loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 500 هزار تومان
پاتوق کتاب

کتاب عادت های اتمی (یک راه ساده و اثبات شده برای ایجاد عادات خوب و شکستن عادات بد) نشر نسل نو اندیش

5 / -
like like
like like
برچسب ها :

عادت های اتمی نوشته جیمز کلییر نویسنده آمریکایی، با داستانی جذاب در مورد یک بازیکن بیسبال آغاز می‌شود. این بازیکن که درست در آخرین روز سال دوم دبیرستان دچار سانحه می‌شود و چوب بیس بال به اشتباه و توسط همکلاسی‌اش به صورتش برخورد می‌کند، بدترین وضعیت جسمی را تجربه می‌کند و بدتر از آن  مجبور به ترک تیم اول بیسبال دانشگاه می‌شود اما امیدش را از دست نمی‌دهد، دو سال بعد از سانحه وارد دانشگاه دنیسون کالج می‌شود و قدرت شگفت‌انگیز عادت‌های کوچک را برای اولین‌بار کشف می‌کند.

نویسنده می‌گوید کیفیت زندگی‌مان اغلب به چگونگی عادت‌های‌مان بستگی دارد. با عادت‌های مشابه شما می‌توانید به نتایج مشابه دست یابید اما با عادت‌های بهتر هر چیزی امکان‌پذیر است.

شاید افرادی باشند که بتوانند یک‌شبه به موفقیت‌های باورنکردنی دست یابند اما ما هیچ‌کدام از آنها را نمی‌شناسیم و یقینا یکی از آن‌ها نیستیم. برای ایجاد عادت‌های بهتر یک راه درست وجود ندارد. این کتاب برای کسانی کارآمد خواهد بود که دنبال یک سیستم گام به گام برای پیشرفت هستند.

اما چرا تغییرات بسیار کوچک، تفاوت‌های بزرگ ایجاد می‌کند؟ سوالی که نویسنده در فصل دوم کتاب مطرح می‌کند.
پیشرفت‌ها تا یک درصد گاهی اوقات مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما این موضوع از نظر ریاضی چه‌طور کار می‌کند: اگر بتوانید هر روز به مدت یک سال، 1 درصد بهتر شوید ، در مقایسه با آخرین باری که این کار را انجام داده‌اید، 37 درصد بهتر هستید. برعکس ، اگر هر روز به مدت یک‌سال، 1 درصد بدتر شوید، تقریبا تا صفر کاهش پیدا می‌کنید. آن‌چه به عنوان یک برد کوچک یا یک شکست جزئی شروع می‌شود، روی هم انباشته می‌شود و به صورت برد یا باخت بزرگ‌تر در می‌آید.
این نکته را در نظر داشته باشید که 1 درصد حداقل پیشرفت روزانه شما می‌تواند باشد و قطعا توانمندی شما بیشتر از این حرف‌هاست.

تصور کنید از لس‌آنجلس به نیویورک سیتی پرواز می‌کنید. اگر خلبان از مسیر خود 3/5 درجه به طرف جنوب منحرف شود، شما به جای نیویورک سیتی در واشنگتن دی. سی فرود می‌آیید. چنین تغییر کوچکی در بلند شدن هواپیما به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرد. نوک هواپیما فقط مقدار کمی، حدود یک متر حرکت می کند، اما وقتی همین را روی نقشه ایالات متحده، بزرگ می‌کنیم، صدها مایل تفاوت ایجاد می‌کند‌.

نویسنده در فصل‌های بعدی در مورد 4 قانون برای تغییر رفتار صحبت می‌کند. 

قانون اول: آن را آشکار و روشن کنید
با گذشت زمان، عادت‌هایمان آن قدر عادی می‌شوند که اساسا دیده نمی‌شوند. چیزهای خوشمزه‌ای که روی میز آشپزخانه است، کنترل تلویزیون که کنار ما قرار دارد، تلفن که در جیب‌مان است.
واکنش‌های ما به این سرنخ‌ها آن‌قدر شدید کدگذاری می شود که به نظر می‌رسد تاکید شدید برای عمل از هیچ جا نشئت نمی گیرد. به عنوان مثال شما هر روز سر زمان مشخصی اینستاگرام را چک می‌کنید و این یک کدگذاری روی مغز شماست که از عادت‌های شما نشات می‌گیرد و شما از این‌کار هیچ هدف یا منظور خاصی ندارید بلکه فقط عادت کرده‌اید. به این دلیل ، باید فرایند تغییر رفتار را با آگاهی شروع کنیم.

قانون دوم: آن را جذب کنید
اگر بخواهید احتمال رخ‌دادن رفتاری را افزایش دهید، لازم است آن را جذاب سازید. هدف قانون دوم این است که یاد بگیریم چطور عادت‌های‌مان را مقاومت‌ناپذیر کنیم. در حالی‌که تغییر هر عادتی به صورت یک انگیزه فوق طبیعی امکان ندارد، اما می‌توانیم هر عادتی را جذاب‌تر سازیم. برای انجام این کار باید درک کنیم میل و اشتیاق شدید چیست و چطور کار می‌کند.
برای درک بهتر این موضوع برخی از عادت‌های جذاب حیوانات را مثال می‌زند. پرندگان بزرگ‌سالی که لکه قرمز روی نوک منقار خود دارند و پرندگان کوچک هر زمان که غذا می‌خواهند به این نقطه نوک می‌زنند.
هر چقدر فرصتی جذاب‌تر باشد، احتمال شکل‌گیری عادت بیشتر می‌شود. راهکار، جفت‌کردن کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم با کاری که لازم است انجام بدهیم، است.
نویسنده می‌گوید فرهنگی که در آن زندگی می‌کنیم ، تعیین می‌کند کدام رفتارها برای ما جذاب هستند و یکی از موثرترین کارهایی که می‌توانید برای ایجاد عادت‌های بهتر انجام دهید، پیوستن به فرهنگی است که در آن کارهای مورد علاقه‌تان، رفتاری طبیعی محسوب می‌شود.
قانون دوم که تحت عنوان آن را جذاب کنید است طور دیگری هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد:
«آن را ناجذاب کنید» این قانون برای ترک عادت‌های نادرست است. مثل سیگار کشیدن.

قانون سوم: آن را آسان کنید
آهسته راه بروید اما هرگز به عقب برنگردید. اگر بخواهید در عادتی مهارت پیدا کنید، نکته مهم این است که کارتان را با تکرار شروع کنید، نه در حد مطلوب. لازم نیست برای هر ویژگی یک عادت جدید برنامه ریزی کنید، فقط لازم است آن را تمرین کنید. این اولین گام برای عملی ساختن قانون سوم است .فقط لازم است تکرار کردن‌تان را درک کنید.

قانون چهارم: آن را رضایت‌بخش کنید
قانون چهارم خوشایندکردن و رضایت‌بخش کردن آن است. در واقع احتمال این‌که رفتاری را تکرار کنیم که برای ما خوشایند است بیشتر است. مغز انسان برای اولویت‌بندی پاداش‌های آنی در برابر پاداش‌های با تاخیر ، تکامل یافته‌است.

در پایان کتاب، جدولی با عنوان چطور یک عادت خوب ایجاد کنیم قرار داده‌شده‌است. در این جدول برای هر مرحله پیشرفت کارت امتیازی گذاشته که شما با انجام دادن هر کدام امتیاز را دریافت می‌کنید.
برای مثال: کارت امتیاز عادت ها را پر کنید، برای آگاهی از عادت‌های فعلی‌تان ، آن‌ها را یادداشت کنید‌.
و جدول دیگری تحت عنوان چطور عادت بدی را از بین ببریم قرار داده‌شده‌است.
برای مثال: یک قرارداد عادت بنویسید. هزینه‌های عادت‌های بدتان را به صورت مشهود و ناراحت‌کننده درآورید.

جیمز کلییر می‌گوید امتیاز عادت‌ها این است که می‌توانیم بدون فکرکردن، کارها را انجام دهیم و ضررشان این است که مانع توجه‌مان به اشتباهات کوچک می‌شود.
عادت‌ها + عملکرد سنجیده = مهارت

کتاب عادت های اتمی کتابی ست که درکتان از هر روز را تغییر می دهد تا زندگی را زندگی کنید!

به قلم "سارا و ستاره صباغی"

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "عادت های اتمی (یک راه ساده و اثبات شده برای ایجاد عادات خوب و شکستن عادات بد)" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک