادرید اسپانیا

کتابخانه سلطنتی سان لورنزو د ال اسکوریال، واقعاً «مناسب یک پادشاه» است؛ یک کتابخانه پر زرق و برق در یکی از دیدنی‌ترین اقامتگاه‌های سلطنتی تاریخی اسپانیا که توسط پادشاه فیلیپ دوم در سال 1563 ساخته شد. این کتابخانه در داخل این مجموعه عظیم ثبت شده در میراث جهانی - متشکل از یک صومعه، کاخ و دانشگاه - که به نام ال اسکوریال شناخته می‌شود، تأسیس شد. ال اسکوریال در واقع شامل سه کتابخانه مختلف است اما این کتابخانه سلطنتی در بین تمام آن‌ها چیز دیگری است. این کتابخانه سلطنتی مملو از آثار هنری دوره رنسانس و همچنین 40000 جلد کتاب در قفسه‌های تاریخی است که منظره‌ای دیدنی دارد.

کتابخانه ایالتی استرالیای جنوبی در آدلاید، استرالیا

بسیاری از زیباترین کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها در سرتاسر جهان در نهایت با فضاهای فیلم هری پاتر و هاگوارتز مقایسه می‌شوند اما با دیدن کتابخانه ایالتی استرالیای جنوبی در آدلاید، کاملا متوجه می‌شوید که مقایسه این کتابخانه معروف جهان با کتابخانه هاگوارتز کاملاً صحیح است. در امتداد بال تاریخی مورتلاک و معماری فوق‌العاده آن، نرده‌های تزئینی در امتداد بالکن‌های دهلیز مرکزی قرار دارند. در حالی‌که نور فانوس طلایی قفسه‌های کتاب چوبی و قدیمی فضای تالار را روشن می‌کند و بال مورتلاک که قدمت آن به سال 1884 برمی‌گردد، تنها بخشی از کتابخانه رسمی ایالت است.

کتابخانه خوزه واسکونسلوس در مکزیکو سیتی، مکزیک

زیبایی برای افراد مختلف می‌تواند معانی متفاوتی داشته‌باشد اما برای برخی، پیچ و خم ردیف کتاب‌ها در کتابخانه خوزه واسکونسلوس در مکزیکو سیتی، زیبایی واقعی است. وقتی به فضای داخلی این کتابخانه با قفسه‌های شناور بی‌پایانش نگاه می‌کنید، امکان ندارد که مات نشوید. کتابخانه خوزه واسکونسلوس که در سال 2006 تکمیل شد و یکی از پیشرفته‌ترین ساختمان‌های قرن بیست و یکم است، دارای پلان باز با شبکه‌ای از قفسه‌های کتاب فلزی و دیوارهای پنجره است. اثر نهایی این طراحی یک فضاسازی فوق‌العاده مدرن و کتابخانه‌ای کاملا منحصر به‌فرد است.

کتابخانه ملی اتریش در وین اتریش

معمولا وین را یکی از بهترین پایتخت‌های فرهنگی اروپا می‌دانند اما وقتی مکان‌هایی مانند کتابخانه ملی اتریش را در این شهر ‌ببینید، به راحتی می‌توانید دلیل آن را متوجه شوید. این کتابخانه که در مجموعه عظیم کاخ هافبورگ قرار دارد، به‌عنوان کتابخانه دادگاه هابسبورگ شروع به کار کرد اما در حال حاضر، هم به‌عنوان یک مخزن نشریات اتریش و هم به‌عنوان موزه‌ای جالب شناخته می‌شود. با این‌که در کتابخانه ملی اتریش چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد اما محبوب‌ترین ایستگاه، Prunksaal (تالار دولتی) در قلب کتابخانه با ردیفی از مجسمه‌ها و دو طبقه قفسه‌ زیبا و تزئین شده با دیوارهای سقفی شگفت‌انگیز است که عظمت دنیای قدیم را در قلب وین نشان می‌دهد.

کتابخانه صومعه ویبلینگن در اولم آلمان

صومعه‌های اروپا گاهی جذاب‌ترین کتابخانه‌های جهان هستند. به‌عنوان مثال، صومعه Wiblingen اولم در آلمان یکی از 20 کتابخانه معروف جهان است. فضای داخلی فوق‌العاده سبک باروک در این کتابخانه بیش از حد جذاب و مملو از سنگ مرمر، طلا، گچ‌بری‌ها و سقف‌های نقاشی‌ شده خیره‌کننده است. این صومعه در سال 1093 بدون شک قابل توجه بوده است اما شما واقعاً نمی‌توانید از افزودن این کتابخانه در قرن 18 به صومعه مسحور نشوید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره 20 کتابخانه معروف جهان که هریک می‌توانند دریچه دنیایی از عظمت، شکوه، افسون‌گری و حیرت را به روی شما بگشایند، صحبت کردیم. شما چه مواردی را می‌توانید به این فهرست اضافه کنید؟ خوشحال می‌شویم نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع

  1. https://www.roadaffair.com/best-libraries-in-the-world/

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "20 کتابخانه معروف جهان" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک