آشنایی با بهترین کتاب های دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ شیوه ارتباط کسبوکارها با مشتریان خود را بهطورکلی متحول کرده و فرصتهای بیسابقه و جذابی برای رشد کسب و کار و تعامل با مشتری ایجاد کرده است. در عصر دیجیتال امروزی، اینترنت بهعنوان یک بازار وسیع عمل میکند که شرکتها میتوانند تنها با چند کلیک به گروه مشتریان خود در تمام جهان دست یابند و این تغییر و تکنولوژی منجر به ظهور استراتژیهای مختلف بازاریابی دیجیتال شده است.
دیجیتال مارکتینگ و فضای مجازی، نقش مشتریان را در تبلیغ یک برند تغییر داده است.
بازاریابی در رسانههای اجتماعی، نقشی حیاتی برای تبلیغ محصولات و خدمات برعهده دارد. رسانههای اجتماعی به کسبوکارها اجازه میدهند بر اساس علایق، رفتارها و مکانهای مختلف به مشتریان خاص خود دست یابند. همچنین تعامل با مشتریان در رسانههای اجتماعی، به ایجاد وفاداری به برند، کمک میکند. دیجیتال مارکتینگ موجب شده است تا مشتریان بهراحتی نظرات خود را در مورد یک محصول یا برند به اشتراک بگذارند و مسیر برند را بهطورکلی تغییر دهند. یعنی مشتریان ناراضی و راضی میتوانند مسیر یک برند را به سمت شکست یا موفقیت بکشاند.
دیجیتال مارکتینگ یک زمینه همیشه در حال تحول است که کسبوکارها برای جلوتر ماندن از رقبا نیازمند یک رویکرد استراتژیک در این فضا هستند. آنها میتوانند با ادغام سئو، بازاریابی محتوا، رسانههای اجتماعی و حتی بازاریابی ایمیلی یک استراتژی دیجیتال جامع ایجاد کنند که باعث رشد و موفقیت در بازار آنلاین میشود.
خواندن بهترین کتابهای دیجیتال مارکتینگ چه تاثیری در رشد کسبوکارها دارد؟
خواندن کتابهای دیجیتال مارکتینگ مزایای زیادی هم برای مبتدیان و هم برای متخصصان باتجربه در این زمینه دارد. این کتابها دانش و بینش جامعی را ارائه میدهند که برای درک و فهم عمیق فضای دیجیتالی و در نهایت ایجاد استراتژیهای دیجیتالی ضروری است. کتابهای دیجیتال مارکتینگ به انسجام دانش و درک عمیق ما از نحوه بازاریابی دیجیتالی کمک شایانی میکنند. همچنین فهم و مهارت ما را در این حوزه افزایش میدهند. خواندن کتابهای دیجیتال مارکتینگ نه فقط برای صاحبان کسبوکار بلکه برای کل افراد یک مجموعه یا سازمان ضروری است و حتی باید در دستوری کار سازمان قرار بگیرد تا همه افراد سازمان بتوانند بهصورت تخصصی و حرفهای به بازاریابی در کسبوکار بنگرند و حتی این آموزشها میتواند زندگی فردی افراد را نیز بهبود ببخشد.
بهترین کتاب های دیجیتال مارکتینگ
1- کتاب بازاریابی سرراست: چطور بازاریابی دیجیتال را در مسیر درست پیش ببریم؟
چگونه میتوان با کمترین هزینه، بهترین بازاریابی دیجیتال را رقم زد؟ آیا چنین چیزی امکانپذیر است؟ اکثر کسانی که برای معرفی کسبوکار و برند خود اقدام به راهاندازی دیجیتال مارکتینگ میکنند، همه چیز را در خرجکردن و هزینهکردن بیرویه میبینند؛ اما واقعیت این است که در وهله اول آنچه که برای دیدهشدن برند و کسبوکارتان مهم است، در واقع استراتژی بازاریابی فروش است. بسیار ضروری است که شیوه تبلیغات و بازاریابی دیجیتال، هدفمند باشد.
هدفمند بودن دیجیتال مارکتینگ، اثری مرکب ایجاد میکند که محصول شما را به برندی نامآشنا تبدیل میکند؛ یعنی ممکن است در ابتدا نتایج زیادی نگیرید؛ اما اگر شیوه بازاریابی صحیح باشد، سرعت رسیدن به نتایج درخشان بالاتر خواهد بود.
کتاب بازاریابی سرراست به بررسی قیف فروش، یعنی همان استراتژی بازاریابی میپردازد. «دانلد میلر» و «جی. جی پترسون» در کتاب بازاریابی سرراست، به ما میآموزند که چگونه قیف فروش برند خود را، متناسب با اهداف، خطمشی و استراتژی برند طراحی کنیم. این کتاب با طراحی قیف بازاریابی از تلفشدن منابع مالی شما میکاهد؛ زیرا با صرف هزینهای معقول و از طریق طراحی یک قیف فروش کارآمد میتوان دیجیتال مارکتینگ کارآمدتری را تجربه کرد.
بهترین ترجمه کتاب بازاریابی سرراست توسط مهرداد عباسی در انتشارات آریاناقلم که یکی از بهترین انتشارات در حوزه کسبوکار است انجام شده است.
در بخشی از کتاب بازاریابی سرراست میخوانیم:
«آدمها به همان دلیلی که عاشق هم میشوند، عاشق برندها میشوند. برندها به بقایشان کمک میکنند و از جنبههای اجتماعی، عاطفی یا مالی بازگشت سرمایه خوبی برایشان دارند. چه میشد اگر مقدار قابل توجهی از فرایند جلب اعتماد مشتریان بهصورت خودکار انجام میشد؟ چه میشد اگر زمانی که شما یا یکی از نیروهای فروشتان برای اولینبار با مشتری بالقوه مواجه میشد، مثل این بود که انگار قبلاً چندین جلسه ملاقات با هم داشتهاند. چقدر فروشتان بیشتر میشد اگر با مشتریان بالقوهای مواجه میشدید که از قبل کنجکاوی آنها تحریک شده بود و آگاهی لازم در مورد اینکه برند شما چطور میتواند مشکلشان را حل کند به آنها داده شده بود؟»
2- کتاب مدیریت بازاریابی: جهتگیری کلان، کمپین بازاریابی، بازارگزینی
شیوه و مدل بازاریابی باید با رسالت سازمان همراستا باشد. کتاب مدیریت بازاریابی به بررسی استراتژیهای بازاریابی از دیدگاه تقریباً متفاوتی در مقایسه با کتاب بازاریابی سرراست میپردازد. البته میتوان گفت که در واقعیت این دو کتاب بهنوعی تکمیلکننده یکدیگر هستند. این کتاب، بازاریابی را در ویژگیهای مشتری جستوجو میکند. همه چیز بستگی به جامعه هدف و پرسونای مشتری شما دارد. محصول شما برای چه افرادی است؟ جامعه هدف شما چه کسانی هستند؟ آیا مشتری سازمانی و جمعی دارید یا مشتری شما فردی و خانوادگی است؟ همچنین ضروری است که بدانید مشتریان شما عموماً چه قشری از افراد جامعه خواهند بود.
کتاب مدیریت بازاریابی به بررسی راههای شناسایی رقبا، ارتباط بازاریابی با رسالت و اهداف سازمان و همچنین تاکتیک خلق محصول و ارائه خدمات جدید میپردازد.
کتاب مدیریت بازاریابی یکی دیگر از بهترین کتابهای دیجیتال مارکتینگ از انتشارات آریاناقلم است که توسط نگین شهامتیفرد و پیام نورصالحی ترجمه شده است. اگرچه نام فیلیپ کاتلر معروف بهعنوان مشاور بر روی کتاب درج شده است؛ اما در واقع نویسنده کتاب یک شخص نیست و این کتاب از انتشارات دانشکده کسبوکار دانشگاه هاروارد منتشر شده است.
در بخشی از کتاب مدیریت بازاریابی میخوانیم:
«مشتریان (مصرفکننده یا شرکتی) دوست دارند که حق انتخاب داشته باشند و سازمانهای موفق همواره در حال تحقیق و خلق محصولات جدید برای ارضای این علاقه و تحقق فروش است. ولی فرایند مستمر طراحی محصولات یا خدمات جدید، منافع دیگری نیز برای سامانها به همراه دارد: مشتریان بعضی وقتها بسیار بیثبات هستند؛ نگرش آنها نسبت به محصولات و خدمات موجود ممکن است بسیار سریع و غیرمنتظره تغییر نماید.»
3- کتاب مدیریت بازاریابی: تجزیه و تحلیل، برنامهریزی، اجرا و کنترل
معرفی کتاب مدیریت بازاریابی در بالا، منجر به آن شد که بخواهیم کتاب مدیریت بازاریابی دیگری را از فیلیپ کاتلر معرفی کنیم؛ زیرا ممکن است مخاطب کتاب دیگری را بهاشتباه تهیه نماید. اگرچه هر دو کتاب نام یکسانی دارند؛ اما به نظر میرسد مفاهیم آموزشدادهشده تفاوتهای چشمگیری دارند. کتاب مدیریت بازاریابی: تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، اجرا و کنترل یکی از معتبرترین و بهترین کتابها در حوزه بازاریابی و فروش و همچنین دیجیتال مارکتینگ است که حتی در دانشگاه نیز تدریس میشود.
کتاب مدیریت بازاریابی تا به این لحظه به بیست زبان زنده دنیا ترجمه شده است. این کتاب نگاهی جامع و کامل بهتمامی ابعاد بازاریابی دارد و خواندن آن بهعنوان یک کل منسجم برای درک جنبههای مختلف بازاریابی و فروش میتواند بسیار کارآمد باشد. این کتاب بهتمامی افراد پیشنهاد نمیشود؛ زیرا کتابی برای عامه مردم نیست؛ اما اگر پایه و بینشی نسبت به مباحث بازاریابی و فروش دارید، کتاب مدیریت بازاریابی را در دستور کار خود قرار دهید. کتاب مدیریت بازاریابی در نشر آموخته به چاپ رسیده است.
در بخشی از کتاب مدیریت بازاریابی میخوانیم:
«هدف غایی مفهوم بازاریابی، کمک به سازمانها در جهت نیل به هدف. هدف، در مورد شرکتهای خصوصی سودآوری است. اما هدف اصلی شرکتهای غیرانتفاعی و مؤسسات عمومی و عامالمنفعه، بقا و جمعآوری وجوه لازم برای انجام وظایف محوله است. در مؤسسات غیرانتفاعی، راهحل تحصیل سود به آن صورت نیست؛ بلکه هدف تحصیل سود بهعنوان محصول فرعی برای انجام بهتر وظایف محوله است.»
4- کتاب بازاریابی پرمحتوا
کتاب بازاریابی پرمحتوا را با معرفی نویسنده نامآشنای آن یعنی جو پولیتزی آغاز میکنیم؛ زیرا وی در حوزه بازاریابی محتوا چنان سرآمد است که او را بهعنوان پدر بازاریابی محتوا نیز میشناسند. جو پولیتزی در حوزه بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار کتابهای زیادی همچون کارخانه محتوا را نوشته است.
کتاب بازاریابی پرمحتوا نیز یکی از بهترین و پرفروشترین کتابهای دیجیتال مارکتینگ است که به استراتژیها و فنون بازاریابی محتوا میپردازد.
جو پولیتزی میگوید که مشتریان برای شما و شرکتتان اهمیتی قائل نیستند؛ بلکه آنها به دنبال رفع نیازهای خود هستند. بازاریابی محتوا یعنی خلق نیاز در مشتری از طریق هنر انتقال محتوا. محتوای شما نهتنها باید در افراد نیازی را ایجاد کند؛ بلکه باید بتواند بنیان و رسالت اصلی سازمان و کسبوکار را، از طریق طراحی مسیر محتوایی به گوش مشتریان برساند.
استراتژی محتوا در تعیین خطمشی و ایجاد نیاز در مشتری نقش دارد و به هدفمندی مسیر رشد کسبوکار نیز کمک شایانی خواهد نمود. محتوا فقط خلق نیاز در مشتری نیست؛ بلکه از طریق بازخوردی که از محتوا میگیریم، میتوانیم به نیازهای ذاتی مشتریان نیز پی ببریم و این مسئله به رشد و توسعه مسیر سازمان بسیار کمک خواهد نمود. کتاب بازاریابی پرمحتوا اثر دیگری از انتشارات آریاناقلم است. این کتاب توسط سجاد بهجتی ترجمه شده است.
در بخشی از کتاب بازاریابی پرمحتوا میخوانیم:
«اغلب ما حس میکنیم، محصول یا خدمات فوقالعاده و شگفتانگیزی برای ارائه به افراد داریم. در واقع این طور نیست...حداقل اینکه چیزی نیست که مشتریان نتوانند جای دیگری پیدا کنند. اگر واقعا چنین حقیقتی وجود دارد، چطور میتوانیم توجه و اعتماد مشتریان را به خود جلب کنیم تا در نهایت از ما خرید کنند و برای خرید بیشتر برگردند؟»
5- کتاب ایده عالی مستدام: چگونه ایده های ماندگار بسازیم؟
چگونه ایدهها و نظراتمان را به دیگران بفهمانیم؟ چرا بعضی از ایدهها موفق میشوند و بعضی دیگر شکست میخورند؟ کتاب ایده عالی مستدام، کتاب خلق ایدههای جدید و از همه مهمتر بیان آنها است. همیشه ایدههای بسیاری در سر ما ایجاد میشود که حتی میتوان گفت که گاهی جزئیات آن بهخوبی شکل میگیرد، اما زمانی که میخواهیم آن را به دیگران ارائه دهیم به مشکل بر میخوریم، چرا که نحوه ارائه و بیان ایدههای خود را نمیدانیم.
همه ما دوست داریم که بتوانیم نظرات و ایدههای خود را به گوش دیگر افراد برسانیم، بهگونهای که این نظرات مورد توجه افراد دیگر قرار بگیرد. ما دوست داریم در هر جایگاهی که هستیم، سخنان ما تأثیرگذار واقع شود. کتاب ایده عالی مستدام توسط چیپ هیث و دن هیث به نگارش درآمده است و این موضوع بسیار مهم را مورد بررسی قرار داده است.
کتاب ایده عالی مستدام به شش نکته مهم میپردازد که برای تأثیرگذاری و موفقیت یک ایده خوب لازم است. کتاب ایده عالی مستدام کتابی عالی برای همه کسانی است که میخواهند ایدههای خود را به مرحله عمل برسانند. این کتاب بارها در نیویورکتایمز و آمازون بهعنوان کتاب برتر حوزه فروش و بازاریابی قرار گرفته است و تا این لحظه به بیش از 28 زبان دنیا ترجمه شده است.
کتاب ایده عالی مستدام در انتشارات آریاناقلم به چاپ رسیده است.
در بخشی از کتاب ایده عالی مستدام میخوانیم:
«چگونه ایده خود را واضح و روشن کنیم؟ باید ایده خود را در چارچوب اطلاعات ملموس و فعالیتهای انسانی توضیح دهیم. اینجاست که بسیاری از ارتباطات در حوزه کسبوکار کمارزش میشوند. بیانیههای مأموریت، همافزاییها، استراتژیها و چشماندازها اغلب آنقدر مبهم میشوند که به بیمعنایی میرسند. ایدههای ماندگار به طور طبیعی پر از تصاویر واضح و ملموساند: وان پر از یخ، سیبی که درونش تیغ وجود دارد؛ زیرا مغز ما طوری طراحی شده است که دادههای ملموس را بهخاطر میسپارد.»
6- قبایل: به تو نیاز داریم که رهبرمان باشی
ست گودین یکی از معروفترین و باتجربهترین نویسندگان حوزه بازاریابی و کسبوکار است، از معروفترین کتابهای او، میتوان به کتاب قبایل اشاره کرد. چرا ست گودین نام این کتاب را قبایل گذاشته است؟
قبیله به تجمع گروهی از افراد میگویند که در کنار یکدیگر فرهنگ، علاقه و سبک زندگی یکسانی را تشکیل دادهاند و تقریباً همه قبایل برای خود رهبر دارند؛ زیرا هر قبیله برای دوام خود نیازمند یک یا گروهی از رهبران است. سازمانها چطور؟ آیا میتوان گفت که یک سازمان هم نوعی قبیله است؟
در کتاب قبایل به سازمان همانند یک قبیله نگریسته شده است، قبیلهای که نیاز به رهبر و افراد تشکیلدهنده آن سازمان دارد که به نظر میرسد باید اهداف مشترکی را برای بهبود قبیله خود پیگیری کنند. قبایل کتابی رهبرپرور است که به مفهوم رهبری بهجای ریاست پرداخته است. او در این کتاب به ویژگی رهبرانی پرداخته است که قبیله را با خصوصیات خود رشد و پرورش میدهند و به سمت تعالی حرکت میدهند.
کتاب قبایل در نشر آموخته ترجمه شده و به چاپ رسیده است.
در بخشی از کتاب قبایل میخوانیم:
«سازمانهایی که وضع موجود را خراب میکنند، برنده میشوند. کسانی که سازمانهایشان را به جلو هل میدهند و دیگران را به تغییر قوانین تشویق میکنند، ترقی خواهند کرد. دوباره به رهبریای برمیگردیم که هرکسی در هر جایی در سازمان، میتواند عهدهدارش شود. وضع موجود ممکن است زمانی باشد که که «هرکس میداند» تحویل سفارش وابسته به وجود شما است یا کمسیون معتقد است «هرکسی میداند» باید به عامل دستمزد داد. وضع موجود چه بسا روشی برای بستهبندی محصول باشد که هرکسی انتظارش را دارد یا مدل قیمت گذاریای که چون مدت زیادی برقرار بوده، همه قبولش دارند. وضع موجود هرچه هست، تغییرش فرصتی است برای چشمگیر شدنتان.»
7- کتاب هر برند یک قصه است
امروزه کسبوکارها نهتنها در بازار سنتی بلکه در بازار مجازی هم در رقابتی شدید با یکدیگر به سر میبرند. دیجیتال مارکتینگ تأثیر زیادی در معرفی و شهرت یک برند و کسبوکار در میان مردم دارد و یکی از ارکان اصلی و مهم بازاریابی، قصهگویی برای یک برند است.
قصه برند شما چیست؟ کسبوکار شما چه هدفی را دنبال میکند و به دنبال پاسخگویی به کدام نیاز است؟ برای پاسخ به این سؤالها انواع متفاوتی از جوابها وجود دارد که وابسته به خلاقیت، نوع مشتری و هدف صاحبان کسبوکارها میتواند متغیر باشد. کتاب هر برند یک قصه است، به طور ویژه به بررسی این موضوع پرداخته است. اگر میخواهید برای برند خود یک قصه طراحی کنید، حتماً کتاب هر برند یک قصه است را بخوانید.
دانلد میلر نویسنده مشهور کتاب هر برند یک قصه است، در هفت بخش به نحوه ایجاد یک استوری برند حرفهای میپردازد. استوری برند، یکی از راههای مهم برای افزایش تأثیرگذاری در مخاطب است. حتی اگر کسبوکاری کوچک مثل یک صفحه فروش آنلاین دارید، از همان ابتدا شروع به طراحی یک استوری برند تأثیرگذار کنید. قصهای که از صداقت درونی شما بر خواسته باشد. کتاب هر برند یک قصه است از نشر اطراف منتشر شده است.
در بخشی از کتاب هر برند یک قصه است میخوانیم:
«کسبوکارهایی هستند که با روش پیشنهادی استوری برند پیامشان را شفاف کردند و درآمدشان دو، سه و حتی چهار برابر شده است. چارچوب استوری برند همان اندازه برای برندهای میلیارد دلاری مؤثر بوده که برای کسبوکارهای کوچک و خانوادگی؛ برای شرکتهای آمریکایی به همان اندازه مؤثر بوده که برای شرکتهای ژاپنی و آفریقایی. چرا؟ چون ذهن انسان، هرجای دنیا که باشد، خواهان شفافیت است و از سردرگمی و ابهام ابا دارد. واقعیت این است که رقابت بر سر رساندن محصول به بازار نیست؛ ما برای توضیح این نکته به مشتری که چرا به این محصول نیاز دارد هم رقابت کنیم.»
8- کتاب طرح بازاریابی کسب و کارهای کوچک
کتاب طرح بازاریابی کسب و کارهای کوچک، نوشته «آلن دیب» کتابی دیگر از انتشارات آریاناقلم است که به بررسی مسیر بازاریابی در کسبوکارهای کوچک میپردازد.
این کتاب که برای مخاطب عام به نگارش درآمده است، با بیانی شیوا و روان به اشتباه بزرگ کسبوکارهای کوچک میپردازد. اشتباهی به نام عدم توجه به طرح مسیر بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ.
طراحی مسیر بازاریابی را چقدر برای کسبوکار و برند خود جدی میگیرید و چقدر به آن بها میدهید؟ آیا طرحی برای آینده بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ برند خود دارید؟ آلن دیب معتقد است که کسبوکارهای کوچک نباید از کسبوکارهای بزرگ تقلید کنند؛ زیرا این اشتباهی بزرگ است که منجر به شکست آنها خواهد شد. اولویتهای یک شرکت بزرگ با اولویتهای یک شرکت یا بیزینس کوچک بسیار متفاوت است و این مسئله باید بهخوبی در طرحریزی بازاریابی در نظر گرفته شود.
در کتاب طرح بازاریابی کسبوکارهای کوچک، به این موضوع پرداخته میشود که کسبوکارهای کوچک نیازمند تمرکز بیشتری بر روی بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با کسبوکارهای بزرگ هستند. موضوعی که اهمیت آن از چشم بسیاری پنهان مانده است.
در بخشی از کتاب طرح بازاریابی کسب و کارهای کوچک میخوانیم:
«مسئله اینجاست که احتمال اینکه شما در اولین تلاش بازاریابی، پیام کاملاً مناسب را به بازار و رسانه متناسب برسانید تقریباً محال است. حتی باتجربهترین بازاریاب هم به شما خواهد گفت که آنها بهندرت میتوانند در اولین تلاش موفق شوند. باید چندین باز آزمونوخطا شود. باید آزمایش و اندازهگیری انجام شود تا در نهایت پیام شما به بازار و رسانه متناسب برسد. به بازاریابی مثل تقویتکننده نگاه کنید. برای مثال شما به کسی درباره کاری که انجام میدهید میگویید و او هیجانزده نمیشود. سپس باز هم تلاش میکنید و به ده نفر دیگر هم درباره کاری که انجام میدهید توضیح میدهید و آنها هم هیجانزده نمیشوند. اگر شما این پیام را به دههزار نفر دیگر برسانید چرا فکر میکنید که نتیجه متفاوت خواهد بود؟»
9- کتاب نسل چهارم بازاریابی: حرکت از بازاریابی سنتی به دیجیتال
امروز در مقایسه با گذشته، نحوه بازاریابی تغییرات بسیار چشمگیری داشته است. همه این تغییرات با ظهور دنیای مجازی ایجاد شد. دنیایی که مشتریان فقط یک بیننده عادی در مقابل تلویزیون، مجلات یا بیلبوردهای تبلیغاتی نیستند؛ بلکه آنها خود ابزاری برای تبلیغات بهحساب میآیند. آنها میتوانند نظرات خود را از طریق فضای مجازی بهراحتی منتشر کنند، برند و کسبوکاری را از عرش به فرش و یا از فرش به عرش اعلا برسانند. صاحبان کسبوکارها باید به روشهای نوین برای تبلیغ برند خود روی بیاورند که کتاب نسل چهارم بازاریابی بهخوبی به آن پرداخته است. مدیران باید بتوانند مسیر فکری و رفتاری مشتریان را تشخیص دهند و رضایت از محصول و تبلیغات نوین را به روشی درست طراحی و جهتدهی کنند.
کتاب نسل چهارم بازاریابی اثری از سه نویسنده به نامهای «ایوان ستیاوان»، «فیلیپ کاتلر» و «هرماوان کارتاجایا» است. اگرچه به جز فیلیپ کاتلر، دو نویسنده دیگر نامآشنا و معروف نیستند و نمیتوان زیاد بر روی اعتبار آنها حساب باز کرد؛ اما نام فیلیپ کاتلر میتواند ما را بهسوی خواندن این کتاب جذب نماید.
با خواندن این کتاب شما نیز چگونگی حرکت از بازاریابی سنتی به دیجیتال از طریق ابزارها و تکنیکهای بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ را میآموزید.
البته کتاب نسل سوم بازاریابی و نسل دوم بازاریابی نیز توسط همین نویسندگان منتشر شده است. کتاب نسل چهارم بازاریابی با ترجمهی «حمیدرضا ایرانی» و «مصطفی اسماعیلی مهیاری» در انتشارات «آریاناقلم» به چاپ رسیده است.
در بخشی از کتاب نسل چهارم بازاریابی میخوانیم:
«برای بازاریابی هدفگیری بخش جوانان معنادار است. بر اساس گزارش صندوق جمعیت ملل متحد، در سال 2014 تعداد افراد جوان 10 تا 24 سال 1.8 میلیارد نفر بوده است که بالاترین میزان در تاریخ بشری است و این تعداد رشد خواهد کرد. این جوانان برای تحقق حداکثر توانمندی خود در تحصیل و کار با چالشهای گوناگونی روبهرویند و در همین حال پویاییهای اجتماعی میان همتایانشان را نیز مدیریت میکنند. بازاریابان در حال شناسایی و حل این چالشهایند. هدف این است که به زندگی جوانان وارد شوند و در نتیجه به کیف پول درحالرشد آنها دست یابند»
10- کتاب قلاب: چگونه محصولی بسازیم که مخاطب را شبانه روز درگیر کند؟
چگونه مشتریانی دائمی برای خود ایجاد کنیم و محصولاتی را به فروش برسانیم که جزئی از زندگی عادی افراد شود؟ نیر ایال با بهرهگیری از علوم اعصاب، اقتصاد رفتاری و علم فروش و تجارت، دانستههای خود در مورد نحوه تولید محصول، فروش و بازاریابی را به اشتراک گذاشته است.
او در کتاب قلاب به توضیح و بررسی فرمول خلق محصولات عادت ساز پرداخته است. او مدلی را تحت عنوان "مدل قلاب" معرفی کرده است که از چهار مرحله تشکیل شده است. یک محصول کارآمد و عادت ساز، در چرخه قلاب قرار میگیرد و میتواند همیشه مشتری را بهسوی خود بازگرداند. نمونه یکی از بزرگترین و اولترین شرکتها که از مدل قلاب نیز استفاده نموده است؛ شرکت اپل است که مشتریان خود را همیشه و در سراسر جهان خواهد داشت.
این کتاب با نام قلاب در چندین انتشارات مختلف به چاپ رسیده است؛ اما انتشارات آریاناقلم مثل همیشه در ترجمه کتابهای مربوط به کسبوکار سرآمد است؛ بنابراین این کتاب را میتوانید مثل خیلی از کتابهای دیگر دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی از انتشارات آریاناقلم تهیه کنید.
در بخشی از کتاب قلاب؛ چگونه محصولی بسازیم که مخاطب را شبانه روز درگیر کند خواهیم خواند:
«عادتها مثل مرواریدند. مروارید طبیعی با لایهلایه انباشتهشدن مادهای به نام مادر مروارید که در صدف به وجود میآید و آن جواهر صیقلی طی چندین سال شکل پیدا میکند. اما چه چیزی باعث میشود آن ماده به مروارید تبدیل شود؟ ورود چیز آزاردهنده کوچکی مثل سنگریزه یا انگل مزاحم، سیستم صدف را به سمت پوشاندن مهاجم با لایههایی از پوشش برق میاندازد. عادتهای جدید نیز بهبه بنیانی نیاز دارند که باتکیهبر /آن ساخته شوند. محرکها زمینه تغییر پایدار رفتار را فراهم میکنند.»
11- کتاب از صفر به یک: نگاهی درباره شرکت های نوپا و نقش آن ها در ساخت آینده
کتاب از صفر به یک که یکی از پرفروشترین کتابهای نیویورکتایمز و همچنین برنده جایزه گودریدز برای بهترین کتاب تجاری است، به موضوع چگونگی ایجاد و برپایی یک شرکت، کسبوکار و یا استارتاپ پرداخته است.
در این کتاب به پرسشهایی پاسخ میدهد که لازم است هر فردی برای شروع بیزینس خود آن سؤالها را از خود بپرسد و پاسخ آنها را نیز بررسی کند. پیتر تیل نویسنده کتاب از صفر به یک که خود یک سرمایهگذار موفق است، سعی کرده است که نهتنها به بررسی فنون برپایی یک استارتاپ بپردازد؛ بلکه راههایی برای رشد و پیشرفت آن استارتاپ نیز پیشنهاد دهد. مسئله خلاقیت و نوآوری نیز بسیار مورد توجه پیتر تیل است و او معتقد است، نوآوری و خلاقیت به شیوه صحیح و کارآمد، سکوی پرتاب یک استارتاپ است.
کتاب از صفر به یک راههایی برای نحوه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شرکتهای نوپا نیز ارائه میدهد. کتاب از صفر به یک هدیهای بسیار خوب برای تمام کسانی است که در پی برپایی کسبوکار خود هستند؛ زیرا اگر دغدغههای بزرگی در سر خود دارید نباید از خواندن این کتاب غافل بمانید.
از بهترین ترجمههای کتاب از صفر به یک میتوان به ترجمه آن در نشر نوین و انتشارات آموخته اشاره کرد.
در بخشی از کتاب از صفر به یک میخوانیم:
«فرض کنید در صدد راهاندازی رستورانی برآمدهاید که در شهر پالوآلتو، غذای انگلیسی عرضه میکند. شاید برای خود دلیل بیاورید که هیچکس در اینجا رستورانی انگلیسی راهاندازی نمیکند و 100 در صد بازار مال ما میشود. ولی این فقط وقتی حقیقت دارد که مردم این شهر بیشتر طالب غذاهای انگلیسی باشند. چه میشود اگر در این شهر ذائقه مردم متنوع باشد؟ و چه میشود اگر همه رستورانهای همجوارتان هم غذایی عرضه کنند که طالب دارند؟ اینها پرسشهای دشواری هستند؛ اما مشکل بزرگتر آن است که هیچ دلتان نمیخواهد این پرسشها را از خودتان بپرسید.»
به قلم "مهدیه فرجی"
کتابهای معرفی شده در این مطلب را میتوانید با کد تخفیف: blog1 از سایت پاتوق کتاب تهیه کنید.
ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران