loader-img
loader-img-2
بنر بالا - خرید قسطی
پاتوق کتاب
بهترین کتاب های کسب و کار 

بهترین کتاب های کسب و کار 

داشتن کسب و کار و حرفه‌ی مناسب از گذشته تا به امروز از ضروریات زندگی بشر بوده و علاوه بر‌ اینکه جزء جدانشدنی زندگی است، زندگی آدمی را هدفمند ساخته؛ همچنین لازمه رشد، موفقیت و خوشبختی بشر بوده و حس رضایت از خویشتن را برای افراد فراهم‌ می‌کند. در این محتوا، بعد از بیان مقدمه‌ای کوتاه، 7 کتاب از برترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های کسب و کار را با شما به اشتراک می‌گذاریم. 

مسیر کسب و کار ‌از گذشته تا امروز

از آغاز تمدن بشر، آدمی برای برطرف‌شدن نیازهایش به کسب و کارهایی چون کشاورزی، شکار و داد و ستد کالا به کالا روی آورده بود، در نتیجه داشتن کسب و کار در زندگی گذشته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. در دنیای امروزی با پیشرفت تکنولوژی و عصر اینترنت، کسب و کارها گسترده‌تر شده و شکلی متفاوت به خود گرفته‌اند؛ چراکه، گرچه  کسب و کارها پیچیده تر و رقابتی‌تر شده‌اند، با این حال، این نوآوری‌ها و استفاده از ابزارهای دیجیتال و اینترنت، شرایط بهتری از رشد و توسعه را برای کسب و کارها فراهم می‌سازد.
از آنجا که دانش و اطلاعات ما نسبت به قوانین و راهکارهای رسیدن به کسب و کاری موفق و پیشرفت وتوسعه در آن محدود است، تصمیم گزفتیم تا برترین کتاب‌های کسب و کار را به شما معرفی کنیم تا از این طریق از تجربیات و رازهای موفقیت افراد ثروتمند، بزرگان اقتصاد دنیا و شرکت‌ها پرده برداریم.

چه صاحب کسب و کار کوچک باشید، چه به دنبال راه‌اندازی یک شرکت بزرگ و یا حتی اگر به دنبال تغییر و پیشرفت در مسیر کاری خود هستید، این کتاب‌ها همانند ابزاری با بیان عوامل موفقیت و شکست در کسب و کار، شما را در رسیدن به اهدافتان یاری خواهد کرد. با ما همراه باشید.

معرفی 7 کتاب برتر در زمینه کسب و کار

1. کتاب گاو بنفش 

کتاب گاو بنفش یکی از معروف‌ترین و برترین کتاب‌ها در زمینه کسب و کار است. گاو بنفش اثر ست گادین (گودین) و ترجمه شایان تقی نژاد است که انتشارات آموخته آن را روانه بازار کرده است.
کتاب گاو بنفش نظریه و تئوری خود را اینگونه بیان می‌کند که شما در کسب و کارتان باید متفاوت و برجسته باشید و این تفاوت، دلیل ماندگاری شما در ذهن مخاطب خواهد بود. در این‌صورت مشتری در میان انتخاب‌ها و کالاهای متعدد، کالا و خدمات شما را انتخاب می‌کند. در این نظریه شما باید خلاق باشید و در این خلاقیت چیزی ارائه دهید که منحصر به فرد و نو باشد و تاکنون ایده شما به ذهن دیگران خطور نکرده باشد.

ست گادین در این کتاب توضیح می‌دهد که برای برجسته بودن و دیده‌شدن محصول یا خدمات در بازار باید آن را به گاو بنفش تبدیل کرد؛ به این معنی که چیزی نو و جدید برای ارائه داشته باشید و اگر شما منحصر به فرد باشید، مشتریان شما که از آن‌ها به عنوان عطسه‌کنندگان در کتابش نام می‌برد، کار تبلیغات و بازاریابی را برای شما انجام می‌دهند و مانند ویروسی کار برجسته شما را به دیگران منتقل می‌کنند.
امروزه شروع یک کسب و کار جدید و موفق بسیار مشکل شده و اکثر کارها را قبلا عده‌ای انجام داده‌اند و از طرفی هم چون قبلا عده‌ای آن کار را انجام داده‌اند، نمی‌شود گفت که پس شخص دیگری آن را انجام ندهد به صرف اینکه کسب و کاری تکراری است.
کتاب گاو بنفش به ما می‌گوید که با جلب توجه، کسب و کارتان را دگرگون کنید و به شما کمک خواهد کرد تا با ایده‍ای جدید و خلاق در کسب و کارتان، راه موفقیت را به پیش برید. ست گادین نویسنده کتاب، مثال‌های عینی فراوانی از افراد موفق را در کتابش عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد که برای موفقیت در کسب و کار، تبلیغات به تنهایی کافی نیست، بلکه شما باید یک تفاوت اساسی در کار با رقیبان خود داشته باشید تا در این صورت مورد توجه دیگران قرار بگیرید و موفقیتتان تضمین شود.

نویسنده در ابتدای کتابش، علت نام‌گذاری گاو بنفش را اینگونه بیان می‌کند: سال‌هاست که بازاریاب‌ها از 5 مولفه در کسب و کار خود سخن می‌گویند، این مؤلفه‌ها عبارتند از: محصول، قیمت گذاری، تبلیغات، ترفیع و پیشی گرفتن و اجازه. نویسنده معتقد است که این شروط و مولفه‌ها کافی نیستند، بلکه برای موفقیت در کسب و کار، یک شرط دیگر نیز ضروری است و آن گاو بنفش است و گاو بنفش یعنی تفاوت. 

بریده‌هایی از کتاب گاو بنفش

«شرکت‌هایی سود می‌برند که پول را صرف نوآوری می‌کنند؛ به گونه‌ای که به ایجاد گاو بعدی منجر شود. در مقابل، شرکت‌هایی که قانون گاو را فراموش می‌کنند، از این سود بهره‌ای نمی‌برند.»
«اگر متمایز هستید، این طبیعی است که بعضی افراد شما را دوست نداشته باشند. این بخشی از تعریف متمایز بودن است. انتقاد به سوی کسانی حمله‌ور می‌شود که برجسته و بارز هستند.»

 

2. کتاب از صفر به یک

کتاب "Zero to one" که در فارسی به «از صفر به یک»، ترجمه شده اثر پیتر تیل و بلک مسترز است که از زمان انتشار در سال 2014 تاکنون جزء پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین آثار در حوزه کسب و کار به‌ویژه برای کارآفرینان و استارتاپ‌ها است. این کتاب توسط بهمن فروزنده به فارسی ترجمه شده و نشر آموخته آن را روانه بازار کرده است.
کتاب صفر به یک: نکاتی در مورد استارتاپ‌ها؛ چگونه آینده را بسازیم توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانیم راه‌های جدید، مبتکرانه و منحصر به فرد خلق کنیم تا بتوانیم کسب و کارهای جدید ایجاد کنیم. هر بار که کشف جدیدی داریم در واقع از صفر به یک رسیده‌ایم، پس بهتر است به جای استفاده از تکنیک‌های قبلی و تقلید از دیگران به فناوری و نوآوری‌های جدید در کسب و کار نایل شویم.  
پیتر تیل در کتاب صفر به یک، دو دسته‌بندی از کسب و کار را مطرح می‌کند؛ در یک دسته‌بندی با عنوان صفر به یک، از شرکت‌هایی مثل گوگل، اپل و فیسبوک نام می‌برد که این شرکت‌ها خلق از هیچ داشته‌اند، یعنی انجام کاری که تاکنون کسی تصویری از آن نداشته، کاری جدید و متفاوت. در دسته‌بندی دیگر که یک به n نام دارد؛ نویسنده از افراد و شرکت‌هایی می‌گوید که یک تکنولوژی و محصول موجود را در شکلی بزرگ‌تر عرضه کرده‌اند، مانند تمام کسانی که بعد از آمازون، کوشیده‌اند کسب و کارهایی شبیه به آن در نقاط دیگر دنیا ایجاد کنند.
پیتر تیل در کتاب صفر به یک، به شرح شرکت‌های موفق تجاری که خودش آنها را تاسیس کرده، می‌پردازد. پیتر تیل کارآفرین شناخته شده آمریکایی از نخستین سرمایه‌گذاران فیسبوک است. وی هنگامی که به دعوت دانشگاه استنفورد به دانشجویان درسی با موضوع کارآفرینی آموزش می‌دهد بلک مسترز یکی از دانشجویان با دقت جزوه‌نویسی درس را انجام می‌دهد و بعدها از روی جزوه‌های وی، کتاب صفر به یک نوشته می‌شود. نویسنده بارها در کتابش از آینده حرف می‌زند اما نه آینده‌ای که ریشه در حال دارد بلکه آینده‌ای که به کلی با حال متفاوت است، ما زمانی می‌توانیم بگوییم که در شکل‌گیری آینده نقش داشته‌ایم که تحول بزرگی ایجاد کنیم. اگر صد سال بگذرد و تغییر جدی در شکل و ماهیت زندگی بشر رخ ندهد ما هنوز در زمان حال هستیم.

پیام اصلی کتاب صفر به یک این است که؛ کسانی می‌توانند از صفر به یک بروند که باورهای فراگیر را به آسانی نپذیرند؛ چرا که هنوز اسرار زیادی در جهان باقی است که ما می‌توانیم آنها را کشف کنیم. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ به حل مسائلی پرداختند که دیگران یا آن مسئله را ندیده بودند و یا حل آن را غیرممکن می‌دانستند. به باور نویسنده ما میوه‌های درخت دانش را چیده‌ایم اما میوه‌های بسیاری وجود دارد که تاکنون چیده نشده است. 

کتاب صفر به یک به تمام کسانی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهند کسب و کاری موفق داشته باشند. همچنین تمام شرکت‌ها و استارتاپ‌ها. ایلان ماسک نیز این کتاب را برای موفقیت در کار توصیه می‌کند. به گفته مجله فوربز، خواندن این کتاب به شما احساس قدرت فرابشری خواهد داد و دریچه‌ای تازه از درک جهان را به روی‌تان می‌گشاید.

 

3. کتاب ثروتمندترین مرد بابل

یکی دیگر از کتاب‌های کاربردی و جذاب در زمینه ثروت‌اندوزی وکسب و کار‌، کتاب ثروتمندترین مرد بابل نوشته جورج ساموئل کلاسون است که ترجمه آن را فاطمه باغستانی و چاپ آن را انتشارات نو اندیش، عهده دار شده است.
کتاب داستانی ثروتمندترین مرد بابل با وجود اینکه ‌یک قرن از نگارش آن می‌گذرد و کتابی قدیمی است اما تمام آموزش‌ها، راهکارها و فوت و فن‌های یک سرمایه‌گذاری و کار موفق در این کتاب، امروزه نیز جزء کاربردی‌ترین و برترین آموزه‌هاست.
این کتاب از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در آمریکاست و الهام‌بخش موفقیت افراد زیادی در جهان از جمله دونالد ترامپ و رابرت کیوساکی نویسنده معروف بوده است.
جورج کلاسون به جای استفاده از قوانین سنگین و خشک اقتصاد و سرمایه از زبان ساده و صمیمی داستان استفاده می‌کند تا آموزه‌ها به شکلی جذاب‌تر و ماندگارتر در ذهن مخاطب جویای کار و ثروت، باقی مانده و آن‌ها را به کار بندد. رونق و شکوفایی یک ملت به رونق و شکوفایی مالی تک‌تک اشخاص آن بستگی دارد. این کتاب درباره موفقیت شخصی هریک از ما در زمینه مالی و کسب ثروت است و راز موفقیت هریک از ما، آمادگی خود و شناخت راه‌های کسب ثروت است.

بابل به این دلیل ثروتمندترین شهر دنیای باستان محسوب می‌شود که شهروندان آن، غنی‌ترین و ثروتمندترین افراد زمان خود بودند، آن‌ها ارزش پول را می‌دانستند، همچنین اصول مالی صحیح برای کسب درآمد، حفظ پول و رسیدن به ثروت بیشتر را به عنوان منبع درآمدی برای آینده، به کار می‌بردند.  

داستان کتاب از جایی آغاز می‌شود که در شهر بابل دو مرد به نام‌های «بنسیر» و «کوبی» علی‌رغم کار و تلاش زیاد هم‌چنان در فقر به سر می‌بردند. آن‌ها همیشه به «آرکاد» ثروتمندترین مرد بابل غبطه می‌خوردند و متعجب می‌شدند که چگونه هر روز بر ثروتش اضافه می‌شود. بالاخره روزی تصمیم می‌گیرند نزد آرکاد بروند تا اصول ثروتمند شدن و درآمد بیشتر را از او بیاموزند و با شناخت آن اصول، به فقر خود پایان دهند. آرکاد داستان زندگی خود را برای آن‌ها بازگو می‌کند و از راز کسب و کار موفق خود و ثروتش پرده برمی دارد. با مطالعه این کتاب پی خواهیم برد که میزان درآمد، اهمیت چندانی در ثروتمند شدن افراد ندارد بلکه مهارت پس‌انداز کردن و مدیریت هزینه‌هاست که انسان را به موفقیت و ثروت می‌رساند. 

کتاب ثروتمندترین مرد بابل در یکی از بخش‌های مهمش تحت عنوان هفت روش پر کردن کیف پول خالی، هفت راهکار مهم رسیدن به سرمایه و ثروت بیشتر را بیان کرده و کامل توضیح می‌دهد.
این راهکارها به اختصار عبارتند از:

  1. شروع به پر کردن کیف پول خود کنید.
  2. مخارج و هزینه‌های زندگی را کنترل کنید.
  3. سکه‌های طلا و ثروت خود را چند برابر کنید.
  4. از سرمایه و گنج خود محافظت کنید.
  5. ساخت خانه یک سرمایه‌گذاری سودمند خواهد بود.
  6. درآمد آینده خود را تامین کنید.
  7. توانایی خود را برای کسب درآمد افزایش دهید. 

همچنین در بخش دیگر این کتاب 5 قانون طلایی برای رسیدن به ثروت بیان می‌شود.

خواندن کتاب ثروتمندترین مرد بابل به کسانی که می خواهند به ثروت و سرمایه‌گذاری بیشتر به صورت صحیح و منطقی دست یابند، توصیه می‌شود.

 

4. کتاب ایلان ماسک

یکی از کتاب‌های جذاب و منحصر به فرد در حوزه کسب و کار، کتاب ایلان ماسک: تسلا، اسپیس اکس و تلاش برای دستیابی به آینده ای شگفت انگیز است. این کتاب اثر اشلی ونس نویسنده آمریکایی است که با نگارش این کتاب به موفقیت و شهرت بسیاری رسید. مترجم آن محسن شعبانی و در انتشارات یوشیتا به چاپ رسیده است.
کتاب ایلان ماسک از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز است. امروزه کمتر کسی در دنیا وجود دارد که نام اسطوره موفقیت و ثروت، ایلان ماسک را نشنیده باشد؛ مردی سخت‌کوش، با اراده و خلاق، پرشور و یک کمال‌گرایی وسواسی.
اشلی ونس نویسنده کتاب، مصاحبه‌های خود با ایلان ماسک را در این کتاب گردآوری کرده. وی در کتابش از زندگی، شخصیت، طرز فکر، اقدامات و موفقیت‌های ماسک، این شخصیت مطرح پرده برمی‌دارد، تا مخاطب در خلال مطالعه زندگی‌نامه ایلان ماسک با عوامل موفقیت وی در کسب و کار آشنا شده و آن را الگو برای خود قرار دهد.

ایلان ماسک در 28 ژوئن 1971 در پرتوریای آفریقای جنوبی به دنیا آمد. پدرش اهل آفریقای جنوبی و مهندس برق، مادرش هم یک مدل کانادا _بریتانیایی بود. ایلان ماسک بنیانگذار و مدیرعامل شرکت‌های بزرگی مانند: تسلا موتورز، اسپیس اکس، سولاریستی (انرژی خورشیدی) و... است. وی همچنین در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر، هوش مصنوعی و حمل و نقل فضایی نیز سرمایه‌گذاری کرده است. ایلان ماسک دومین کارآفرین در سیلیکون ولی بود که موفق شد سه شرکت را با ارزش بیش از یک میلیارد دلار به وجود آورد. وی تنها یک کارآفرین نیست، بلکه به عنوان مهندس صنعت، مبتکر و مخترع هم شناخته شده و توانایی اجرای ایده‌های بزرگ را دارد. او هزاران نفر را استخدام کرد تا در کارخانجات آمریکا فلزات را به چیزهایی تبدیل کنند که زمانی غیرممکن بود. شرکت‌هایی که تحت نظارت ماسک بودند، موفقیت‌های بی‌سابقه‌ای به دست آوردند؛ اسپیس اکس، کپسول حاوی ملزومات مورد نیاز فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین الملل فرستاد و آن را به سلامت به زمین بازگرداند. تسلا موتورز، خودروی تمام برقی و زیبای خود را به بازار عرضه کرد که صنعت خودروسازی را متحول کرد. همین دو دستاورد، موقعیت خوبی برای ماسک در بین صاحبان کسب و کارهای بزرگ فراهم آورد. ماسک همواره دو هدف را دنبال می‌کند؛ یکی، تبدیل انسان‌ها به فاتحان فضا و سکونت در آن و دیگر اینکه ماسک همیشه به دنبال راه‌هایی برای تغییر جهان است.
شاید سوالی ذهنتان را مشغول کند که چرا باید زندگی‌نامه افراد موفقی چون ماسک را مطالعه کرد؟ اولین دلیل این است که، با مطالعه زندگی‌نامه افراد موفق درک می‌کنیم که موفقیت به شانس و اقبال بستگی ندارد و فردی که به موفقیت بزرگ می‌رسد در این مسیر بارها با مشکلات و چالش‌ها دست و پنجه نرم کرده و تسلیم نشده است. دلیل دوم مطالعه زندگینامه افراد موفق، این است که انسان عمر طولانی ندارد تا همه چیز را تجربه کند؛ بنابراین با خواندن مشکلات و مسائل انسان‌های موفق می‌توانیم تجربه در کسب و کار پیدا کنیم و دلیل سوم، نیاز انسان به داشتن الگوی مناسب است تا از پندها و آموزه‌های آنان استفاده کند.

 

5. کتاب وقتی زنان بخواهند 

یکی از کتاب‌های الهام‌بخش در زمینه کسب و کار، کتاب وقتی زنان بخواهند نوشته گریس بانی و ترجمه الهه علوی است که در انتشارات کوله پشتی به چاپ رسیده است. وقتی زنان بخواهند اولین بار در سال 2016 منتشر شد. 
این کتاب جذاب در واقع مصاحبه‌ای با بیش از یک‌صد زن تاثیرگذار و کارآفرین از سراسر دنیا، با هر رده سنی اعم از مادر و دختر و هر نژاد، شغل و صنعتی از نقاشان و شاعران گرفته تا طراحان مد می پردازد.
در این کتاب علاوه بر معرفی و مصاحبه‌ با زنان موفق، راهکارها و توصیه‌های آنان برای رسیدن به کسب و کاری موفق و عوامل کلیدی موفقیت آنان مطرح می‌شود، همچنین بیان می‌شود که زنان چگونه توانستند علی‌رغم دشواری‌ها و ناملایمات بسیار با روحیه‌ای قوی بر سختی‌ها و دشمنی‌ها غلبه کرده و از رنج‌هایشان، گنج بسازند و به سمت قله‌های کارآفرینی و نوآوری بروند و به جنبش کارآفرینان موفق پیوستند.
از ویژگی‌های برجسته این کتاب، زبان ساده و صمیمی و گفت و گو محور بودن آن است که زنان در آن با صداقت، اعترافاتشان را بیان کرده و از تجربیاتشان در کسب و کار می‌گویند.

در کتاب وقتی زنان بخواهند داستان هر زن با دیگری متفاوت است اما پیام همه آن‌ها یکسان است و آن غلبه بر دشواری‌ها و دست‌یافتن به موفقیت است و بر اهمیت فهرستی از کارها مانند مدیتیشن تاکید می‌کند. از دیگر جذابیت‌های کتاب، داشتن تصاویری بدیع و تاثیرگذار از زنان موفق در محل کار آن‌هاست.

کتاب وقتی زنان بخواهند مناسب زنانی است که می‌خواهند کسب و کار خود را آغاز کرده و یا نیاز به تغییر و نوآوری دارند. همچنین مطالعه این کتاب به  مردان نیز توصیه می‌شود چراکه نگرش آنها را نسبت به استعداد ها وتوانایی‌های شغلی زنان تغییر می دهد.

جملات برگزیده کتاب وقتی زنان بخواهند

«بزرگترین درسی که در کارت یاد گرفتی چه بوده است؟ اینکه برنده‌ها همان بازنده‌هایی هستند که پا پس نکشیده‌اند. وقتی چیزی را می‌خواهی دنبالش برو تا به دستش بیاوری»
«اینکه بدانی موفقیت کاملا به خودت بستگی دارد، بعضی وقت‌ها باعث وحشت آدم می‌شود، اما من با دنیا عوضش نمی‌کنم»
«فکر می‌کنم حق با شرکت نایکی بود که گفت: انجامش بده! افراد زیادی را می‌بینم که می‌خواهند چیزی را تغییر بدهند اما باز هم چسبیده‌اند به عقایدشان و حاضر نیستند تغییر را شروع کنند.»

 

6. کتاب فروشگاه همه چیز 

یکی دیگر از کتاب‌های بی‌نظیر در حوزه کسب و کار، کتاب فروشگاه همه چیز: جف بیزوس و عصر آمازون نوشته برد استون است. این کتاب را امیر بیرانوند ترجمه کرده و نشر نوین توسعه آن را منتشر کرده است. کتاب فروشگاه همه چیز، داستان آمازون، موفق‌ترین شرکت اینترنتی جهان و جف بیزوس، موسس با استعداد آن را بیان می‌کند.
جف بیزوس مدیر عامل موفقی است که با اراده، پشتکار و جاه‌طلبی هرگز تسلیم نشد و فروشگاهی کوچک را به فروشگاهی تبدیل کرد که در آن، همه اجناس از جمله جواهرات، پوشاک، قطعات خودرو، نرم‌افزار و کالاهای ورزشی و... را به صورت فروش اینترنتی ارائه می‌دهد. فروشگاه آمازون روند پرفراز و نشیبی را برای آمازون شدن سپری کرد.

کتاب فروشگاه همه چیز، زندگی‌نامه معتبر و کامل شرکتی است که یکی از اولین و بزرگترین شرط‌بندی‌ها را روی اینترنت انجام داد و شیوه خرید ما را برای همیشه تغییر داد. جف بیزوس بنیانگذار جاه‌طلب، در دوران فراگیر شدن اینترنت، کارش در آمازون را ابتدا با فروش کتاب آغاز کرد اما این فروش کتاب هرگز او را قانع نکرد؛ چرا که هدف او این بود که آمازون را به فروشگاه همه چیز تبدیل کند که در آن همه اجناس نامحدود به صورت اینترنتی، آسان و با قیمت اندک در اختیار خریداران قرار گیرد.

کتاب فروشگاه همه چیز، جوایز و افتخارات بسیاری را از آن خود کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب سال کسب و کار فایننشیال تایمز، بهترین کتاب سال روزنامه واشنگتن پست، بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس، مجله فوربز و مجله بلومبرگ اشاره کرد.

برد استون برای نوشتن این کتاب از اعضای خانواده بیزوس بنیان‌گذار آمازون و کارکنان سابق و جدید آمازون بهره برد. جف بیزوس یکی از سرسخت‌ترین نوآوران دوران ماست. او نیز همانند استیو جابز به نوآوری و تحول در صنایع می‌پردازد. این کتاب به همه کسانی که می‌خواهند با ایده‌های ذهنی بزرگ کسب و کار خود را آغاز کنند، همچنین صاحبان کسب و کارهای اینترنتی که به موفقیت می‌اندیشند، توصیه می‌شود. اگر تاکنون با یک کلیک خرید کرده‌اید، این کتاب را باید حتما بخوانید.

جملات برگزیده کتاب فروشگاه همه چیز

«هنوز چیزهای زیادی وجود دارند که باید اختراع شوند»
«مردم هنوز روحشان خبر ندارد که اینترنت چقدر تاثیرگذار خواهد بود و این تازه روز اول از این راه بزرگ است»
«جرات داشته باش، سازش نکن و متعهد باش.»

 

7. کتاب استراتژی اقیانوس آبی

کتاب استراتژی اقیانوس آبی اثر دبلیو چان کیم و رنه ما بورنیا است که حاصل کار و تحقیق 20 ساله این دو نویسنده در سال 2005 است. این کتاب که از پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه کسب و کار در سراسر دنیاست و به بیش از 40 زبان زنده دنیا ترجمه شده در ایران توسط علیرضا پورممتاز ترجمه و انتشارات آریانا قلم آن را به چاپ رسانده است.

ذهن ما مملو از سوالات زیادی درباره کسب و کار است. اینکه از چه راه‌هایی می‌توان به موفقیت در کسب و کار رسید؟  آیا با رقابت و حذف رقبا می توان موفقیت در کسب و کار را تضمین کرد؟ کتاب استراتژی اقیانوس آبی به یک پرسش مهم پاسخ می‌دهد که چگونه فضای بازاری بدون مدعی خلق کنیم که در آن رقابت معنا ندارد؟

نویسندگان کتاب استراتژی اقیانوس آبی معتقدند که موفقیت در کسب و کار تنها از طریق ایجاد اقیانوس آبی به دست می‌آید. استراتژی به معنای تعیین اهداف و طراحی برنامه‌ای برای رسیدن به آن‌هاست. بدین صورت که کسب و کارها باید به جای ورود به بازار رقابتی سخت و تنگ بازار (اقیانوس سرخ) که در آن رقیبان با یکدیگر می‌جنگند، وارد فضای بازارهای کم رقابت (اقیانوس آبی) شده و تقاضاهای جدید ایجاد و خلق کنند؛ که در آن فرصت بسیاری برای سودآوری و رشد وجود دارد.
استراتژی اقیانوس آبی به این معناست که پیروزی و موفقیت در بازار و گرفتن سود و سهم بیشتر در گرو رقابت‌نکردن با رقیبان است. درواقع طرز فکر جدید، عامل موفقیت شرکت‌هاست و هسته اصلی تمرکز شرکت‌ها بر تقاضای مشتری و مشتری‌مداری است. در این‌صورت شرکت‌ها زمان و توجه خود را در راه چگونگی ایجاد جهش در ارزش برای خریداران قرار می‌دهند و با روی‌آوردن به نوآوری می‌توانند بازارهایی برای محصولات خود به وجود آورند که بدون رقابت، هزینه‌ها را کاهش داده و ارزش شرکت را بالا برند. برخلاف استراتژی اقیانوس قرمز که تمرکز بر روی رده‌بندی رقیبان و پاسخگویی به حرکت‌های آن‌هاست.

استراتژی اقیانوس آبی که نتیجه تحقیق بر روی بیش از 100 شرکت است، با ارائه مثال‌های بسیار، دام‌هایی را که باید از آن‌ها اجتناب کرد تا به کسب و کاری موفق رسید را بیان کرده و روش‌های رهایی از آن دام‌ها را نیز شرح می‌دهد و سپس شرکت‌های موفق که از اصول استراتژی اقیانوس آبی پیروی کردند را مورد بررسی قرار می‌دهد.

کتاب اقیانوس آبی شامل سه بخش است: بخش اول به معرفی و تبیین مفهوم اقیانوس آبی و چگونگی خلق آن و بازارهای جدید می‌پردازد. در بخش دوم استراتژی اقیانوس آبی را تدوین کرده و راهکارهایی برای موفقیت ارائه می‌دهد و در بخش سوم کتاب، به چگونگی اجرای این استراتژی می‌پردازد.

 

به قلم «فاطمه فرخ‌رو»


کتاب‌های معرفی شده در این مطلب را می‌توانید با کد تخفیف: blog1 از سایت پاتوق کتاب تهیه کنید.


 

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "بهترین کتاب های کسب و کار " می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک