
نگاهی به زندگی نامه و کتاب های استاد علیرضا پناهیان
علیرضا پناهیان کیست؟
کمتر کسی است که پیگیر سخنرانیهای دینی و تربیتی باشد و نام استاد علیرضا پناهیان را نشنیده باشد. سخنرانیهای استاد پناهیان در هیئات و جلسات مذهبی، از جمله سخنرانیهای شنیدنی و جذاب است که به ارتقاء فهم دینی ما کمک شایانی میکند. استاد پناهیان در سال 1344 در تهران متولد شده و از سال 1356، تحصیلات حوزوی خود را آغاز کرد. او در درس خارج حضرات آیات وحید خراسانی، جوادی آملی، سید محمدکاظم حائری و مقام معظم رهبری حاضر شده است.
علیرضا پناهیان عمدتا مسئولیت کارهای فرهنگی را برعهده داشته و دارد که از جمله آن میتوان به عضویت در هیئت امنای دانشگاه هنر، مشاوره ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و انجام امور تبلیغی اشاره کرد. ایشان همچنین مدرسه علمیه دارالحکمه تهران را در سال 1392 تاسیس کرده و به اداره آن مشغول است.
موسسه بیان معنوی، ناشر تخصصی آثار استاد پناهیان
چند سالی است با تأسیس موسسه بیان معنوی، سخنرانیها و مباحث استاد پناهیان در قالب صوت، فیلم و متن منتشر میشوند و همچنین با راهاندازی انتشارات بیان معنوی، متن سخنرانیهای ایشان، به صورت کتابهایی خوشخوان و جذاب در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد. انتشارات بیان معنوی، ناشر تخصصی کتابهای استاد علیرضا پناهیان است که در طی این سالها، از ناشران مذهبی پرفروش کشورمان بوده. در این مقاله مروری خواهیم داشت به بهترین کتابهایی که از استاد پناهیان در انتشارات بیان معنوی به چاپ رسیده است. با ما همراه باشید.
8 کتاب از بهترین کتاب های استاد علیرضا پناهیان
1- ناشنیده هایی درباره قدرت و شکوه زن در کلام امام و رهبری
کتاب «ناشنیدنی هایی درباره قدرت و شکوه زن در کلام امام و رهبری» تالیف علیرضا پناهیان، در 98 صفحه و توسط انتشارات بیان معنوی به چاپ رسیده است. این کتاب که اکنون چاپ پانزدهم آن در دست است، شامل ناشنیدههایی از بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله) درباره ویژگیها و برتریهای زنان میباشد. حضرت امام و مقام معظم رهبری که اسلامشناسان واقعی هستند، مکرر در سخنانشان از عظمت زن گفتهاند؛ از اینکه زن جامعهساز و انسانساز است و مردان به تبع زنان به خیابانها ریخته و انقلاب کردند. امام خمینی (ره) زنان را رهبر نهضت معرفی کرده و خود را خدمتگزار آنان میداند.
اگر دنبال نگاهی اسلامی به زن هستید، اگر به عنوان زن مسلمان دنبال جایگاه خود در جامعه هستید، اگر خود را آنقدر که باید قوی و تاثیرگذار نمیدانید، مطالعه این کتاب برای شما ضروری است.
مروری بر کتاب ناشنیده هایی درباره قدرت و شکوه زن در کلام امام و رهبری
کتاب ناشنیدنی هایی درباره قدرت و شکوه زن در کلام امام و رهبری هفت فصل دارد؛ فصل اول آن با عنوان «مادر، پایه بهشتیشدن انسانها» به بیان اهمیت تربیت فرزند میپردازد. اینکه شغل تربیت فرزند از همه شغلها بالاتر است. در واقع آنکه بهشتی میشود، پایه بهشتیشدنش از مادر است.
در بخشی تحت عنوان «کمبود محبت مادری، منشا اغلب مفاسد عالم» از اهمیت حضور مادر در شکلگیری شخصیت فرزند میخوانیم؛ از وظایف مهم زن این است که فرزند را با تربیت صحیح آنچنان بار بیاورد که این موجود انسانی وقتی بزرگ شد، از لحاظ روحی یک انسان سالم، بدون عقده و بدون فلاکتها و بلایایی که امروز نسل جوان و نوجوان غربی در نقاط مختلف دنیا به آن گرفتارند، بارآمده باشد. فضیلتی که از بانوان به بچهها سرایت میکند، در هیچکجا حاصل نمیشود. اگر مادرها، مادرهای بافضیلت باشند، بچه های بافضیلت تحویل میدهند.
استاد پناهیان شغل اصلی زن از دیدگاه اسلام را خانهدار بودن معرفی کرده است و این تحقیر زن نیست، بلکه تجلیل و احترام زن است. اشرف کارها در عالم مادر بودن و تربیت فرزند است؛ چراکه عنصر اصلی تشکیل خانواده زن است.
فصل آخر «ناشنیدنی هایی درباره قدرت و شکوه زن در کلام امام و رهبری» از نقش همسری میگوید؛ کانون خانواده جایی است که احساسات و عواطف باید در آن رشد و بالندگی پیدا کند. شوهر، مرد است و در میدان خاصی شکنندهتر، به همین دلیل مرهم زخم او فقط و فقط نوازشهای همسرش است. درست است که مرد از لحاظ هیکل قویتر است، اما خدای متعال طبیعت زن را طوری آفریده که اگر زن و مرد طبیعی و سالم باشند، کسی که در دیگری بیشتر نفوذ دارد، زن است.
از نظر کتاب، اسلام به معنای واقعی زن را تکریم کرده است؛ اگر روی نقش مادر در خانواده تکیه کرده به معنای این نیست که زن را از شرکت در مسائل اجتماعی منع کند بلکه هم باید مادر و همسر خوب باشد و هم در فعالیتهای اجتماعی شرکت کند. استاد پناهیان حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را نمونه چنین زنی میداند.
2- رهایی از تکبر پنهان
«تکبر» رذیله اخلاقی بزرگ و خطرناکی است که بهراحتی میتواند انسان را به هلاکت بکشاند. بنابراین دوری از آن از موضوعات اخلاقی مهم و کلیدی میباشد. از طرفی پنهان بودن این رذیله بر خطرناک بودن آن افزوده و میتواند ضربههای سنگینی به انسان وارد کند. علیرضا پناهیان در کتاب «رهایی از تکبر پنهان» که در 200 صفحه و توسط انتشارات بیان معنوی چاپ شده است، با اشاره به آثار سوء این صفت، به ارائه راهکارهایی برای مبارزه با آن میپردازد.
رهایی از تکبر پنهان، یک کتاب خوب برای ترک تکبر
این کتاب مشتمل بر 6 فصل است؛ فصل اول آن که در واقع مقدمه بحث است، با عنوان «عیوب پنهان» به اهمیت محاسبه نفس در آگاهی از عیوب خویش میپردازد.
پناهیان در فصل دوم «چیستی تکبر» را بیان میکند؛ تکبر یعنی خود را بزرگپنداشتن، بزرگی پوشالی، خود را دوست داشتن و بزرگتر از خود را تحملنکردن. تکبر یعنی یکی از اینها یا همه اینها. در واقع بذر تکبر در فطرت ما وجود دارد و آن «تمایل انسان به بزرگ شدن» است. اصل این بذر یک نعمت بزرگ الهی است اما ما نمیدانیم چگونه این بذر را آبیاری و این نیاز خود را پاسخ دهیم. حال میتوانیم تکبر را اینگونه تعریف کنیم: تکبر یک تمایل فطری انحراف یافته است که فرد متکبر، عجولانه و نابهجا به سمت آن حرکت کرده و یا خیالپردازانه آن را در وجود خود تصور میکند.
در ادامه «رهایی از تکبر پنهان» از آثار شوم تکبر میخوانیم؛ بستهشدن درهای آسمان به روی انسان، نابودی و هلاکت و دوری از پروردگار از آثار معنوی تکبر است. به دست نیاوردن آن چیزی که به خاطر آن، انسان در دام تکبر میافتد، اثر اجتماعی کبر است؛ امیرالمونین (ع) می فرمایند: «تکبر صفتی هلاککننده است که هرکس بخواهد با آن بزرگ شود، برعکس کوچک خواهد شد.»
تکبر پنهان، عنوان فصل بعدی کتاب است که در آن علل پنهانماندن تکبر، مظاهر تکبر پنهان و راههای جلوگیری از پنهانماندن تکبر را بیان میکند.
در آخر کتاب نیز «راههای مبارزه با تکبر» بیان شده است؛ برای نجات از تکبر، قبل از هر چیز باید به خدا پناه برد. بزرگشدن حقیقی با انجام کارهای بزرگ نیز یکی از راههای از بینبردن تکبر است؛ چراکه تکبر، پنهانکردن حقارت خویش، پشت رفتار متکبرانه است. حکمت مهم و محوری نماز، ایجاد خضوع و افتادگی در انسان است. ابراز ارادت به اهل بیت، اسوه و الگو قرار دادن آنها تکبر را در قلب انسان خاموش میکند و در نهایت، کسیکه با معرفت و محبت به حق، دلش از تکبر پاک نگردد، رنجها و مشکلات چنان او را در تنگنا قرار میدهند تا تکبرش زائل شود.
3- چگونه دستورات دینی ما را تربیت می کنند؟ (شهرخدا 2)
کتاب «چگونه دستورات دینی ما را تربیت می کنند» در 85 صفحه و توسط انتشارات بیان معنوی منتشر شده است.
کتاب «چگونه دستورات دینی ما را تربیت می کنند» با زیر عنوان «شهر خدا 2»، مناسب حال روزهدارانی است که چیزی فراتر از تحمل گرسنگی و تشنگی از روزهداری میخواهند، آنهایی که دنبال بهرهای بزرگ از ماه خدا هستند و دلشان میخواهد در آخر ماه با چمدانی پر از معنویت و تقوا با میزبان وداع کنند.
عباداتی که خدا برای ما واجب کرده است، هریک دارای آثار تربیتی خاصی هستند که موجبات سازندگی روح و آبادانی قلب انسان را فراهم میکنند.
راه های افزایش برکت ماه رمضان
در آغاز کتاب، راههای افزایش آثار و برکات ماه رمضان، «افزایش آگاهی»، «تقویت احساس» و «رعایت ادب» معرفی شده است.
فصل دوم کتاب روشهای تربیتی رمضان را بیان میکند؛ قرآن کریم، «تقوا» را اثر روزه میداند؛ تقوا به ملکهای گفته میشود که از خداباوری عمیق نشأت میگیرد و بهآسانی مانع گناهکردن فرد متقی میشود. روزه یک عمل جسمانی است و تقوا یک حالت روحانی، این اثر معنوی از یک عمل جسمی چگونه به دست می آید؟
روش تربیت روزه روش مقابله با امیال نفسانی است. خدا هیچگاه مخالف لذتبردن ما نیست، بلکه دوست دارد بندگانش هم در دنیا لذت ببرند و هم در آخرت. در واقع این طبیعت دنیاست که بسیاری از مبارزه با نفسها را اقتضا میکند؛ وقتی دلبخواهیهای ما با دلبخواهیهای دیگران در تعارض قرار میگیرد، موجب انواع مبارزه با نفسها میشود. همچنین تزاحم بین امیال انسان، دستورات بازدارنده را ایجاب میکند.
روزه یک سلسه از لذات حلال دنیا را بر انسان حرام میکند، تا به انواع بالاتری از لذات یعنی لذات معنوی برسد. روزه با تضعیف وجه حیوانی وجود انسان، بعد الهی او را تقویت میکند تا انسان بتواند به «به سوی خدا رفتن» و «از خدا لذتبردن» بیشتر علاقهمند شود.
پناهیان در این کتاب معتقد است که خداوند متعال محیط نامرئی رمضان را امن قرار داده و مهمانان خود را در برابر وسوسه های شیطان از امنیت برخوردار کرده است.
تربیت در سایه ماه رمضان و روزه
یکی از بخش های جذاب کتاب، تحلیل برنامه تربیتی ماه رمضان است. اینکه چگونه ماه رمضان، دارای آثار تربیتی است و باعث می شود مومنین در این ماه تربیت شوند. نویسنده می گوید از عوامل تاثیرگذاری یک برنامه تربیتی استمرار آن است. رمضان با یک استمرار سی روزه، روزهداران را در موقعیت تأثیرپذیری مناسبی قرار میدهد. اتفاقی که در جریان یک برنامه معنوی میافتد قابل توجه است؛ در مرحله اول انسان به خاطر جاذبه جدید بودن، از لذت و حظ معنوی خاصی برخوردار است. در مرحله دوم به مرور از حلاوت برنامه معنوی کاسته میشود. اگر استقامت ورزیم و آنچنان که باید صبر کنیم و در مقابل خستگی دوام بیاوریم، کمکم یک حلاوت جدیدی پدید میآید که حتی از حالت اولیه نیز دلچسبتر است. شرط ورود به مرحله سوم رعایت ادب عبادت و حفظ حرمت امر خدا و یا تداوم بخشیدن به برنامهای است که خود را ملزم به اجرای آن میدانیم.
چگونه دستورات دینی ما را تربیت می کند، یک کتاب مختصر است که شما را با راز و رمزهای تربیتی عبادت روزه آشنا میکند.
4- مدیریت تقوامحور
کتاب مدیریت تقوامحور اثر دیگر علیرضا پناهیان است که در 153 صفحه و توسط انتشارات بیان معنوی به چاپ رسیده است.
مدیریت تقوامحور، تقوا را طرحی برای اداره جامعه معرفی میکند. این کتاب با پاسخ به سوال «تقوا چیست؟» آغاز شده، از زمینههای رشد انسان به وسیله تقوا و ارتباط تقوا و نظام مدیریت سیاسی سخن گفته و با بیان «آثار و برکات عمل به روش تقوا» پایان یافته است.
مطالعه این کتاب برای مدیران ادارات، مدارس، دانشگاهها، برای مربیان و اساتیدی که با نوجوانان و جوانان سروکار دارند و همچنین والدینی که قصد تربیت فرزندشان را به روش تقوا دارند، مفید خواهد بود.
تقوا یعنی چه؟
فصل اول کتاب از مفهوم تقوا میگوید؛ معادل فارسی «تقوا» را میتوان «مراقبت» دانست، اعم از انجام خوبیها و ترک بدیها. مهمترین عامل شکوفاشدن استعدادهای انسان این است که دارای «قدرت اراده» است. کسی که قدرت اراده دارد، میتواند بر انگیزههای کمارزش خود غلبه کند و کار با ارزش را - ولو با تحمل مشقت - انجام دهد. انسان باتقوا میتواند خود را کنترل کند، آنچه میداند خوب است انجام دهد و آنچه میداند بد است ترک کند. یعنی انسان باتقوا دارای «قدرت اراده» است. بنابراین فارغ از نگاه دینی تقوا در همین دنیا نیز ملاک برتری انسانها بر یکدیگر است. به اعتقاد مولف، تقوا مانند علم ریاضیات منطبق بر واقعیت هاست و میتواند برای اداره فرد، خانواده و جامعه الگو ارائه دهد.
آیا از الگوی تقوا، می توان در مدیریت اجتماع استفاده کرد؟
«تقوا طرحی برای اداره جامعه» عنوان یکی از فصلهای کتاب است. علیرضا پناهیان این فصل را با بیان این نکته آغاز میکند که دین چیزی فراتر از توصیههای فردی برای خوب بودن است؛ ایشان دین را سلسه قوانین نظاممند برای ساماندهی سبک زندگی انسانها معرفی کرده و مفهوم محوری در ادبیات دینی که میتوان برای اداره جامعه از آن الگو گرفت را مفهوم «تقوا» میداند. تقوا یعنی «خودکنترلی» یعنی عملکردن با انگیزههای درونی نه کنترل و انگیزههای بیرونی. این روزها بحثی به نام «EQ» یا «هوش هیجانی» در روانشناسی مطرح شده و اعتقاد بر این است که تاثیر هوش هیجانی در موفقیت بسیار بیشتر از IQ میباشد. بنابراین زمانی که تقوا افزایش یابد، بیشترین منافع دنیوی و اخروی انسان را تامین خواهد کرد.
تربیت به روش تقوا نیز، یعنی «تکلیفگرایی» به جای «نتیجهگرایی»؛ برنامهریزی بر اساس هدف انجام میشود اما روح انسان باید بزرگتر از پیروزی یا شکستی باشد که در مسیر اتفاق میافتد.
مدیریت به روش تقوا نیز بر پایه خودکنترلی کارمندان پایهریزی شده است. حفظ کرامت کارمند و شخصیت دادن به او باعث لذت بیشتر از کار و در نتیجه افزایش کیفیت کار خواهد شد.
آثار اجتماعی تقوا
علیرضا پناهیان برخی آثار تقوا در ابعاد اجتماعی را اینگونه بیان می کند: تقوا تولیدکننده عالیترین نوع شبکه اجتماعی و عامل ایجاد قدرت جمعی است، قضاوت نکردن درباره دیگران به خاطر تقوا باعث آرامش روانی میشود، همچنین اصالت تقوا مانع از عجب و غرور و مانع از یاس و ناامیدی است.
مدیریت تقوامحور، بهانهای است تا به مفهوم تقوا از دریچهای تازه بنگریم و مقدمهای است برای فهم اجتماعی از مسائل اخلاقی.
5- چگونه یک نماز خوب بخوانیم
«چگونه یک نماز خوب بخوانیم» در 215 صفحه و توسط انتشارات بیان معنوی به چاپ رسیده است.
این کتاب قدمبهقدم شما را به «نماز خوب» میرساند. این مسیر از مبدا «نماز مودبانه» آغاز شده، از «نماز متفکرانه» عبور کرده و به مقصد نهایی «نماز عاشقانه» ختم میشود.
علیرضا پناهیان در فصل اول «چگونه یک نماز خوب بخوانیم» به نقش نماز در زندگی پرداخته است؛ از رابطه عبادت با نشاط روح میگوید. اینکه نیاز اصلی انسان به خود خداست نه نعماتی که از او میگیرد و اگر ارتباط انسان با خدا قطع شود، باتری روحش ضعیف و نهایتا دلمرده میشود. در ادامه نیز برخی از آثار نماز بیان را بیان کرده است که کاهش نقایص زندگی، تنظیم روح انسان و اصلاح امور زندگی از جمله آنهاست.
نگاهی متفاوت به نماز در کتاب چگونه یک نماز خوب بخوانیم
چگونه یک نماز خوب بخوانیم نگاه متفاوتی از نماز ارائه میکند؛ نگاهی که در نوع خود میتواند رویکرد شما به عبادتی مثل نماز را تغییر دهد و در نتیجه حس و حال شما نسبت به نماز عوض شود.
پناهیان در ادامه درباره عظمت خدا و رابطهاش با نماز صحبت شده؛ درک عظمت خدا در این دنیا فقط به کمک «نماز خوب» حاصل میشود. زمانی که عظمت خدا در دل بندهای نشست، خوف خدا نیز در دلش مینشیند، و وقتی خشیت از خدا در دل بندهای نشست، خدا بندهی نازنینش را در آغوش میگیرد و این خوف، کلید رابطه عاشقانه با خداست.
ادب، اولین قدم برای نماز خوب
حال قدم اول را برای خواندن نماز خوب بر میداریم؛ «ادب» اولین امری است که یک عبد در پیشگاه مولایش باید تمرین کند و فرا بگیرد و اولین جایی که باید ادب را در مقابل خدا رعایت کنیم سر نماز است.
استاد پناهیان در کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم» به آثار و فواید نماز مودبانه نیز پرداخته؛ از بینرفتن تکبر، عظمتیافتن خدا و تحقیرشدن دنیا در دل، اصلاح نفس و تقویت خوبیها در روح انسان، از آثار نماز مودبانه میباشد.
«نماز متفکرانه» قدم دوم نماز خوب و فصل بعدی کتاب است؛ نماز متفکرانه، نماز بامعنا است. نماز متفکرانه نیز یک نوع رعایتکردن «ادب باطنی نماز» است. برای خواندن چنین نمازی اول باید سعی کنیم سر نماز به غیر خدا فکر نکنیم.
مرحله آخر «نماز عاشقانه» است؛ بعد از رعایت ادب ظاهری و فکری، نوبت به این میرسد که «ادب قلبی» را رعایت کنیم.
استاد پناهیان در انتهای کتاب دو توصیه برای بهتر شدن نماز دارد: خواندن نماز شب به نماز روز خیلی کمک کرده و نواقص آن را جبران میکند. و توصیه دوم اینکه؛ برویم درِ خانه خدا از نمازهایی که خواندهایم استغفار کنیم تا خدا برگردد و نمازهایمان را درست کند.
اگر به دنبال نگاهی نو به نماز هستید، اگر فکر میکنید باید جان تازهای به عبادتهایتان - علیالخصوص نماز - ببخشید، اگر میخواهید از عبادتکردن لذت ببرید، چگونه یک نماز خوب بخوانیم یک پیشنهاد عالی برای شماست.
6- انتظار عامیانه، عالمانه و عارفانه
«انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه» کتاب خواندنی و زیبای دیگر از استاد پناهیان است که توسط انتشارات بیان معنوی در 280 صفحه گردآوری و منتشر شده است.
کتاب «انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه» سه نگاه به انتظار و منجی را مورد بررسی قرار داده و ضمن نکوهش نگاه عامیانه، در پی رساندن مخاطب به انتظار عارفانه میباشد.
این کتاب برای منتظران دغدغهمند است؛ آنانکه در غم دوری امام غریبشان غصه دارند نه اینکه خانهنشین باشند، بلکه آنانکه پای کار امامشان تمامقد ایستادهاند.
انتظار، مفهومی ایجابی یا سلبی؟
آغاز کتاب فصلی است با عنوان «انتظار عامیانه» که نگاه عامیانه به منجی را تعریف کرده و آثار سوء این نگاه را بررسی میکند؛ این نگاه نه مسئولیتی در ایجاد مقدمات فرج بر عهده ما میگذارد و نه مسئولیتی پس از آن، چراکه معتقد است حضرت و 313 نفر، به جای همه مردم دنیا احساس مسئولیت میکنند و مردم را به شکل اجباری به سوی خدا راهی میکنند. برخی نیز تصور دارند که وقتی امام زمان (عج) بیایند، با شمشیر تمام مسائل را حل میکنند.
علیرضا پناهیان در ادامه این فصل به آثار سوء این نگاه میپردازد؛ عدم اشاعه فرهنگ اصیل انتظار، ایجاد بستری برای انحراف مهدویت و ایجاد رخوت در میان منتظران از جمله این آثار میباشد.
در انتهای فصل نیز از دو نوع علاقه به امام زمان (عج) صحبت میشود؛ علاقه عامیانه که علاقهای سطحی و بدون پشتوانه است که هر لحظه در معرض از بینرفتن قرار دارد و اما علاقه عاشقانه که به معنای محبت شدیدی است که شاخصه اصلی آن، از خودگذشتگی است. ما انسانها نیازمندیم در زندگی، به کسی عاشقانه مهر بورزیم و آخرین امام، دوستداشتنیترین اولیای خداست. از طرفی یکی از راههای ترویج دین و مهدویت همین عشق به امام زمان و احساس آرامش و لذتبردن از این عشق است. اثر مهم این علاقه این است که فرد سعی میکند، موردپسند امام زمان واقع شود.
فصل دوم کتاب، انتظار عالمانه نام دارد؛ برای عالمانه منتظربودن نخست باید احساس انتظار را درک کنیم. تفکر درباره یک چیز و توجه به عناصر آن به درک بهتر موضوع کمک می کند.
مولفه های انتظار
در ادامه عناصر انتظار بررسی می شود؛ اعتراض به وضع موجود، اولین مقدمه انتظار فرج است. عنصر دوم آگاهی از وضع مطلوب است. در واقع، انتظار، ثمره آگاهی از وضع مطلوب است. اعتقاد به تحقق وضع مطلوب عنصر دیگر انتظار است. یکی از نتایج اعتقاد راسخ به تحقق وضع مطلوب، نزدیکدانستن ظهور است. اشتیاق به وضع مطلوب عنصر چهارم بوده و از ثمرات محبت میباشد. از آنجاییکه عمل، نشانه صداقت انتظار و مایه تقویت آن است، آخرین عنصر انتظار، «عمل» است.
زیباترین تعریف از انتظار
علیرضا پناهیان در فصل بعدی «انتظار عارفانه» را اینگونه تعریف میکند: راه یافتن به اسرار معنوی مفاهیم دینی و تحلیل ظواهر دینی به بواطینی که عمق معنایی آن ظواهر را به ما نشان میدهند. انتظار فرج معنایی فرازمانی و فرامکانی دارد و صرفا به خاطر غیبت امام زمان (عج) پیش نیامده است. انسان، منتظر بازگشت به آغوش خداست و «شهادت» زیباترین بازگشت است. هرکس میخواهد منتظر امام زمان باشد، باید بداند که ایشان منتظرِ «شهادتطلب» میخواهد که آماده هرگونه فداکاری باشد.
آن کس که به انتظار عارفانه برسد، حتی اگر ظهور هم رخ ندهد، او به فرج شخصی خود خواهد رسید و از عنایات امام زمان (عج) برخوردار خواهد شد.
کتاب انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه، از بهترین کتابهای استاد پناهیان و از زیباترین کتابهایی است که درباره امام زمان و انتظار نوشته شده است. خواندن این کتاب را به تمامی منتظران ظهور امام زمان توصیه میکنیم.
7- رهایی از گناه
کتاب رهایی از گناه اثر استاد پناهیان در 300 صفحه و توسط انتشارات بیان معنوی به چاپ رسیده است.
اگر شما هم سعی دارید در مدار دین زندگی کنید، ترک گناه اولین قدم است. پس پیشنهاد میکنیم مطالعه این کتاب را هرچه زودتر آغاز کنید، چراکه کمک شایانی در این مسیر به شما خواهد کرد.
گناه به معنای نافرمانی خدا و چالش اصلی قرآن میباشد. در مقابل، دینداری یعنی فرمانبرداری خدا، بنابراین رهایی از گناه دغدغه اصلی هر انسان دینداری است. با کتاب «رهایی از گناه» مرحله به مرحله تا ترک گناه پیش خواهیم رفت.
شش قدم برای ترک گناه
اولین فصل کتاب به بیان 6 قدم برای متقاعدکردن مخاطب به ترک گناه میپردازد؛ اولین قدم، داشتن زندگی بابرنامه است و محاسبه نفس یکی از مهارتهای برنامهریزی است. دومین قدم، منفعتطلبشدن است، درواقع دینداری یعنی منفعتطلبی، چراکه دین برنامه تأمین منافع اشخاص و ملتهاست. قدم سوم این است که اهل مسابقه باشیم، مسابقه در خوبیها و مسابقه برای زندگی بهتر. قدم چهارم، پذیرش زندگی در جهانی منظم است، جهانی که نتیجه هر رفتاری به خودمان بازمیگردد. توجه به حیات پس از مرگ، مقدمه یا قدم پنجم برای دینداری است. قدم آخر، انتخاب هدف است؛ همه انسانها در زندگی به هدف نیاز دارند، اما هدفی که تا ابد انسان از آن خسته نشود، چیزی والاتر از بهشت و جهنم است و آن هدف چیزی جز خدا نیست. «گناه» دورکننده انسان از عالیترین هدف است.
فصل دوم «رهایی از گناه» به بیدارشدن حس پرستش و رابطه آن با ترک گناه میپردازد؛ وقتی حس پرستش در وجود انسان بیدار شد، فرمانهای خدا را اطاعت کرده و از گناه دوری میکند.
علیرضا پناهیان در فصل بعدی کتاب، 2 مرحله تربیتی برای فرمانبرداری از خدا بیان میکند؛ در مرحله اول انسان باید اهل برنامه و دقت و مراقبت باشد و این یعنی «تقوا». مرحله بعدی فرمانبری از اولیای خدا یعنی پیامبر و امامان است که نتیجه مهم آن از بینرفتن تکبر و حسادت است.
و آخرین مرحله برای ترک گناه حفظ حرمت خدا است؛ وقتی ما منفعتطلب شدیم و بعد دریافتیم که هرچه خدا به آن امر کرده به نفع ماست، کمکم به امر خدا علاقهمند شده و از گناه خودمان ناراحت میشویم.
استاد پناهیان علل فراهم شدن شرایط گناه را اینگونه بیان میکند: خواستن یک نعمت دنیایی که به نفع انسان نیست، از بین رفتن عجب و غرور انسانهای خوب و آشکار شدن بدیهای پنهان فرد.
ایشان در ادامه دو راه برای جلوگیری از گناه معرفی میکند: محبت نسبت به اولیای خدا و انجام کارهایی برای جلوگیری از عجب.
در فصل آخر نیز از حس انکسار پس از نافرمانی می خوانیم؛ «علاقه عبد به مولا»، «اهل برنامه بودن» و «حرمتداشتن خدا نزد فرد» از عوامل ایجاد حس انکسار پس از نافرمانی است.
شما هم اگر کتاب های استاد پناهیان را مطالعه کردید و نکاتی از کتاب به نظرتان جالب آمده، برایمان بنویسید.
به قلم «فاطمهمعصومه منیری»
کتابهای معرفی شده در این مطلب را میتوانید با کد تخفیف: blog1 از سایت پاتوق کتاب تهیه کنید.
ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران