loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 500 هزار تومان
پاتوق کتاب
طغیان تن | معرفی چند کتاب با موضوع زنان و انقلاب جنسی

طغیان تن | معرفی چند کتاب با موضوع زنان و انقلاب جنسی

انقلاب جنسی، عنوان پرطنینی است که این سال‌ها بیشتر به گوش‌مان می‌رسد. عده‌ای معتقدند در کشورمان ایران، با این پدیده مواجهیم. خوانش و مطالعه تاریخچه انقلاب جنسی در غرب به ما کمک می‌کند تا فهم و تحلیل بهتری از انقلاب جنسی، امر جنسی و وضعیت زنان در جهان و ایران داشته باشیم.
در این مقاله، به مرور و معرفی 8 کتاب با موضوع زنان و انقلاب جنسی پرداخته‌ایم.

با انقلاب جنسی بیشتر آشنا شوید

چه کسی از آزادی بدش می آید؟ فکر نمی‌کنم بتوان انسانی را پیدا کرد که خواهان عدالت و برابری نباشد. روزگاری در سرزمین‌های دور، مردمان بعضی کشورها، برای زنان، حق مالکیت قائل نبودند. زنان آن دیار، نمی‌توانستند مالک چیزی باشند. آن‌ها حتی حق رأی هم نداشتند. زن، جنس پست‌تر محسوب می‌شد، در زندان خانه، محبوس بود و مورد آزار و خشونت قرار می‌گرفت. نیاز جنسی امر مذمومی معرفی می‌شد و مردان و زنانی که ازدواج نمی‌کردند، به عنوان انسان‌های متدین معرفی می‌شدند. از آن طرف تغییرات و تحولاتی در جامعه پدید آمد. چرخ کارخانه‌ها رونق گرفته بود. جنگ شده بود و مردان، برای جنگ عازم جبهه‌ها شده بودند. کم کم صداهایی از اطراف بلند شد. صداهایی که خواهان برابری بود. خواهان آزادی برای زنان. صداهایی که آرمان بزرگ آزادی و برابری را فریاد می‌زدند. آرمان‌هایی که برای هر انسانی خواستنی و جذاب است.

آرمان آزادی و برابری

 چرا زنان کار نکنند؟ چرا زنان مثل مردها، در اجتماع حضور نداشته باشند؟ چرا زنان از حقوق برابر برخوردار نباشند؟ به چه علت میان زنان و مردان تفاوت است؟ آیا اصلا جنیست، دلیل خوبی برای بعضی تفاوت‌ها در حقوق انسانی می‌تواند باشد؟ شعله‌های آتش نیاز جنسی را چگونه باید خاموش کرد؟ آیا خانواده، تنها راه آن است؟
زنان، تلاش کردند و به دستاوردهایی رسیدند. در کارخانه‌ها، دوشادوش مردان، کار می‌کردند. مالک مال و اموال و پس انداز خود شدند. حق رأی پیدا کردند و … . سال‌ها گذشت و زنان، راضی از وضعیتی که به دست آورده بودند، دنبال آزادی‌های بیشتر بودند. چرا یک زن نباید نسبت به بدن خودش حق انتخاب داشته باشد؟ چرا باید شرع یا قانون، برای بدن زنان محدودیت تعیین کند؟ آزادی در نظر آنان ایجاب می کرد که نسبت به بدن خود نیز حق انتخاب داشته باشند؛ با هر پوششی که دوست داشتند در اجتماع حاضر شوند، با هر مردی که دوست داشتند فارغ از قوانین شرعی و عرفی، ارتباط داشته باشند و اگر دوست نداشتند جنین‌شان را سقط کنند. 

انقلاب جنسی در آمریکا

این خواسته‌ها سرانجام تحقق پیدا کرد. جوانان آمریکایی، برای خواسته‌ها و آرمان‌هایشان جنگیدند و به آزادی رسیدند. دیگر زن‌ها، با هرکسی دوست داشتند ارتباط می‌گرفتند، هرطور که دوست داشتند لباس می‌پوشیدند، حق سقط جنین داشتند و دیگر برای رفع نیازهای جنسی، محدودیت‌های عرفی و شرعی، دست و پا گیر نبود. مدل‌های جدید ارتباط جنسی مثل همجنس گرایی به رسمیت شناخته شد. حتی برخی به دنبال قانونی شدن ارتباط جنسی با کودکان هم بودند. صنعت پورن شکل گرفت و مخاطبان زیادی پیدا کرد و خیلی اتفاقات دیگر که همه و همه، به بهانه آزادی و لذت طلبی رخ داد.
حالا سال‌ها از اتفاقی که برخی از آن با عنوان "انقلاب جنسی در آمریکا" یاد می‌کنند گذشته. برخی بازخوانی‌ها و تحلیل‌ها به ما می‌گوید آزادی و برابری، پوششی برای اغراض دیگر بوده است. هم چنین جای این سوال باقی است که وضعیت زنان، مردان، بچه‌ها و خانواده در طول این سال‌ها چگونه شده؟ آیا انقلاب جنسی، در بهتر شدن کیفیت زندگی زن غربی تاثیری داشته یا نه؟ آمارها چه می‌گویند؟ آیا به آن آزادی و برابری که مد نظر دختران و پسران در انقلاب جنسی بود، رسیده‌اند؟ آیا به لذتی که دنبالش بودند رسیدند؟ هزینه این لذت طلبی چقدر بود و آیا ارزشش را داشت؟ این اتفاقات و تحولات، اندیشمندان را بر آن داشت تا در این موضوع دست به تحقیق و بررسی بزنند. 
در این میان، جریان‌هایی هم در آمریکا شکل گرفته که قابل توجه است. با تغییر و تحولات جدید، جامعه آمریکایی دچار معضلاتی شده بود. از جمله بیماری‌هایی که دلیل آن وضعیت جدید امر جنسی بود. بیماری هایی نظیر ایدز. عده‌ای استفاده از وسایل بهداشتی و پیشگیری را توصیه کردند و معتقد بودند با آموزش جنسی در مدارس، می‌توان از این معضلات پیشگیری کرد.

ظهور نهضت خویشتنداری جنسی در آمریکا

در سوی دیگر مراکزی قرار داشتند که ضمن مخالفت با جریان انقلاب جنسی و آزادی جنسی، خواهان خویشتن داری جنسی بودند. موجی که با عنوان عفاف گرایی در غرب از آن نام برده می‌شود. تا اینجا روایت ماجرای انقلاب جنسی و آزادی زنان در غرب بود. 

انقلاب جنسی در ایران

اینکه انقلاب جنسی در کشور ما ایران چقدر در حال رخ دادن است و جامعه ایرانی و نسل جدید، از منظر امر جنسی در چه وضعیتی به سر می‌برد، در جای خود، نیاز به بحث و بررسی مفصلی دارد. اما اطلاع از تاریخ انقلاب جنسی و استفاده از تجربه غرب در امر جنسی، قطعا برای مخاطب ایرانی مفید و قابل استفاده است؛ موضوعی که پیامدها و تاثیرات عمیق و بزرگی در غرب داشته است. اصلی ترین و مهم ترین مسئله‌ای که به انقلاب جنسی گره خورده و با آن ارتباط تنگاتنگی دارد، مسئله خانواده است. خانواده، ازدواج و فرزندپروری، مسائل مهم و حیاتی یک اجتماع و تمدن هستند و امر جنسی نقش تعیین کننده‌ای دارد. از این منظر، بررسی انقلاب جنسی و آگاهی نسبت به تاریخچه و پیامدهای آن، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

باید دید کدام گفتمان و کدام مکتب، می تواند این آزمون را  به خوبی پشت سر بگذارد؛ کدام گفتمان می‌تواند به درستی هم‌زمان با دادن آزادی به زنان و رعایت عدالت بین زن و مرد، پیامدهای اجتماعی این امور را هم مدیریت کند، به گونه‌ای که خانواده کمترین لطمه را ببیند و سلامت جسمی و روحی افراد جامعه حفظ شود. مطالعه تاریخ و بررسی تاریخی این جریان‌ها، محک خوبی برای سنجش پیامدهای این تفکرات و جریانات است و مرز بین آرمان گرایی خام و واقع نگری را برای ما مشخص می‌کند. 

در موضوع انقلاب جنسی چه کتابی بخوانیم؟

اگر کنجکاوید تا بدانید انقلاب جنسی از کجا شروع شد، اگر مشتاقید که بدانید انقلاب جنسی چه ارمغانی برای دنیای غرب داشته، اگر برایتان جالب است که با نهضت خویشتن‌داری جنسی و عفاف‌گرایی در غرب آشنا شوید، با ما همراه باشید و با آشنایی با کتاب‌هایی که در این مقاله می‌آید، پاسخ این سوال‌ها را پیدا کنید.

8 کتاب خوب در زمینه انقلاب جنسی

در این مطلب، به معرفی 8 کتاب در زمینه انقلاب جنسی در غرب و وضعیت زنان پرداخته‌ایم.
"تاریخچه انقلاب جنسی"، "تحلیل وضعیت زنان، مردان، کودکان و خانواده پس از انقلاب جنسی"، "آشنایی با تاریخ ظلم به زنان"، "آشنایی با نهضت خویشتنداری جنسی در غرب"، "بررسی رضایت زنان از خود پس از انقلاب جنسی"، "تبعات آزادی جنسی"، "میزان تحقق آزادی و برابری پس از انقلاب جنسی" و "موج حجاب خواهی و عفاف گرایی در غرب" از جمله موضوعاتی است که با مطالعه کتاب‌های زیر با آنها بیشتر آشنا می‌شوید.

معرفی 8 کتاب با موضوع زنان و انقلاب جنسی

1- انقلاب جنسی آمریکا

کتاب "انقلاب جنسی آمریکا" تالیف استاد دانشگاه هاروارد، پیتریم سوروکین، جامعه شناس مشهور روسی و نظریه پرداز جامعه شناسی فرهنگی است که به همت نشر آرما در ایران ترجمه و منتشر شده است. 

کتاب انقلاب جنسی آمریکا، یکی از کتاب‌های پیشتازی است که در سال 1957 در نقد انقلاب جنسی و تهدیدهای آن نگاشته شده است. پیتریم سوروکین در این کتاب با استفاده از آمار و داده‌های مختلف، توصیف دقیقی از تغییر امر جنسی آمریکایی ارائه می‌دهد. هم‌چنین ضمن بررسی علل و عوامل نظری و اجتماعی تحقق پدیده انقلاب جنسی، تلاش می‌کند راه برون‌رفت از آنارشیسم جنسی موجود در آمریکا را مطرح کند.
کتاب انقلاب جنسی آمریکا با مقدمه‌ای از ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه تهران، توسط روح الله گلمرادی ترجمه شده است.
پیتریم سوروکین با نگاهی انتقادی، از اهمیت خانه و خانواده شروع می‌کند و با بررسی داده‌ها متذکر می‌شود روابط آزاد جنسی، اثر چشم‌گیری در افزایش طلاق و اعتیاد جنسی و بی قید و بندی جنسی داشته است. سپس در فصل بعدی با عنوان جنسی سازی فرهنگ آمریکایی، به بررسی امر جنسی در هنر می‌پردازد و معتقد است طی دو قرن گذشته، فرهنگ آمریکایی مورد تعدی امر جنسی بوده است. ادبیات، مجسمه سازی، نقاشی، موسیقی، تئاتر و سینما و تلویزیون، مطبوعات و تبلیغات، از جمله مواردی است که سوروکین آن‌ها را بررسی کرده. در فصل سوم به بررسی اثرات زیاده‌روی جنسی بر فرد و معاشرانش می‌پردازد و در فصل چهارم اثرات اجتماعی و فرهنگی هرج و مرج جنسی را بررسی کرده است. جایگاه امر جنسی در رشد سازنده و فروپاشی جوامع، آمریکا بر سر دوراهی و از هرج و مرج جنسی به نظم جنسی معتدل، عناوین جذاب فصل‌های پایانی کتاب است.
اگر علاقه‌مند به خواندن یک تحلیل انتقادی و جذاب از انقلاب جنسی هستید، اگر دنبال یک روایت دسته اول از انقلاب جنسی هستید، کتاب انقلاب جنسی در آمریکا پیشنهاد خیلی خوبی است.

در بخشی از کتاب انقلاب جنسی در آمریکا می‌خوانیم:

"هیچ‌کدام از این روابط نامشروع، آموزش اخلاقی و ذهنی و اجتماعی به طرفین نمی‌دهد، بلکه برعکس، اغلب منجر به ناامیدی، بی‌مسئولیتی اجتماعی، اختلال‌های ذهنی و جرم می‌شوند و از این رو کمکی به رشد این ظرفیت سازنده نمی‌کنند، در حالی که این آموزش‌ها در ازدواج‌های عرفی دیده می‌شود. در نتیجه این روابط برای وظایف حیاتی تولید مثل، تعیین خصوصیات نسل‌های آینده و جاودانگیِ اجتماعیِ طرفین، کاربردی ندارند… هر تغییر درخور ملاحظه‌ای در رفتار زناشویی، هرگونه افزایش در بی قید و بندی جنسی و روابط نامشروع، آبستن پیامدهای بسیار مهمی است…"

 

2- خودت را به خواب نزن 

کتاب "خودت را به خواب نزن: نگرشی متفاوت به انقلاب جنسی" نوشته مری ابرستات با ترجمه فاطمه کیاشمشکی در انتشارات کتابستان معرفت به چاپ رسیده است.
خودت را به خواب نزن، شروعی متفاوت دارد. از جایی شروع می‌کند که اصلا فکرش را هم نمی‌کنیم. قرض‌های ضد بارداری! مری ابرستارت می‌گوید هیچ‌چیز به اندازه قرص‌های ضد بارداری بر روابط جنسی تاثیرگذار نبوده است. او می‌گوید پیش‌گیری از بارداری نه تنها موضوع مهمی است، بلکه اصلی‌ترین مسئله زمانه ماست. در ابتدا این حرف عجیب به نظر می‌رسد. چه کسی منکر فواید پیش‌گیری از بارداری است؟ مری ابرستات، البته فایده آن را انکار نمی‌کند اما معتقد است هیچ موضوع دیگری، به اندازه پیش‌گیری از بارداری، عواقب اجتماعی و رفتاری و فردی به دنبال نداشته است.

مری ابرستات در خودت را به خواب نزن، معتقد است هرچند روش‌های ضد بارداری جرقه اولیه انقلاب جنسی نبوده‌اند، اما بدون روش‌های ضد بارداری، می توان گفت شکل‌گیری انقلاب جنسی ممکن نبود. او معتقد است عامل اصلی فراگیری انقلاب جنسی، همین تحولات عرصه پیشگیری از بارداری است. نویسنده متذکر می‌شود از نگاه تمام دنیا، هدف انقلاب جنسی، شرم‌زدایی از روابط جنسی خارج از حوزه ازدواج است و عامل اصلی این فراگیری، تحول روش‌های ضد بارداری است.
خودت را به خواب نزن با مقدمه‌ای خواندنی آغاز می شود و پس از آن 8 بخش جذاب دارد. "ردپای تفکرات روشنفکرانه دهه 60"، "انقلاب جنسی با زنان چه می کند؟" "انقلاب جنسی با مردان چه می کند؟" "انقلاب جنسی با جوانان چه می کند؟" "انقلاب جنسی با کودکان چه می کند؟" و "حق با کلیسا بود"، از جمله عناوین بخش های کتاب خودت را به خواب نزن است.

مری ابرستات در مقدمه کتاب می‌گوید در جامعه امروزی انقلاب جنسی یک نعمت بزرگ دانسته می‌شود که زنان را از اسارت بارداری رها می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد از فرصت‌های شخصی و شغلی خود لذت ببرند. البته برای مردان هم نعمت بزرگی محسوب می‌شود چراکه در گذشته مجبور بودند مسئولیت زنانی که از آن‌ها بچه‌دار می‌شدند یا با آن‌ها رابطه جنسی داشتند را بپذیرند اما الان آن چارچوب‌های دست و پا گیر وجود ندارد. او می‌گوید بعضی دیگر معتقدند انقلاب جنسی با محدودکردن اندازه خانواده و جلوگیری از گسترده شدن آن، باعث شده تا وضعیت فرزندان بهتر شود.

مری ابرستات می‌گوید به نظر من به طور کلی در دهه 60 و 70، انقلاب جنسی کیفیت زندگی را بهبود بخشید اما برداشت‌های خوش‌بینانه و لطیفی که از داستان انقلاب جنسی می شود کاملا غلط است!

مری ابرستارت در خودت را به خواب نزن، از نسخه اصلی انقلاب جنسی رونمایی می‌کند، نسخه‌ای که با خوانش خوش‌بینانه‌ای که در رسانه‌ها معرفی شده، خیلی متفاوت و تکان‌دهنده است.

خودت را به خواب نزن، از زاویه‌ای جدید، به عواقب انسانی جهان بعد از قرص! می‌نگرد و متذکر می‌شود انقلاب جنسی مانند دیگر انقلاب‌ها بلکه بیشتر از آن‌ها، از هدفش دور مانده است! 

 

3- در سراشیبی به سوی گومورا: لیبرالیسم مدرن و افول آمریکا

کتاب "در سراشیبی به سوی گومورا"، نوشته رابرت اچ. بورک سیاست‌مدار اهل ایالات متحده آمریکا با ترجمه الهه هاشمی غفاری و مقدمه دکتر حسین غفاری توسط نشر حکمت به چاپ رسیده است.
بورل در سراشیبی به سوی گومورا، با واکاوی ریشه‌های فکری و فلسفی لیبرالیسم، علی‌الخصوص حوادث دهه 60 میلادی در آمریکا، متذکر زنگ خطر به وجود آمده در آمریکا می‌شود.

گومورا نام منطقه‌ای در جنوب بحرالمیت است که مطابق حکایت عهد عتیق، محل سکونت حضرت لوط بوده و پس از آن‌که مردم این ناحیه، در فساد و بی بند و باری جنسی به اوج رسیدند، عذاب شدند. بورک با توجه به مشابهت‌های اخلاقی و فرهنگی بین جامعه امروزی آمریکا و گومورا، سرنوشت مشابهی را برای آمریکا پیش‌بینی می‌کند.
در سراشیبی به سوی گومورا، به شما کمک می‌کند تا با حقیقت تعابیر بزک‌شده‌ی آزادی و برابری در عرصه‌های مختلف فکری، اجتماعی، جنسی و … آشنا شوید. معمولا سیاست‌مداران از این الفاظ برای مقاصد خود استفاده می‌کنند اما آنچه در واقعیت رخ می‌دهد با آنچه گفته می‌شود فاصله زیادی دارد. برای ما که فرسنگ‌ها از آمریکا دوریم و به واسطه رسانه‌ها با احوالات و تحولات آن آشنا می‌شویم، روایت صریح و بی‌پرده بورک در کتاب در سراشیبی به سوی گومورا قطعا مفید و البته تکان دهنده است.
در سراشیبی به سوی گومورا، با سه مقدمه آغاز می‌شود، یکی از بورک نویسنده کتاب، یکی از الهه هاشمی حائری مترجم و دیگری از حسین غفاری استاد فلسفه. پس از آن با 17 نوشتار در سه بخش مواجهیم که البته نوشتارهای هفتم تا پانزدهم به مسئله فرهنگ و انقلاب جنسی مرتبط می‌شود.

 

4- ناگفته های صورتی: روایت ظلم تاریخی به زنان

کتاب "ناگفته های صورتی" به همت محققان اندیشکده راهبردی سعداء توسط دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است. ناگفته های صورتی، تحقیق مفصل و جامعی از ظلم به زنان در طول تاریخ است.
مسئله زن از جمله مسائلی بوده که مورد سوء استفاده زیادی توسط سیاستمداران در کشورهای مختلف قرار گرفته است. نگاه ابزاری به زنان، مسئله‌ای نیست که به راحتی بتوان از آن چشم پوشید. این نگاه، مخصوص مکان و زمان خاصی نیست و در همه زمان‌ها و مکان‌ها احساس می‌شود. از عصر باستان گرفته تا دوران جدید. همین مسئله دستمایه شعار و فریب‌کاری گروه‌ها و جریان‌های مختلف شده است. هرکسی برای دیده شدن و جلب نظر مردم، عدم نگاه ابزاری به زن را با فریب‌کاری مطرح می‌کند و وعده‌هایی می‌دهد اما در عمل، اتفاقات دیگری می‌افتد.
شما در فصل اول کتاب ناگفته های صورتی، روایت ظلم به زنان از دوران باستان، یهودیت و مسیحیت تحریف شده، قرون وسطی و عصر روشنگری را می‌خوانید و با نگاه غالب آن زمان در مورد زنان آشنا می‌شوید. در فصل دوم کتاب، استفاده ابزاری از زنان در زمان انقلاب صنعتی تا انتهای قرن بیستم به طور مفصل توضیح داده می‌شود. در فصل سوم، نگاه ابزاری به زنان در قرن 21 بررسی می‌شود و در فصل پایانی کتاب، پیامدها و عواقب آزادی زنان به سبک غربی، بیان می‌شود.
کتاب ناگفته های صورتی، طی 360 صفحه، شما را با تاریخ ظلم به زنان آشنا می‌کند و در این میان، با وضعیت زنان در انقلاب صنعتی و پس از آن، در انقلاب جنسی دهه 60 آمریکا از زاویه نگاه ابزاری به زنان، بیشتر آشنا می‌شوید.

ناگفته های صورتی، خط بطلانی است بر ادعاهای بزک‌شده غرب در مورد دفاع از حقوق زنان. ناگفته های صورتی، مرثیه‌ای است برای زنان، برای زنانی که حیات و آفرینش مدیون آنهاست اما در طول تاریخ، به بهانه‌ها و اشکال مختلف، مظلوم واقع شده‌اند. ناگفته های صورتی، سوگ‌نامه‌ای است برای زنانگی، قطع امیدی است از هرکسی که ادعای زن‌دوستی می‌کند اما فریب‌کار است. ناگفته های صورتی مقدمه‌ای است برای طلب و تمنای حقوق زنان بدون فریب‌کاری و دروغ. ناگفته های صورتی برای کسانی است که از ادعاهای پوچ خسته شده‌اند...

 

5- عفاف گرایی در غرب

کتاب "عفاف گرایی در غرب" نوشته زینب برخورداری، جزء اولین آثاری است که در ایران در مورد جریان بازگشت به عفاف در آمریکا نگاشته شده. زینب برخورداری در کتاب عفاف گرایی در غرب، به اختصار، به معرفی جریان عفاف گرا پرداخته است. نحوه شروع به کار، چگونگی عملکرد و محتوای آموزشی این جنبش، از جمله مسائلی است که در کتاب عفاف گرایی در غرب به آن پرداخته شده است. هم‌چنین بررسی موانع خویشتن داری جنسی در جوامع لیبرال، ارائه راهکار برای ترویج باور عفاف، جهت‌گیری مخالفان و انتقادهای وارد بر این جریان، گوشه ای از مطالبی است که در کتاب عفاف گرایی در غرب با آن مواجه می‌شویم.
کتاب عفاف گرایی در غرب با حجم کم، منبع خوبی برای آشنایی مختصر با جریان عفاف گرایی و خویشتن داری جنسی در غرب و آمریکاست. از بخش‌های قابل توجه کتاب، جدول ها و نمودارهای آماری انتهای کتاب است. وضعیت درگیری دانش آموزان با مسائل جنسی، نوجوانان و رابطه جنسی، سن ورود به روابط جنسی، آموزش جنسی در ایالات متحده آمریکا، آمار بارداری نوجوانان، تعداد سقط جنین  و هزینه  های عمومی دولت آمریکا برای حل مسائل اجتماعی از جمله نمودارهایی است که در ضمیمه کتاب آمده.

 

6- انقلاب جنسی و نهضت خودمهارگری در غرب

کتاب "انقلاب جنسی و نهضت خودمهارگری در غرب" به قلم محمد زارعی توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به چاپ رسیده است.
موسسه رشد جوان (IYD) یکی از ده‌ها سازمان غیرانتفاعی است که هدفش پیش‌گیری از پنج رفتار پرخطر در میان جوانان ایالات متحده است: مصرف الکل، استعمال مواد مخدر، رابطه جنسی، استعمال دخانیات و خشونت. امروزه موسسات متعددی در ایالات متحده در جهت حمایت از خودمهارگری جنسی نوجوانان و جوانان شکل گرفته است.
نهضت خودمهارگری چهارمین مرحله از تحولات امر جنسی در ایالات متحده آمریکاست. به اعتقاد پژوهشگران، امر جنسی در آمریکا، تا به امروز چهار مرحله داشته است. مرحله اول، مرحله سنتی و مذهبی و اخلاقی است. مرحله دوم انقلاب جنسی است و بعد از آن، روابط ایمن است.
توضیح آن‌که با مشاهده عوارض زیاد آزادی جنسی و همزمان با گسترش انقلاب جنسی، جبهه قدرتمندی به رهبری مذهب شکل گرفت که یکی از اهداف آن متوقف کردن انقلاب جنسی بود. موسساتی شکل گرفت و قوانینی برای افراط‌گرایی جنسی تصویب شد. اما انقلاب جنسی مانع دیگری نیز داشت. رشد چشم‌گیر بیماری‌های مقاربتی و کشف بیماری ایدز. از دهه 1980 بحران گسترده‌ای در میان همجنس‌گرایان به وجود آمد که در نتیجه آن، راه حل رابطه ایمن پیشنهاد شد و توصیه شد تا از وسایل پیشگیری از بارداری و پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی استفاده شود. اما چهارمین مرحله، نهضت خودمهارگری است. نهضتی که به رهبری مذهب، خویشتنداری جنسی را توصیه می‌کرد و آموزش می‌داد. برنامه خودمهارگری جنسی با استقبال خانواده ها و نوجوانان مواجه شد و در مدارس مختلف ایالات متحده آمریکا، اجرا شد. از جمله موارد مطرح شده در این برنامه این است که راه ارضای جنسی نوجوانان، فرهنگ جنسی ازدواج است و نوجوانان توانایی به تعویق انداختن فعالیت های جنسی را دارند و مهم‌تر اینکه آنها ارزشمند می‌شوند اگر صبر کنند!
در کتاب نهضت خویشتنداری جنسی در غرب، ابتدا با تاریخچه امر جنسی در غرب آشنا می شوید؛ در ادامه، شکل‌گیری انقلاب جنسی و عوامل، زمینه ها و پیامدهای آن بررسی می‌شود. سپس برنامه خودمهارگری جنسی و خویشتن‌داری جنسی به طور مفصل بررسی و معرفی می‌شود. این کتاب نتیجه 10 سال تحقیق و بررسی نویسنده است که به صورت پژوهش‌محور و با رویکردی بیشتر توصیفی ارائه شده است.

 

7- دختران به عفاف روی می آورند 

کتاب "دختران به عفاف روی می آورندششمین جلد از مجموعه فمینیسم در ترازوی نقد است که توسط دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است. دختران به عفاف روی می آورند ترجمه و تلخیص دو کتاب ارزشمند با نام‌های دختران به عفاف روی می آورند اثر وندی شلیت و زن آگاه شدن در دنیای نفسانی اثر نانسی لی دموس است. 
وندی شلیت در کتاب دختران به عفاف روی می‌آورند، تصویر روشنی از ترویج بی بند و باری و آزادی جنسی در جامعه آمریکا ارائه می‌کند و پس از آن از نسل جدید آمریکا سخن می‌گوید؛ زنان و دخترانی که به دنبال گمشده خود می‌گردند و از آزادی جنسی سیر شده‌اند. زنانی که تلاش می‌کنند تا با خویشتنداری، زندگی عاقلانه و عفیفانه‌ای را در پیش گیرند.
وندی شلیت در کتاب دختران به عفاف روی می آورند، به دنبال معرفی یک الگوی جدید برای زنان و دختران است. الگویی متعادل و منطقی که از افراط آزادی جنسی و تفریط حذف و سرکوب نیازهای جنسی به دور است. 

 

8- انقلاب ژاکت های دکمه دار: موج حجاب خواهی در غرب

کتاب "انقلاب ژاکت های دکمه دارنوشته رقیه رودسرایی که به همت دفتر نشر معارف منتشر شده، کتابچه‌ای کوچک و مختصر در قطع جیبی است که به اختصار به بررسی جریان حجاب خواهی در غرب می پردازد. مقدمه این کتاب را ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران نوشته است.

شما در این کتاب کوچک، با تاریخچه‌ای کوتاه از رواج برهنگی و آزادی جنسی در غرب و آمریکا آشنا می‌شوید و پس از آن، جریان بازگشت به عفاف و حجاب معرفی می‌شود. جریانی که موسس نمایشگاه مد ناب با شعار "خود، دیگران و جهان را به چالش بکشید" بود. در سال 1999، دختران آمریکایی نمایشگاه‌هایی را در شهرهای مختلف این کشور برگزار می‌کردند و در آن به ترویج پوشیدن لباس‌های بلند و پوشیده می پرداختند. اگر دوست دارید با گروه مد ناب و فعالیت‌های آن‌ها در کشور آمریکا بیشتر آشنا شوید، کتاب کم‌حجم انقلاب ژاکت های دکمه دار، برای آشنایی مختصر، گزینه خوبی است.

 

به قلم "احمد کفیل الناس"


کتاب‌های معرفی شده در این مطلب را می‌توانید با کد تخفیف: blog1 از سایت پاتوق کتاب تهیه کنید.


ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "طغیان تن | معرفی چند کتاب با موضوع زنان و انقلاب جنسی" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک