loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 500 هزار تومان
پاتوق کتاب
بهترین کتاب های روانشناسی

بهترین کتاب های روانشناسی

روان‌شناسی علمی است که به شما کمک می‌کند تا هرچه بیشتر به شناخت خود بپردازید و به معنای کیستی خود در درون و جامعه خود دست یابید. روان‌شناسی مسئله‌ای است که هر انسانی با آن درگیر است. هنگامی که شما در جمع و در میان دوستان، خانواده و افراد جامعه قرار می‌گیرید، علم روان‌شناسی معنای عمیقی پیدا می‌کند.

روان شناسی به چه دردی می خورد؟

اگر احساس می‌کنید که نیاز دارید تا به حل مشکلات خود چه از نظر روانی و چه از نظر اجتماعی بپردازید، روان‌شناسی علمی است که در تمام این مسیر می‌تواند شما را با دیدگاه‌ها و راهکارهای متفاوتی رو‌به‌رو کند. روانشناسی در تمام بخش‌های مربوط به موفقیت و توسعه فردی، اختلالات روان و شخصیت، بهبود روابط زناشویی و همچنین بهبود روابط در میان خانواده، دوستان و به طور کلی جامعه می‌تواند نقش خوبی ایفا کند. 
با وجود آن‌که مکاتب و بینش‌های متفاوتی در روان‌شناسی وجود دارد اما به طور کلی با شناختن نیاز درونی خود می‌توانید، از طریق مطالعه و جست‌و‌جو به کسب دانش بیشتر در این حوزه بپردازید. کتاب های روانشناسی به شما کمک می‌کند که با ابعاد مختلف شخصیت و زندگی خود آشنا شوید.

لیست بهترین کتاب های روانشناسی

 در این مطلب سعی کرده‌ایم که چند نمونه از بهترین کتاب‌های روانشناسی، برای تمام ابعاد و بخش‌های زندگیتان، معرفی کنیم. کتاب‌های معرفی شده اغلب از بهترین کتاب‌های روان‌شناسی هستند که موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهند.

1- قدرت عادت
2- باجگیری عاطفی
3- غلبه بر کمرویی و اضطراب اجتماعی
4- ذهنیت برنده
5- بی حد و مرز
6- خرده عادت ها
7- کی؟
8- همه چیز به فنا رفته!
9- افسانه عادی بودن
10- طرز فکر
11- تئوری انتخاب
12- ملت دوپامین

معرفی 12 کتاب برتر روانشناسی

1- کتاب قدرت عادت: دلیل رفتارهایمان در کار و زندگی

کتاب قدرت عادت: دلیل رفتارهایمان در کار و زندگی توسط افسون صانعی در انتشارات آموخته ترجمه شده است.
آیا می‌دانستید که عادت‌ها در زندگی شما چقدر مهم هستند؟ عادت‌ها بخش زیادی از اعمال و رفتارتان را در زندگی شما تشکیل داده‌اند. اگرچه ممکن است این سخن برای شما عجیب به نظر بیاید؛ اما خیلی اعمال و رفتار ما مثل بستن بند کفش، باز کردن در بطری و غیره به عنوان عادت به حساب می‌آیند. 

چارلز دوهیگ نویسنده کتاب قدرت عادت می‌گوید که اگر عادت‌ها در زندگی ما وجود نداشتند، برای انجام بسیاری از اعمال روزمره باید بیش از حد فکر می‌کردیم و اعمالی که هر روز آن‌ها را چشم‌بسته و سریع انجام می‌دهیم تبدیل به کارهایی سخت و وقت‌گیر می‌شد. مثلا هرگاه که لازم بود در بطری را باز کنیم، باید به این موضوع فکر می‌کردیم که در بطری چگونه باز می‌شود، انگار هر بار، برای اولین بار است که با مسائل رو‌به‌رو می‌شویم.

عادت‌ها فقط در همین اعمال بسیار کوچک خلاصه نمی‌شوند، بلکه آنها می‌توانند عمیق‌تر، کارآمدتر و مفیدتر در زندگی ما به کار گرفته شوند. برای درک اهمیت کارکرد عادت‌ها، که مسئله‌ای حیاتی در تندرستی و شکل‌گیری یک زندگی سالم است، می‌توانید کتاب قدرت عادت را بخوانید.

 

2- کتاب باجگیری عاطفی: وقتی اطرافیان از ترس، تعهد و احساس گناه برای استثمار شما استفاده می‌کنند

کتاب باج گیری عاطفی برای تمام کسانی است که فکر می‌کنند ممکن است در روابطشان با افراد مختلف از اعم دوست، خانواده و آشنایان دچار مشکل شده‌اند.
ممکن است برای شما هم این افتاده باشد که در اثر نیاز و خواسته‌ای منطقی در روابطتان با برخورد درستی مواجه نشده باشید و یا یکی از دوستانتان از شما توقعی دارد که انجام آن برای شما امکان پذیر نیست.
باجگیری عواطفی عملی است که برای وادار کردن فردی به انجام کاری انجام می‌شود و این اتفاق عموما در روابطی که عشق در آن جریان دارد اتفاق می‌افتد، روابطی مثل رابطه با والدین، دوستان و خانواده.

کتاب باجگیری عاطفی با نوشته دکتر سوزان فورد نه‌تنها به بررسی باجگیری عاطفی در روابطتان می‌پردازد و آن را به طور کامل برای شما قابل درک می‌کند بلکه راهکارهایی جهت مقابله و رویارویی با این شرایط به شما میآموزد که بسیار کارآمد است.
کتاب باجگیری عاطفی: وقتی اطرافیان از ترس، تعهد و احساس گناه برای استثمار شما استفاده می‌کنند با ترجمه منیژه شیخ جوادی (بهزاد) در انتشارات پیکان به چاپ رسیده است.

 

3- کتاب غلبه بر اضطراب اجتماعی و کمرویی

کتاب غلبه بر اضطراب اجتماعی و کمرویی که یکی از بهترین کتاب‌های روان‌شناسی به حساب می‌آید با ترجمه مهدی قراچه داغی در نشر آسیم به چاپ رسیده است.

آیا قرار گرفتن در جمع و گروه و همچنین حضور در جامعه و محیط های شلوغ موجب اضطراب و پریشانی شما می‌شود؟ اگر فکر می‌کنید آشنایی و رویارویی با جمع و افراد جدید برای شما سخت و خجالت‌آور است، ممکن است شما نیز با اضطراب اجتماعی درگیر باشید.
کتاب غلبه بر اضطراب اجتماعی و کمرویی نوشته دکتر گیلیان باتلر به خوبی به بررسی این موضوع و ارائه راهکار می‌پردازد.
اضطراب اجتماعی عموما نوع خاصی از ترس اجتماعی است که با پریشانی، هول شدن و یا لرزش کلام و تپق زدن همراه است. اضطراب اجتماعی مسئله‌ای است که هر فرد می‌تواند در خود بسنجد و آن را درک کرده و به حل این مسئله در درون خود بپردازد.

 

4- کتاب ذهنیت برنده: جستارهایی در مورد رسیدن به اهداف

کتاب ذهنیت برنده کتابی دیگر از جیمز کلیر نویسنده معروف است که به بررسی راهکارهایی برای رسیدن به اهدافتان می‌پردازد.
همه ما اهداف و آرزوهایی داریم که دوست داریم به آن دست یابیم، برای اینکه بدون آسیب زدن به خود و تحت فشار قرار دادن بیش از حد خود به آن اهداف دست یابیم لازم است که چطور فکر و عمل کنیم؟ 
کتاب ذهنیت برنده برخلاف نامش سعی ندارد ذهنیتی غیر واقعی به شما القا نماید بلکه سعی دارد تا قدم به قدم و پله پله به بررسی راهکارهایی در جهت تغییر نوع نگاه شما به موفقیت بردارد. این کتاب نیز یکی دیگر از کتاب های مفید و کاربردی جیمز کلیر است. کتابی که سعی در بهینه کردن زمان و انرژی شما، با بهره‌وری بالا دارد.
کتاب ذهنیت برنده: جستارهایی درمورد رسیدن به اهداف با ترجمه سبحان خسروجردی در نشر میلکان به چاپ  سیده است.

 

5-  کتاب بی حد و مرز: حصار ظرفیت های خود را در هم بشکنید

مگر می‌شود یکی از کتاب‌های جان سی مکسول را در دسته‌ی بهترین کتاب‌های روان‌شناسی ندانست؟ کتاب بی حد و مرز کتابی درباره‌ی مغز است.

تمامی احساسات ما، توانایی انتخاب، تصمیم‌گیری و تجربه‌ زیسته ‌ما در مغزمان وجود دارد. به طور کلی مغز ما همانند یک رهبر و راهنما ما را راهنمایی می‌کند، احساسات ما را شکل داده و تعقل ما را وسعت می‌بخشد. 
توانایی ادراک، توجه و تمرکز، هیجانات و به طور کلی هر آنچه معنای ما و شخصیتمان را می‌سازد در مغز شکل می‌گیرد. حال تصور کنید بتوانید بیش از پیش کارکرد مغز خود را افزایش دهیم و بتوانیم بیشترین و درست‌ترین بهره‌وری را از مغزمان ببریم، آن وقت چه می‌شود؟ کتاب بی‌حد و مرز به بررسی این موضوع پرداخته است.

کتاب بی حد و مرز کتابی است که هر انسانی در جهان دیجیتالی امروز باید آن را بخواند. کتابی که نگاه شما را به شیوه استفاده و بهره‌بردن از دنیای دیجیتال تغییر می‌دهد. اگر نگران توانایی مغز خود هستید و می‌خواهید توجه و تمرکز و قدرت یادگیری خود را افزایش دهید، کتاب بی‌حد و مرز می‌تواند راه حل آن را برای شما به ارمغان آورد.

کتاب بی حد و مرز: حصار ظرفیت های خود را درهم بشکنید با ترجمه رضا رایان راد و سید طاهر شریعت پناهی در انتشارات آریانا قلم به چاپ رسیده است.

 

6- کتاب خرده عادت‌ها

پس از کتاب قدرت عادت می‌توانید به مطالعه کتاب خرده عادت‌ها بپردازید تا به صورت کاربردی و عملی، روانشناسی عادت را در زندگی خود به کار بگیرید. کتاب خرده عادت‌ها به ارائه راهکاری عملی برای ایجاد عدت‌های خوب و تغییر عادت‌های بد می‌پردازد.
عادت‌ها، هرکدام، شبیه اتم‌های تشکیل‌دهنده زندگی ما هستند و هرچه اتم‌های بهتر، سالم‌تر و کارآمدتری وجود داشته باشند، چرخ زندگی ما بهتر می‌چرخد.

کتاب خرده‌ عادت‌ها کتابی دیگر از جیمز کلیر در زمینه عادت سازی است. پس از فروش موفق کتاب عادت‌های اتمی، او شروع به بررسی مسائل مربوط به روانشناسی موفقیت و توسعه فردی کرد و سپس به چاپ کتاب خرده عادت‌ها پرداخت.

کتاب خرده عادت‌ها که جورنال آن نیز با نام جورنال خرده عادت‌ها در پاتوق کتاب موجود است، با ترجمه زهرا صادقی در انتشارات میلکان به چاپ رسیده است.

 

7- کتاب کی؟

کتاب کی؟ با ترجمه تیم ترجمه نوین در نشر نوین به چاپ رسیده است.
به زمان ساده ننگرید. همه‌ی افراد گمان می‌کنند مدیریت زمان فقط به اراده احتیاج دارد. یعنی انسان برای انجام کارها و امور روزانه خود لازم است تعدادی از کارها را نوشته و سپس انجام دهد. اما واقعیت چیز دیگری است و مدیریت زمان چیزی فراتر از عمل به وظایف روزانه است.

کتاب کی؟ نگاه علمی، دقیق و متفاوتی به این موضوع دارد. در کتاب کی شما با این مسئله آگاه می‌شوید که چگونه زمان خود را مدیریت کنید. دکتر دنیل اچ پینک، نویسنده کتاب کی؟، با به‌کارگیری مجموعه‌ای از نکات علمی روان‌شناسی، زیست‌شناسی و اقتصاد به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید محدودیت‌های زمانی را در ذهن خود تغییر دهید و با بهره‌گرفتن از الگوهای پنهان، بهترین و کارآمدترین جدول زمانی را داشته باشید.
این کتاب که با عنوان چه وقت؟ نیز به چاپ رسیده است، کتابی مناسب برای تمامی افرادی است که به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کارهای خود به عنوان یک نیاز اساسی می‌نگرند. 

 

8- کتاب همه چیز به فنا رفته: کتابی درباره امید

"قهرمان بودن یعنی جایی که هیچ امیدی وجود ندارد، بذر امید بکاری."
کتاب همه چیز به فنا رفته‌ کتابی است برای تمام کسانی که جهان را پوچ می‌پندارند. روان ما به بقا احتیاج دارد و امید، سوخت مورد نیاز موتور ذهن ما است. شاید برای شما نیز دنیا گاها پوچ و بیهوده به نظر می‌آید و این بیهودگی و پوچی، حسی مبهم و آزار دهنده برای شما ایجاد کرده است. امید نقطه اتکا و نقطه ثقل پایداری فروپاشی روانی در وجود انسان است. 
مارک منسن در کتاب همه چیز به فنا رفته به ما کمک میکند تا لایه‌های پنهانی اضطراب و دلواپسی های خود را بشناسیم و از طریق ایجاد سازوکارهای امید بخش به روش متفاوتی به جهان بنگریم.
این کتاب، به قدری زیبا و خواندنی است که به تمامی افرادی که فکر کردن و رویارویی با دیدگاه‌های جدید را دارند توصیه می‌شود.
کتاب همه چیز به فنا رفته: کتابی درباره امید با ترجمه فاطمه بلدی در انتشارات کوله‌پشتی به چاپ رسیده است.

9- کتاب افسانه عادی بودن: تروما، بیماری و درمان در فرهنگ سمی

کتاب افسانه عادی بودن: تروما، بیماری و درمان در فرهنگ سمی نوشته گبور مته و دنیل مته است و با ترجمه آراز بارسقیان در نشر میلکان به چاپ رسیده است.
در دنیای مدرن که با تجملات و آرزوهای دورودراز عجین شده است، همه ما در تلاشیم تا به جایگاه بالایی در زندگی دست بیابیم. به جایگاه شغلی خود می‌نگریم و دوست داریم ترفیع بگیریم، هنگامی که به امکانات زندگی خود مثل خانه و ماشین مینگریم، به دنبال بهتر نمودن تمام این وسایل هستیم، میخواهیم خانه بزرگتری تهیه کنیم، اگر بتوانیم، ماشین بهتری بخریم. خواسته‌های ما هیچوقت تمام نمی‌شود و در جهان امروزه و مدرن همه می‌خواهند "خاص" باشند.
به منظور به تحقق رساندن آرزوهای خود، ساعت‌ها خود را در محیط کار مبحوس می‌کنیم، روزها و ساعت‌ها دائما در حال فکر کردن به چیزهایی هستیم که میخواهیم داشته باشیم و نداریم. زندگی را برای خود تبدیل به یک زندگی خسته‌کننده و مکانیکی میکنیم.
این یک فرهنگ سمی جهانی است و کتاب افسانه عادی بودن به بررسی این فرهنگ سمی می‌پردازد.

 

10- کتاب طرز فکر: تغییر طرز فکر برای تحقق توانمندی ها

کتاب طرز فکر با ترجمه نازنین فیروزی در نشر میلکان به چاپ رسیده است.
آیا شما هم مثل خیلی از افراد جامعه به دنبال استعداد و هوش ذاتی در خود و دیگران هستید؟ آیا شما هم دائما با خود فکر می‌کنید که هوش پدیده‌ای خاص و ارزشمند در وجود انسان است که او را از دیگری متمایز میکند؟ 
در کتاب طرز فکر شما به بینش جدیدی از هوش و معنای آن دست می‌یابید، بینشی که به شما نگاهی نو از انسان هدیه می‌کند. 
مسئله باور به استعداد ذاتی و هوش به قدری آسیب زننده است و به ناتوانی انسان دامن میزند که باور نخواهید کرد. کتاب طرز فکر، با نوشته کارول دوک ذهنیت شما را در مورد هوش ذاتی تغییر می‌دهد، چیزی که در مدارس، محیط دانشگاه و جامعه بارها و بارها همه ما را هدف قرار داده است.
اگر قرار است فقط یک کتاب در کل زندگیتان بخوانید بهتر است آن کتاب، کتاب طرز فکر باشد، زیرا با نخواندن این کتاب دانش مهم و ارزشمندی از چشم شما پنهان مانده است.

 

11- کتاب تئوری انتخاب

کتاب تئوری انتخاب در هر زمانی می‌تواند کارآمد باشد، این کتاب که یکی از بهترین و معروف‌ترین کتاب‌های روانشناسی است، توصیه بسیای از روانشناسان است. شما در این کتاب به دیدگاه متفاوتی از نیازهای خود دست می‌یابید.
دکتر ویلیام گلسر، نویسنده و روانشناس، معتقد است که هر انسانی برای پاسخ به پنج نیاز اساسی، دست به انتخاب های متنوعی در زندگی خود می‌زند: 
نیاز به بقا، نیاز به عشق و احساس تعلق، نیاز به قدرت (موفقیت و ارزشمندی)، نیاز به آزادی و نیاز به تفریح.

تئوری انتخاب صحبت از نوعی نگاه فلسفی به انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌های ما می‌کند و از جنس روانشناسی امید است.
کتاب تئوری انتخاب: درآمدی بر روانشناسی امید یکی از کتاب های پیشنهادی پاتوق کتاب به شماست که با ترجمه دکتر علی صاحبی در انتشارات سایه‌سخن به چاپ رسیده است.

 

12 - کتاب ملت دوپامین

کتاب ملت دوپامین که با عنوان دنیای دوپامین نیز به چاپ رسیده است، کتابی است که برای یافتن تعادل در عصر لذت‌جویی به شما کمک می‌کند.
آنا لمبک نویسنده و روانشناس دانشگاه استنفور، معتقد است که در عصر و دنیای امروز ما هر صبح که از خواب برمی‌خیزیم از طریق گوشی‌های هوشمند، قهوه و لذت‌های دیگر به خود دوپامین که یک هورمون شادی و انرژی بخش به حساب می‌آید تزریق می‌کنیم که همین مسئله به مرور غم و احساس یاس را در زندگی ما پر رنگ می‌کند.
او که با بررسی یافته‌های جدیدی از علوم اعصاب به نگارش این کتاب عالی پرداخته است هدف خود را به تعادل رساندن میان درد و لذت بیان کرده است.

کتاب ملت دوپامین نه‌تنها از منظر علمی و نگرش علوم اعصاب بسیار حائز اهمیت است، بلکه از نظر ایجاد مفهوم خاص و متفاوتی از نگاه به انسان نیز صاحب نظر است.
کتاب ملت دوپامین یکی از بهترین کتاب‌هایی است که خواندنش را توصیه می‌کنیم. این کتاب با ترجمه فهیمه سادات کمالی در انتشارات نشر نو به چاپ رسیده است.

 

به قلم "مهدیه فرجی"


کتاب‌های معرفی شده در این مطلب را می‌توانید با کد تخفیف: blog1 از سایت پاتوق کتاب تهیه کنید.


 

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "بهترین کتاب های روانشناسی" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک