loader-img
loader-img-2
بنر بالا - خرید قسطی
پاتوق کتاب
بهترین کتاب های برنامه ریزی و مدیریت زمان | معرفی 11 کتاب

بهترین کتاب های برنامه ریزی و مدیریت زمان | معرفی 11 کتاب

مدیریت زمان و برنامه ریزی چیست؟

مدیریت زمان و برنامه‌ریزی مهارت‌های ضروری و لازم برای دستیابی به اهداف شخصی، حرفه‌ای و شغلی هستند. مدیریت زمان مؤثر به افراد اجازه می‌دهد تا وظایف را اولویت‌بندی کنند، بهره‌وری را به حداکثر برسانند و استرس را نیز کاهش دهند. از سوی دیگر، برنامه‌ریزی، نقشه راه روشنی برای حرکت در مسیر اهداف ما ایجاد کرده و به تعیین اولویت‌ها و اهداف واقعی کمک می‌کند.

چگونه زمان را مدیریت کنیم؟

یکی از اصول اساسی مدیریت زمان، اولویت‌بندی است. به‌عنوان‌مثال، ماتریس آیزنهاور، وظایف را بر اساس ضرورت، فوریت و اهمیت آنها دسته‌بندی می‌کند و به افراد کمک می‌کند تا بر وری آنچه واقعاً مهم است تمرکز کنند. یکی دیگر از جنبه‌های کلیدی مدیریت زمان، هدف‌گذاری است. ایجاد اهداف روشن، قابل‌اندازه‌گیری و دست‌یافتنی به ما انگیزه می‌دهد. در واقع بهتر است اهداف اصطلاحاً SMART باشند. SMART حروف ابتدایی پنج مشخصه مهم برای اهداف است. اسمارت یعنی: (Specific) مشخص، (Measurable) قابل اندازه‌گیری، (Attainable) قابل دستیابی، (Realistic) واقع‌گرایانه و (Timely) محدود به زمان باشد.

مدیریت زمان همچنین مستلزم دیسیپلین یعنی نظم و انضباط شخصی و توانایی به‌حداقل‌رساندن حواس‌پرتی است. تکنیک‌هایی مانند تکنیک پومودورو که شامل کار در فواصل زمانی متمرکز و به دنبال آن استراحت‌های کوتاه‌مدت است، می‌تواند تمرکز و بهره‌وری را افزایش دهد. علاوه بر این، شناسایی و حذف فعالیت‌های اتلاف وقت، مانند استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی، برای حفظ تمرکز بسیار مهم است.
 
مدیریت زمان و برنامه‌ریزی مسئله بسیار مهمی است که فقط در چشم افراد موفق و هدفمند نمود پیدا می‌کنند. برنامه‌ریزی برای کسانی مهم است که می‌دانند می‌خواهند آرزوهای خود را دنبال کنند و برای رسیدن به آنها باید افسار زندگی خود را در دست بگیرند.

بهترین کتاب ها با موضوع مدیریت زمان و برنامه ریزی

در متن زیر به معرفی کتاب‌هایی پرداختیم که به تدوین استراتژی‌های مربوط به مدیریت زمان و برنامه‌ریزی کمک زیادی خواهد کرد. برای آشنایی با بهترین کتاب‌های مدیرت زمان و برنامه‌ریزی با ما همراه باشید.

 

1- برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال: ردیابی گذشته، ساماندهی حال، طراحی آینده

در ابتدا به توضیح چیستی بولت ژورنال می‌پردازیم. بولت ژورنال ابزاری کاربردی برای برنامه‌ریزی است که سبک برنامه‌ریزی سنتی را کاملاً تغییر داده است. بولت ژورنال ابزاری است که از چند ابزار دیگر تشکیل شده است. این بدان معناست که یک بولت ژورنال نه‌تنها یک دفتر برنامه‌ریزی است؛ بلکه دفتر خاطرات، شرح حال نویسی، لیست کارها و البته کتاب طراحی است.
بولت ژورنال مجموعه لوازمی را که یک فرد برای مدیریت زمان، برنامه‌ریزی و بهبود زندگی خود به آن نیاز دارد را در خود جای داده است و هر کدام از این ابزارها کارایی خاص خود را دارند. مثلاً نوشتن شرح حال روزانه، ماهانه و هفتگی به ما کمک می‌کند تا خود را از نظر روحی و احساسی واپایش کنیم و بدانیم که در طول یک هفته با کدام یک از احساسات بیشتر از بقیه دست‌وپنجه نرم کرده‌ایم.

با وجود آنکه بولت ژورنال‌های بسیاری در این دوران ساخته شده است؛ اما کتاب برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال: ردیابی گذشته، ساماندهی حال، طراحی آینده اثر رایدر کارول راه‌های ایجاد و طراحی یک پولت ژورنال شخصی‌سازی‌شده را به‌خوبی به شما آموزش می‌دهد.

مطمئن باشید شما هم مثل خیلی از افراد موفق جامعه به بولت ژورنال احتیاج دارید. دست‌دست نکنید و کتاب برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال را تهیه کرده و هرچه سریع‌تر عادت برنامه‌ریزی را به روش علمی و درست را به زندگی خود اضافه کنید. این کتاب توسط زهرا نجاری در انتشارات کتاب کوله‌پشتی ترجمه شده و به چاپ رسیده است.

در بخشی از کتاب برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال می‌خوانیم: 

«وقتی انسان‌ها احساس می‌کنند که به مرگ نزدیک شده‌اند؛ با وضوح به گذشته خود نگاه می‌کنند و خیلی ساده می‌بینند که چه آرزوهایی به سرانجام نرسیده‌اند. بیشتر مردم حتی به نصف آرزوهایشان هم اهمیتی نمی‌دهند و در نهایت مجبورند در حالتی بمیرند که می‌دانند دلیل این ناکامی تصمیم‌هایی بوده است که خودشان گاهی گرفته و یا نگرفته‌اند. انتخاب در شکل‌های مختلفی وجود دارد. مثلاً انتخاب خوب، بد، بزرگ و کوچک، شاد یا انتخاب‌های سخت. ما می‌توانیم تصمیم‌های زندگی را با بی‌فکری بگیریم، یا آگاهانه آنها را انتخاب کنیم. اما اصلاً زندگی آگاهانه آنها را انتخاب کنیم. اما اصلاً زندگی آگاهانه داشتن به چه معنی است؟»

 

2- به انجام رساندن کارها

کتاب به انجام رساندن کارها توسط انتشارات هاروارد بیزینس ریویو به چاپ رسیده است. این کتاب در مورد چیزهایی صحبت می‌کند که در جهت دزدیدن توجه شما و یا بهتر است بگوییم جلب توجه شما و منحرف‌کردنتان از کار اصلی فعالیت می‌کنند. این دلایل می‌توانند بیرونی و درونی باشند.
به‌عنوان‌مثال یک حادثه از بیرون مثل یک صدای عجیب می‌تواند توجه شما را به خود جلب کند و یا تداعی یک خاطره درونی و احساسی مثل غم و شادی می‌تواند کاری کند که از کار خود دست بکشید.

کتاب به انجام رساندن کارها، از وقفه‌ها، انباشته‌شدن کارها و اهداف نامشخص سخن به میان می‌آورد و یکی از بهترین کتاب‌های برنامه‌ریزی و مدیریت زمان است. کتاب به انجام رساندن کارها که از مجموعه مدیر 20 دقیقه‌ای هاروارد است توسط نرگس شفیعی ترجمه شده و در انتشارات آموخته به چاپ رسیده است. کتاب به انجام رساندن کارها راهنمای بسیار کامل، مختصر و مفید از شیوه برنامه‌ریزی و آشنایی با ملزومات آن است.

در زیر متنی کوتاه از توصیه‌های کتاب به انجام رساندن کارها را می‌خوانیم:  

«مشکل‌ترین و مهم‌ترین وظایف را در آغاز روز قرار دهید. چرا که در این زمان شاداب و پرانرژی هستند و هنوز دیگر ملزومات محیط کار وقفه‌ای در وظایفتان ایجاد نکرده است. اگر کارهای مشکل را ابتدا انجام دهید، حس دست‌یافتگی خواهید داشت و این شما را قادر می‌سازد که وظایف ساده‌تر را در کنار دیگر تعهدات روز خود انجام دهید»

 

3- کار عمیق

کار عمیق یکی از بهترین کتاب‌ها برای افزایش توجه و تمرکز است. یکی از مهمترین راه‌های دستیابی به بهره‌وری و همچنین مدیریت زمان و برنامه‌ریزی، بهبود توانایی توجه و تمرکز است. باید بتوانید توجه و تمرکز خود را بهبود ببخشید و از آشفتگی ها و حواس‌پرتی ها رهایی یابید.
هنگامی که بر روی کاری توجه می‌کنید و در آن عمیق می‌شوید، به بازدهی بالاتر میرسید، گذر زمان را کمتر حس می‌کنید و عمق یادگیری و خلاقیت شما نیز افزایش می یابد. همچنین زمان کمتری برای انجام آن کار صرف می‌شود. یعنی نه تنها بازدهی شما بالاتر می‌رود بلکه وقت کمتری از شما تلف می‌کند.

نویسنده کتاب کار عمیق، کال نیوپورت معروف است که کتاب‌های خودیاری دیگری نیز به نگارش درآورده است. کتاب کار عمیق توسط انتشارات نشر نوین و میلکان ترجمه و چاپ شده است و ما در زیر، بخش کوتاهی از آن را می‌نویسیم:

«ماشین‌های هوشمند پیچیده هستند و ماهر شدن در آنها دشوار است. بنابراین اگر می‌خواهید به گروهی از افراد بپیوندید که می‌توانند با این دستگاه‌ها خوب کار کنند، لازم است که توانیتان را برای کسب مهارت در کارهای سخت پرورش دهید و چون این فناوری‌ها به سرعت در حال تغییرند، این روند تسلط بر کارهای سخت پرورش دهید و چون این فناوری‌ها به سرعت در حال تغییرند، این روند تسلط بر کارهای سخت هرگز به پایان نمی‌رسد: باید بارها و بارها قادر به انجام سریع آن باشید»

 

4- کتاب اصل گرایی: جست‌وجوی قاعده مند بایسته ها

آیا "نه گفتن" را بلد هستید؟ آیا می‌دانستید توانایی "نه گفتن" با توانایی برنامه‌ریزی، مدیریت زمان و اولویت بندی کارها ارتباطی مستقیم دارد؟ زیرا اگر بتوانید به کارها و فشار روانی اضافی که از طرف همکاران و دیگران به شما تحمیل می‌شود "نه" بگویید، می‌توانید بر روی کارهای خود متمرکز بمانید و وقت خود را ذخیره کنید.

کتاب اصل گرایی کتابی درباره اولویت بندی کارهاست. در این کتاب شما می‌آموزید که چگونه وظایف روزمره خود را اولویت‌بندی کنید؟ چگونه به خواسته‌های نامعقول دیگران نه بگویید؟ چگونه برای برنامه‌ریزی در جهت اهداف خود اولویت بندی کنید.

اصل گرایی به قلم گرگ مک کیون کتابی بسیار عالی و کاربردی برای همه افراد جامعه است. اگر می‌خواهید موفق شوید، نیاز دارید که یک سری از فنون و راه‌های موفقیت را یاد بگیرید و "نه گفتن" تنها یکی از آن راه هاست. اگر می‌خواهید که بتوانید بین کارها و وظایف خود، زندگی شخصی و خانوادگی تعادل ایجاد کنید اما به دلیل وجود کارهای بسیار زیاد این مسئله امکان پذیر نیست، بهتر است کتاب اصل گرایی را در فهرست کتاب‌های خواندنی و ضروری خود قرار دهید، زیرا کتاب اصل گرایی سرشار از نکات مهم و ضروری برای آموختن و آموزش چگونگی خوب زندگی کردن است. 

کتاب اصل گرایی در انتشارات میلکان ترجمه شده است و در زیر بخشی از این کتاب را با همدیگر می‌خوانیم:

«فقط زمانی که به خود اجازه می‌دهید از تلاش برای انجام همه کارها و بله گفتن به همه دست بردارید، آن موقع است که می‌توانید در انجام کارهایی که حقیقتا مهم اند بیشترین توانتان را بکار بگیرید. شما چطور؟ چندبار به درخواستی بله گفته‌اید بی آنکه درباره‌اش خوب فکر کنید؟ چندبار از پایبندی به انجام کاری متنفر شده‌اید و با خودتان فکر کرده‌اید: چرا این کار را قبول کردم؟ چندبار فقط برای راضی کردن افراد یا پرهیز از دردسر به آنها بله گفته‌اید؟ چندبار بله گفته‌اید فقط بخاطر اینکه بله گفتن به کارهای پیش‌فرض شما تبدیل شده است؟»

 

5- چهار هزار هفته: مدیریت زمان برای میراها

زمان، چیزی فراتر از تصورات ما است. با زمان آشنا شوید و او را خوب بشناسید. آن‌وقت تحول زندگی‌تان آغاز می‌شود. کتاب چهار هزار هفته اثری از اولیور برکمن است که به موضوع چیستی زمان و مدیریت آن می‌پردازد.
چهار هزار هفته میانگین زمانی است که هر انسانی در طول عمر خود وقت دارد تا آرزوهای خود را زندگی کند. درست است که عمر هر انسانی با انسان دیگر متفاوت است؛ اما اگر در نظر بگیریم که هر انسانی به طور میانگین هفتاد تا هشتاد سال عمر می‌کند، چیزی در حدود همان چهار هزار هفته می‌شود.

کتاب چهار هزار هفته به شما می‌آموزد که چگونه در این برهه از تاریخ بتوانید برنامه‌ریزی کنید. اگرچه نام این کتاب کمی برای خود من نیز استرس‌زاست؛ اما محتوای کتاب می‌تواند راهکارهای خوبی برای مدیریت زمان ارائه دهد و اتفاقاً محتوایی کاملاً آرامش‌بخش و ضد استرس دارد.
کتاب چهار هزار هفته با زبانی طنز می‌تواند حتی شیوه زندگی و نگرش شما را تغییر دهد. مدیریت زمان آن چیزی نیست که در ذهن شما وجود دارد و به معنای فقط نوشتن ساعت و بررسی آنها نیست؛ بلکه چیزی فراتر از آن است. مدیریت زمان مهارتی است که به‌صورت ذاتی وجود ندارد و باید آن را بیاموزید.
نشر نوین و نشر میلکان دوتا از بهترین و معروف‌ترین نشرها هستند که کتاب چهار هزار هفته را منتشر کرده‌اند.

در بخشی از کتاب چهار هزار هفته خواهیم خواند: 

«زمان به‌قدری در تفکر ما ریشه دوانده است که فراموش کرده‌ایم شکل دیگری از تفکر هم شدنی است؛ ما به ماهیانی می‌مانیم که چون کاملاً توسط آب احاطه شده‌اند، نمی‌دانند آب چیست. بااین‌همه، لازم است که کمی به لحاظ ذهنی از مفهوم زمان فاصله بگیریم و آنگاه است که با منظره‌ای نسبتاً عجیب مواجه خواهیم شد. ما زمان را چیزی جدای از خود و دنیای اطرافمان تصور می‌کنیم»

 

6- بازی بلند مدت: تفکر بلند مدت در دنیایی کوتاه مدت

حاضرید برای رسیدن به موفقیت بیشتر در کار و زندگی خود تلاشتان را بیشتر کنید؟ کتاب بازی بلند مدت که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های وال‌استریت است، این کتاب از ما می‌خواهد که از چرخه تکراری کارهای روزمره خارج شویم و نحوه برنامه‌ریزی برای اهدافمان را تغییر دهیم. شاید با خودتان بپرسید که چگونه می‌توان با خارج‌شدن از چرخه تکراری یک‌رشته از کارها به اهداف دست پیدا کرد؟ خارج‌شدن از چرخه کارهای تکراری به معنای انجام‌ندادن کارها نیست؛ بلکه به معنای هدفمند انجام‌دادن کارها با دوراندیشی و دقت است. ما باید برای زندگی خود معنایی بیابیم و شروطی تعیین کنیم و سپس سعی کنیم در جهت رسیدن به خواسته‌های خود به‌درستی حرکت کنیم.
آیا تابه‌حال به معنای زندگی خود و آنچه که می‌خواهید عمیقاً فکر کرده‌اید؟ آیا دوست دارید در انتهای عمر، خود را چگونه بنگرید؟ آیا به خانواده و دوستان خود فکر کرده‌اید؟ برای رسیدن به اهداف بلندمدت باید از رضایتمندی کوتاه‌مدت دست کشید و شیوه تفکر خود و همچنین کار با تقویم و زمان را تغییر داد. مدیریت زمان و برنامه‌ریزی به‌هیچ‌وجه علم راحتی نیست و اگر می‌خواهید در آن موفق شوید باید آن را به‌درستی بیاموزید.

کتاب بازی بلندمدت: تفکر بلندمدت در دنیایی کوتاه‌مدت به قلم دوری کلارک در انتشارات میلکان ترجمه و منتشر شده است. در بخشی از کتاب بازی بلندمدت می‌خوانیم: 

«یک فرد معمولی هر روز کوهی از ناکارآمدی‌ها دارد؛ چیزهایی که با آنها کنار می‌آید و حتی متوجهشان هم نمی‌شود، چون به خودش اجازه داده تا جایی که لازم است کار کند. وقتی به خودت این اجازه را دادی که تا ساعت‌های طولانی و بی‌وقفه کارکنی، به این ناکارآمدی‌های کوچک سیستمی و راهبردی اجازه می‌دهی همه‌جا پیدایشان بشود.»

 

7- کتاب باهوش تر، سریع تر و بهتر: رمز و رازهای بهره وری در زندگی و کسب و کار

نویسنده کتاب نام‌آشنایی دارد که در حوزه توسعه فردی و بهره‌وری انسان فعالیت‌های مفیدی انجام داده است. نویسنده کتاب باهوش تر، بهتر و سریع تر، چارلز داهیگ است که پیش از آن کتاب قدرت عادت او را نیز خوانده‌ایم.
اما کتاب باهوش تر، سریع تر و بهتر چه موضوعی را مورد بررسی قرار می‌دهد؟ چارلز داهیگ می‌گوید که
بارها از دیدن افرادی که بهره‌وری و بازدهی بسیار بالایی در زندگی خود دارند تعجب کرده است. کسانی که عموماً با زمان، هوش و تلاش محدود به بیشترین حد ممکن بازدهی خود می‌‌‌رسند. آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ جواب ما به این سؤال بله است.
به نظر می‌آید کتاب باهوش تر، سریع تر و بهتر به بررسی جنبه‌های افزایش بهره‌وری و توانمندی مغز انسان پرداخته است و به ما می‌آموزد که چگونه بهترین برنامه‌ریزی و مدیریت زمان را داشته باشیم. در انتهای کتاب پیوستی وجود دارد که راهنمای عملی تمامی رهیافت‌های ذکر شده در کتاب است که نویسنده در زندگی شخصی خود آن‌ها را به کار گرفته است.
یکی از مفاهیم جالب در این کتاب مفهوم "نیاز به سرانجام رسیدن" است که به معنای تمایل به داشتن قضاوتی محکم و همراه با اعتمادبه‌نفس درباره موضوعات، در مقابل گیج ماندن و ابهام داشتن است.

 در بخشی از کتاب باهوش تر، سریع تر و بهتر خواهیم خواند: 

 «وقتی رضایت عاطفی ناشی از تصمیم‌گیری به سراغ شخص می‌آید، یعنی زمانی که انسان نیاز به حس سودمند بودن دارد تا بتواند آرامش کسب کند، به‌احتمال بیشتری ممکن است تصمیمات عجولانه بگیرد و کمتر احتمال دارد انتخاب نادرستی را از نو بازبینی کند. تیمی از محققان در سال 2003 در مقاله‌ای در مجله روان‌شناسی سیاسی چنین نوشتند: نیاز به سرانجام رسیدن منجر به تمایل بیش از حد به قضاوت‌کردن می‌شود. این مسئله منجر به بسته‌شدن ذهن، قدرت‌طلبی و گرایش به درگیری به‌جای همکاری می‌شود.»

 

8- مدیریت زمان (مارک منچینی)

در جهان امروز که تکنولوژی و مدرنیته به زندگی ما هجوم آورده است، با دغدغه‌های جدیدی در رابطه با مدیریت زمان روبه‌رو شده‌ایم، دغدغه‌هایی که اجداد ما یا نداشته‌اند و یا سبک زندگی به‌گونه‌ای بوده است که مدیریت زمان و برنامه‌ریزی به‌راحتی امکان‌پذیر بوده است و جریان زندگی، بدون حجم بالای فشار روانی و احساس زمان کم به بهترین حالت خود بهره‌وری داشت و ثمره بخش بود. اما در جهان امروز با وجود دستگاه‌های دیجیتالی، بشر درگیر پیچیدگی‌های عجیبی در مدیریت زمان شده است.
ممکن است کتاب‌های زیادی در رابطه با مدیرت زمان خوانده باشید؛ اما کتاب مدیریت زمان اثر مارک منچینی راهکارهایی سازنده و کارآمدی را در جهان مدرن و دیجیتالی به شما ارائه می‌دهد. 

توصیه و راهکارهای کتاب مدیریت زمان که در انتشارات شکیب به چاپ رسیده است، بسیار کارآمد است و جنبه‌های گوناگونی از دغدغه‌های جوان نسل امروز در مورد مدیریت زمان و برنامه‌ریزی را پاسخ می‌دهد. مطالب و راهکارهای ذکر شده در کتاب مدیریت زمان هم در محیط کار و هم در زندگی شخصی بسیار کارآمد است و می‌تواند به زندگی و ذهن شما نظم و آرامش ببخشد.
این کتاب توسط موسی زمان زاده دربان و مریم زیباکلام ترجمه شده است. در زیر بخشی جذاب از کتاب مدیریت زمان را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم: 

«از این بابت مطمئن باشید که هر یک از ما منحصربه‌فرد هستیم. ما متفاوت یاد می‌گیریم، متفاوت کار می‌کنیم و به‌کارگیری مجموعه روش‌های مختلف به موفقیت می‌رسیم. به‌ندرت یک راه درست یا غلط برای سازماندهی زندگی افراد وجود دارد. آنچه مهم است رسیدن به نتیجه است. راه‌های زیادی وجود دارد که باعث پیشرفت شما در روش‌هایی که هم اکنون به کار می‌برید، می‌شود. شما ممکن است که روش‌های کاملاً جدیدی را به کار ببرید تا زندگی و کارتان به‌مراتب آسان، پربار و به‌دور از استرس شود.» 
 امیدوارم این کتاب پیشنهادهای کارآمدی را برای موفقیت در مدیریت زمان و نیل به اهدافتان معرفی کند.

 

9- مدیریت زمان (برایان تریسی)

در طول تاریخ بشر، بارها این سؤال برای گونه انسان ایجاد شده است که "چگونه خوشبخت باشیم؟". فروید معتقد است که انسان بر اصل لذت سوار است؛ یعنی خوشبختی را در رسیدن به لذت جست‌وجو می‌کند. در نتیجه همه ما به دنبال خوشبختی هستیم و می‌خواهیم هر آن چیزی که در جهان به ما حس خوشبختی می‌دهد را تجربه کنیم. گاهی سفر، پول، شغل خوب، ارتباطات اجتماعی و.... همه‌وهمه می‌تواند برای هر انسانی نمادی از موفقیت و خوشبختی باشد. ما برای تنظیم و مدیریت تمام چیزهایی که به ما حس خوشبختی و لذت می‌دهد نیازمند مدیریت زمان و برنامه‌ریزی هستیم. به‌طورکلی ما برای اهدافمان باید بتوانیم زمان خود را مدیریت کنیم و بدانیم در طول 24 ساعت روز چگونه وقت خود را می‌گذرانیم.

کتاب مدیریت زمان اثر برایان تریسی با ارائه راه‌حل‌های فوری و کارآمد به راهکارهایی برای مدیریت زمان و افزایش بهره‌وری شما کمک می‌کند. کتاب مدیریت زمان حاصل بیش از 25 سال تحقیق و پژوهش در زمینه مدیریت، کارآمدی و توسعه فردی است. کتاب مدیریت زمان از برایان تریسی پیشنهاد پاتوق کتاب برای رسیدن به دانشی نسبتاً پایه از مدیریت زمان و برنامه‌ریزی است. در این جا بخشی از کتاب را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

«نقطه آغاز برتری در مدیریت زمان میل و اراده است، تقریباً همه مردم احساس می‌کنند مهارت‌هایشان در زمینه مدیریت زمان می‌تواند بهتر از دیگران باشد. بسیاری از افراد بارهاوبارها تصمیم می‌گیرند که با متمرکزکردن و تعیین اولویت‌های بهتر و غلبه بر تعویق، در مدیریت زمان به جدیت برسند. گاهی تصمیم می‌گیرند در قبال مدیریت زمان جدی باشند؛ اما متأسفانه " جاده جهنم با نیت‌های خوب سنگ‌فرش شده است". با تمرین آنچه در این کتاب می‌آموزید هر روز حداقل دو ساعت پربار اضافه خواهید داشت. فکر کنید! اگر روزی دو ساعت کاری اضافه داشته باشید، چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید؟ چه پروژه‌هایی را می‌توانید شروع کرده و به پایان برسانید؟ چه کتاب‌هایی را می‌توانید بنویسید و به چاپ برسانید؟ چه چیزهایی را می‌توانید یاد بگیرید و در آن مهارت یابید؟»

 

10- کتاب قانون 20/80

قانون 20/80 همان قانون پارتو است که امروزه در عرصه اقتصاد نیز بسیار وارد شده است. قانون پارتو می‌گوید که علت‌های یک مسئله بیست درصد آن را تشکیل می‌دهند و هشتاد درصد اثرات آن مسئله است. یعنی در واقع تعداد محدودی از علت‌ها، ورودی‌ها یا تلاش‌ها معمولاً به اکثریت نتایج، خروجی‌ها و دستاوردها منجر می‌شود و این مسئله نوعی عدم توازن نظام‌مند و قابل پیش‌بینی را نشان می‌دهد.
کتاب قانون بیست هشتاد یا هشتاد بیست کتاب بسیار جالبی است که خواندنش خالی از لطف نیست. این قانون به برنامه‌ریزی و مدیریت زمان شما می‌تواند بسیار کمک کند.

کتاب قانون بیست هشتاد توسط ریچارد کخ نوشته شده است و در مورد راز دستیابی به چیزهای بیشتر با تلاش کمتر است.

در بخشی از کتاب قانون 20/80 می‌خوانیم: 

«قانون نهفته در قانون 20/80 در سال 1890 یعنی دقیقاً 100 سال پیش، توسط یک اقتصاددان ایتالیایی به نام "ویلفردو پارتو" کشف شد. از آن زمان تاکنون یافته‌های او نام‌های بسیاری به خود گرفته است؛ از جمله قانون پارتو. قانون پارتو، قاعده هشتاد بیست، قانون کمترین تلاش و قانون عدم توازن است. پارتو دریافت که بیشتر درآمد و ثروت در نمونه‌های او نصیب اقلیت مردم می‌شود.»

 

11- پنج دقیقه دیسیپلین

کلمه دیسیپلین همیشه یادآور نوعی نظم و کلاس شخصی است. اما دیسیپلین واقعاً به چه معنا است؟ دیسیپلین از نوعی اراده و انضباط شخصی می‌آید و با هرج‌ومرج در تضاد است. دیسیپلین به شما چارچوب و ساختاری می‌دهد که زندگی شما را رو به جلو خواهد برد. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه افراد موفق به خواسته‌های خود می‌رسند باید بگوییم که آنها دیسیپلین خاص خود را دارند؛ یعنی حتی اگر توان و انرژی انجام یک کار را ندارند؛ اما آن کار پله‌ای برای پیشرفتشان است که باید در آن روز طی نمایند، حتماً آن کار را انجام خواهند داد حتی اگر خسته و کم‌انرژی باشند. دیسیپلین حد اعلای مدیریت زمان و برنامه‌ریزی است. دیسیپلین توانایی نه گفتن به تمام چیزهایی است که می‌خواهد ما را خسته و گوشه‌نشین کند. دیسیپلین رهایی از هرج‌ومرج است.
کتاب پنج دقیقه دیسیپلین به قلم دکتر کریستن لی کتابی است که همه افراد باید آن را بخوانند.

در بخشی از کتاب پنج دقیقه دیسیپلین خواهیم خواند: 

«از نظر من نظم و انضباط شخصی به معنای توانایی هماهنگی ذهن، بدن، احساسات و اعمال من است. انضباط شخصی وسیله اصلی و راز دستیابی به موفقیت در همه زمینه‌ها و عرصه‌ها است. طی 20 سال گذشته من به دیگران کمک کرده‌ام که تحول مشابهی داشته باشند. من به‌عنوان روان‌شناس و کوچ تعلل و اهمال‌کاری به‌صورت آنلاین کار می‌کردم و به افراد یاد دادم که چگونه با انتخاب و اقدام می‌توانیم به آرزوهای خود دست یابیم»

به قلم "مهدیه فرجی"


کتاب‌های معرفی شده در این مطلب را می‌توانید با کد تخفیف: blog1 از سایت پاتوق کتاب تهیه کنید.


 

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "بهترین کتاب های برنامه ریزی و مدیریت زمان | معرفی 11 کتاب" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک