loader-img
loader-img-2
بنر بالا - خرید قسطی
پاتوق کتاب

کتاب ریحانه بهشتی یا فرزند صالح (برنامه اخلاقی، عبادی، پزشکی و تغذیه قبل از بارداری تا پایان شیردهی) نشر نورالزهرا(س)

5 / 5
like like
like like

معرفی کتاب ریحانه بهشتی

کتاب ریحانه بهشتی یا فرزند صالح گلچینی از توصیه های عبادی، پزشکی و تغذیه برای دوران بارداری تا پایان شیردهی است که مورد تایید پزشکان متخصص زنان می باشد. ریحانه بهشتی را انتشارات نورالزهرا منتشر کرده است.

تربیت فرزند صالح از مهم‌ترین و بزرگترین دغدغه‌های هر پدر و مادر آگاهی است. از این رو کتاب ریحانه بهشتی باب دل هر پدر و مادر آگاه و دغدغه‌مند است.

اگر شما نیز از این دست پدر و مادرها هستید، باید بدانید که کار تربیت فرزند شما پیش از تولد او آغاز می‌شود. پس اگر قصد فرزندآوری دارید، دست به کار شوید و مقدمات تربیت او را از همین حالا آغاز کنید! یقینا خواندن کتاب ریحانه بهشتی، بزرگترین هدیه‌ای است که می‌توانید به خودتان و فرزندتان بدهید؛ چراکه جامع‌ترین نکات کاربردی قبل از بارداری تا پایان شیردهی را برای تربیت فرزند و بالتبع نسلی صالح در اختیار شما قرار می‌دهد.

خلاصه ای از کتاب ریحانه بهشتی

کتاب ریحانه بهشتی نوشته سیما میخبر در 260 صفحه، توسط انتشارات نورالزهرا منتشر شده و شامل هفت بخش «همسرگزینی، آمیزش، بارداری، وضع حمل، نوزاد، شیردهی و تربیت» می‌باشد.
در هر بخش جامع ترین برنامه اخلاقی، عبادی، پزشکی و تغذیه مستند به آیات قرآن و روایات معصومین (علیهم‌السلام) آورده شده.

فصل اول کتاب ریحانه بهشتی با عنوان همسرگزینی به اهمیت انتخاب همسر شایسته در تربیت نسلی صالح اشاره دارد. بی‌شک والد خوب نخستین مقدمه تربیت خوب است. هم‌چنین وراثت نیز در شکل‌گیری شخصیت فرزند تاثیر به‌سزایی دارد. بنابراین در اسلام توصیه شده در انتخاب همسر، عفت، اصالت خانواده، شرف، تقوا و ایمان فرد را در نظر بگیرید.

فصل دوران بارداری جامع ترین نکات مورد نیاز مادران را در بردارد. سیما میخبر این بخش را با علائم و نشانه‌های بارداری آغاز می‌کند. او در ادامه مشکلات و شکایات شایع در این دوران را مطرح کرده و راهکارهایی جهت کاهش این مشکلات و عوارض ارائه می‌دهد. همچنین در این فصل راجع به ورزش و مراقبت‌های دوران بارداری مطالب مفیدی بیان شده. توصیه‌های عبادی و خوراکی مخصوص هر ماه یکی از جذابیت‌های این فصل می‌باشد؛ تلاوت سوره‌های قرآن در این دوران علاوه بر تاثیر زیادی که روی سیرت و صورت جنین دارد، باعث آرامش هرچه بیشتر مادر باردار می‌گردد. در آخر فصل نیز درباره تاثیر هر ماده غذایی و تلاوت هر سوره از قرآن کریم بر جنین می‌خوانیم. برای  مثال در بخشی از این فصل این‌گونه آمده است: "خوردن انار شیرین فرزند را نیکو می‌کند." یا "برای صبور شدن بچه سوره والعصر را بخواند."

فصل وضع حمل شامل دو بخش قبل از زایمان و بعد از زایمان است؛ نویسنده در بخش اول، علائم زایمان و راهکارهای آسان شدن وضع حمل را بیان کرده و در بخش دوم، توصیه‌ها و مراقبت‌های پس از زایمان را که شامل طریقه صحیح ایستادن و راه رفتن پس از زایمان، تمرینات ورزشی مفید برای تقویت عضلات شکم و لگن و تغذیه مناسب بعد از زایمان می‌گردد. هم‌چنین در این فصل در رابطه با موضوع مبتلابه و مهم "افسردگی پس از زایمان" نیز صحبت شده و برای جلوگیری از این مشکل، توصیه‌هایی به مادران شده است.

سیما میخبر در فصلی تحت عنوان نوزاد: آداب و مستحبات ولادت فرزند، نکاتی درباره مراقبت از نوزاد را بیان کرده است.

شیردهی به نوزاد علاوه بر اهمیت فوق‌العاده‌اش دارای نکات زیادی می‌باشد؛ مادر باید دقت کند تا غذایی که می‌خورد حلال باشد، در دوران شیردهی اهتمام زیادی به رعایت تقوا داشته باشد تا به واسطه بی‌تقوایی شیر خود را آلوده نکند، در شروع شیر دادن ذکر "بسم الله الرحمن الرحیم" را فراموش نکند، به یاد امام حسین (علیه السلام) به فرزند خود شیر دهد، مادر باید توجه داشته باشد صبر و آرامش، عصبانیت، افکار سالم و ناسالم او همگی بر روی فرزندش تاثیر خواهد گذاشت. 
به همین دلیل در فصل شیردهی از ثواب شیر دادن، مزایای شیر مادر، نیازهای مادر شیرده، عوامل افزایش شیر مادر، طریقه صحیح شیردهی و در آخر راه‌های از شیر گرفتن کودک سخن گفته شده و شما با مطالعه این بخش، همه نکات و دانستی‌های لازم در مورد شیردهی را خواهید دانست.

در بخش آخر این کتاب هم از نکات تربیتی لازم برای رفتار با کودک می‌خوانیم. چهل نکته اخلاقی - عبادی در رابطه با "رفتار با کودکان" در این فصل آورده شده. راه‌های ایجاد محبت اهل بیت (ع) در کودکان و نوجوانان از مطالب مهم این فصل می باشد.

بخشی از محتوای کتاب ریحانه بهشتی:

"اسلام برای زن دنیایی بسیار زیبا ایجاد کرده است، دنیایی که همه افراد آن، باید به مادر احترام گذاشته و تعظیم کنند. حتی احترامی فراتر از پدر؛ چراکه پیامبر (صلی الله علیه و آله) سه بار دستور به احترام مادر دادو سپس احترام به پدر را امر فرمود و برای اینکه بانوی خانه به شغل مادری سرگرم و در پرورش فرزندان فارغ البال و آسوده باشد در سنت اسلامی توصیه شده است که تهیه معاش به عهده شوهر باشد و زن عهده دار تربیت اطفال که شخصیت های فردای جامعه اند، باشد.
از نظر پاداش اخروی نیز در روایات آمده ست که زن در دوران حمل همچون مجاهد فی سبیل الله است و اگر در حین زایمان بمیرد اجر شهید را دارد و یا اینکه «بهشت زیر پای مادران است»
همچنین در دوران شیرخوارگی کودک نیز اجر فراوانی برای مادر بیان شده است اما باید توجه کرد که در کنار این احترام دنیایی و پاداش و اجر اخروی، مسئولیتی بر عهده او نهاده شده که لازم است در انجام صحیح آن کوتاهی نورزد."

به قلم "فاطمه معصومه منیری"

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "ریحانه بهشتی یا فرزند صالح (برنامه اخلاقی، عبادی، پزشکی و تغذیه قبل از بارداری تا پایان شیردهی)" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک