loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 500 هزار تومان
پاتوق کتاب
مسیح در قامت محمد | معرفی کتاب درباره شهید محمد بروجردی

مسیح در قامت محمد | معرفی کتاب درباره شهید محمد بروجردی

شهید محمد بروجردی، در سال 1338 در شهر بروجرد متولد شد. محمد بروجردی در زمان حکومت پهلوی از مبارزان و فعالان علیه رژیم پهلوی بود. او با سفر به لبنان و آشنایی با امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران، آموزش‌های نظامی بیشتری را فراگرفت و پس از بازگشت به ایران و وقوع انقلاب اسلامی، مسئولیت حفاظت از امام خمینی را به عهده داشت. بروجردی مدتی مسئول زندان اوین بود و پس از آن با تلاش‌های او، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاسیس شد.

سخن در مورد شهید محمد بروجردی فراوان است. از نحوه خاص مدیریتش تا سلوک فردی و اجتماعی‌اش. از مقاطع طلایی زندگی محمد بروجردی که بسیار جالب و درس‌آموز است می توان به حضور او در کردستان اشاره کرد.

همان‌طور که می‌دانید بعد از انقلاب اسلامی، ضد انقلاب در کردستان زمزمه جدایی سر دادند و بخش‌هایی از استان کردستان را تحت تصرف خود درآوردند. شهر سنندج به محاصره کامل دموکرات و کوموله و چریک‌های فدایی خلق درآمده بود. در چنین شرایطی بود که محمد بروجردی به امر امام خمینی، رهسپار شهر سنندج شد تا این غائله را مدیریت کند.

حضور محمد بروجردی در کردستان

حقیقتا انقلاب اسلامی، سبب بروز استعدادهایی شد که آدم از دیدن‌شان حیرت می‌کند. یکی از همین استعدادها، همین جوان بیست و چند ساله است که مدیریت او در شهر سنندج خیلی عجیب است. بروجردی هم‌زمان با رعایت تاکتیک‌های جنگی و مبارزاتی و فتح سنگر ضد انقلاب، دل‌های مردم کرد را هم تصرف کرد. اخلاق‌مداری، تواضع، مردم‌داری و صبوری و صلابت، از ویژگی‌های این شهید عزیز است. معلوم نیست اگر تدبیرهای بروجردی نبود، غائله کردستان چگونه ختم می‌شد. سبک مدیریتی و اخلاقی بروجردی الگوی بسیار خوبی برای همه مدیران نظامی و غیرنظامی جمهوری اسلامی است. 

بروجردی پس از موفقیت در کردستان و شروع جنگ تحمیلی رهسپار جنگ شد و با مجاهدت‌های او و یارانش، شهر سر پل ذهاب از سقوط نجات پیدا کرد. این شهید گران‌قدر در اول خرداد 1362 هنگامی که راهی شهر نقده در استان ارومیه بود، به شهادت رسید. 

محمد مسیح کردستان: زندگی نامه داستانی شهید محمد بروجردی

درمورد محمد بروجردی و خاطراتش، کتاب‌های متعددی نگاشته شده اما نصرت الله محمودزاده در کتاب محمد، مسیح کردستان، که نشر روایت فتح آن را به چاپ رسانده، طی هشتصد صفحه هر آن‌چه گفتنی بوده را به زیبایی گفته‌است.
جدا از شخصیت محمد بروجردی، که عامل مهم جذابیت این کتاب است، خود کتاب محمد مسیح کردستان، یک نمونه عالی از تاریخ‌نگاری مستند انقلاب و دفاع مقدس است.
تلاش بی‌نظیری که نویسنده برای ثبت خاطرات و تالیف کتاب انجام داده‌است، واقعا ستودنی است.
نصرت‌الله محمودزاده قریب به 20 سال برای جمع‌آوری خاطرات و تدوین آنها صبر کرده و زحمت کشیده و با بیش از 100 نفر از یاران و نزدیکان شهید بروجردی مصاحبه کرده است. زحمتی که به بار نشسته و شاهد یک کتاب خوش‌فرم و روان و البته مستند هستیم.

نصرت الله محمودزاده قصد داشت کتاب مسیح کردستان را ابتدا در قالب یک مجموعه دوجلدی منتشر کند که جلد اول کتاب به فعالیت‌های قبل انقلاب شهید بروجردی و جلد دوم کتاب به فعالیت‌های پس از انقلاب اختصاص داشته باشد. جلد اول با عنوان مسیح کردستان در انتشارات ملک اعظم چاپ شد. اما در ادامه و بعد از تحقیقاتی که داشت، هر دو جلد را ادغام کرد و طی یک جلد حدود 800 صفحه ای به کل زندگی بروجردی پرداخت. اطلاعات دسته‌اولی که پیدا کردن‌شان کار راحتی نبوده. ناگفته‌هایی که قطعا برای نسل جدید شنیدنی است. برای نسلی که دهه شصت را درک نکرده و از نزدیک شاهد رشادت‌ها و بزرگی‌های این مردان بزرگ نبوده است.

کتاب محمد مسیح کردستان، دست‌مایه پردازش و ساختن فیلم سینمایی غریب نیز شده است. فیلمی به یادماندنی با کارگردانی محمدحسین لطیفی و بازی زیبای بابک حمیدیان در نقش شهید بروجردی. دکلمه ماندگار این فیلم، عبارت "صبور باش" از شهید بروجردی است که تا مدت‌ها بعد از فیلم، زمزمه‌اش در گوش آدم طنین‌انداز می‌شود.

با خواندن کتاب محمد مسیح کردستان، از نصرت الله محمودزاده، متوجه خواهید شد چرا به شهید بروجردی، مسیح کردستان می‌گفتند؟ بروجردی در کردستان چه کاری کرد و چه رفتاری داشت که مردم به او لقب مسیح دادند؟

جوان بیست و چند ساله‌ای که بدون داشتن تجربه خاص اداری و مدیریتی، در مجموعه خود با شگفتی عمل می کند. نگاه ویژه و خاص او به مردم، موجب شده بود رفتار ویژه‌ای داشته باشد. مردم‌محوری بروجردی، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنارش رد شد. او تربیت‌یافته مکتب امام خمینی بود و به خوبی می‌دانست که کرامت انسانی، خط قرمز مهمی است. هم چنین تن ندادن بروجردی به بروکراسی اداری از ویژگی‌های ممتاز او محسوب می‌شود.

محمودزاده سعی کرده در کتاب محمد مسیح کردستان، روایتی جامع از شخصیت و منش بروجردی ارائه دهد. روایتی که صرفا از یک زوایه خاص به بروجردی نپرداخته و هم‌چنین تلاش داشته تا چهره واقعی بروجردی را روایت کند نه اینکه یک مقام آسمانی و نقدناپذیر از او ارائه دهد.

در مورد بروجردی حرف و حدیث فراوان است. این‌که چرا مسئولیت فرماندهی کل سپاه را نمی‌پذیرد؟ این‌که چگونه بوده‌است که در مواقعی افرادی مثل شهید مطهری و بهشتی درباره بعضی امور از او نظر می‌گرفتند؟ این سوالات و خیلی سوال‌ها و نکات جالب دیگر هستند که در مورد بروجردی وجود دارد و با مطالعه آثار چاپ شده در مورد این شهید، می‌توان به پاسخ آنها رسید.

از امتیازات کتاب محمودزاده، روایت زیبا و جذاب داستانی کتاب است. گویی خود بروجردی نشسته و دارد داستان زندگی‌اش را تعریف می‌کند.

کتاب‌های دیگری نیز درباره شهید محمد برجرودی نوشته شده که البته به جامعیت محمد مسیح کردستان، نیست. که امتیازشان مختصربودنشان است و اگر حوصله خواندن یک کتاب قطور را ندارید، پیشنهاد خوبی هستند.

غریب غرب: روایتی کوتاه از زندگی شهید بروجردی

انتشارات روایت فتح در اولین کتاب مجموعه سرداران خود، به سراغ محمد بروجردی رفته و عباس رمضانی در یک کتاب حدودا 100صفحه‌ای کتاب غریب غرب را به رشته تحریر درآورده است.

همین انتشارات در جلد دوازدهم مجموعه یادگاران با عنوان کتاب بروجردی و جلد هشتم مجموعه از چشم ها با عنوان همان لبخند همیشگی، دوباره به سراغ بروجردی رفته و خاطراتی از این شهید را جمع آوری و تدوین کرده است.

انتشارات یازهرا نیز در چهارمین مجلد از مجموعه یاران ناب، پی محمد بروجردی را گرفته و کتاب میرزا محمد، پدر کردستان را با قلم علی اکبری مزدآبادی به رشته تحریر درآورده است.

 

امید که با مطالعه خاطرات این شهید و آشنایی با رفتار و منش او، باز هم شاهد پیدایش بروجردی‌ها باشیم. 

 


کتاب‌های معرفی شده در این مطلب را می‌توانید با کد تخفیف: blog1 از سایت پاتوق کتاب تهیه کنید.


 

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "مسیح در قامت محمد | معرفی کتاب درباره شهید محمد بروجردی" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک