loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 300 هزار تومان
پاتوق کتاب
با کتاب در بهار |یک|: 5 کتاب بهاری برای کودکان

با کتاب در بهار |یک|: 5 کتاب بهاری برای کودکان

فصل بهار اساساً برای خیلی از آدم‌ها جالب است و آن‌ها را به وجد می‌آورد. سرسبزی محیط و سرزندگی جهان و آدم‌های اطراف، هیجان‌انگیز است و به آدم حس خوبی می‌دهد. ولی حس می‌کنم هرچه سن افراد کم‌تر باشد، این هیجان و شادابی هم می‌تواند در زندگی‌شان محسوس‌تر باشد. انگار بچه‌ها بهار را بیش‌تر دوست دارند، قبول ندارید؟ اصلاً فصلی که با دو هفته تعطیلی مدرسه و چه‌بسا بیش‌تر و رهایی از درس و کتاب شروع شود، صفای دیگری دارد. قدیمی‌ها گفته‌اند، «سالی که نکوست، از بهارش پیداست». حالا بهاری که نکوست هم از تعطیلاتش پیداست. مخصوصاً الان که دیگر آن‌چنان خبری هم از پیک شادی و تکالیف طاقت‌فرسای عید نیست.

این‌همه حرف زدم تا به این‌جا برسم که بهار فصل خوبی‌ست و ما همه بهار را دوست داریم و چه بهتر که در این فصل خوب، چند کتاب خوب هم بخوانیم تا حالمان جا بیاید و صفایی بکنیم.

فهرست پیش رو، حاوی پنج کتاب مناسب گروه‌ سنی کودک و خردسال است که بچه‌ها می‌توانند به‌تنهایی یا همراه یک بزرگ‌تر آن‌ها را بخوانند.

1. سفر باورنکردنی ادوارد اثر کیت دی‌کاملیو از انتشارات قدیانی

برای من بهار همیشه فصل گشت‌وگذار و ماجراجویی بوده؛ ولی اگر کسی خودش دلش نخواهد به گشت‌وگذار برود چه‌طور؟

«سفر باورنکردنی ادوارد»، داستان یک خرگوش عروسکی نازپرورده است که وسط یک ماجراجویی ناخواسته پرتاب می‌شود و اتفاقات زیاد، متنوع و هیجان‌انگیزی را از سر می‌گذراند.

روند رشد شخصیت این خرگوش و تماشای اینکه چه‌طور در پی اتفاقاتی که از سر می‌گذراند، دیدش به خودش و دنیای اطرافش تغییر می‌کند، جذاب و دوست‌داشتنی ا‌ست.

این کتاب شاید در نگاه اول کمی حجیم یا سخت به نظر برسد، ولی این‌طور نیست. متن روان و تصاویری که لابه‌لای صفحات داستان گنجانده شده، باعث می‌شود این کتاب تقریباً برایسی دانش‌آموزان تمام پایه‌های مقطع ابتدایی مناسب باشد.

2. مجموعۀ پانچلو اثر مکس لوکیدو از انتشارات مهرسا

«پانچلو» یک مجموعۀ شش جلدی است که به نام شخصیت اصلی این داستان‌ها نام‌گذاری شده است. این مجموعه، داستان‌های زندگی پانچلو، یک آدمک چوبی است که در هر بار اتفاق جدید و درگیری ذهنی تازه‌ای را از سر می‌گذراند.

این مجموعه چنان حس خوب، آرام و لطیفی دارد که همیشه مرا به یاد بهار می‌اندازد. درست است که گروه سنی کتاب‌ها، سال‌های اول دبستان ذکر شده است؛ ولی به نظرم خواندنش حتی برای بزرگ‌سالان هم خالی از لطف نیست. همراهی با پانچلو و دوستانش و البته سازندۀ آن‌ها، حس این را دارد که در یک روز زیبای بهاری، زیر سایۀ یک درخت کهنسال بنشینی و نسیمی صورتت را نوازش کند.

خواندن این داستان‌ها می‌تواند عزت نفس و قدرت تفکر بچه‌ها را افزایش دهد؛ زیرا در هر جلد بیش‌تر و بهتر یاد می‌گیرند که چه‌طور خودشان را بپذیرند و دوست داشته باشند و در عین حال، برای بهتر شدن تلاش کنند.

شش جلد مجموعه پانچلو عبارتند از: شگفت‌انگیزترین هدیه، تو بی‌نظیری، تو برای من عزیزترینی، ای‌کاش بینی من هم سبز بود، بهتر از همه و هدیۀ مخصوص تو.

3. و آن‌گاه بهار از راه می‌رسد اثر جولی فاگلیانو از انتشارات پیک ادبیات

در کتاب «و آن‌گاه بهار از راه می‌رسد»، پابه‌پای پسر کوچولوی داستان جلو می‌رویم. در حیاط، گیاهان را می‌کاریم و منتظر سبز شدنشان می‌شویم.

تصاویر زنده و زیبای این کتاب در کنار داستان شیرین و امیدبخشش می‌تواند برای خردسالان و کودکان کم‌سن‌تر به شدت جذاب باشد. شاید آدم‌بزرگ‌ها هم گاهی نیاز داشته باشند کسی بهشان یادآوری کند که در پس بعضی انتظارهای سخت و طولانی، خبرهای خوبی منتظرشان است.  

به نظر شما کدام ویژگی باعث شده این کتاب برندۀ مدال کالدکات و چندین عنوان و جایزۀ دیگر شود؟

4. باغ رز اثر پیتر اچ. رنولدز از انتشارات پرتقال

«باغ رز» یکی از زیباترین، دلگرم‌کننده‌ترین و بهاری‌ترین کتاب‌های این فهرست است. داستان دختری به نام رز که سوار بر قوری غول‌پیکرش که پر از دانه‌های گل‌ها و گیاهان گوناگون است، سفر می‌کند تا جایی مناسب برای درست کردن باغ گلش پیدا کند. ولی وقتی آنجا را پیدا می‌کند، می‌بیند که پرنده‌ها به‌جز چند دانۀ کوچک، باقی دانه‌هایش را خورده‌اند.

«پیتر اچ. رنولدز» که نویسندگی و تصویرگری این کتاب را به‌عهده داشته، به بهترین شکل توانسته این ماجرا را به تصویر بکشد. ماجرایی که می‌تواند خردسال یا کودک (حتی نوجوان و بزرگ‌سال!) را برای چند دقیقه سرگرم کند، چند لبخند واقعی روی لبشان بیاورد و حتی درس زندگی به آن‌ها بدهد؛ درس دوستی، مهربانی، صبر و تلاش.

5. دانه‌ها و درخت‌ها اثر براندن والدن از انتشارات سیمای شرق

کتاب «دانه‌ها و درخت‌ها»، داستان شاهزاده‌ای است که در باغش دانه‌هایی را که بقیه آدم‌ها به او داده‌اند می‌کارد و از آن‌ها نگهداری می‌کند. او یک باغ بزرگ و زیبا برای خودش درست می‌کند، ولی مسأله اینجاست که همۀ دانه‌هایی که بقیه به او داده‌اند، دانه‌های خوبی نیستند. همۀ آن‌ها به گل‌ها و درخت‌های شگفت‌انگیز تبدیل نمی‌شوند؛ بلکه برخی تبدیل به ریشه‌های سیاه و خارداری می‌شوند که دور بقیۀ گیاهان می‌پیچند و زندگی را از آن‌ها می‌گیرند. شاهزاده باید یاد بگیرد چه‌طور از باغش نگهداری کند و گیاهانِ خوبش را زنده نگه دارد.

دانه‌ها در این داستان، همان کلمات هستند. یعنی حرف‌هایی که آدم‌ها به شاهزاده می‌زنند، تبدیل به بذر و دانه می‌شوند و او آن‌ها را می‌کارد، خوب یا بد.

می‌توانید این داستان را با کودک دبستانی‌تان بخوانید و اگر لازم دانستید، با او دربارۀ مفاهیمی که از داستان دریافت کرده گفت‌وگو کنید. هرکس نیاز دارد گاهی باغ ذهن و زندگی‌اش را کمی هرس کند و از شر آن ریشه‌های بد و سیاه خلاص شود تا درخت‌های خوب و زیبا جای رشد و نمو داشته باشند.

به قلم "فاطمه حیدری"

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "با کتاب در بهار |یک|: 5 کتاب بهاری برای کودکان" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک