loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 500 هزار تومان
پاتوق کتاب

کتاب من میترا نیستم - (روایت زندگی شهید زینب کمایی) نشر آوای کتاب پردازان

5 / -
like like
like like

کلیدهای طلایی برای حل بحران هویت در نوجوانی: یادداشتی بر کتاب من میترا نیستم از نشر آوای کتاب پردازان

"من میترا نیستم" سراغ بزرگترین بحران دوره نوجوانی رفته است، «بحران هویت». نوجوانی دوره‌ای است که هر آدمی توی زندگی تجربه می‌کند و پر از گمگشتی و حیرانی است. نوجوانی در واقع نقطه عطفی بین کودکی و بزرگسالی می‌باشد که گذر از آن به هیچ عنوان ساده نیست و احتیاج به کلیدهای طلایی دارد. آن‌قدر جسم و جان نوجوان در این دوره دچار اختلال می‌شود که پیشامدهای مثبت و منفی این مدت قابل پیش‌بینی نیستند.

شخصیت اصلی این کتاب در دوره‌ی نوجوانی دچار بحرانی می‌شود که سعی می‌کند خودش را از نو بازیابی کند. تغییرات دراماتیک، هم در ظاهر دختر 14 ساله کتاب رخ می‌دهد، هم در رفتارها و تصمیمات و فعالیت‌هایی که دارد. میترا کمایی متولد دهه شصت است؛ اما برای نوجوان‌های امروزی هم قابلیت خواندن و آموختن غیرمستقیم را دارد.

خوانش کتاب برای من از جلد کتاب شروع شد. جلد کتاب زمینه سبز آرامی دارد با گل‌ها و غنچه‌های صورتی. طرح جلد دفتری است که با یک کاغذ کادو گل‌گلی جلد شده و برچسب اسم دفتر نقطه‌ عطف شخصیت و داستان کتاب است. روی برچسب اسم جلد، نام میترا با ماژیک قرمز خط خورده و بالای آن نوشته شده من میترا نیستم.

شخصیت ما بعد از انقلاب جمهوری اسلامی و سال‌های جنگ هم اسمش را به زینب تغییر می‌دهد و هم به فعالیت‌های سیاسی مذهبی راه پیدا می‌کند. اهداف و آرزوهای زینب که در آبادان متولد شده از امیال یک نوجوان فراتر می‌رود و سمت و سوی شهادت و شهادت طلبی به خودش می‌گیرد.

فعالیت‌های زینب شاید بهترین الگوی برای نوجوان امروزی باشد. زینب مسجد را پایگاه فعالیت‌ها و رفت‌وآمدهایش قرار می‌دهد. مدام خودش را توی دفترش پیدا می‌کند و به دنبال بهتر شدن است. توی دفتر یادداشتی که دارد نامه می‌نویسد، کارها و اهدافش را می‌نویسد و ما با خواندن این کتاب حس می‌کنیم به روزنوشت‌های زینب کمایی راه پیدا کرده‌ایم. انگار که گنجی بعد از سالها در اختیار مخاطب قرار گرفته شده. توی دست‌نوشته‌ها از طبع هنری و شاعری زینب باخبر می‌شویم. از محاسبات روزمره و ارادتی که به شهدا داشته و خیلی مسائل و ظرافت‌های دیگر.

"من میترا نیستم" می‌تواند سهم خواندنی‌های بزرگسالان و نوجوانان امروزی جامعه ما قرار بگیرد. توی صفحات کتاب پر از سرنخ‌هایی است که می‌توان به مدد آن‌ها از بحرانی که آدم‌ها در نوجوانی دچارش می‌شوند به سلامت به مقصد رسید. نویسنده کتاب معصومه رامهرمزی است. بانویی که سال‌ها با شخصیت کتاب زیسته و دنبالش توی تاریخ گشته. نویسنده توانسته مستندات قابل اعتمادی را در حدود دویست صفحه به مخاطب عرضه می‌کند. تا کنون چاپ‌های متعدد کتاب از مرز 36 بار تجدید چاپ عبور کرده و نشان دهنده این است که کتاب مخاطب خودش را هم پیدا کرده و مورد توجه تعداد زیادی قرار گرفته است.

به قلم "فاطمه‌سادات موسوی"

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "من میترا نیستم - (روایت زندگی شهید زینب کمایی)" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک