loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 500 هزار تومان
پاتوق کتاب
بهترین کتاب های کودک جهان: 23 کتاب کودک پرفروش

بهترین کتاب های کودک جهان: 23 کتاب کودک پرفروش

با ما همراه باشید تا با بهترین کتاب های کودک جهان آشنا شوید. یادداشت حاضر، به معرفی بهترین کتاب های کودک دنیا پرداخته و شما را با دنیایی از کلمات کودکانه آشنا می‌کند.

اهمیت قصه و داستان

قصه‌ها خاطره سازند. قصه‌های خوب برای همیشه در ذهن آدم ثبت می‌شوند. همهٔ ما در کودکی با داستان‌های شیرینی به خواب رفته‌ایم. برای بار هزارم از پدر و مادر خود خواسته‌ایم که یک کتاب را برای ما بخوانند یا داستانی را تعریف کنند.
داستان‌ها رشددهنده هستند. کودک می‌تواند از طریق آنها دنیا را از نگاه جدیدی ببیند و کشف کند. بهترین کتاب‌ها اصولا در بین هر نسل بارها تکرار می‌شوند. اگر به کودکی برگردیم داستان‌هایی را پیدا می‌کنیم که بیشتر بچه‌ها آن را دوست داشتند. حال نیز اینگونه است. بعضی کتاب‌ها را کودکان زیادی می‌پسندند. همین دوست داشتن‌ها بعضی کتاب‌ها را به بهترین کتاب‌های کودک تبدیل می‌کند.

بهترین کتاب های کودک دنیا

خانواده‌ها دوست دارند بهترین کتاب های کودک را برای بچه‌هایشان تهیه کنند؛ اما گاهی نمی‌دانند چه کتاب یا کتاب‌هایی می‌تواند جزء بهترین کتاب کودک قرار بگیرد.
در این یادداشت می‌خواهیم بعضی از بهترین کتاب های کودک جهان را معرفی کنیم.

23 کتاب کودک برتر دنیا و ایران

1- «موریس و کتاب های پرنده» به قلم «ویلیام جویس» از انتشارات «پرتقال» 

«موریس و کتاب های پرنده» داستانی خیالی و زیبا و رنگارنگ است. این کتاب داستان فردی به نام «موریس» است. روزی طوفانی می‌آید و زندگی موریس که عاشق کلمه‌ها و کتاب‌هاست را بهم می‌ریزد. او حتی کلمه‌های کتاب خودش را هم گم می‌کند. بعد این اتفاق چه می‌شود؟ آیا زندگی موریس به پایان می‌رسد یا زندگی جدیدی با کلمه‌ها و کتاب‌ها پیش روی اوست؟!
کتاب موریس و کتاب های پرنده با اینکه قطع بزرگی دارد اما کتاب کم کلمه‌ایست. بخش زیادی از جذابیت کتاب روی دوش تصویر آن است. «جو بلوم» با هنرمندی تمام تصویرگری این کتاب محبوب را انجام داده است.
این کتاب تا الان چند جایزه را از آن خود کرده است. انیمیشن زیبایی هم از روی این کتاب با نام کتاب های پرنده آقای موریس لسمور ساخته شده است که یکی از بهترین انیمیشن‌ها دربارهٔ کتاب است.
این کتاب با اقتباس از یک زندگی واقعی نوشته شده است. همین باعث شده ارزش دو چندانی به خود بگیرد. موریس و کتاب های پرنده از جمله بهترین کتاب های کودک دنیاست.

بخشی از کتاب موریس و کتاب های پرنده:

اما هر داستان دلتنگی‌های خودش را دارد.
یک روز آسمان تیره و تار شد.
بادها وزیدند و وزیدند و...تا هر چیزی که موریس می‌شناخت پخش و پلا شد؛
حتی کلمه‌های کتاب خودش.

 

2- مجموعه «پانچلو» به قلم «مکس لوکیدو» از انتشارات «مهرسا»

مجموعه شش جلدی پانچلو شامل این کتاب‌ها می‌شود:

مجموعه پانچلو داستان آدم چوبی‌هاست. آدم چوبی‌هایی که در دهکده «ومی‌ کی‌ها» زندگی می‌کنند. آدم‌ چوبی‌ها را نجاری به نام ایلای ساخته است.
 
داستان و ماجرای این کتاب‌ها را می‌توان استعاره‌ای از خدا و ما بنده‌ها دانست. بیشتر این آدم چوبی‌ها سرشان را به چیزهایی گرم کرده‌اند که نیاز اولیهٔ آنها نیست. به همدیگر برچسب می‌زنند. ستایش‌ها و انتقادهای نادرستی دارند و عادت‌های اشتباهی دارند. غافل از اینکه ایلای با وجود اینکه همهٔ آنها را دوست دارد؛ از اینکه قدر خودشان را نمی‌دانند ناراحت است.
 مجموعه پانچلو سبک زندگی خوبی را مقابل کودکان می‌گذارد. آنها را با خودشان آشنا می‌کند. خدا را به آنها می‌شناساند و ارزش واقعی خود را به آنها یادآوری می‌کند.
این مجموعه برای آخرین سنین کودکی مناسب است. مجموعه پانچلو، یکی از بهترین کتاب های جهان است.

بخشی از کتاب تو بی نظیری:

پانچلو ناباورانه خندید و گفت: «من برای شما مهم هستم؟ چرا؟ من که نمی‌توانم تند بدوم و بپرم. رنگ‌های بدنم پوسته‌پوسته شده‌اند و زیبا نیستند. چرا من برای شما مهم هستم؟»
ایلای به پانچلو نگاه کرد. دستش را روی شانه‌های چوبی او گذاشت و آهسته گفت: «تو برای من مهم هستی. زیرا مال منی.»

 

3- مجموعه «فیلی و فیگی» به قلم «مو ویلمس» از انتشارات «پرتقال»

 مجموعه «فیلی و فیگی» شامل چندین کتاب است از جمله:

  • من هم بازی؟
  • دیدی پرواز کردم؟
  • ما توی کتابیم؟
  • ماشین سواری
  • غافلگیر بازی
  • وال بال بازی
  • با تشکر از همه
  • توپم کجاست؟
  • چی کار کردی با خودت؟
  • اسباب بازی عزیزم!
  • من قورباغه ام تو چی؟
  • عچووو!!
  • ببین چه شیپوری می زنم؟
  • پرنده نشسته روی سرت!
  • خوشحال شدی؟
  • ما حرف نداریم!
  • چی کار کردی با خودت!
  • ما توی کتابیم!
  • چرا صبر کنم؟
  • نرو دیگه!
  • بپر بپر زیر باران!
  • من و تو و بستنی!
  • خوابی یا بیدار؟

مجموعه فیلی و فیگی دربارهٔ دوستی و ارزش دوستی است. فیلی و فیگی دو دوست صمیمی هستند و تجربه‌های مختلفی را با همدیگر از سر می‌گذرانند.
این مجموعه از آن کتاب‌های کم کلمه است. تصویر این کتاب‌ها هم شلوغ نیست و قالب تصاویر را خود فیلی و فیگی در حالت‌های مختلف تشکیل می‌دهند.
فیلی و فیگی یکی از بهترین و محبوب ترین کتاب های سنین خردسالی و کودکی است. به دلیل سادگی و جذابیت روایت داستا‌ن‌ها؛ بچه‌ها خیلی با این مجموعه ارتباط برقرار می‌کنند.

بخشی از کتاب ما حرف نداریم:

می‌خواهم غافلگیرت کنم!
واقعا؟! تعریف کن ببینم. چی هست؟
این جوری که اسمش غافلگیری نیست.
آهان!
فقط بگو بزرگ است؟
اِممم...
آره!
بزرگ و خوشکل؟
هان؟
آخ جان!
آره!
مال خودمان دوتاست؟
صبر کن... 

 

4- «درخت بخشنده» به قلم «شل سیلوراستاین» از انتشارات «نردبان»

«درخت بخشنده» داستان دوستی پسرکی با یک درخت است‌. پسر هر روز به دیدن درخت می‌آید و از بهره‌های او استفاده می‌کند. درخت هم مهر و محبتش را بی منت تقدیم کودک می‌کند. تا اینکه پسرک مدتی ناپدید می‌شود و وقتی برمی‌گردد بزرگ شده است. او دیگر به تاب‌بازی با شاخه‌های درخت احتیاجی ندارد بلکه درگیر زندگی شده و کمک‌های بزرگتری می‌خواهد.
تا آخر داستان درخت هر چه از خود دارد را می‌بخشد تا آن دوست قدیمی خوشحال باشد‌.
این کتاب جدای از داستان مهر و محبت؛ در واقع کتابی است در رابطه با محیط زیست. تلنگری است بر اینکه اگر بی اندازه محیط زیست و درختان را از چرخه حیات خارج کنیم چه می‌شود.
تصاویر این کتاب به صورت طراحی و بی رنگ است و تمام تصاویر حول پسر و درخت می‌چرخد. درخت بخشنده از جمله بهترین کتاب های کودک دنیاست.

بخشی از کتاب درخت بخشنده:

یکی بود. یکی نبود. یک درخت بود که پسر کوچولویی را دوست داشت و هر روز پسر کوچولو می‌آمد و برگ‌های او را جمع می‌کرد. با آنها تاجی درست می‌کرد و سلطان جنگل می‌شد.

 

5- «چارلی و کارخانه شکلات سازی» به قلم «رولد دال» از انتشارات «افق»

بچه‌ای را دیده‌اید که عاشق شکلات و کاکائو و شیرینی نباشد؟ شخصیت‌های این داستان و خصوصا شخصیت اول کتاب «چارلی و کارخانه شکلات سازی» هم عاشق شکلات هستند.
آقای ونکا یک کارخانه بزرگ و عجیب و غریب دارد. تا حالا کسی سر از کار این کارخانه درنیاورده است زیرا کسی اجازه ورود به آن را ندارد. آقای ونکا یک روز تصمیم می‌گیرد طی مسابقه‌ای پنج نفر از کودکان به همراه خانواده‌شان را مهمان آن کارخانه کند.
داستان ماجرای همین مسابقه و انتخاب و کارخانه است.
چارلی و کارخانه شکلات سازی کتاب شیرین و خوشمزه‌ایست؛ چون راه‌به‌راه در صفحه‌های آن حرف از شکلات است.
«رولد دال» نویسندهٔ مشهوری است و این کتاب او از استقبال خوبی بین خوانندگان برخوردار شده است‌. چارلی و کارخانه شکلات سازی هم از آن دست کتاب‌هایی است که انیمیشنش ساخته شده است.
دراین کتاب پر از شکلات؛ مفهوم فقر و توجه به فضائل اخلاقی هم دیده می‌شود. در واقع رولد دال با زیرکی فضیلت‌های اخلاقی و کارهای درست و نادرست را در دل داستان گنجانده است. چارلی و کارخانه شکلات سازی مانند سایر آثار رولد دال، در لیست پرفروش ترین و بهترین کتاب های کودک جهان قرار دارد.

بخشی از کتاب چارلی و کارخانه شکلات سازی:

ناگهان در سراسر کشور یا در حقیقت در سراسر جهان، رقابت دیوانه‌واری برای خریدن شکلات بین مردم به وجود آمد. همه به دنبال یافتن آن بلیت‌های باارزش بودند. پیرزن‌ها و پیرمردهای بسیاری به شیرینی‌فروشی می‌رفتند و ده بسته شکلات را یک‌جا می‌خریدند و به امید دیدن اشعه‌ی کاغذهای طلایی فوری آنها را پاره می‌کردند تا زیر جعبه‌ها را ببینند.

 

6- «365 قصه برای شب های سال» به قلم «مژگان شیخی» از انتشارات «قدیانی» 

365 قصه برای شب های سال کتاب خاصی است. از این جهت خاص است که مجموعه‌ای از قصه‌های مختلف و متنوع است‌. «مژگان شیخی» آمده است قصه‌هایی که به زمان گذشته برمی‌گردد، قصه‌هایی که به زمان معاصر برمی‌گردد، داستان‌های ایرانی، داستان‌های غیر ایرانی، داستان‌هایی که ریشه در ضرب‌المثل‌‌ها دارند، داستان‌هایی که ریشه در اشعار هستند را با زبانی صمیمی و شیرین برای بچه‌ها جمع‌آوری و نوشته است.
کتاب پر است از شخصیت‌های مختلف از انسان و حیوان تا دیو و اژدها و جن و پری.
365 قصه برای شب های سال می‌تواند 365 شب، بچه‌ها را مهمان خود کند و به آنها درس‌هایی زیبا و ارزشمندی بدهد‌.
زبان تمام قصه‌ها شیوا و روان است و خواندنشان قبل از خواب می‌تواند برایشان حال‌خوب‌کن باشد. 365 قصه برای شب های سال، مجموعه ای از بهترین قصه های کودکانه ایران و جهان است.

بخشی از کتاب 365 قصه برای شب های سال:

شهر کوچکی بود نزدیک دریا. با یک بندر فسقلی‌. در آن بندر، قابق کوچولویی زندگی می‌کرد. این قایق کوچولو مدت‌ها بود که به دریا نرفته و غمگین و افسرده بود.
چوب‌های بدنه قایق کوچولو ترک خورده بود. تراشه‌تراشه شده بود. رنگ و رویش رفته بود. او با ناراحتی به دریا نگاه می‌کرد و می‌گفت: «چقدر دلم برای دریا رفتن تنگ شده! نمی‌دانم آخرین بار کی بود؟»

 

7- مجموعه «خانه درختی» به قلم «اندی گریفیتس» از انتشارات «هوپا»

مجموعه «خانه درختی» داستان زندگی دو دوست به نام‌های «اندی» و «تری» است. اندی و تری در یک خانه درختی زندگی می‌کنند. آنها اولین خانه درختی‌شان را با 13 طبقه درست کردند و در واقع اسم اولین کتاب این مجموعه «خانه درختی 13 طبقه» است‌. این کتاب کمیک و مصور است. «اندی گریفیتس» متن کتاب را نوشته و «تری دنتون» تصاویر کتاب را کشیده است.
این دو نویسنده و تصویرگر در خود کتاب هم نویسنده و تصویرگر هستند و کتاب می‌نویسند‌.
شخصیت‌های اصلی داستان هم اسم نویسنده و تصویرگر کتاب هستند. اندی و تری در هر مجموعه درگیر اتفاقات هیجان‌انگیز خاصی می‌شوند. هر مجموعه هم 13 طبقه به طبقه‌های قبلی اضافه می‌کنند و اسم کتاب را طبقه 13 طبقه‌ای که اضافه کرده‌اند تغییر می‌دهند.
در حال حاضر این مجموعه به «خانه درختی 169 طبقه» رسیده است!
داستان خانه درختی‌ها ساده ولی جذاب است. مخاطب کودک به راحتی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند و از خواندنش لذت ببرد.

بخشی از کتاب خانه درختی 13 طبقه:

تری تو حباب آدامسش تکان‌تکان می‌خورد. داد زد: «هی. چه باحاله.»
گفتم: «مواظب باش!»
تری گفت: «مگه می‌خواد چی بشه؟»
و همان لحظه تو هوا بالا و بالاتر رفت. داد زد: «کمک!»
همانطور بالا می‌رفت و از خانه درختی دور می‌شد. با همه‌ زورم داد زدم: «نترس. من نجاتت می‌دم!»

 

8- «کاشفان دنیا 1: دنیا از آن ور» به قلم منصوره مصطفی زاده از انتشارات «کتاب پارک»

دوست دارید خلاقیت کودکتان رشد کند؟ دوست دارید دنیا را از دریچهٔ جدیدی ببیند؟ دوست دارید دنیا را متفاوت کشف کند؟ کتاب «دنیا از آن ور» برای همین نیاز کودکتان نوشته شده است.
دنیا از آن ور جلد یک مجموعه «کاشفان دنیا» است. این کتاب پر از تمرین است‌. تمرین‌هایی که می‌تواند خلاقیت را در کودکتان رشد دهد. کودک در این کتاب در کنار پرورش خلاقیت دقت در مشاهده و نحوهٔ مستندسازی از مشاهدات را هم یاد می‌گیرد.
«منصوره مصطفی زاده» در این کتاب کودکان را مستقیما مخاطب خود قرار داده و زیر متخصصان تمرین‌هایی انتخاب کرده است که هر کدامشان یک نوع خلاقیت را در کودک پرورش می‌دهد؛ مثلا اگر کودک راست دست است از او می‌خواهد یک روز کارهایش را با دست چپ انجام دهد تا کشف کند اگر با آن یکی دست کارهایش را انجام می‌داد دنیا چه شکلی بود.
اگر دوست دارید به کودکتان نشان دهید دنیا از آن ور چه شکلی است این کتاب یکی از بهترین‌ کتاب‌ها در رابطه با کشف دنیای متفاوت است.
این کتاب مناسب تمام کودکان خلاق است!

بخشی از کتاب دنیا از آن ور:

امروز را کانگورو باش! کانگوروها خیلی بانمک هستند. آنها یک جیب دارند که می‌توانند تویش هرچیزی را خواستند بگذارند. البته کانگوروها نه گوشی موبایل دارند، نه پول توجیبی و نه این که خوراکی هایشان را توی جیب‌هاشان قایم می‌کنند! حالا فکر کن امروز می‌خواهیم یک چیزی را همراه خودمان داشته باشیم و همه جا آن را ببریم! چیزی انتخاب کن که اگر خیس شد، روی زمین افتاد یا رویش نشستی، خرابکاری به بار نیاورد! مثلا یک تخم مرغ خام اصلا مناسب برنامه امروز ما نیست!

 

9- «خدایا اجازه» به قلم «غلامرضا حیدری ابهری» از انتشارات «جمال»

تا الان کودکی را دیده‌اید که سوال نپرسد؟ کودکی را دیده‌اید که اهل سوال پرسیدن‌های تکراری یا خالق سوال‌های عجیب و غریب نباشد؟
«خدایا اجازه» پر از سوال‌هایی که کودکان در سنین مختلف ممکن است به ذهنشان برسد و برای پیدا کردنشان بیایند سراغ شما! سوال‌هایی از قبیل اینکه خدا کجاست؟ خدا چرا ما را آفریده است؟ و کلی سوال دیگر که به خدا و آفرینش و... ربط پیدا می‌کنند.
غلامرضا حیدری ابهری، مجموعه‌‌ای از سوال‌هایی که ممکن است ذهن کودک را درگیر خود کند را در این کتاب نوشته و جواب مناسب آن را پایینش بیان کرده است.
سوال‌هایی که در این کتاب جمع‌آوری شده‌اند شامل شش بخش می‌شود:

  • خود خدا
  • دعا
  • آفرینش
  • بهشت و جهنم
  • اخلاق
  • گوناگون

خدایا اجازه! درواقع یک کتاب خداشناسی است. زیرا کودک با خواندن آن کتاب با خدا و آفرینش و هدف خلقت انسان و...آشنا می‌شود.
اگر دوست دارید چه کودک و چه خودتان جواب ساده و روانی برای بعضی سوال‌های کودکان به دست آورید این کتاب می‌تواند به شما و کودکتان کمک کند.
خدایا اجازه! مناسب تمام کودکان پرسشگر است!

بخشی از کتاب خدایا اجازه!:

خدایا تو را چه کسی آفریده است؟
هیچ‌کس مرا نیافریده است. من همیشه بوده‌ام و همیشه خواهم بود. هر چیزی را که تو می‌بینی و نمی‌بینی، من آفریده‌ام. ولی خودم آفریده کسی نیستم. کسی مرا به وجود نیاورده است...اگر مرا کسی آفریده بود آن وقت او را باید خدای خود می‌دانستید.

 

10- مجموعه «قصه های شیرین جهان» گردآورنده انتشارات «قدیانی»

داستان‌های کودکی‌تان را یادتان می‌آید؟ داستان‌های شیرینی مثل «لباس جدید پادشاه» و «آلیس در سرزمین عجایب»، «هاچ زنبور عسل» و...؟
قصه های شیرین جهان، مجموعه‌ای است از همان داستان‌های قدیمی و شیرین. انتشارات «قدیانی» با گردآوری این داستان‌های زیبای دوران ما تلاش کرده است تا خاطره زیبایی برای کودکان امروز بسازد. این انتشارات این داستان‌ها را که شخصیت‌های اولشان یا دختر بوده است یا پسر یا حیوان را با قلمی شیوا به صورت داستان کوتاه منتشر کرده است.
همه ما از خواندن این داستان‌های زیبای قدیمی و کلاسیک خاطره داریم. قطعا خواندنشان توسط کودکان امروز می‌تواند شیرینی این خاطره را حفظ کند. مجموعه قصه های شیرین جهان، مجموعه ای از بهترین قصه های کودکانه دنیاست.

بخشی از قصه های شیرین جهان (لباس جدید پادشاه):

بافنده‌ها به پادشاه کمک کردند که لباس‌هایش را دربیاورد و لباس جدیدش را بپوشد.
شاه خودش را گول زد و در دل گفت: «وای چقدر عالی است! این لباس مثل پر کاه سبک‌ و مثل نسیم لطیف است.»
بعد دو وزیرش را صدا زد و پرسید: «خوشتان می‌آید؟»
آنها جواب دادند: «البته، چه لباس زیبایی است! چقدر به شما می‌آید جناب شاه!»

 

11- مجموعه «قصه های فرانکلین» به قلم «پالت بورژوا»  از انتشارات «آبادیران» و «نردبان»

«فرانکلین» یک لاک‌پشت است. نویسنده از طریق این لاک‌پشت درس‌های زیبایی را به بچه‌ها یاد می‌دهد. مجموعه داستان های فرانکلین مهارت‌های زندگی را در قالب داستان‌هایی پرمعنا به کودکان آموزش می‌دهد. هر جلد این کتاب عنوانی مرتبط با موضوع خود دارد؛ از جمله:

مجموعه فرانکلین با عنوان‌های مختلفی چاپ شده است و حاکی از آن است که نویسنده بخش بزرگی از مسائلی که در زندگی کودکان ممکن است اتفاق بیفتد را در دل داستان بیان کرده است تا کودک بتواند درک درستی از آنها داشته باشد.
کتاب پر از رنگ است. همین زیبایی کتاب را دوچندان کرده است.
داستان‌ها همه به زبانی ساده و جذاب نوشته شده‌اند و کودکان را به همراهی خود تا آخرین جلد دعوت می‌کنند. فرانکلین از بهترین کتاب های کودک جهان و از جمله پرفروش ترین کتاب های کودک ایران است.

بخشی از کتاب فرانکلین و دندان شیری:

آن شب درست قبل از خواب فرانکلین فکری به ذهنش رسید. شاید فرشته‌ دندان‌ شیری نمی‌داند که لاک‌پشت‌ها دندان ندارند. سنگ سفید کوچکی برداشت و زیر لاکش گذاشت.
از مادرش خواست به او کمک کند تا این نامه را بنویسد.
فرشته‌ی دندان شیری عزیز
این دندان یک لاک‌پشت است.
ممکن است تا به حال آن را ندیده باشی.
لطفا به من هدیه‌ای بده.
فرانکلین 

 

12- مجموعه «آملیا بدلیا» به قلم «هرمن پریش» از انتشارات «کتاب پرنده»

آملیا بدلیا دختری پر جنب و جوش است. او شخصیت است که دوست دارد کارهای جدیدی بکند. برای همین زندگی‌اش پر از شور و هیجان است.
این چابکی او باعث می‌شود کودک با داستان‌های او ارتباط برقرار کند و از خواندنشان لذت ببرد.
مجموعه آملیا بدلیا را این عنوان‌ها شامل می‌شود:

  • آملیا بدلیا کسب و کار جدید راه می‌اندازد
  • آملیا بدلیا باغ‌وحش درست می‌کند
  • آملیا بدلیا ورزشکار می‌شود
  • آملیا بدلیا به دریا می‌رود
  • آملیا بدلیا باشگاه درختی می‌سازد
  • آملیا بدلیا کارمند می‌شود
  • آملیا بدلیا به مسافرت می‌رود
  • آملیا بدلیا به اردو می‌رود
  • آملیا بدلیا عروسی را نجات می‌دهد
  • آملیا بدلیا گنج پیدا می‌کند
  • جانمی‌جان! روز اول مدرسه
  • جانمی‌جان! یک روز بدون مشق
  • جانمی‌جان! جشن پای سیب
  • جانمی‌جان! یک جای باحال
  • جانمی‌جان! مزرعه راست‌راستکی

هر مجموعه از این کتاب به اتفاقی خاص در زندگی آملیا می‌پردازد. آیا او می‌تواند به چیزهایی که دلش می‌خواهد برسد؟
آیا او موفق می‌شود افکاری که در سر دارد را به واقعیت تبدیل کند؟
باید با مجموعه آملیا بدلیا همراه شد تا نتیجهٔ کارهای آملیا را دید.
آملیا بدلیا مناسب اواخر سنین کودکی است. مجموعه آملیا بدلیا از جمله بهترین کتاب های کودکانه دنیاست.

بخشی از کتاب آملیا کسب و کار جدید راه می‌اندازد:

«استخدام شدی!» این دو کلمه برای آملیا بدلیا دو کلمه‌ی جادویی بودند‌. این دو کلمه یعنی دوچرخه‌ی رویایی‌اش به زودی واقعی می‌شد.
بعد سیب‌زمینی‌هایش را تندی توی دهانش چپاند و از پدر و مادرش خداحافظی کرد. از روی چهارپایه سر خورد پایین و پرید توی آشپزخانه.
دوردیس، پیشخدمت قدیمی، برایش یک لباس فرم پیدا کرد و گفت: «این کوچک‌ترین سایزی است که داریم.»

 

13- «قطار کوچولویی که توانست» به قلم «واتی پایپر» از انتشارات «مهرسا»

آدم‌ها وقتی دچار چالش می‌شوند ممکن است دو فکر متفاوت بکنند. آنها اصولا به خود یکی از این دو جمله را می‌گویند:
«من نمی‌توانم!»
یا
«من می‌توانم!»
جدای از سختی کار باور آدم‌هاست که این دو فکر را به ذهنشان می‌آورد. اعتماد به نفس آنهاست که اعتقادشان به توانستن یا نتوانستن را فارغ از نتیجه تغییر می‌دهد.
داستان «قطار کوچولویی که توانست» هم به همین موضوع می‌پردازد. قطاری در حالی که می‌خواهد اسباب‌بازی‌ها و خوراکی‌ها و...را برای دخترها و پسرهای آن طرف کوه ببرد ناگهان دچار مشکل می‌شود. او از قطارهای متعددی درخواست کمک می‌کند. کدام قطار می‌تواند به او کمک کند؟ کدام قطار اعتماد به نفس کافی به همراه تلاش و تواضع را سرلوحه زندگی خود قرار داده است؟‌
درست است! قطاری که می‌گوید: «فکر کنم بتوانم» و تلاشش را بکند.
داستان قطار کوچولویی که توانست به کودکان یاد می‌دهد که به خود اعتماد داشته باشند و تلاش خودشان را بکنند. قطار کوچولویی که توانست، از جمله بهترین کتاب های کودک جهان است.

بخشی از کتاب قطار کوچولویی که توانست:

قطار کوچولو همه این چیزهای جالب و فوق‌العاده را برای دخترها و پسرهای خوب آن طرف کوه می‌برد.
او با خوشحالی دودش را بیرون می‌داد.
اما ناگهان تکان شدیدی خورد و ایستاد؛ طفلی حتی نمی‌توانست سر سوزنی  به جلو حرکت کند. او تلاش کرد و تلاش کرد ولی چرخ‌هایش اصلا تکان نخورد که نخورد. 

 

14- مجموعه کتاب‌های «می می نی» به قلم «ناصر کشاورز» از انتشارات «افق»

کتاب‌های می می نی یک مجموعه 12 جلدی است. شخصیت این کتاب‌ها میمونی شیطان و بازیگوش است. او در هر جلد از این مجموعه درگیر ماجرایی می‌شود. ماجرایی که نهایتا از دل آنها مسائل تربیتی را به صورت مستقیم به شخصیت کتاب‌‌ها و غیر مستقیم به مخاطبین کودک یاد می‌دهد.
می می نی داستان نیست. بلکه مجموعه‌ای شعر است. در واقع «ناصر کشاورز» با زبان شعر به مخاطبین خردسال خود درس‌هایی از زندگی را یاد می‌دهد؛ مثلا او یاد می‌گیرد که کبریت خطرناک است و نباید با آن بازی کند، یاد می‌گیرد که جای آشغال روی زمین نیست، یاد می‌گیرد که نباید بیش از اندازه شیرینی بخورد و...
مجموعه می می نی شامل این عنوان‌ها می‌شود:

این کتاب‌ها مناسب خردسالان است.

بخشی از کتاب می می نی الهی بد نبینی:

چی توی این قوطیه
فهمیدم! این کبریته
روش عکس یک آتیشه
دلم می‌خواد بدونم
چه‌جوری روشن می‌شه 

 

15- مجموعه «رامونا» به قلم «بورلی کلی یری» از انتشارات «افق»

 رامونا یک مجموعهٔ 8 جلدی است. «رامونا کوئیمبی» داستان‌هایی دارد و ماجراهایی. ماجراهایی که به او و خانواده او و دوستانش مربوط می‌شوند.
زیبایی مجموعه رامونا به دنباله‌دار بودن آن است. به صورتی‌که او در جلدهای مختلف بزرگ می‌شود و اتفاق‌های متفاوتی را در ارتباط با اطرافیانش از سر می‌گذراند.
زبان این مجموعه صمیمی و شیواست و مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند.
 
مجموعه 8 جلدی رامونا شامل این عنوان‌ها می‌شود:

بعضی از کتاب‌های این مجموعه جایزه «نیوبری» را از آن خود کرده‌اند.
اگر شما و کودکتان دوست دارید رامونا را بشناسید و از زندگی او و مشکلات و بازیگوشی‌هایش سر در آورید این مجموعه را بخوانید. مجموعه رامونا، از جمله بهترین داستان های کودک دنیاست.

بخشی از کتاب رامونا و خواهرش:

بئاتریس سرش را از گلدوزی بلند کرد و گفت: «رامونا چرا یکم با بندیکس بازی نمی‌کنی؟» بندیکس عروسک مخصوص رامونا بود و او خیال می‌کرد اسم بندیکس زیباترین اسم دنیاست.
رامونا ساز دهنی را از دهانش گرفت و گفت: «نمی‌خواهم! تو کتاب اسکوپی را برایم بخوان.»
بئاتریس اعتراض کرد: «وای رامونا! حرفش را نزن! آن را هزار دفعه برایت خوانده‌ام.»

 

16- «دو تا خفن» به قلم «مک بارنت» و «جودی جان»  از انتشارات پرتقال

فرض کنید همه‌چیز بر وفق مراد است‌ و شما خفن‌ترین آدم دوروبر خود هستید ولی یک روز مجبورید تمام آن محبوبیت را رها کنید و به جایی بروید که نمی‌دانید چه در انتظارتان است. فقط می‌دانید آنجا هم می‌خواهید خفن‌بازی درآورید. غافل از اینکه آن شهر و مدرسه جدید خودش یک خفن دارد‌. چه می‌کنید؟
 دو تا خفن داستان زندگی «مایلز مورفی» است که خفن بودنش به خاطر وجود یک خفن دیگر به خطر افتاده. او برای رد شدن از این چالش چه می‌کند؟
کتاب دو تا خفن را «مک بارنت» و «جودی جان» نوشته‌اند. دو تا خفن به با لحن طنزآمیزی نوشته شده است و روایت آن جذاب است. آنقدر که مخاطب دوست دارد صفحه‌ها را ورق بزند تا ببیند  این دو خفنی که به همدیگر برخورد کرده‌اند در داستان چکار می‌کنند.

بخشی از کتاب دو تا خفن:

اینجا مدرسه‌ی منه و منم تا حالا تو رو این دوروبر ندیده‌م. اینجا چی‌کار داری؟
مایلز گفت: «من بچه جدیده‌م»
«اسمت چی بود جدیده؟»
«مایلز!»
«من اصلا این موضوع رو نمی‌پسندم پسرجون! ما خودمون اینجا یه نایلز داریم‌.»
«اسم من مایلزه!»

 

17- «پیتر، خرگوش بازیگوش» به قلم «هلن بئاتریکس پاتر» از انتشارات «منتشران اندیشه»

آخر عاقبت کسی که به حرف مادرش گوش ندهد چه می‌شود؟ 
پیتر خرگوش کنجکاو و بازیگوشی است. این خصلت‌هایش روزی او را به دردسر می‌اندازند‌. خانم خرگوشه که مادر چهار خرگوش از جمله پیتر است می‌خواهد به خرید برود. برای همین به بچه‌ها می‌گوید که می‌توانند به باغ بروند اما نباید سراغ باغ آقای مکگرگور بروند. اما پیتر بازیگوش به حرف مادرش گوش نمی‌دهد و خودش را به باغ ممنوعه می‌رساند.

بخشی از کتاب پیتر خرگوش بازیگوش:

آقای مکگرگور به دنبالش افتاد و سعی کرد پایش را روی پیتر بگذارد ولی خرگوش از پنجره بیرون پرید و سه تا از گیاه‌ها را له کرد.

 

18- مجموعه کتاب‌های آدم‌های معمولی جهان را تغییر می‌دهند «این منم» به قلم «برد ملتزر» از انتشارات «مهرسا»

«آدم‌های معمولی جهان را تغییر می‌دهند» زندگی‌نامهٔ قهرمانان بزرگی را روایت می‌کند که بر روند پیشرفت و تغییرات جهان تاثیر داشته‌اند. افرادی که در عین باور داشتن خود تلاشگر و خواهان ایجاد تغییری مثبت بر زندگی خود،  آدم‌ها و این کرهٔ خاکی بودند. آدم‌هایی که مشکلات نگذاشت دست از تلاش بردارند و خود را شکست‌دیده بپندارند.
کودکان با خواندن این کتاب‌ها می‌توانند با چند فرد مشهور جهان آشنا شوند و از آنها تلاش برای رسیدن به موفقیت را یاد بگیرند.
راوی این زندگی‌نامه‌ها خود مشاهیر هستند و داستان زندگی‌شان از زبان خودشان برای کودک روایت می‌شود.

کتاب‌های این منم شامل این عناوین می‌شود:

بخشی از کتاب این منم هلن کلر:

آن روز شش ساله بودم. از آن همه عجله مادرم فهمیدم قرار است اتفاق مهمی بیفتد. در ایوان منتظر ایستاده بودم و گرمای آفتاب را روی صورتم حس می‌کردم. یک نفر به سمتم آمد. قدم‌هایش را احساس می‌کردم. دست‌هایم را جلو بردم. فکر می‌کردم مادرم است.

 

19- «ساختن فوق العاده است» به قلم «اشلی اشپایرز» از انتشارات «پرتقال»

کتاب ساختن فوق العاده است به مخترعین کوچک تقدیم شده است. اسم کتاب و این تقدیم‌نامه موضوع کتاب را کاملا آشکار می‌سازد. بچه‌ها اهل کشف کردن و ساختن چیزهای جدید هستند. آنها دوست دارند مرتب اشیاء جدید بسازند و چیزی نو را به زندگی خود اضافه کنند.
دخترک داستان «ساختن فوق العاده است» هم یکی از همان عاشقین اختراع است. او همیشه دوست دارد چیزهای جدید بسازد اما یک روز تصمیم می‌گیرد فوق‌العاده‌ترین چیز را بسازد. او در این راه تلاش بسیاری می‌کند تا بتواند آن فوق‌العاده‌ترین را بسازد. او هر بار اشتباهی می‌کند و می‌رود سراغ ساختن چیزی دیگر اما ناگهان متوجه می‌شود که بعضی قسمت‌های اشیاء اشتباه کاملا درست هستند. دانستن همین نکته باعث موفقیت او می‌شود.
کودکان با خواندن تلاش این دختر برای موفقیت و دیدن پشتکار او یاد می‌گیرند که برای ساختن چیزهای فوق‌العاده نباید تلاش کردن را فراموش کنند. بلاخره بعد هر شکست پیروزی است.
ساختن فوق العاده است مناسب سنین اوایل کودکی است.

بخشی از کتاب ساختن فوق العاده است:

دخترک می‌رسد به اولین چیز اشتباهی که ساخته بود. کم مانده که تمام آن حس‌های بد برگردند؛ اما یک‌دفعه چیزی غافلگیرش می‌کند.
بعضی قسمت‌های آن چیزهای اشتباه، کاملا درست‌اند.  

 

20- «موش سر به هوا» به قلم «فرهاد حسن‌ زاده» از انتشارات «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»

هفت موش هستند که با هم سفر می‌کنند. شش موش سربه‌زیر هستند و یکی سر به هوا است.
سر به هوا بودن و حواس‌پرت بودن چه تاثیری روی زندگی آدم‌ها می‌گذارد؟ بی دقتی باعث چه اشتباهاتی می‌شود؟
داستان موش سر به هوا درباره همین حواس‌پرت بودن موش هفتم یعنی موش سر به هوا است. آیا سر به هوا بودن موش هفتم می‌تواند باعث اتفاق مثبتی در زندگی او شود؟
«فرهاد حسن زاده» داستان «موش سر به هوا» را با هنرمندی تمام نوشته است. او لابه‌لای داستان، با توجه به محتوای داستان هوش و سرگرمی‌ای برای سرگرم‌ کردن بچه‌ها گذاشته است.
موش سر به هوا کتابی است که کودک را تا صفحه آخر دنبال خود می‌کشاند.
موش سر به هوا مناسب سنین اوایل کودکی است. موش سر به هوا از جمله بهترین کتاب قصه های ایرانی است.

بخشی از کتاب موش سر به هوا:

خب همگی حاضرید؟
بله!
حتما!
چرا که نه!
چی بهتر از این؟
موافقم.
بزن بریم!
آهای هفتمی! چرا نیستی؟ ها؟ چرا؟ با تو هستم‌ها!
کی؟ چی... من؟
چرا حواست به داستان نیست؟
داستان؟ آها بله. بفرمایید شروع کنید.

 

21- «دنی، قهرمان جهان» به قلم «رولد دال» از انتشارات «افق»

«دنی» پسری است که در چهار ماهگی مادرش را از دست داده است. او را پدرش به تنهایی بزرگ کرده است. محل زندگی آنها یک کاروان پشت بمب بنزین و کنار یک مزرعه است.
زندگی دو نفره آنها همینطور پر فراز و نشیب می‌گذرد تا اینکه یک روز پدر دنی تصمیم می‌گیرد رازی را به دنی بگوید.
آن راز چیست؟
این همان مسئله‌ای است که باید با داستان همراه شد تا فهمید ماجرا از چه قرار است.
دنی قهرمان جهان مناسب سنین اواخر کودکی است. دنی قهرمان جهان هم مانند سایر آثار رولد دال، از جمله بهترین و پرفروش ترین کتاب های کودک جهان است.

بخشی از کتاب دنی، قهرمان جهان:

وقتی هنوز شیر خوره بودم، پدرم منو می‌شست و به من غذا می‌داد و پوشکمو عوض می‌کرد و خلاصه همه آن کارهای بی‌شماری رو که یک مادر برای بچه‌اش انجام می‌ده رو برای من می‌کرد. انجام این کارها خصوصا برای مردی که مجبوره که با تعمیر موتور ماشین و بنزین دادن به مشتری‌ها پول دربیاره و زندگی کنه کار ساده‌ای نیست.

 

22- «آلیس در سرزمین عجایب» به قلم «لوئیس کارول» از انتشارات «کتابستان»

کتاب «آلیس در سرزمین عجایب» کتاب نام‌آشنایی است. کتابی است که نسل‌های مختلف با آن خاطره دارند.
آلیس که از بیکاری حوصله‌اش سر رفته بود ناگهان متوجه خرگوش سفیدی می‌شود. خرگوش که توجه آلیس را به خود جلب کرده وارد سوراخی در زیر بوته‌ها می‌شود. آلیس از سر کنجکاوی دنبال خرگوش می‌شود. همین کنجکاوی باعث می‌شود او وارد سرزمین عجیب و غریب شود. سرزمینی که ملکه‌ای آن را اداره می‌کرد. آن سرزمین پر از موجودات عجیب و غریب بود برای همین اتفاق‌هایی که آنجا می‌افتاد هم کاملا غیر منتظره و خارج از تصور آلیس بودند.
آلیس در آن سرزمین عجیب و غریب درگیر چه حوادثی می‌شود؟
آلیس در سرزمین عجایب را به دلیل محبوبیتی که دارد ناشرهای متفاوتی ترجمه کرده‌اند و در اختیار خوانندگان ایرانی خود قرار داده‌اند.
خواندن این کتاب مشهور می‌تواند هیجانات مشابهی را بین کودکان دیروز یعنی پدر و مادرها و کودکان امروز یعنی فرزندانشان ایجاد کند.
این کتاب مناسب سنین اواخر کودکی است.

 بخشی از کتاب آلیس در سرزمین عجایب:

یکهو خرگوش سفیدی با  چشم‌های سرخ بدوبدو از کنارش رد شد. منظره‌ای نبود که توجه آدم را به خود جلب کند، حتی آلیس هم آن را چندان غیر عادی ندید اما در این بین خرگوش با خودش می‌گوید: «ای وای! دیرم شد!»...اما وقتی خرگوش از جیب جلیقه‌اش ساعتی درآورد، نگاهی به آن انداخت و پا به دو رفت. آلیس از جا جست، چون برقی در ذهنش زد که تا به حال ندیده خرگوشی جلیقه بپوشد چه برسد به اینکه از جیب آن ساعت هم در بیاورد»

 

23- مجموعه «اتل متل ترانه شعرهای کودکانه» از انتشارات «افق»

مجموعه اتل متل ترانه، شعرهای کودکانه، در پنج جلد، مجموعه‌ای زیبا و دلنشین با زبان کودکانه است که شعرهای آن را ناصر کشاورز و محمدکاظم مزینانی از شاعران مطرح حوزه کودک کشورمان سروده‌اند. تصویرگری‌های زیبای کتاب، تخیل کودکانه موجود در اشعار آن و طنز و بامزگی اشعار آن، باعث شده تا این مجموعه به یک مجموعه جذاب و دوست‌داشتنی برای کودکان تبدیل شود.
عناوین مجلدات مجموعه اتل متل ترانه شعرهای کودکانه از قرار زیر است:

در بخشی از کتاب اتل متل ترانه شعرهای کودکانه می خوانیم:

دویدم و دویدم
به یک اتو رسیدم
اتو دمش را تاب داد
با ناز به من جواب داد
نشی تو همبازی با من
خطر داره بازی با من...

به قلم "هاجر شهابی"


کتاب‌های معرفی شده در این مطلب را می‌توانید با کد تخفیف: blog1 از سایت پاتوق کتاب تهیه کنید.


 

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "بهترین کتاب های کودک جهان: 23 کتاب کودک پرفروش" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک