loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 300 هزار تومان
پاتوق کتاب
نقشه‌ی نقشِ بر آب | معرفی کتاب هایی درباره فلسطین و اسراییل

نقشه‌ی نقشِ بر آب | معرفی کتاب هایی درباره فلسطین و اسراییل

منازعه‌ی فلسطین و اسرائیل، نه تنها یک تضاد سیاسی است، بلکه ریشه‌های عمیقی در ابعاد دینی، فرهنگی و تاریخی دارد که از اواخر قرن نوزدهم و ظهور صهیونیسم آغاز شده‌است.

در سال 1948، رژیم صهیونیستی با اشغال سرزمین‌های فلسطینی تاسیس شد و در طی سالیان متمادی، ضمن نقض حقوق اولیه مردم این سرزمین، مرتکب خشونت‌های فراوان گشته و در نهایت قساوت، جان انسان‌های بی‌شماری را گرفته و موجب آوارگی میلیون‌ها فلسطینی شامل زنان و کودکان بی‌گناه و زندگی اجباری آنان در اردوگاه‌ها با سخت‌ترین شرایط زیستی، شده‌است.

روز قدس، به عنوان نمادی از وحدت مسلمانان در مقابل سیاست‌های ظالمانه اسرائیل، نقطه‌ی شکل‌گیری هم‌بستگی و مبارزه برای عدالت است، این روز یک ابتکار عمل سیاسی-مذهبی از سوی امام خمینی (ره) بود که در پی بمباران جنوب لبنان توسط اسرائیل در 16 مرداد 1358 (برابر با 13 رمضان 1399) صادر شد. ایشان در پیامی خطاب به مسلمانان جهان، آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس نام‌گذاری و از مسلمانان خواستند تا در این روز هم‌بستگی خود را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند.

طی سال‌ها این روز به نمادی از وحدت مسلمانان در برابر اسرائیل تبدیل شده و مجالی برای افزایش آگاهی جهانی از وضعیت فلسطینیان، حمایت از حقوق فلسطین در برابر تجاوزات اسرائیل و محکومیت جنایات آن و همچنین تقویت وحدت امت اسلامی است. این رویداد سالانه، می‌تواند به عنوان فرصتی برای بررسی ابعاد مختلف این منازعه و شناخت ماهیت و حقیقت اسرائیل و صهیونیسم برای علاقه‌مندان باشد.

با توجه به ضرورت این امر پاتوق کتاب به معرفی چند کتاب شاخص در این زمینه می‌پردازد.

کتاب پاکسازی قومی فلسطین تالیف ایلان پایه

ایلان پاپه مورخی یهودی و از منتقدان جدی سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینیان است و کتاب "پاک‌سازی قومی فلسطین" از آثار برجسته‌ی او محسوب می‌شود که دیدگاهی تکان‌دهنده و جدید از جنایات اسرائیل را با استفاده از اسناد دولتی اسرائیل، گزارش‌های سازمان ملل متحد و خاطرات شاهدان عینی مطرح می‌سازد.

این کتاب با ترجمه‌ی محسن کرباسفروشان توسط نشر اطلاعات به چاپ رسیده است. پاپه در این اثر با استفاده از اسناد و مدارک معتبر تاریخی و بر اساس تحقیقات علمی و دقیق، سیر تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی را از آغاز و با تحلیل نقش کلیدی انگلستان و حمایت‌های شوروی و آمریکا مورد بررسی قرار داده‌است.

اسرائیل از همان بدو تاسیس پروژه‌ی پاکسازی قومی فلسطین را کلید زد. پاکسازی قومی که هدف آن گرفتن زمین از ساکنان اصلی و جایگزین کردن جمعیت مهاجر در آن است، طی فرایندی از اجبار و تبعید انجام می‌شود، به گونه‌ای که نسل‌کشی و قتل‌های وحشیانه تنها یکی از روش‌های مورد استفاده در آن محسوب می‌شود. پاپه این پروژه و اشکال متفاوت اجرای آن در فلسطین را به عنوان سیاستی که بقای اسرائیل را تضمین می‌کند به طور کامل در این اثر، اثبات و تحلیل کرده‌است.

کتاب پایان اسرائیل: فروپاشی از درون 

هرچند اسرائیل با حمایت کشورهای اروپایی و آمریکا تاکنون توانسته است به حیات نامشروع خود ادامه دهد، اما از آغاز شکل‌گیری همواره با خطر فروپاشی مواجه بوده است. گرگ کارلستروم در کتاب پایان اسرائیل: فروپاشی از درون، به بررسی چالش‌های درونی رژیم صهیونیستی و احتمال فروپاشی آن پرداخته‌است.

کارلستروم در این کتاب، اسرائیل را رژیمی غیرطبیعی و فاقد مؤلفه‌های حقیقی دولت-ملت معرفی می‌کند که از بدو تأسیس با چالش‌های متعددی از درون و بیرون مواجه بوده‌است. مولف با بررسی عوامل مختلفی از جمله بحران هویت، تنش‌های قومی و مذهبی، مشکلات اقتصادی و اجتماعی، و عدم اعتماد به رهبران، به این نتیجه می‌رسد که اسرائیل در معرض خطر فروپاشی از درون قرار دارد و با رویکردی تحلیلی موضوعاتی مانند چالش‌های داخلی اسرائیل، تهدیدات خارجی و نقش قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی در آینده این رژیم را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این کتاب با نگاهی علمی و بی‌طرفانه و در عین حال با زبانی ساده و قابل فهم نگاشته شده و برای کسانی که به دنبال درک عمیق‌تر از مسائل مربوط به اسرائیل و آینده آن هستند، منبعی ارزشمند و خواندنی محسوب می‌شود. این اثر خواندنی را نشر دیدمان با ترجمه‌ی محمدجواد اخوان و احسان محمدی به چاپ رسانده‌است.

کتاب سرنوشت فلسطین از انتشارات کتابستان معرفت

در مقابل ظلم و قدرت نمایی هایی اسرائیل غاصب، شاید کمتر اثری مانند کتاب «سرنوشت فلسطین» را بتوان یافت که اینگونه با دقت و اعتبار در اطلاعات نگاشته شده باشد و با روایت جذاب، صمیمانه، پرکشش و بدیع خود در بیان تاریخ، بتواند مخاطب خود را با ابعاد تاریخی پیچیده و گوناگون آنچه که بر فلسطین گذشته است - از آوارگی، بی عدالتی، تا مناقشات بی پایان این منطقه - آشنا سازد.

کتاب "سرنوشت فلسطین" به قلم جوی باندز و جمعی از نویسندگان برجسته، که نشر کتابستان معرفت با ترجمه‌ی مهدی صدرالدین، آن را به چاپ رسانده‌است، تاریخ غم‌انگیز و پرفراز و نشیب سرزمین فلسطین را از اواخر قرن نوزدهم تا سال 1976 به تصویر می‌کشد و خواننده را به سفری در اعماق تاریخ و سیاست خاورمیانه می‌برد.

از نکات برجسته و خواندنی این کتاب می‌توان به بیان شرح کاملی از تاسیس دولت اسرائیل و نقش انگلیس در آن، روایت تکان‌دهنده از آوارگی مردم فلسطین و زندگی در اردوگاه‌های آوارگان، تحلیل دقیق جنگ‌ها و درگیری‌های صورت گرفته و پیامدهای آن‌ها، بررسی نقش کلیدی انگلیس، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی و دیگر قدرت‌ها، اشاره نمود.

با مطالعه‌ی این کتاب با تصویری حقیقی از رنج و ستمی که طی سالیان طولانی بر مردم مظلوم اما مقاوم و غیور فلسطین گذشته‌است، آشنا می‌شویم و لزوم حمایت و یاری از آنان با هدف مقابله و نابودی اسرائیل بیش از پیش درک خواهد شد.

کتاب رو به پایان، بیانات رهبر انقلاب درباره صهونیسم

اما در جهت رسیدن به روش مقابله‌ای صحیح و اصولی که در ابعاد گوناگون قابل پیاده‌سازی باشد، قطعا نیاز به شناختی صحیح خواهیم داشت و برای دست‌یابی به آن، منبعی کامل‌تر از سخنان آگاهی‌بخش و ارزشمند رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) نخواهیم یافت. کتاب "رو به پایان" که به همت موسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم، توسط انتشارات انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است، جامع‌ترین اثری است که بیانات رهبری در بازه‌ی زمانی سال 1348 تا اواخر سال 1390، درباره‌ی صهیونیسم را پوشش داده‌است.

مطالعه‌ی این اثر خواننده را با سیر تفکر، مواضع هوشمندانه و دقیق، دغدغه‌ها و احساس مسئولیتی که معظم‌له در خصوص صهیونیسم به عنوان دشمن اصلی مسلمانان و حتی بشریت، طی سالیان متمادی داشته و دارند، به خوبی آشنا خواهد ساخت. رو به پایان در 568 صفحه، با دسته‌بندی و نظمی درخور و قابل توجه نسبت به آثار مشابه، در دو قسمت کلی، ابتدا به دشمن‌شناسی و بصیرت مسلمانان دنیا در قبال شناخت دشمن، شناخت سیاست‌ها، راهبردها و تاکتیک‌های این جبهه در مقابل جریان حق و در قسمت بعدی به راه مقابله و دفاع در مقابل آنها پرداخته‌است و در نهایت خواننده را به بینشی صحیح و عمیق از موضوعات مطرح شده خواهد رساند. 

کتاب‌های معرفی شده در این مطلب را می‌توانید با کد تخفیف ارسال رایگان: blog1 از پاتوق کتاب خریداری کنید.

به قلم فائزه حیدرپور

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "نقشه‌ی نقشِ بر آب | معرفی کتاب هایی درباره فلسطین و اسراییل" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک