loader-img
loader-img-2
بنر بالا - خرید قسطی
پاتوق کتاب
بهترین کتاب های مدیریت و رهبری 

بهترین کتاب های مدیریت و رهبری 

مدیریت به معنای سازماندهی، برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل یک زندگی، کسب و کار، سازمان یا شرکت است که هدف نهایی آن، ارتقاء آن سازمان یا شرکت برای رسیدن به اهداف مشخص است. امروزه مدیریت به عنوان عامل کلیدی موفقیت در تمامی زمینه‌ها از کسب و کارهای کوچک گرفته تا شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ شناخته می‌شود. گاهی هم افرادی که در کسب و کارشان موفق هستند ممکن است مدیر و رهبر خوبی نباشند که در این صورت می‌توانند با پرورش توانایی‌های مدیریت و رهبری در خود به یک مدیر و رهبر حرفه‌ای تبدیل شوند.
برای آشنایی با ابزارها و تکنیک‌های مدیریتی که نتایج و اهداف عالی را در پی داشته باشد، کتاب‌های مدیریت و رهبری پیشنهاد بسیار خوبی است تا از طریق مطالعه آن‌ها، با برترین ویژگی‌ها و مهارت‌های یک مدیر و رهبری برجسته آشنا شویم. در این مبحث پس از مقدمه‌ای کوتاه 7 کتاب برتر در زمینه مدیریت و رهبری را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

اهمیت مدیریت و رهبری در زندگی و کسب و کار 

مدیریت و رهبری در زندگی همه انسان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همه ما در هر نقشی که هستیم زن یا مرد، در حال مدیریت کردن زندگی، کار، زمان و اهداف خود هستیم. آن هنگام که زندگی خود را مدیریت می‌کنیم تا تمام کارها را سر موقع و به بهترین شکل انجام دهیم و آن زمان که در محل کار خود، یک تیم یا گروه، افراد شرکت و یا سازمانی را هدایت می‌کنیم، همواره در حال رهبری و مدیریت هستیم. در واقع با مدیریت و رهبری است که چالش‌ها و بحران‌ها را به درستی هدایت کرده و به هدف و مطلوب خود دست پیدا می‌کنیم. یک مدیر خوب با جایگاه و پرستیژ بالا، پشت میز نشستن و پوشیدن لباس فاخر تعریف نمی‌شود؛ بلکه زمانی می‌توانیم بگوییم که فردی مدیری شایسته است که از یک سری خصوصیات و ویژگی‌هایی بهره‌مند باشد. 

7 ویژگی یک مدیر خوب و حرفه ای

  1. همواره روراست و شفاف است
  2. مسئولیت پذیر و وظیفه شناس است
  3. اعضای تیم به او اعتماد دارند و از آنها حمایت می‌کند
  4. از انجام کارهای دشوار هراسی ندارد
  5. خواهان موفقیت شما به عنوان یک فرد یا یک تیم است
  6. همکاری را تشویق کرده و در جایی که لازم است قدردانی می‌کند
  7. موفقیت تیم جز اهداف او محسوب می‌شود

یادگیری مهارت های مدیریت و رهبری

مدیریت یک ویژگی ذاتی نیست که از ابتدای زندگی در ما نهادینه شده باشد؛ بلکه ما از طریق کسب یک سری آموزش‌ها، اصول و مهارت‌هایی می‌توانیم با راهکارهای مدیریت درست آشنا شویم و به اهداف و نتایج عالی در کار خود دست یابیم. همه می‌توانند مدیر شوند اما مدیری ماهر و لایق که تیم خود را به درستی هدایت می‌کند، نتایج عالی رقم می‌زند و زبانزد همگان است، شخصی است که راهکارها، قوانین، فوت و فن‌های مدیریت را آموخته است تا به این جایگاه ویژه دست یافته است.
کتاب های مدیریت و رهبری راهنمایی عملی برای مدیران در تمام سطوح هستند تا آنها بتوانند با اتکا به اصول و تکنیک‌های اثبات شده، چالش‌ها و سختی‌ها را پشت سر گذاشته و به موفقیت برسند. برای آشنایی با برترین کتاب‌های مدیریت و رهبری با ما همراه شوید.

معرفی 7 کتاب برتر درباره مدیریت و رهبری

1. کتاب رهبران آخر غذا می خورند

کتاب «رهبران آخر غذا می خورند» یکی از کتاب‌های الهام بخش و محبوب در زمینه مدیریت و رهبری اثر نویسنده و روانشناس برجسته، «سایمون سینک» با ترجمه خوب الهام نورانی پور است که توسط انتشارات آریانا قلم به چاپ رسیده. تخصص اصلی سایمون سینک کار کردن در زمینه رهبری سازمانی است. کتاب «رهبران آخر غذا می خورند» در سال 2014 منتشر شد و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز و برنده جایزه گودریدز است. 

این کتاب با زبانی ساده و با نگاهی انسانی ویژگی‌های رهبران موفق و اثر رفتار این رهبران را بر سازمان‌ها و جامعه بیان می‌کند. سایمون سینک نویسنده کتاب با بررسی شرکت‌های مطرح دنیا و مدیران و رهبران آنها، همچنین مطرح کردن مثال‌های عینی از این شرکت‌ها، به بیان نکاتی در مورد مدیریت و رهبری می‌پردازد که امروزه کمتر به این نکات توجه شده است. و ضمن بیان تجربه‌های این شرکت‌ها، نشان می‌دهد که داشتن حس اعتماد و همکاری میان رهبر و افرادش تا چه اندازه در موفقیت بلند مدت آن سازمان نقش دارد و کار کردن در سازمان یا شرکتی که مدیران و رهبران آن، با اعضای آن سازمان صادق نیستند و به جای توجه به منافع گروه به منافع خود می‌اندیشند؛ افراد در آن سازمان احساس رضایت و امنیت نداشته و عواقب خطرناک برای افراد و جامعه در پی دارد. 

نویسنده در این کتاب نظریه جدید درباره رهبری و مدیریت ارائه نمی‌دهد بلکه هدفی بالاتر دارد؛ چرا که می‌خواهد دنیا را به محل بهتری برای زندگی همگان تبدیل کند و ویژگی‌ هایی برای تبدیل شدن به مدیر و رهبری موفق را شرح دهد. در این کتاب با بیان مثالی، به اهمیت تمرکز رهبران بر افراد تاکید می‌شود. اینکه اگر هنگام صرف غذا با تفنگداران دریایی همراه باشید، متوجه می‌شوید که، کم سابقه‌ترین افراد، اول از همه غذای خود را دریافت می‌کنند و با سابق‌ترین افراد، آخرین کسانی هستند که غذایشان را می‌گیرند و این موقعیت دستوری نیست؛ سربازان نیروی دریایی فقط اینطور عمل می‌کنند. در عمق این عمل، نگرش تفنگ‌داران دریایی نسبت به رهبری نهفته است، چرا که رهبران بزرگ به درک این مسئله رسیده‌اند که ارزش واقعی یک رهبر، در گرو صرف نظر کردن از منافع شخصی است.

در این کتاب، به این سوال مهم پاسخ داده می‌شود که چرا عملکرد بعضی سازمان‌ها نسبت به سایر سازمان‌ها بهتر است؟ به طور خلاصه باید گفت، شایستگی و مهارت حرفه‌ای برای رهبری برجسته‌ کافی نیست. اگر عملکرد شما انگیزه، امیدواری، رویا پردازی، یادگیری، کار، رشد و ترقی را در دیگران افزایش دهد، شما رهبر هستید. رهبران روی انگیزه و نگرش افراد کار می‌کنند و مدیران روی برنامه‌ریزی و زمان‌بندی اهداف کار می‌کنند و این کتاب بر ایجاد امنیت و آرامش افراد تمرکز دارد. 

کتاب رهبران آخر غذا می‌خورند به چه کسانی توصیه می‌شود؟

خواندن این کتاب به تمام صاحبان کسب و کارها، مدیران و رهبران توصیه می‌شود. همچنین اگر می‌خواهید بدانید که چرا بعضی از گروه‌ها و سازمان‌ها با هم متحد هستند و صادقانه همکاری می‌کنند و برخی اینگونه نیستند، مطالعه کتاب رهبران آخر غذا می‌خورند به شما کمک می‌کند.

 

2. کتاب مدیران بزرگ به دنیا نمی آیند، ساخته می شوند

یکی از پرفروش‌ترین و مفیدترین کتاب‌های حوزه مدیریت کتاب «مدیران بزرگ به دنیا نمی آیند ساخته می شوند» اثر جولی ژو است که ترجمه آن را حمید زعیمی و چاپ آن را نشر نوین توسعه عهده‌دار شده است. این کتاب که استقبال زیادی از آن شده در سال‌های اخیر، رتبه اول سایت آمازون در زمینه کسب و کار را از آن خود کرده است. کتاب «مدیران بزرگ به دنیا نمی آیند ساخته می شوند» با بیانی ساده و روان و بدون پیچیدگی واژه‌های مدیریتی، تمام ابعاد و راهکارهای مدیر شدن از جلسات اولیه با تیم گرفته تا رسیدن به هدف مطلوب و نتایج عالی را یک به یک بیان کرده و راهنمایی برای رسیدن به عالی‌ترین مراتب مدیریت است. 

جولی ژو نویسنده کتاب در سن 25 سالگی و از آغاز جوانی مدیر طراحی فیسبوک شد. وی بدون آموزش رسمی و با استفاده از تجربیاتش یاد گرفته که چگونه مدیر خوب و قابل اعتمادی باشد. او به مدیران جدید کمک می‌کند تا با ترس‌ها و اشتباهاتشان مواجه شوند و از آن ها دوری کنند. جولی ژو با تاکید بر اینکه مدیران بزرگ به دنیا نمی‌آیند بلکه ساخته می‌شوند به مدیران جدید و افرادی که در این حوزه تازه کار هستند، کمک می‌کند تا در همان ماه‌های اولیه کار خود، به نتایج عالی برسند. 

در این کتاب، سوالات و چراهای مدیریتی، چالش‌ها و فرصت‌هایی بررسی می‌شود که همه مدیران با آن مواجه هستند و اقدامات موثر از جمله؛ استخدام افراد مناسب، برگزاری جلسات و غیره را توضیح می‌دهد. راهکارهای این کتاب، تمام ناهمواری‌های مدیریتی را هموار ساخته و به افراد کمک می‌کند که خیلی سریع در این زمینه رشد کنند و به مدیری موفق تبدیل شوند. 

نویسنده معتقد است که مدیران عالی، انگیزه دهنده و الهام بخش افراد هستند و توانایی حل تعارضات را دارند آنها مورد اعتماد بوده و با افراد ارتباطی شفاف برقرار می‌کنند. همچنین یک مدیر خوب باید یک بازخورد موثر و خاص را به تک تک اعضای تیم اش ارائه دهد که در این بازخورد، انتقادات و نکات مثبت از طرف مدیر به اعضای تیم بیان می‌شود. نقش مدیر همانند نقش رهبر ارکستر است که اعضای تیم را هدایت کرده و همکاری را در آنها تقویت می‌کند؛ تا آنها بهترین نتایج را کسب کنند.

نویسنده همچنین معتقد است که نتایج عالی و خوب نشان دهنده یک مدیر خوب است نه اینکه مدیر فقط سخت‌کوش و خوش برخورد باشد. در این کتاب علاوه بر تجربیات و نظرات جولی ژو، نظرات و ایده‌های سایر مدیران و رهبران تجاری نیز بررسی می‌شود.

کتاب مدیران بزرگ به دنیا نمی‌آیند ساخته می شوند به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

این کتاب به تمام کسانی پیشنهاد می‌شود که در ابتدای کار مدیریتی خود هستند و با اصولی که ارائه می‌دهد به افراد کمک می‌کند تا با سرعت به یک مدیر موفق تبدیل شوند. همچنین اگر مدیری با تجربه هستید، خواندن این کتاب، پیشرفت‌های چشمگیری را برای شما به ارمغان خواهد داشت.

جملات برگزیده کتاب

«کار مدیر این است که تیمی بسازد که با هم خوب کار کنند، از افراد در راه رسیدن به اهداف کاری شان حمایت کند، فرآیندهایی طراحی کند که کارها با بازدهی بهتر و راحت‌تر انجام شوند»


«وظیفه یک مدیر این است که استعداد خاص یک فرد را به عملکرد تبدیل کند»


«تغییر لازمه پیشرفت است.»

 

3. کتاب از خوب به عالی

یکی از کتاب‌های ارزشمند، عمیق و پیشنهاد شده در حوزه مدیریت و رهبری کتاب «از خوب به عالی»، نوشته جیم کالینز است که توسط فاطمه باغستانی ترجمه و در انتشارات نسل نو اندیش به چاپ رسیده است. مدیران وال استریت ژورنال و مدیر عامل آمازون (جف بیزوس) کتاب از «خوب به عالی» را بهترین کتاب مدیریتی نامیدند. 
نویسنده در این کتاب، بیان می‌کند که تنها خوب بودن برای موفق شدن در کار یا هدف کافی نیست، بلکه خوب بودن مقدمه‌ای است برای موفقیت و باید از خوب به تدریج به سمت عالی شدن پیش رفت. 

این کتاب در 9 فصل، به بررسی چگونگی جهش شرکت‌ها و تبدیل آنها به شرکت عالی، همچنین به وجه تمایز شرکت‌های عالی از شرکت‌های معمولی می‌پردازد و دلایل موفقیت و ناکامی شرکت‌ها را بررسی می‌کند. این کتاب جزء کتاب‌هایی است که دگرگونی و تغییر ایجاد می‌کند، چرا که تعریفی متفاوت از مدیریت در کار و حتی زندگی ارائه می‌دهد. 

کتاب از «خوب به عالی» که در سال 2001 منتشر شد، جزء پرفروش‌ترین کتاب‌های مدیریتی است و تاکنون بیش از 4 میلیون نسخه از آن  در دنیا به فروش رسیده است. جیم کالینز در ابتدای تحقیقات خود، تیمی را تشکیل داد که متشکل از 21 محقق بود تا به تحلیل مالی، تحقیق و مطالعه بر روی شرکت‌ها بپردازد. شرکت‌هایی که توانستند گردش مالی‌ای چندین برابر میانگین بازار، برای یک دوره پایدار حفظ کنند و از شرکت خوب تبدیل به شرکت عالی شوند. اصلی‌ترین عامل تبدیل آنها به شرکت عالی، تمرکز آنها بر روی منابع مورد رقابت بازار بود. 

جیم کالینز در این کتاب از دیسیپلین و انضباط فردی نیز سخن می‌گوید و توضیح می‌دهد که انضباط فردی در جایی بالاتر از فرایندهای سازمانی قرار دارد. رفتارها و تصمیمات فرد، درونی و بر اساس انضباط فردی است نه اینکه تشویق و تنبیه بیرونی بر رفتار او اثرگذار باشد.
فصلی در این کتاب به رهبران سطح 5 اختصاص دارد؛ رهبرانی که یک سطح از مدیرانی که فقط به دنبال نتیجه هستند، بالاترند؛ چرا که به فکر پیشرفت آن مجموعه هستند. رهبران سطح 5 به بیرون از پنجره می‌نگرند تا مطلوب بودن وضعیت را به عوامل غیر از خود نسبت دهند. آن ها هنگامی که شرایط نامطلوب است به آینده می‌نگرند و مسئولیت را بر عهده می‌گیرند و هرگز بدشانسی را سرزنش نمی‌کنند. عالی بودن، تابع شرایط نیست بلکه تا حد زیادی دستاورد انتخاب‌های آگاهانه و معتبر است.

گزیده‌ای از کتاب از خوب به عالی

«خوب دشمن عالی است و این یکی از دلایل مهمی است که سبب می‌شود افراد یا کسب و کارهای کمی، موقعیت خود را به سوی عالی شدن تغییر دهند. ما مدارس عالی نداریم؛ زیرا مدارس خوب داریم. ما دولت عالی نداریم؛ زیرا دولت خوب داریم. افراد کمی به زندگی عالی دست می‌یابند؛ زیرا خوب زندگی کردن راحت‌تر است. بیشتر شرکت‌ها هرگز عالی نمی شوند؛ چون بیشتر آن ها به حد کافی خوب هستند و این مهم‌ترین مشکل آنهاست.»

 

4. کتاب رهبر حرفه ای 

کتاب «رهبر حرفه ای» اثر کریستینا آزبورن از کتاب‌های کاربردی و جذاب در حوزه مدیریت و رهبری است. این کتاب توسط وحید دهقان ترجمه شده و انتشارات آریانا قلم آن را روانه بازار کرده است. کتاب «رهبر حرفه ای» به زبانی ساده و روان، مختصر و مفید با طراحی‌ های جذاب که یادگیری آن را برای همگان آسان تر کرده، تمام راهکارهای کاربردی و کلیدی رهبری برای شکوفایی کامل یک رهبر موفق و تیم اش را توضیح می‌دهد؛ اینکه چگونه یک فرد نقش رهبری را می پذیرد، چگونه در جایگاه خود رشد می کند و در نهایت، چگونه به مجموعه و تیم اش فرصت توسعه و شکوفایی می دهد. 

رهبری یعنی توانایی القا کردن و تشویق افراد برای غلبه بر چالش‌ها، پذیرش مداوم تغییر و دستیابی به اهداف است. الگویی که رهبران در زندگی خود قرار می‌دهند، دستیابی به نتایج به همراه مسئولیت پذیری در مقابل شکست است. در این کتاب تمام قوانین، اصول و مبانی رهبری از همان ابتدای دستیابی به نقش رهبری تا رسیدن به رهبری موفق، توانمند و حرفه‌ای به صورت مرحله به مرحله ارائه می‌شود. یک رهبر با تفکری خلاقانه، هدایت و انگیزش افراد، تجربیات متفاوت، تصمیم گیری‌های شهودی و به موقع، در مسیر رهبری موفق قرار می‌گیرد. رهبرانی که به درستی تربیت شوند، توانایی تجزیه، تحلیل و حل مسائل را دارند.
 
کتاب «رهبر حرفه ای» جلد ششم از مجموعه‌ای شش جلدی به نام «مدیر حرفه ای» است.
این کتاب از چهار فصل تشکیل شده؛ فصل اول: درک رهبری، فصل دوم: پذیرش نقش رهبری، فصل سوم: رهبری در چالش‌ها، فصل چهارم: رشد و توسعه رهبران.
کریستینا آزبورن در فصل اول کتاب رهبر حرفه‌ای، ابتدا به تعریف رهبر و مفاهیم اولیه رهبری می‌پردازد و مخاطب را برای پذیرش نقش رهبری آماده می‌کند. در فصل دوم، نویسنده پس از آماده کردن فرد برای نقش رهبری، برروابط افراد کار می‌کند و توضیحاتی در مورد اینکه چگونه خود را پرورش دهید و چگونه میان کار و زندگی تعادل برقرار کنید، بیان می‌کند. همچنین توضیح می‌دهد که یک رهبر چگونه بازخورد بگیرد و از بازخورد دیگران برای رهبری خویش استفاده کند. در فصل سوم، نویسنده درباره تمرکز بر آینده و تغییرات آن، نکاتی را مطرح می‌کند و اینکه چگونه به تیم نیرو و انرژی بدهیم و افراد دردسرساز را مدیریت کنیم. در فصل پایانی، چگونگی رشد و توسعه رهبران و پرورش آنان برای موفقیت مطرح می‌شود.

بریده‌هایی از کتاب رهبر حرفه ای 

«زمانی که نقش رهبری را به عهده می‌گیرید باید بتوانید از عهده انجام وظایفی چندگانه، از تحقق اهداف گرفته تا خلق فرصت‌های نو برآیید و همزمان مطمئن باشید که تیمتان پیرو شماست و چشم انداز و ارزش‌های سازمان را دنبال می‌کند.»


«چابک باشید؛ برای رهبر خوب بودن در کنار تیم تان بمانید و با تکیه بر قوه تشخیص خود، میان نقش‌های رهبری و مدیریت در شرایط لازم، تغییر موضع دهید.»

 

5. کتاب رهبری: درس هایی از زندگی و سال ها کار در منچستر یونایتد

یکی از کتاب‌های پرفروش در زمینه مدیریت و رهبری در ایران، کتاب «رهبری» نوشته الکس فرگوسن و مایکل موریتز است. شایان سادات آن را به فارسی ترجمه کرده و در انتشارات میلکان به چاپ رسیده است. 
کتاب رهبری تنها یک کتاب خاطرات از شخصیتی برجسته، کاریزماتیک و فوتبالی نیست بلکه یک کتاب مهم درباره مدیریت است. در این کتاب روش‌ها و اصولی که الکس فرگوسن برنده‌ترین مربی فوتبال دنیا در دوران رهبری تیم اش استفاده کرده و به موفقیتی پایدار رسیده، بیان شده است. 

منچستر یونایتد یکی از برترین تیم‌های جهان است و با شنیدن این نام نمی‌توان از الکس فرگوسن بنیانگذار این تیم و نویسنده کتاب رهبری حرفی نزد. سر الکس فرگوسن متولد 31 دسامبر 1941 اهل اسکاتلند، مربی سابق فوتبال است وی 38 جام مختلف را برد و حدود 27 سال مربی منچستری بود. 

وقتی همیشه برنده شوید همه دوست دارند رموز موفقیت شما را بدانند و کتاب رهبری داستان زندگی و تجربیات الکس فرگوسن مرد همیشه برنده است که به درخواست دوست و همکارش مایکل موریتز گردآوری شده است.
کتاب رهبری در 13 فصل است که بخش‌های زیادی از آن به گفتگوی فرگوسن و موریتز اختصاص دارد. این کتاب با زبانی ساده و صمیمی از افکار، اصول، راهکارها و شیوه‌های مدیریتی و رهبری فرگوسن پرده برمی‌دارد و درس‌های مهمی دارد برای افرادی که می‌خواهند به مدیر و رهبری قدرتمند تبدیل شوند. 

فرگوسن در بخش مدیریت و رهبری اعتقادش بر ترغیب افراد برای نشان دادن بهترین توانایی‌هایشان است و بیان می‌کند که اگر مدیر یک شرکت بودم همیشه به تفکرات جوانان بااستعداد گوش می‌کردم چون بیشتر از همه با واقعیات زندگی امروزی و چشم انداز فردا ارتباط دارند. فرگوسن در رهبری هرگز از یک الگوی مشخص و یک دستورالعمل کلی استفاده نمی‌کند و برای هدایت افراد قبل از هر چیزی شرایط افراد را با خوب دیدن و گوش دادن به آنها درک می‌کند. به اعتقاد فرگوسن نظم و انضباط سرلوحه کار رهبری است. 

رهبران معمولا از قدرت انگیزه بخشیدن حضورشان ناآگاهند. برای رهبران حرفه‌ای، انگیزه از استعداد ارزش بیشتری دارد. فرگوسن انگیزه را  ترکیبی از اشتیاق برای کار سخت، تحمل عاطفی، قدرت بالای تمرکز و تنفر از شکست می‌داند. فرگوسن در استراتژی مدیریت و رهبری معتقد است که نمی‌توان با کتک زدن افراد، انتظار بهترین عملکرد را از آنها داشت بلکه باید با احترام گذاشتن با عادت دادنشان به پیروزی و متقاعد کردن آنها به اینکه توانایی بهبود عملکرد خود را دارند به این هدف رسید. نمی‌توان به مدیری فکر کرد که برای مدت زیادی با حکومت وحشت به موفقیت برسد چرا که عبارتی قدرتمند وجود دارد به نام «آفرین».
فرگوسن دارای تمام ویژگی‌های رهبری برجسته بود یعنی: کنترل و شکل‌دهی سرنوشت فردی و همچنین سازمان متبوع. فرگوسن می‌گوید: مهمترین درس در کنترل و برخورد با شکست را از مادرم یاد گرفتم. زمانی که به من گفت: «که هرگز مسیرم را بی دلیل تغییر ندهم و بعدها تلاش کنم که این درس بزرگ را به دیگران منتقل کنم.»

مطالعه کتاب رهبری به شما کمک می‌کند تا بفهمید چگونه می‌توان در رهبری و مدیریت تا حد زیادی موفق و شکست ناپذیر بود.

 

6. کتاب با چرا شروع کنید: رهبران بزرگ چگونه الهام بخش می شوند؟

 یکی دیگر از کتاب‌های الهام بخش و تاثیرگذار در زمینه رهبری و توسعه فردی، کتاب «با چرا شروع کنید» نوشته سایمون سینک است که توسط علیرضا خاکساران ترجمه شده و نشر آموخته آن را روانه بازار کرده است. کتاب با چرا شروع کنید اولین بار در سال 2009 منتشر شد و از همان زمان انتشارش در گروه پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفت. 

سایمون سینک نویسنده کتاب، ابتدا کتاب خود را با یک چرا آغاز می‌کند؛ اینکه چرا رهبران بزرگ برای همگان الهام بخش و تاثیرگذار بودند؟ نیچه فیلسوف آلمانی می‌گوید: کسی که چرایی زندگی را یافته است با هر چگونگی خواهد ساخت و این اصل چرایی را سایمون سینک برای مدیران و رهبران موفق در کسب و کار الزامی می‌داند؛ تا ندانید چرا می‌خواهید کاری را انجام دهید، اقدام به انجام آن کار نکنید.

این کتاب درباره الگو، طرز فکر، رفتار و گفتاری است که برخی رهبران را قادر می‌سازد تا الهام بخش اطرافیان باشند و به بررسی الگوهای رفتاری این رهبران موفق می‌پردازد. در این کتاب نمونه‌هایی ازاشخاص، رهبران، شرکت‌ها و سازمان‌هایی بیان می‌شود که الگوی «چرایی» را در دستورالعمل کاری خود قرار داده اند. آنها همواره با چرا شروع می‌کنند و با اطلاع از چرایی کارشان، به چگونگی در کار خود  می‌رسند. به عبارتی با دانستن چرایی، چگونگی طی کردن مسیر را با استفاده از ابزارهای لازم به دست می‌آورند. 
در مقابل رهبران و مدیران و سازمان‌هایی هستند که در مسیری بسیار هموارتر حرکت می‌کنند اما به چرایی مسیر خود آگاه نیستند و این سردرگمی خودشان و کارمندانشان را دچار ابهام کرده و از مسیر خارج می‌سازد. برای مثال شرکت‌هایی مانند: گوگل یا اپل در حوزه‌های مختلف موفق اند. اما شرکت‌های مشابه آنها به چنین موفقیتی نمی‌رسند. برادران رایت، استیورجابز و .... نقاط مشترکی با هم داشته‌اند و آن اینکه همگی کار خود را با چرا آغاز کرده‌اند. 

نویسنده برای موفقیت رهبران و سازمان‌ها، الگوی دایره طلایی را مطرح می‌کند که شامل سه دایره ی، چرا چگونه و چه است که دایره چرا، در مرکز قرار می‌گیرد و توضیح می‌دهد که بسیاری از رهبران، افراد و سازمان‌ها به جای تمرکز بر چرا بر چگونه تاکید می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که نتوانند ارتباط موثری با دیگران برقرار کنند و در عوض، رهبرانی که کار خود را با چرا آغاز می‌کنند در برقراری ارتباط با دیگران روندی موفقیت آمیز طی می‌کنند. رهبرانی هم که بیشترین تاثیر را بر جهان داشته‌اند به یک شیوه مشابه با تیم خود ارتباط برقرار کرده، به یک شیوه می‌اندیشند و عمل می‌کنند و به منبع الهام بخش تبدیل می‌شوند و آن شیوه این است که، کار خود را با چرا آغاز می‌کنند. 

این کتاب منبعی الهام بخش برای مدیران، رهبران و کارآفرینان است؛ از مدیران و رهبران تیم های کوچک گرفته تا سازمان‌های بزرگ. همچنین مناسب افرادی است که می‌خواهند الهام بخش دیگران باشند.

 

7. کتاب بازی بی نهایت: راهنمایی الهام بخش برای رهبری کسب و کار به شیوه بی نهایت

کتاب «بازی بی نهایت» یکی از کتاب‌های بی‌نظیر با موضوعی جدید و تازه در حوزه مدیریت کسب و کار است. بازی بی‌نهایت نوشته سایمون سینک است که توسط نشر نوین توسعه ترجمه و به چاپ رسیده. «بازی بی نهایت» اولین کتاب در ایران است که به طور همزمان  نسخه چاپی آن در آمریکا و سراسر دنیا منتشر شده است. 
سایمون سینک نویسنده کتاب‌های پرفروشی چون رهبران آخر غذا می‌خورند، با چرا شروع کنید و بازی بی‌نهایت تلاش می‌کند تا نگرش افراد، مدیران و رهبران را درباره روش و نحوه کار شرکت‌ها و سازمان‌ها تغییر داده و از دلایل موفقیت و تداوم سازمان‌ها پرده بردارد.
در بازی بی نهایت هدف نویسنده این است که به پرسشی پاسخ بدهد که چگونه در یک بازی بی‌نهایت که هیچ خط پایانی ندارد، مانند کسب و کار و مدیریت آن، حرکت به سمت موفقیت و پیشرفت داشته باشیم و دوام بیاوریم. نویسنده این هدف خود را با ارائه مثال‌های بسیار، شفاف و کامل توضیح می‌دهد. مدیران سازمان‌ها و افراد بسیاری اندیشه موفقیت و پیروزی در سر دارند اما چگونه می‌شود در بازی بی‌نهایت کسب و کار پیروز شد؟ 

نویسنده توضیح می‌دهد که بازی کسب و کار بی نهایت و محدود است و در آن خط پایان و برنده شدنی وجود ندارد؛ چراکه همواره به خاطر مشکلات و چالش‌های جدید قوانین بازی ثابت و پایدار نیست و بازیکنان همیشگی نیستند و تغییر می‌کنند. در این بازی کسانی طولانی مدت دوام می‌آورند که افرادی انعطاف پذیر با نوآوری و خلاقیتی بیشتر و پایدارتر از رقیبان خود باشند. برخلاف بازی‌هایی مثل شطرنج و فوتبال که قوانین مشخصی دارند و نقطه آغاز و پایان بازی در آنها واضح است. 

نویسنده همچنین بیان می‌کند که در بازی نامحدود، یک مدیر با داشتن طرز فکر محدود می‌تواند فاجعه‌ ایجاد کند و برای اثبات حرف خود از جنگ ویتنام و آمریکا نام می‌برد. مدیران و رهبران بزرگ آنهایی هستند که تفکری بلند مدت دارند؛ همان‌هایی که می‌دانند موضوع فصل بعدی نیست بلکه نسل بعدی است. رهبران بزرگ طوری سازمانشان را پیش می‌برند که موفقیتی حتی طولانی‌تر از طول عمر خودشان کسب کنند و مزایای آن برای ما و برای کسب و کار و حتی برای سهامداران فراتر از حد تصور است. 

اگر به دنیایی باور داشته باشیم که در آن همیشه با انگیزه ایم و احساس امنیت می‌کنیم همچنین باور داشته باشیم که رهبران همان کسانی هستند که می‌توانند این چشم انداز را محقق کنند. پس باید افرادی را بیابیم که به این نوع از رهبری معتقدند و یکی از قدم‌هایی که باید برداریم این است که، یاد بگیریم رهبری کردن در بازی بی‌نهایت (نامحدود) یعنی چه؟ اگر مدیر یا رهبری هستید که می‌خواهید از پس مشکلات و چالش‌های کاری سربلند بیرون آمده و تحولی عظیم ایجاد کنید؛ شرکت یا سازمانی قوی بسازید که موفقیت آن تداوم دارد، مطالعه کتاب جذاب بازی بی‌نهایت با تغییر نگرش به شما کمک می‌کند.

به قلم «فاطمه فرخ‌رو»


همین حالا با خرید بهترین کتاب‌های رهبری و مدیریت با کد تخفیف: blog1 از سایت پاتوق کتاب، از مطالعه آن‌ها لذت ببرید و تغییری شگرف در کسب و کار خود ایجاد کنید!


 

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

زهرا
16 / 1 / 1404
کتاب ها بسیار کاربردی هستن در زمینه مدیریت
مریم
11 / 1 / 1404
توصیف تون از کتاب ها جذاب، زیبا و همه جانبه بود
کاربر مهمان
10 / 1 / 1404
بسیار عالی بود
فاطمه بخشنده
10 / 1 / 1404
موضوع جالبی بود
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک