loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 300 هزار تومان
پاتوق کتاب
رخدادهای آخرالزمان | معرفی چند کتاب با نگاهی آخرالزمانی به حوادث منطقه

رخدادهای آخرالزمان | معرفی چند کتاب با نگاهی آخرالزمانی به حوادث منطقه

آخرالزمان، مفهومی دینی است که به دوره‌ی زمانی خاصی در عصر پایانی جهان اطلاق می‌شود و با پیش‌بینی‌هایی درباره پایان جهان و یا تغییرات اساسی در ساختار جامعه انسانی قبل از ظهور منجی همراه است. این دوره که در ادیان مختلف علی‌رغم اتفاق نظر در وجود آن، با جزئیات، مراحل و اتفاقات گوناگونی توصیف شده است، دوره‌ای است که به ظهور منجی بشریت و تحقق آرمان‌های انبیا برای ایجاد یک جبهه توحید و برقراری حاکمیت جهانی ادیان الهی خواهد انجامید. 

در اسلام - به ویژه در مذهب تشیع که شفاف‌ترین و گویاترین چشم‌انداز از آخرالزمان را بر پایه آیات و روایات ارائه می‌دهد - این دوره با تحولات عظیمی در جهان همراه خواهد بود که در نهایت به ظهور مهدی موعود (عج) و برقراری عدالت و صلح جهانی خواهد انجامید. به طور کلی مبارزه بین حق و باطل یک مسئله مستمر در تاریخ بشر بوده است که بر اساس منابع، در آخرالزمان با تمرکز بر اسلام، به اوج خود می‌رسد. 

امروزه آخرالزمان‌شناسی نه تنها مسئله‌ای مهم در بین شیعیان و مسلمانان، بلکه به دغدغه‌ای مهم در میان سایر ادیان و به ویژه جوامع علمی مطرح در دنیا نیز تبدیل شده است و از آن برای برنامه‌ریزی آینده استفاده می‌شود. 

در این زمینه، آگاهی از برنامه‌ها و استراتژی‌های دشمنان که در تلاش برای مقابله با اهداف زمینه‌ساز ظهور و تحقق حاکمیت جهانی اسلام هستند، باید همیشه در اولویت کار منتظران ظهور امام عصر قرار گیرد. این هدف فقط با داشتن دانش آینده‌پژوهی مهدوی و رصد دقیق طرح‌ها، نقشه‌ها و برنامه‌های فتنه‌انگیز دشمنان در کشورها و مناطق مختلف جهان، به ویژه در مناطقی که درگیر واقعه ظهور هستند، قابل دستیابی است.

آینده‌پژوهی مهدوی با تکیه بر هشدارهای حدیثی در تراث مهدوی و محور قرار دادن گزارشات درباره فتنه‌ها و بحران‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی، امکان وقوع آن‌ها را در جغرافیای کشورهای نقش‌آفرین عصر ظهور، یعنی منطقه شام (سوریه)، ایران، عراق، فلسطین و عربستان رصد می‌کند و اذهان را متوجه رویدادهای تأثیرگذار در آینده می‌سازد. 

این مسئله کمک می‌کند تا “جامعه منتظر” برای مقابله با این چالش‌ها آماده شود و از غفلت درباره نقشه‌ها، طرح‌ها و توطئه‌های دشمنان امام زمان (عج) در امان مانده و آگاه شود. 

نشانه های آخرالزمان

بر اساس روایات برای هر کدام از مناطق نام برده شده که در جغرافیای ظهور یعنی مثلث "مکه - کوفه - قدس" قرار دارند، تحولات و رویدادهای خاصی پیش‌بینی شده‌است که تاثیرات مهم و عمیقی بر امنیت منطقه‌ای و جهانی خواهند داشت. 

از ایران و انقلابی به رهبری مردی از قم، با هدف تشکیل حکومتی زمینه‌ساز، جهت حکومت جهانی امام زمان (عج) گرفته تا فتنه‌ی شام و هرج‌الروم و شروع حرکت مسلحانه‌ی سفیانی و حتی برنامه‌ی جبهه‌ی باطل برای عراق، شهادت نفس زکیه در عربستان و وقوع خسف بیداء در این منطقه و در نهایت تکمیل شدن اتفاقات این پازل در فلسطین و فتح نهایی آن که بعد از ظهور، به دستان مبارک امام عصر (عج) و حضرت عیسی (ع) خواهد بود.

این دوره از تاریخ با علائم شاخص و متفاوتی همراه است. در روایات اسلامی، نشانه‌های بسیاری برای آخرالزمان ذکر شده که به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: 

نشانه‌های حتمی، که قطعا اتفاق خواهند افتاد و نشانه‌های غیرحتمی که بدون تحقق آنان نیز ظهور رخ می‌دهد. 

از جمله حوادث پیش‌بینی شده‌ای که به رخدادهای ایران نیز ارتباط دارد، "آتش مشرق" است که با ویژگی‌های مشخصی در روایات ذکر شده و پیش از ظهور وقوع خواهد یافت. در مورد این نشانه چند دیدگاه و احتمال مختلف مطرح بوده که هر کدام جای بررسی دارد؛ این اتفاق می‌تواند ناشی از پدیده‌ای فلکی- نجومی و یا تقابلی نظامی و انفجار هسته‌ای باشد که شاید منشا آن؛ آتش شرق عربستان، حمله به ایران و محور مقاومت شیعی و یا حمله ایران و جبهه شیعی به مثلث "غربی، عبری، عربی" باشد. 

آتش مشرق به عنوان گزاره‌ای مهدوی، از این حیث که نشانه‌ای برای آغاز قحطی و گرسنگی در جهان در نتیجه‌ی وقوع جنگ جهانی محسوب می‌شود، دارای اهمیتی دو چندان است و حکومت‌ها باید در این فرصت برای ذخیره استراتژیک غذایی کوشیده و تدابیر اقتصادی لازم را در نظر گیرند. 

در واقع، بر اساس روایات، ترتیب حوادث قبل از ظهور چنین است: 

آتش مشرق، هرج‌الروم یا جنگ جهانی، سال‌قحطی و گرسنگی و سپس حضور مارقه‌الروم در فلسطین به دفاع از اسرائیل که وارد جنگ با ایران و مقاومت شیعی خواهد شد. 

"مارقه‌الروم"، آخرین نشانه‌ی فتنه شام، قبل از ظهور است و بعد از آن سفیانی که مورد حمایت یهود و نماینده محور "غربی، عبری، عربی" است، وارد تحولات میدانی جنگ طولانی سوریه خواهد شد. 

مارقه الروم به گروهی از دشمنان در عصر ظهور اشاره دارد که با مسلمانان درگیر خواهند شد و مصداق آن، نظامیان غربی که هم‌پیمان اسرائیل بوده و برای حمایت از آنان وارد خاورمیانه شده‌اند، می باشد؛ که البته در جنگ با زمینه‌سازان ظهور امام عصر (عج) شکست سختی خواهند خورد. 

این امر در آیات ابتدایی سوره روم به عنوان بشارتی غیبی برای مسلمانان وعده داده شده است. البته این وعده در ابعاد مختلف مانند: زمان نزول، شان نزول، طرفین جنگ و حتی علت شادی مطرح شده‌ی مسلمانان در این آیات، مورد اختلاف مفسران قرار گرفته است. اما مسئله‌ای که در آن شک و تردیدی نیست، پیش‌گویی غیبی قرآن از آینده و خبر از زمان جنگ ایران و مقاومت شیعی با مارقه‌الروم و اسرائیل در مرز فلسطین و پیروزی جبهه حق است که از بشارت‌های حتمی و تخلف‌ناپذیر قرآن در سوره‌ی روم است.

پیشنهاد کتاب برای شناخت بیشتر نشانه های ظهور و آخرالزمان

دکتر مصطفی امیری در سه کتاب «خاورمیانه عصر ظهور»، «آتش مشرق قبل از ظهور» و «مارقه الروم» به طور کامل مسائل مطرح شده را مورد بررسی قرار داده و بر اساس روایات، صحیح‌ترین احتمال را تبیین و مشخص نموده‌اند. از نقاط قوت آثار ایشان، در کنار استنادهای پرشمار و معتبر تاریخی که به میزان ارزشمندی این آثار افزوده، بیانی شیوا و خواندنی است که هم برای مخاطب عام جذابیت خواهد داشت و هم برای جامعه علمی و دانشگاهی قابل استفاده است.

کتاب‌های معرفی شده در این مطلب را می‌توانید با کد تخفیف ارسال رایگان: blog1 از پاتوق کتاب خریداری کنید.

به قلم فائزه حیدرپور

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "رخدادهای آخرالزمان | معرفی چند کتاب با نگاهی آخرالزمانی به حوادث منطقه" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک