loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 500 هزار تومان
پاتوق کتاب
معرفی بهترین رمان های تاریخی

معرفی بهترین رمان های تاریخی

 عموماً حوادث تاریخی با داستان‌ها بهتر در یاد می‌مانند. رمان‌های تاریخی خوانندگان را با خود به زمان‌ها و مکان‌های دوردست می‌برند. رمان‌های تاریخی ما را در تاریخ غنی بشر و روزگاران متفاوت غرق می‌کنند. این رمان‌ها، تاریخ را با روایت‌های زندگی ترکیب کرده و دریچه‌ای جدید به دیدگاه ما نسبت به جهان باز می‌کنند. در رمان‌های تاریخی از سیاست‌های پیچیده دربارهای سلطنتی گرفته تا مبارزات روزمره مردم عادی سخن گفته شده است و احساسات ما را با آن روزگاران ترکیب می‌کنند.
 داستان این رمان‌ها در یک زمینه مهم تاریخی رخ داده است و مضامین قدرت، عشق، خیانت و بقا را بررسی می‌کنند. خوانندگان می‌توانند به قلعه‌های قرون وسطایی و کاخ‌ها سفر کنند، جایی که دسیسه و جاه‌طلبی اعمال پادشاهان و ملکه‌ها در آن رخ داده است و یا می‌توانند در خیابان‌های شلوغ شهرهای باستانی قدم بزنند و زندگی روزمره و فرهنگ‌های دوران گذشته را تجربه کنند. بهترین رمان‌های تاریخی چیزی بیش از گفتن حوادث تاریخی هستند. رمان‌های تاریخ به تاریخ جانی تازه می‌بخشند و احساسات خواننده را با تاریخ درمیامیزند.

10 رمان تاریخی برتر

در این مقاله به بررسی بهترین رمان‌های تاریخی پرداخته‌ایم. اگر به دنبال خواندن بهترین رمان‌های جهان هستید، پیشنهاد ما به شما این است که رمان‌های تاریخی را در اولویت قرار دهید.

1- کلیدر

رمان کلیدر معروف‌ترین و طولانی‌ترین رمان تاریخی - سیاسی ایران است که از آن به‌عنوان یک شاهکار در تاریخ ادبیات داستان‌نویسی ایران یاد شده است. رمان تاریخی کلیدر که در 10 جلد نگاشته شده است، به‌عنوان یکی از پر شخصیت‌ترین و طولانی‌ترین رمان‌های تاریخ جهان نام‌گذاری شده است.
این کتاب از نظر تعداد شخصیت در رتبه دوم جهان قرار گرفته است. طولانی و پر شخصیت بودن کلیدر نه‌تنها از جذابیت داستان نکاسته؛ بلکه چنان کششی در داستان ایجاد کرده است که خواننده از خواندن آن سیراب نمی‌شود. محمود دولت‌آبادی حدود 25 سال از عمر خود را صرف نوشتن رمان کلیدر کرده است. شخصیت گل محمد، شخصیت اول این رمان تاریخی - سیاسی است که چند ویژگی برجسته دارد، او نه‌تنها انسانی عاشق‌پیشه است؛ بلکه شخصیتی دلیر، مبارز و آزادی‌خواه دارد که منش و رفتارش برای مخاطب بسیار خواندنی و آموزنده است.
کتاب کلیدر روایتی داستان‌گونه از دوران پس از جنگ جهانی اول در روستاهای اطراف کوه کلیدر در خراسان است که به زیبایی وضعیت تاریخی و سیاسی آن دوران را به تصویر کشیده است. با وجود آنکه رمان‌نویسی فاخر در ایران فراگیر نیست؛ اما ادبیات ایران می‌تواند به داشتن رمان‌هایی همچون کلیدر عمیقاً افتخار نماید. در لابه‌لای هر ورق رمان کلیدر، رنگ و بوی وطن‌پرستی عمیقاً به چشم می‌خورد. کلیدر رمانی برای ایران است.  

در بخشی از رمان تاریخی کلیدر می‌خوانیم:

«گاه چنین است که جهنم هم دلچسب می‌نماید. فریب پیچ‌وتاب شعله به خود می‌کشاندت. می‌بلعدت. کدام کس توانسته آتش را زشت بشمرد؟ عشقِ سودایی همان آتش است. به خود می‌کشاندت، فرو می‌بلعدت، آتشت می‌زند، آتشت می‌کند. به آنکه در افتی، خود آتشی. خودِ آتش. بسوزد این خرمن. چگونه اما عشق می‌آید؟ من چه می‌دانم؟ نسیم را مگر که دیده است؟ غرش رعد را چه کسی پیش از غرش شنیده است؟ چشم کدام سر، تاب باز نگاه آذرخش داشته است؟ از کجا می‌روید؟ در کجا جان می‌گیرد؟ در کدام راه پیش می‌رود؟ رو به کدام سوی؟ چه می‌دانم؟ دیوانه را مگر مقصدی هست؟ بگذار جهان برآشوبد!»

 

2- گیلداد

داستان رمان گیلداد به زمان انقلاب جنگل و قیام میرزا کوچک‌خان جنگلی باز می‌گردد. گیلداد روایت مردم روستای گیلده است که در آن زمان با اتفاقات ناگوار زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کردند. در این میان پسری عاشق و تحصیل‌کرده وجود دارد که به دنبال عشق قدیمی خود است. داستان این رمان تاریخی، فقط در عشق خلاصه نمی‌شود؛ بلکه روایت زندگی مردم، شجاعت‌ها و مبارزات آنان در زندگی است.
گیلداد نوشته حسن قلی‌پور است که روایتی داستانی از دوران انقلاب مشروطه و قاجار دارد. اگر به دنبال رمانی تاریخی با نثری زیبا و گیرا هستید، رمان گیلداد اثری ارزشمند است که نباید از آن چشم‌پوشی کنید. این رمان به شما کمک می‌کند تا حوادث و وقایع تاریخی ایران را به‌خوبی در ذهن خود به تصویر بکشید و با شخصیت‌های رمان گیلداد زندگی کنید و پابه‌پای آنها با چالش‌های زندگی مبارزه کنید.

در بخشی از رمان تاریخی گیلداد می‌خوانیم:

"سر و صداها چنان بالا گرفته بود که قزاق‌ها با همه خشونتشان قادر به خاموش‌کردن آن نبودند. شیخ میرزاحسن به اشاره والی گیلان از جایش بلند شد. دو سه قدم جلو رفت و دستش را به نشانه سکوت بالا برد. برای لحظه‌ای آرامش بر فضا حاکم شد. شیخ نعلینش را بیرون کرد. سر دستارش را گشود و دور گردنش انداخت. قرآن را به دست گرفت و آرام‌آرام از سکو بالا رفت. رو به مردم و کنار دست شریف الاطبا ایستاد."

 

3- دیلماج

 دیلماج نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی، رمانی متفاوت از روایت دوران قاجار است که به داستان زندگی میرزا یوسف خان مستوفی می‌پردازد. میرزا یوسف خان که در دربار ناصرالدین‌شاه به ترجمه متون فرانسوی می‌پرداخت، با نام دیلماج شناخته می‌شود. دیلماج به زبان ترکی به معنای مترجم است. کتاب دیلماج اگرچه با شخصیت‌های واقعی داستان می‌گوید؛ اما تخیل را با واقعیت عجین کرده است. دیلماج یکی از بهترین رمان‌های تاریخی است که دوران قاجار و فرهنگ عامه مردم را روایت می‌کند. البته لازم به ذکر است که گفته شود، در مورد شخصیت میرزا یوسف خان، تعابیر بسیار متفاوتی وجود دارد. بعضی از افراد او را فردی وطن‌دوست می‌دانند و بعضی دیگر او را منتسب به سازمان‌های فراماسونری و فردی قدرت‌طلب تلقی می‌کند. رمان تاریخی دیلماج کتابی برای همه علاقه‌مندان به تاریخ و داستان است.

در بخشی از رمان تاریخی دیلماج می‌خوانیم:

«میرزا یوسف خود درباره دوران هفت‌ساله تعلیمش در خانواده فروغی چیز زیادی ننوشته است. او در همه‌جا از خاندان فروغی با احترام بسیار یاد می‌کند. خصوصاً از پدر خانواده محمدحسین خان ذکاء‌الملک که معمولاً هنگام ذکر نام او جمله «که حق بسیار بر گردن من دارد» را بلافاصله اضافه می‌کند. او درباره چگونگی رفتنش به خانه فروغی‌ها می‌نویسد: محمدحسین خان از دوران جوانی با پدرم مراوده داشت. در سال‌هایی که پدرم در دستگاه مالیه مرحوم میرزا تقی‌خان امیرکبیر مشغول خدمت بود این دو یکدیگر را شناخته بودند و...»

 

4- آتش بدون دود

 حیف است که در این مقاله نامی از نادر ابراهیمی برده نشود. رمان هفت‌جلدی آتش بدون دود شاهکار دیگری در ادبیات داستانی ایران است که از دوران قاجار تا پهلوی را شامل می‌شود. در سه جلد اول این رمان تاریخی، از عشق و منطقه ترکمن‌صحرا بسیار سخن گفته است. در چهار جلد بعدی رمان، داستان به‌سوی مبارزات مدنی و انقلابی حرکت می‌کند. پیام اصلی رمان آتش بدون دود اتحاد و همبستگی است. آتش بدون یکی از بهترین رمان‌های تاریخی و سیاسی است که شخصیت‌های آن نه‌تنها اصالت و رنگ و بوی فرهنگی و تاریخی آن دوران را دارند؛ بلکه انسان‌های آزاداندیشی هستند که در تکاپوی رسیدن به آن تمام تلاش خود را بکار می‌گیرند.

در بخشی از رمان تاریخی آتش بدون دود می‌خوانیم:

«تنها عشق است که می‌تواند شقاوت را تکیه‌گاه خویش کند. فقط عشق می‌تواند بی‌رحمانه نگاه کند و فروتنی را به مسخره بگیرد. عشق مثل انقلاب است. خنجرش را که زمین بگذارد، دیگر چیزی نیست. بی غم دوری از سولماز هیچ دلی شاد نمی‌شود. بی نگاه ویرانگر سولماز هیچ دلی آباد نمی‌شود. بی قفسی که سولماز برای پرنده میسازد، هیچ پرنده هرگز آزاد نمی‌شود...»

 

5- پاریس پاریس

پاریس پاریس رمانی به نویسندگی سعید تشکری است که به قیام مسجد گوهرشاد در دوران پهلوی پرداخته است. سعید تشکری معتقد است که این رمان تاریخی، انقلاب فرهنگی در برابر بی‌فرهنگی را به نمایش می‌گذارد. واقعه مسجد گوهرشاد که مربوط به تیر 1314 است و در اعتراض به قانون پوشش اجباری و یک‌دست نمودن لباس مردان شکل می‌گیرد. در این رمان دو شخصیت به نام‌های ملک و مهیار وجود دارند که حوادث میان این دو در بستر حوادث مسجد گوهرشاد در آن دوران شکل می‌گیرد. رمان تاریخی پاریس پاریس یکی از بهترین رمان‌های تاریخی و سیاسی ایران است.

در بخشی از رمان تاریخی پاریس پاریس می‌خوانیم:

«ما برای کسی که خانه فردوسی را نو می‌کند، شعر می‌گوییم، نه برای کسی که دهان شاعری را دوخت؛ چون مدح رضا قلدر را نگفته بود! نه، ما برای او شعر نمی‌گوییم. کنار سقاخانه نشست. چه می‌دانست کرکس در انتظار چه لاشه‌ای دارد به زمین نگاه می‌کند. بوی نا می‌آمد. چه می‌دانست سرداری و سرهنگ بیات و مطبوعی چه سودایی در سر دارند؟»

 

6- کتابخانه‌ی پاریس 

کتابخانه پاریس رمانی تاریخی – فرهنگی است که به روایت دوران جنگ جهانی دوم می‌پردازد. دلیل خاص و متفاوت‌بودن این کتاب آن است که به مسئله فرهنگ و دانش در این دوران تاریخی پرداخته و بر اساس وقایع و شخصیت‌های واقعی نگاشته شده است. این کتاب که جزء بهترین و پرفروش‌ترین رمان‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفته است، در دو بخش به نگارش درآمده است. در بخش اول به داستان زندگی یک جوان که عاشق کتابخانه خود در پاریس است می‌پردازد و در بخش دوم به داستان زندگی دختری می‌پردازد که در کتابخانه کار می‌کند.
 
 رمان تاریخی کتابخانه‌ی پاریس که توسط جنت اسکسلین چارلز به چاپ رسیده است، رمانی جذاب، هیجان‌انگیز و اسرارآمیز است که خواندن آن را به‌تمامی دوستداران رمان‌های تاریخی توصیه می‌کنم. این کتاب توسط لیلا کرد ترجمه و در انتشارات کتاب کوله‌پشتی به چاپ رسیده است.

 در بخشی از رمان تاریخی کتابخانه پاریس می‌خوانیم:

«هرچقدر هم که حالم گرفته بود، همیشه کسی در کتابخانه‌ی آمریکایی پاریس می‌شد که بتواند دستم را بگیرد و بلندم کند. آن کتابخانه فقط آجر و کتاب نبود؛ ملاتش آدم‌هایی بودند که به یکدیگر اهمیت می‌دادند. من در کتابخانه‌های دیگر هم وقت گذرانده بودم، صندلی‌های چوبی سفت و کلمات مؤدبانه است " سلام مادمازل و خداحافظ مادمازل". این کتابخانه‌ها هیچ مشکلی نداشتند، فقط فاقد رفاقت و همدلی یک جمعی بودند. اما این کتابخانه مثل خانه بود»

 

7- آیشمن در اورشلیم

رمان تاریخی آیشمن در اورشلیم، از هانا آرنت، نگاهی نو و متفاوت به مسئله‌ی "شر" دارد. آیشمن یکی از معروف‌ترین افراد نازی است که به قصاب اروپا معروف است. آیشمن انسان‌های زیادی را سلاخی کرد و هنگامی که در جایگاه دادرسی در دادگاه قرار گرفت، هانا آرنت به‌خوبی مشاهده نمود که آیشمن تمام اعمال خود را اخلاقی می‌پندارد. او معتقد بود که کارهایی که انجام داده است درست است؛ زیرا در جهت ایدئولوژی و وطن‌پرستی تمام اعمال خود را انجام داده است. هانا آرنت پس از این دادگاه نظریه شر را مطرح نمود و آن را در رمان تاریخی آیشمن در اورشلیم به‌خوبی شرح داد. رمان آیشمن در اورشلیم پس از گذشت حدود شصت سال در ایران ترجمه و به چاپ رسید. این کتاب توسط زهرا شمس ترجمه و در نشر برج به چاپ رسیده است. هانا آرنت می‌گوید شر از انسان‌های متعصب و بدذات سر نمی‌زند؛ بلکه از آنهایی سر می‌زند که در عمق وجود خود فکر می‌کنند که بسیار اخلاقی عمل کرده‌اند.

در بخشی از رمان تاریخی آیشمن در اورشلیم می‌خوانیم:

«در سال 1934 وقتی آیشمن موفق شد برای به‌دست‌آوردن شغل ثبت‌نام کند، اس.دی تشکیلات نسبتاً جدیدی در اس.اس بود که دو سال قبل، هاینریش هیملر آن را پایه‌گذاری کرده بود تا به‌عنوان سرویس اطلاعاتی حزب عمل کند و حالا تحت هدایت راینهارت هایدریش قرار داشت. افسر سابق اطلاعات نیروی دریایی که به قول جرالد رایتلینگر قرار بود تبدیل به "مهندس واقعی راه‌حل نهایی" شود. وظیفه ابتدای این نهاد جاسوسی از اعضای حزب بود و بدین‌طریق اس.اس بر تشکیلات عادی حزب اشراف پیدا کرد»

 

8- نجیب زاده ای در مسکو

رمان نجیب زاده ای در مسکو اثری از آمور تولز است که داستانی از یک اشراف‌زاده روس، پس از انقلاب کمونیستی را به نگارش درآورده است. این رمان تاریخی در سال 2016، عنوان بهترین رمان تاریخی در گودریدز را از آن خود کرد. در داستان رمان تاریخی نجیب زاده ای از مسکو، هنگامی که این اشراف‌زاده‌ی روسی به مسکو باز می‌گردد باید با این چالش که دیگر اشراف‌زاده نیست کنار بیاید و همین مسئله کشش داستان را بسیار بالا برده است. نجیب زاده ای در مسکو رمانی جذاب برای همه افرادی است که به دنبال خواندن رمانی تاریخی در مورد روسیه و انقلاب کمونیستی آن هستند.

در بخشی از رمان تاریخی نجیب زاده ای در مسکو می‌خوانیم:

«وقتی به سرسرا رسید، پیش از اینکه راهش را به سمت آرایشگاه ادامه دهد، نگاهش متوجه شخصی بالابلند و ظریف همچون بید شد که داشت از در هتل وارد می‌شد. اما بعد تمام نگاه‌های هتل متوجه او شدند. او که زنی بلندقد حدود 25 یا 26 ساله با ابروانی کمانی و موهای بور بود بی‌چون‌وچرا قابل توجه بود. وقتی نزدیک میز پذیرش شد با چنان اطمینان خاطر سرخوشانه‌ای راه می‌رفت که انگار نمی‌دانست پرهایی که از کلاهش می‌ریخت روی باربرهایی می‌افتاد که داشتند اسبابش را پشت سر می‌کشیدند.»

 

9- سینوهه

رمان داستانی سینوهه، پزشک اعظم دربار فرعون یکی از بهترین کتاب‌های داستانی ادبیات تاریخی مصر است که میکا والتاری آن را به نگارش درآورده است. شما با خواندن این رمان با فرهنگ، تاریخ و سبک زندگی و تفکر مردم آن دوره از مصر باستان آشنا می‌شوید. رمان تاریخی سینوهه زندگی پزشکی به نام سینوهه را از کودکی روایت می‌کند که در بزرگسالی به حاذق‌ترین پزشک قصر تبدیل شده است. این کتاب نه‌تنها در مصر و ایران معروف است؛ بلکه یکی از مشهورترین رمان‌ها در سرتاسر جهان است که بارها توسط انجمن‌های مختلف جهان مورد تقدیر قرار گرفته است. رمان سینوهه داستانی جذاب و گیرا دارد که هر خواننده‌ای را با خود همراه می‌کند. حتی اگر فردی علاقه‌مند به رمان‌های تاریخی هم نباشد، باز هم رمان سینوهه چنان عمیق و گیرا است که نمی‌توان از آن دل کند. سینوهه رمانی در قلب تاریخ است که ذهن و روح ما را به قلب مصر باستان می‌کشاند.

در بخشی از رمان تاریخی سینوهه می‌خوانیم:

«پاتور گفت سینوهه آنچه می‌گویم گوش کن و به خاطر بسپار، ولی گوینده آن را فراموش نما و هرگز مگو که این سخنان از دهان سرشکاف سلطنتی مصر شنیده‌ای؛ آنجا که تو برای تحصیل طب می‌روی، قلمرو کاهنین است و زندگی و ترقیات تو بسته به نظر آنها است و در آنجا باید مطیع و سر افتاده و خموش باشی. زنهار هرگز از چیزی ایراد نگیر و هیچ‌وقت عقاید باطنی خود را بروز نده و هرچه به تو می‌گویند بپذیر و بدان که انسان در زندگی خود به‌خصوص در دارالحیات باید مثل روباره مکار و مثل مار ساکت باشد؛ ولی به‌ظاهر خود را مانند کبوتر مظلوم و مثل گوسفند بی‌اطلاع نشان بدهد.»

 

10-  جنگ و صلح

جنگ و صلح رمانی بسیار معروف از لئون تولستوی است که یکی از پر شخصیت ترین و زیباترین رمان‌های جهان است. تولستوی در رمان تاریخی جنگ و صلح داستان زندگی چند اشراف‌زاده را در میانه جنگ روسیه و فرانسه روایت می‌کند. جنگ و صلح داستانی از عشق، دروغ، خیانت، صداقت و محبت است. رمان جنگ و صلح را می‌توان اثری ارزشمند از تاریخ اجتماعی و فرهنگی روسیه در زمان جنگ نامید. دیالوگ‌ها و ارتباطات شخصیت‌های داستان با یکدیگر نشان‌دهنده دغدغه و تفکرات مردم در آن زمان است که در برهه مهمی از تاریخ قرار گرفته‌اند. رمان تاریخی جنگ و صلح عنوان پیچیده‌ترین رمان دنیا را با خود به دوش می‌کشد. چه به تاریخ علاقه داشته باشید چه نه رمان جنگ و صلح را در فهرست رمان‌های خواندنی خود قرار دهید چرا که جنگ و صلح اثری بسیار ارزشمند در ادبیات داستانی جهان است.

در بخشی از رمان جنگ و صلح می‌خوانیم:

«پرنسس کوچک با گام‌هایی کوتاه و تند و در هر گام با کج و راست شدنی ملیح به این یا آن سو، کیف ظریف کاردستی به دست، میز را دور زد و با خوش‌رویی ضمن اینکه پیراهن خود را مرتب می‌کرد کاناپه طوری کنار سماور نقره نشست که گفتی هر کار که می‌کند برای او و اطرافیانش نوعی بازی لذت‌بخش است.»

به قلم "مهدیه فرجی"


کتاب‌های معرفی شده در این مطلب را می‌توانید با کد تخفیف: blog1 از سایت پاتوق کتاب تهیه کنید.


 

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "معرفی بهترین رمان های تاریخی" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک