loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 500 هزار تومان
پاتوق کتاب

کتاب صلیب خونین - سرگذشت استعمار 04 نشر سوره مهر

5 / -
like like
like like

اولین کره ی جغرافیا روی پوست تخم شترمرغ طراحی شد. این کره ی جغرافیا در سال 1504 میلادی یعنی دوازده سال پس از ورود کریستف کلمب به قاره ی جدید ساخته شد. روی این کره بخش بزرگی از آمریکای جنوبی «سرزمین صلیب مقدس» نامیده شده است.
این مقدمه را که بدانید با حال و هوای کتاب صلیب خونین، چهارمین جلد از مجموعه کتاب های سرگذشت استعمار به قلم مهدی میرکیایی آشنا می شوید.
میرکیایی در این کتاب راوی چند قرن رواج قاره گشایی و فتح پهنه هایی نو از جغرافیای زمین به دست اروپایی هاست که طی آن، مسیحیت و اساساً دین در زیست کاشفان اروپایی سرزمین های جدید نقشی تعیین‌کننده داشت و همه چیز و همه کس در ساختارهای سیاسی و اجتماعی، به نحوی باید مشروعیتشان را از ناحیه ی کلیسا و مقامات مذهبی مسیحیت دریافت و تضمین می کردند.
کشتی سوارهای فاتح قاره های جدید هم از دو جهت در این قاعده مستحیل شدند: 
اول اینکه باید ادعا می کردند تمام تلاششان برای گسترش دین عیسی مسیح در اراضی اکتشاف شده است؛
دوم اینکه با مسیحی کردن بومی ها در هر جا که پا می گذاشتند، مشروعیت خودشان را برای تاراج ثروت ها، بند زدن به دست و پای انسان ها و استثمارشان را با حربه ی اطاعت از کلیسا مهر تأیید می زدند و این‌گونه احتمال شورش و نافرمانی را هم تقلیل می دادند.
از همین رو بود که با هر کشتی، جمعی از کشیشان مسیحی هم در سواحل فتح شده پیاده می شدند و به تبلیغ دینی مشغول می شدند و قدرت و نفوذ کلیسا قدم به قدم بیشتر و عمیق تر می شد، تا آنجا که اسقف ها حتی برای فروش مناصب جدید مذهبی در گستره‌های نوظهور مسیحی هم کیسه دوختند، دست به فروش «آمرزش نامه» زدند و... این‌گونه، امور تجاری کلیسا هم از این رهگذر رونق گرفت.  

صلیب خونین گوشه های دیگری از طراحی زیرکانه و سراسر منفعت طلبی غربی ها برای به استثمار کشیدن مردمان قاره های جدید و تغذیه از خون و جان و ثروت های انبوه و شگفت انگیز آنان را در قالبی قصه‌گون و جذاب ترسیم می‌کند. این کتاب در 124 صفحه حاوی 29 پرده از این نمایش عجیب تاریخی است که کلیسا و مذهب اگر چه پرده گردانان اصلی اش نبوده اند، در همدستی و کمک به استعمارگران برای رسیدن به اهدافشان هم کم نگذاشته اند. بهره ای هم که برده اند، البته کم نبوده است.
 داستان پوکوهانتس، دختر محبوب رئیس قبیله ی پوهاتان ویرجینیا، چرایی و چگونگی استفاده ی انگلیسی های مهاجم از این دختر، داستان مسیحی شدن او و آموزش زبان انگلیسی و رسوم شهرنشینی به این دختر سرخپوست و سرانجام تلخش از جمله روایت های زیبای این کتاب و از آن هاست که اگر نگویند روایتی مستند و تاریخی و واقعی استف گمان خواهید کرد روی پرده سینما فیلم می‌بینید، داستانی که نه تنها برای نوجوانان رده ی سنی بالای سیزده سال خواندنی است، که خواننده بزرگ سال را هم جذب می کند. 
طراحی گرافیک این جلد از مجموعه کتاب سرگذشت استعمار را مهرداد موسوی انجام داده است و محصول مهرک (انتشارات سوره ی مهر کودک و نوجوان) است.
 

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "صلیب خونین - سرگذشت استعمار 04" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک