loader-img
loader-img-2
پاتوق کتاب
  1. خانه
  2. بلاگ
  3. کتاب درمانی
در پناه تنهایی: راهنمای پناه بردن به کتاب و کلمات
در پناه تنهایی: راهنمای پناه بردن به کتاب و کلمات
نقل است در احوالات جناب بورخس، همیشه از این پرسش که «فایده ادبیات چیست؟» برآشفته می‌شده. او این پرسش را ابلهانه می‌شمرد و در پاسخ آن می‌گفت: «هیچ کس نمی‌پرسد که فایده آواز قناری و غروب زیبا چیست؟!» اگر این چیزهای زیبا وجود دارند و اگر به یمن وجود آن‌ها، زندگی در یک لحظه کمتر زشت و کمتر اندوه‌زا می‌شود، آیا جستجوی توجیه عملی برای آن‌ها کوته‌فکری نیست؟ ادبیات چیست؟ ادبیات شامل مهم‌ترین داستان‌هایی است که بشریت درباره خود روایت کرده است. داستان‌هایی که هرچند پیرنگ‌هایی ثابت داشته‌اند اما هیچ‌گاه تکراری نبوده‌اند. چرا که راویان آن‌ها، شخصیت‌های آنان، قهرمانان و ضدقهرمانان آن‍ها و کلمات خلق‌شده آنها، هر کدام از قلمی صادر شده‌اند. راویان و نویسندگانی که هر کدامشان در هر گوشه‌ای از جهان، در زمان و مکانی متفاوت، تنها مسئله‌ مهم زندگی‌شان نوشتن و خلق کلمات بوده است. مثل بورخس که در تاریکی و با چشمانی نابینا می‌نوشته و روزی کتابدار بزرگترین کتابخانه جهان بوده است؛ یا آقای سلینجر که در تنهایی و تنها برای نوشتن می‌نوشته، تا جایی که از یک زمان به بعد تنش را در چهاردیواری اتاقش و ذهنش را در چهاردیواری تنش حبس می‌کند و دیگر هیچ‌کس را به جهان کلماتش راه نمی دهد؛ یا آقای داستایفسکی که از ابتدای نوشتنش حتی یک درصد هم احتمال نمی‌داده کلماتش جایی حتی در حوالی دنیای ادبی زندگی و زمانه خودش خوانده شوند، چه برسد به اینکه در کل تاریخ کلمات، بتواند به عنوان نویسنده‌ای شاخص، ادبیات جهان را مورد حیرت، شگفتی و تأثیر قرار دهد. همه اینها چرا اتفاق افتاده است؟ چون آن‌ها که می‌نوشته‌اند مؤمن به معجزه کلمات و نوشتن بوده‌اند. نویسندگانی که در کمال ناامیدی باز هم با نور کلمات قلم بر دست می‌گرفته‌اند و می‌نوشته‌اند. در پناهِ کلمات همه اینها را گفتم برای چه؟ برای اینکه بگویم کلمات نورند، کلمات پناهند و کلمات هیچ‌گاه از بین نخواهند رفت. یاد روزی افتادم که کتاب‌های مدرن فعالیت‌شان را در جهان آدم‌ها آغاز کردند. کتاب مدرن که می‌گویم دقیقا منظورم کتاب الکترونیکی یا همان پی‌دی‌اف خودمان است. کتابی که با آمدنش خیلی‌ها که می‌گفتند کتاب چه دردی از آدمیزاد دوا می‌کند و منتظر این بودند که این درمان را به دردی بی‌درمان تبدیل کنند، اعلام کردند که زمان کتاب‌های کاغذی گذشته است و تمام. می‌گفتند هر چیز تاریخ انقضائی دارد و امروز همان روز انقضای کتاب‌هاست. حالا در همین زمان، چندین سال از آن روزها می‌گذرد و هر اهل کتاب و کلمه‌‌ای دیگر به این مسئله رسیده است که چنین اتفاقی هیچ‌گاه نخواهد افتاد. ممکن است جایگاه کتاب در بین مردمان هر روزگاری چند پله بالا و پایین شود اما نابودی آن هرگز اتفاق نخواهد افتاد. اینکه اهل کلمه باشیم و دغدغه‌مان خواندن کتاب باشد خوب است، یعنی می‌دانیم آدابش را چطور به جا بیاوریم و نیازهایمان را برطرف کنیم. اما این مطلب درصدد است تا گره از کار کسانی باز کند که دوستدار ادبیات و کلمه هستند اما آدابش را نمی‌دانند و سردرگم در میان انبوهی از کتابها، نمی‌دانند کدامشان را انتخاب کنند و حالا اگر انتخاب هم کردند، خواندنشان مخصوصا خواندن داستان‌ها چه فایده‌ای برایشان خواهد داشت؟ خاطرات کتابی، تا روشنایی بنویس، آدمی همان است که می‌خواند و آداب کتابخواری، به نظر می‌رسد یک بسته کامل باشند برای اینکه شما را مجاب کنند اگر اهل کلمه نیستید، آب دستتان است زمین بگذارید و از همین لحظه اهلی کلمات شوید. احمد اخوت در کتاب خاطرات کتابی در یک دستش چاقو به دست گرفته و در دست دیگر یک جعبه پر از شیرینی خامه‌ای. آنچنان که شما با هر بار خواندن یک تکه از کتاب، آن‌چنان سر ذوق می‌آیید برای نوشتن، خواندن، خاطره بازی و زیستن در کنار کتاب ها، انگار که یک جعبه پر از شیرینی خامه‌ای گذاشته‌اید کنار دستتان و تا آخرش را شیرینی به شیرینی نوش‌جان می‌کنید. اما درست وقتی که شیرینی به جانتان نشست، آقای اخوت چاقوی حقیقت را برمی‌دارد و از تلخی روزگار و فراموشی‌‌هایش می‌گوید، آنچنان که هر کلمه‌اش چاقویی می‌شود به پهلوی امیدتان. خلاصه که این کتاب پر است از لحظه‌های زیستن در برزخ ترس و امید، جایی بین زندگی و مرگ؛ نوشتن یا ننوشتن، خواندن یا نخواندن. اما در آخر جایی از کتاب به نقل از رالف والدو امرسون می‌گوید: «الان مدت‌هاست بسیاری از کتاب‌هایی را که خوانده‌ام دیگر به یاد ندارم. همان‌طور که در خاطرم نیست تاکنون چه غذاهایی را خورده‌ام. با این همه غذاها مرا زنده نگه‌داشته‌اند. به‌همین‌صورت کتاب‌ها نیز بر من تأثیر داشته‌اند.» می‌بینید اگر بخواهید به همین راحتی همین‌جا شما می‌توانید خودتان را مجاب کنید که خواندن برای آن است که روحتان زنده بماند. اما اگر کمی سمج‌تر باشید و دلتان بخواهد بیشتر در مورد خواندن بدانید، می‌توانید بروید به سراغ کتاب «آدمی همان است که می‌خواند». رابرت دی‌یانی در این کتاب می‌نویسد: «نحوه رسیدن ما به خواندن انواع متون تحت تأثیر واکنش‌های آگاهانه دیگرانی است که احتمالا تجربه زندگی و ادبی متفاوتی با ما داشته‌اند. ما باید در تلاش باشیم تجربه زندگی و خواندن ادبیات به ما توانایی تمییز دادن نوشتار خوب از بد را بدهد، نگاهمان به زندگی را عمیق کند و به ما این فرصت را بدهد که جهان‌ها و دنیاهای نزیسته و ندیده‌مان را توسط افرادی که تجربه کرده‌اند، لمس کرده و به نظاره بنشینیم. آنچنان که انگاری خودمان همان زندگی را داشته‌ایم.» البته این به شرطی است که به این سطح از توانایی رسیده باشیم که از میان انبوه کتاب‌ها، بهترینشان را و همانی که با سطح انرژی و نیاز ما هم‌کفو است، انتخاب کنیم. آری به راستی که برای هر مسئله‌ای آدابی است و خواندن و نوشتن نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اینجاست که می‌توانید دست به کار خواندن کتاب آداب کتاب‌خواری به قلم احسان رضایی شوید.   احسان رضایی در کتاب آداب کتاب خواری کوشیده است که تمام تجربیات خواندن و نوشتنش را به زبانی کاملا ساده و دلنشین در اختیار مخاطبش قرار دهد. به عنوان مثال در جایی از کتابش ذیل عنوان «در خدمت و خیانت فهرست‌ها» به نقل از یکی از دوستانش اینطور می‌نویسد که همیشه می‌گفت: انتخاب کتاب خوب از سیگار کشیدن بی‌دردسر سخت‌تر است. این را می‌گفت و بلندبلند می‌خندید. رضایی می‌گوید: از میان تعداد انبوهی از فهرست‌ها و لیست‌هایی که جهت معرفی کتاب به شما معرفی می‌شود می‌توانید با امتحان کردن اولین کتاب از لیست متوجه شوید آیا این فهرست کتاب در حوزه علاقه‌مندی شما برای خواندن هست یا نه؟ یا اینکه از افراد کتابخوان و کتابشناسی که اعتماد دارید بپرسید چه بخوانید. ببینید آنها چه خوانده‌اند شما هم اگر در حوزه علاقه‌مندیتان هست همان‌ها را بخوانید. او در جایی دیگر از کتابش می‌نویسد: «نوشتن، راهی است برای خلق کردن، برای آفریدن. این گزاره نه فقط شامل حال نوشته‌ها و کلمات است، که در مورد آدم‌هایی که با متن مواجهه دارند هم صدق می‌کند. نوشتن راهی است برای زنده‌ماندن. در این دنیای دیوانه‌وار، فقط بر روی کاغذ و با نوشتن است که کلمات باز هم همان معنایی را می‌دهند که همیشه داشتند. شجاعت، در آنجا شجاعت است و شرافت، شرافت. کلمات معنای واقعی دارند و به ما یادآوری می‌کنند که هنوز، راهی برای نجات هست.»   «منصفانه قضاوت کنیم؛ ما در مجموع آدم‌های بدی نیستیم! قانعیم و دلخوشی‌مان به همین دنیای کوچک خصوصی کتابخانه‌هایمان است. حقیقت همان است که آناتول فرانس گفت. کافی است نگاهی به کتاب‌هایت بیندازی تا وحشت کنی چقدر کتاب ناخوانده داری. اما مگر هر کتابی که وارد کتابخانه می‌شود حتما باید اول خوانده شد تا بتواند جواز ورود به قفسه‌ها را بیابد؟» این قسمت مربوط به کتاب «تا روشنایی بنویس» آقای احمد اخوت است و به راستی که اگر مؤمن باشیم به اینکه هر کتابی که به دست ما می‌رسد، می‌خریم یا هدیه می‌گیریم، جزئی از رزق معنوی و خوراک روحی ماست، خوراکی که باید منتظر زمان مصرفش باشیم، دیگر نگران کتاب‌های نخوانده‌مان نخواهیم بود. چه آنکه آقای بورخس زمانی که رئیس کتابخانه ملی شهر بوئنوس آیرس شد و مسئول مستقیم 900 هزار کتاب، نابینا بود. البته گفتن و دانستن این مطالب نباید ما را از برنامه‌ریزی صحیح و منظم برای خواندن کتاب‌هایمان دور سازد. باید به خودمان عادت به مطالعه و نوشتن را یاد دهیم. هر چقدر کوتاه هر چقدر کم... ما همگی مضطر به خواندن کلمات و کتاب‌ها هستیم. چرا که آنها در میان طوفان‌های سهمگین زندگی تنها ملجأند. و به قول مولایمان امام صادق (ع): «بر مردم روزگار پرآشوبی خواهد شد، که جز با کتاب‌هایشان آرام نگیرند.» کتاب‌های معرفی شده در این مطلب را می‌توانید با کد تخفیف ارسال رایگان: blog1 از پاتوق کتاب خریداری کنید. به قلم «نجمه نیلی پور»
راه‌های درمان و غلبه بر اهمال کاری
راه‌های درمان و غلبه بر اهمال کاری
گاهی اوقات می‌دانید باید کاری را انجام دهید، اما به‌هر دلیلی از انجام‌دادن آن طفره می‌روید. در این شرایط تنها در زمانی که استرس به سراغتان می‌آید، کار را تکمیل می‌کنید. حتی گاهی ممکن است اصلا کاری انجام ندهید. اهمال کاری در زندگی بسیاری از انسان‌ها پیش می‌آید، اما اگر به یک عادت و روال تبدیل شود، می‌تواند باعث شود که احساس کنید همیشه بازنده هستید. در نتیجه، بهره‌وری شما آسیب زیادی می‌بیند و به‌همراه آن توانایی و پتانسیل خلاقانه شما نابود می‌شود. ترفندها و راه‌کارهای زیادی برای غلبه بر اهمال کاری وجود دارد که به شما کمک می‌کنند از این عادت مخرب دست بکشید. با ما همراه باشید تا چند پیشنهاد برای درمان اهمال کاری به شما ارائه دهیم. اهمال کاری چه آینده‌ای را برای شما رقم می‌زند؟ تعلل در انجام کارها، عواقب جدی و اجتناب‌ناپذیری در آینده شما خواهد داشت و می‌تواند زندگی‌تان را مختل کند. درست مانند استرس، اثرات تعلل خیلی زود خود را نشان نمی‌دهند و وقتی متوجه تاثیر مخرب آن‌ می‌شوید که دیگر دیر شده است. چیزی که اکثر افراد متوجه نمی‌شوند این است که به تعویق‌انداختن کارها نه‌تنها بر زندگی، بهره‌وری و شادی‌شان تأثیر می‌گذارد، بلکه سلامت روحی و جسمی آن‌ها را نیز به خطر می‌اندازد. در ادامه تاثیرات اهمال کاری بر آینده شما را به‌صورت فهرست‌وار بیان می‌کنیم:   ایجاد باورهای محدودکننده از دست‌دادن فرصت‌ها از بین‌بردن اهداف از دست‌دادن شغل کاهش عزت نفس تصمیم‌گیری‌های ضعیف و اشتباه لطمه‌دیدن شهرت و اعتبار به خطر افتادن سلامت روان به خطر افتادن سلامت جسمانی از دست‌دادن زمان گران‌بها آسیب‌دیدن روابط خانوادگی و عاطفی  9 قدم برای غلبه بر اهمال کاری انسان‌ها از خودکنترلی محدودی برخوردار هستند. مانند یک ماهیچه بدن، خودکنترلی انسان منبع محدودی از انرژی دارد که می‌تواند به‌سرعت تخلیه شود. هنگامی که خودکنترلی رو به اتمام است، انسان تمایل دارد آنچه که لذت‌بخش‌تر است را انتخاب کند. زمانی‌که خودکنترلی و نیروی محرکه ما توسط عواملی مانند خستگی و مشوق‌هایی که دور از دسترس هستند، مسدود می‌شود، کارها را به تعویق می‌اندازیم.بیشتر بخوانید: اهمال کاری چیست؟ انواع و دلایل آناگرچه ممکن است به نظر برسد که اهمال کاری، یک نقص شخصیتی است، اما این مشکل تلاشی برای کنار‌آمدن با احساسات و خلق‌وخوی منفی ناشی از بی‌حوصلگی، نگرانی، ناامنی و تردید نسبت به خود است. تعلل، ناشی از عدم مدیریت زمان یا تنبلی نیست، بلکه نتیجه حس ناخوشایندی است که باعث می‌شود از انجام کارها اجتناب کنید. اما چگونه می‌توان این چرخه اجتناب را شکست؟   در ادامه به‌صورت گام‌به‌گام، راه‌های غلبه بر اهمال کاری را تشریح خواهیم کرد. 1- برای درمان اهمال کهری، نسبت به اهمال کاری خود آگاه باشید اولین قدم برای غلبه بر اهمال کاری این است که در وهله اول سعی کنید علت اصلی مشکل را درک کنید. چه احساسی دارید که شما را به تعلل در یک کار خاص سوق می‌دهد؟ آیا در هنگام مواجه با یک وظیفه خاص، دستپاچه می‌شوید؟ آیا حوصله انجام آن را ندارید یا بی‌انگیزه هستید؟ آیا از انجام کاری می‌ترسید، مگر این‌که برای آن 100 درصد آماده باشید؟   افزایش خودآگاهی راهی عالی برای شروع درمان اهمال کاری است. به‌دنبال آگاهی از رفتار خود باشید. انواع مختلفی از اهمال کاری وجود دارد که توسط محرک‌های مختلف ایجاد می‌شوند و همیشه به راحتی نمی‌توان علت آن‌ها را مشخص کرد، اما ارزشش را دارد که کمی در خود کاوش کنید. زمانی‌که متوجه آن‌ها شدید، باید به فکر این باشید که چه چیزی باعث به تعویق‌انداختن کارها می‌شود. اگر متوجه شدید که یک‌سری کارهای خاص نیاز به تلاش بیشتری دارند، می‌توانید آن‌ها را برای زمان‌هایی که بهره‌وری بیشتری دارید، برنامه‌ریزی کنید.   2- برای غلبه بر اهمال کاری الگوهای اهمال کاری‌تان را بیابید وقتی صحبت از تعلل به میان می‌آید، الگوهایی وجود دارند که توانایی، بهره‌وری، سلامت و رفاه انسان را تخریب می‌کنند. اگر هر یک از این الگوها برای شما آشنا به نظر می‌رسد، اکنون زمان آن رسیده است که آن‌ها را رها کنید. در ادامه با چند الگوی رایج آشنا می‌شوید.   تمرکز بر کارهای انجام‌نشده دانشمندان علوم رفتاری و روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که آنچه مغز روی آن تمرکز می‌کند، در واقعیت انسان گسترش می‌یابد. وقتی روی کارهایی که امروز انجام نداده‌اید تمرکز می‌کنید، احساس می‌کنید از زندگی عقب مانده‌اید، تهی شده‌اید و برای انجام آن کارها، دیگر دیر شده است.   در حالی‌که اگر تمرکز خود را بر روی کارهایی که انجام داده‌اید تغییر دهید، بدون این‌که آن‌ها را بی‌ارزش بدانید یا خود را تحقیر کنید، می‌توانید دستاوردهایتان را ببینید و احساس پیشرفت، غرور و حرکت کنید.   برای غلبه بر اهمال کاری، هر روز را با فهرستی از کارهای بزرگ یا کوچکی که انجام داده‌اید، به پایان برسانید. از اضافه‌کردن کارهایی که انجام نداده‌اید به این فهرست خودداری کنید. از خودتان سپاسگزار باشید و خود را برای انجام این کارها تشویق کنید.   تعیین انتظارات غیر واقعی شاید هر روز فهرست‌های طولانی و بلندپروازانه‌ای از کارهایی که باید انجام دهید را تهیه می‌کنید. با این حال تکمیل همه موارد این فهرست بلندبالا معمولا غیرممکن است. سپس به‌جای این‌که به خود بخندید و بگویید: دوباره این کار را تکرار کردم!، احساس می‌کنید شکست‌خورده‌اید و اضطراب به سراغ‌تان می‌آید.   این یکی از الگوهای اهمال کاری است که باعث از بین‌رفتن انرژی، عزت نفس و ظرفیت ذهنی شما می‌شود. زیرا انتظارات خود را بر اساس ایده‌های نادرست تعیین کرده‌اید.   کاری که می‌توانید برای حل این مشکل انجام دهید این است که با خیال راحت هر چیزی را که می‌توانید به آن فکر کنید و می‌خواهید به انجام برسانید، بررسی کنید. سپس یک تا سه مورد آن را انتخاب کنید و انجام دهید.   فکرکردن به چیزی که اشتباه است وقتی کاری را انجام نمی‌دهید و فکر می‌کنید باید تکمیل می‌شده است، به خودتان خیلی سخت می‌گیرید و مملو از احساس گناه می‌شوید. بسیاری از افراد در این مواقع فکر می‌کنند که واقعا مشکلی درون آن‌ها وجود دارد. اما وقتی خوب آن را بررسی می‌کنید، می‌بینید آن‌طور که فکر می‌کردید، نبوده است.   اگر احساس ناامیدی کردید، به‌جای این‌که خودتان را سرکوب کنید، در مورد آن‌چه اتفاق افتاده است، آنچه نیاز دارید و آنچه می‌خواهید در آینده اتفاق بیفتد، با خود گفتگوی دلسوزانه داشته‌باشید. اگر از عهده این گفتگو بر نمی‌آیید، وقت آن است که با یک دوست یا همکار مورد اعتماد تماس بگیرید و به او اجازه دهید برای درمان اهمال کاری از شما حمایت کند.   مقاومت در برابر مقاومت هنگامی‌که در برابر برقراری یک تماس تلفنی، شستشوی لباس‌ها، نوشتن یک ایمیل مقاومت می‌کنید، معمولا دچار وحشت می‌شوید. در چنین مواقعی شما در برابر مقاومت، از خود مقاومت نشان می‌دهید. حتی بدتر از آن، ممکن است اجازه دهید، مقاومت با چیزی که وقت‌ شما را پر می‌کند، موجب حواس‌پرتی‌تان شود. در این شرایط احساس بدتری نسبت به خود خواهید داشت. تماشای چند قسمت از سریال مورد علاقه، چرت‌زدن، گشت‌وگذار در رسانه‌های اجتماعی، فعالیت‌هایی هستند که موجب سرگرمی می‌شوند و باید از آن‌ها لذت ببرید. اما هنگامی‌که برای مقاومت در برابر انجام‌ندادن وظایف‌تان به‌سراغشان بروید، در نهایت احساس خوشایندی نخواهید داشت. پس به‌جای منحرف‌کردن خود از مقاومت، از آن به‌عنوان یک چیز ارزشمند استفاده کنید. از خود بپرسید: «من در برابر چه چیزی مقاومت می‌کنم؟ و این مقاومت چه علتی دارد؟» 3- برای غلبه بر اهمال کاری، محیط خود را تغییر دهید محیط‌های مختلف، تاثیرات متفاوتی بر بهره‌وری ما دارند. به میز کار و اتاق خود نگاه کنید. آیا آن‌ها شما را به کار وادار می‌کنند یا باعث می‌شوند که احساس خواب‌آلودگی به شما دست دهد؟ اگر مورد دوم را تایید می‌کنید، باید به‌دنبال تغییر فضای کاری خود باشید.   نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که محیطی که قبلاً برای شما الهام‌بخش بوده، ممکن است بعد از مدتی، اثر خود را از دست بدهد. اگر این‌طور است، وقت آن رسیده است که اوضاع را تغییر دهید.   به‌عنوان مثال، اگر به‌دلیل رفت‌وآمد مداوم و سروصدا نمی‌توانید در مکان‌های عمومی کار کنید، یک مکان آرام برای تمرکز پیدا کنید.   برای غلبه بر اهمال کاری و تمرکز بر روی وظیفه‌ای که تصمیم‌گرفته‌اید انجام دهید، سعی کنید هرگونه عامل حواس‌پرتی احتمالی، چه فیزیکی و چه دیجیتال را از محیط کار خود حذف کنید. به‌عنوان مثال، تلفن همراه خود را در حالت پرواز بگذارید و آن را دور از دسترس خود قرار دهید. همچنین اعلان‌ها و هشدارها را در همه دستگاه‌های خود نیز غیرفعال کنید. 4- اهداف خود را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید یکی از دلایل تعلل این است که فکر می‌کنید کار طاقت‌فرسایی پیش رو دارید و برای همین جرات نمی‌کنید سمت آن بروید. بهترین راه‌کار برای حل این مشکل این است که اهداف خود را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید، سپس هر بار روی یک قسمت تمرکز کنید. اگر باز هم احساس کردید که انجام آن برایتان سخت است، باز هم می‌توانید آن‌ها را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. با این روش خواهید دید که رسیدن به هدف مورد نظر چه‌قدر راحت و آسان است.   به‌عنوان مثال فرض کنید می‌خواهید یک کتاب بنویسید. در وهله اول، این کار ممکن است سخت و طاقت‌فرسا به نظر برسد، اما اگر آن را در چند مرحله انجام دهید، می‌توانید کتاب خود با کم‌ترین دردسر و زحمت بنویسید. به‌عنوان نمونه نوشتن یک کتاب می‌تواند به اهداف کوچک زیر تقسیم شود:   تحقیق تصمیم‌گیری در مورد موضوع ایجاد طرح کلی پیش‌نویس محتوا نوشتن فصول مختلف تجدید نظر  وقتی این‌گونه عمل کنید، می‌بینید که کنترل شما برای رسیدن به هدف‌تان بیشتر می‌شود و می‌توانید اهداف کوچک‌تر را با حداکثر توانایی و ظرفیت خود انجام دهید و بهترین نتیجه را برای درمان اهمال کاری به‌دست آورید 5- چک‌لیست روزانه تهیه کنید داشتن یک چک‌لیست روزانه می‌تواند نقش مهمی در غلبه بر اهمال کاری داشته باشد. زیرا بیشتر وقت‌ها علت تعلل ما این است که فکر می‌کنیم زمان زیادی برای انجام وظیفه مورد نظر داریم و زمانی متوجه این اشتباه می‌شویم که دیگر دیر شده است.   بنابراین بهترین تصمیمی که می‌توانید برای جلوگیری از به تعویق‌انداختن کارهای خود بگیرید این است که روزهای خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید. به‌جای این‌که روزتان را بدون برنامه و هدف بگذرانید، پیشنهاد می‌کنیم، در پایان هر روز چند دقیقه وقت بگذارید تا برای فردا یک چک‌لیست آماده کنید.   به‌عنوان مثال چک‌لیست شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:   انجام یک کار بزرگ که ممکن است یک هدف یا پروژه‌ای باشد که باید در آن پیشرفت کنید. عادات روزانه مانند ورزش، پیاده‌روی، مدیتیشن روزانه، مطالعه (حداقل 30 دقیقه)، گذراندن وقت با افرادی که دوست‌شان دارید و اقدامات مربوط به کار. هر کار دیگری که باید انجام شود.  بدین‌ترتیب به مهم‌ترین اهداف و پروژه‌های خود زمان کافی اختصاص می‌دهید تا تکمیل شوند و هیچ تعللی در مورد آن‌ها صورت نمی‌گیرد.   6- واقع‌گرا باشید گاهی اوقات به تعویق‌انداختن کار ممکن است ناشی از عدم درک درست از زمان تکمیل آن کار باشد، بنابراین مهم است که در مورد ضرب‌الاجل خود واقع‌بینانه‌تر فکر کنید. اگر بتوانید تخمین بزنید که یک کار چقدر طول می‌کشد، می‌توانید زمان کافی برای انجام آن در نظر بگیرید. همچنین برای اطمینان از انجام کار در موعد مقرر، بهتر است کمی زمان اضافه‌تر از آن‌چه پیش‌بینی کرده‌اید ب آن اختصاص دهید. واقع‌گرایی در مواردی که بیشترین بهره‌وری را دارید نیز مفید است. برخی از افراد صبح‌ها کارایی بیشتری دارند، اما برخی دیگر در عصر بهتر کار می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای غلبه بر اهمال کاری، چالش‌برانگیزترین یا پیچیده‌ترین وظایف را برای پربازده‌ترین زمان‌های خود برنامه‌ریزی کنید.   واقع‌بین‌بودن در مورد اهداف می‌تواند به شما کمک کند تا به‌سمت مدیریت بهتر زمان حرکت کنید. حتی اگر فقط پنج درصد پیشرفت داشته باشید، باز هم بهتر از هیچ است. اما اگر بخواهید از همان روز اول به خود سخت بگیرید، در نهایت شکست خواهید خورد و درست به‌همان جایی که شروع کردید برمی‌گردید. 7- به‌جای انگیزه، عادت‌سازی کنید به‌جای این‌که به دنبال انگیزه‌های غیرواقعی و بیهوده باشید، بهتر است عادت‌سازی را دنبال کنید. برای عادت‌سازی باید مطمئن شوید که اهداف شما کاملاً با چشم‌انداز زندگی، استعدادها و شایستگی‌ها و ارزش‌های شما هم‌سو هستند. این اقدام باعث می‌شود که انگیزه از درون شما سرچشمه بگیرد، زیرا اگر اهداف شما با خود واقعی‌تان منطبق نباشند، هرگز نمی‌توانید بر اهمال کاری خود غلبه کنید. پس مطمئن شوید که در مورد کاری که شور و اشتیاق را در شما بیدار می‌کند،  انتظارات غیرواقعی نداشته باشید. زیرا به‌ندرت پیش می‌آید که به چیزی علاقه داشته باشید (مثل یک سرگرمی) و سپس آن را به شغلی تبدیل کنید که بتوانید با آن هزینه‌های زندگی خود را بپردازید. 8- برای غلبه بر اهمال کاری، خود را از احساس گناه برهانید دست از سرزنش‌کردن خود در مورد گذشته بردارید. افکاری مانند «من باید زودتر شروع می‌کردم» یا «من همیشه کار را به تعویق می‌اندازم.» و یا «من همیشه بازنده‌‌ام»، فقط اوضاع را بدتر می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که بخشیدن خود به‌خاطر اهمال‌کاری‌های گذشته به شما کمک می‌کند تا دیگر در انجام کارها تعلل نکنید. گفت‌وگوی مداوم با خود منجر به احساسات منفی بیشتر می‌شود و در نتیجه اهمال کاری شما را عمیق‌تر می‌کند. بنابراین سرزنش‌کردن فایده‌ای برای شما نخواهد داشت.   سعی کنید از تعلل‌های گذشته به نفع خود استفاده کنید. اما چگونه؟ باید بفهمید که چه مواردی باعث تعلل شما شده است. به‌عنوان مثال ترس، استرس، عدم درک خوب از نحوه پیشرفت، عدم مسئولیت‌پذیری، و غیره. سپس به آن موانع در حال و آینده رسیدگی کنید. برای مثال، اگر این ترس بوده که موجب تعلل شما شده است، چه قدم‌هایی می‌توانید بردارید تا دفعه بعد احساس قدرت بیشتری کنید و ترس کمتری داشته‌باشید؟ 9- از یک دوست کمک بگیرید یکی از روش‌های غلبه بر اهمال کاری این است که از یک دوست کمک بگیرید. این دوست باید شما را در برابر انجام وظایف‌تان پاسخ‌گو کند. زیرا گاهی اوقات گفتن کارهایی که قصد انجام آن‌ها را دارید به یک فرد دیگر می‌تواند نیروی خارجی کافی برای انجام آن کارها را به شما منتقل کند. البته فردی که انتخاب می‌کنید نباید رئیس شما باشد، زیرا تحت فشارگرفتن از سمت او ممکن است باعث اضطراب و استرس بیشتر شما شود. بهتر است یک دوست یا یک همکار که در بخش دیگری کار می‌کند و حس رقابت با شما ندارد را انتخاب کنید. روند کار باید به این صورت باشد که مهلت مشخصی را برای تکمیل یک وظیفه تعیین و سپس به دوست خود آن را اعلام کنید. بدین‌ترتیب می‌دانید که یک نفر از ضرب‌الاجل وظیفه مورد نظر آگاه است و منتظر گزارش شماست. همچنین می‌توانید در فواصل زمانی معین مثلا یک‌بار در هفته با دوست خود ارتباط برقرار کنید و متعهد شوید که قبل از تماس هفته آینده چه کارهایی را انجام خواهید داد. این روش می‌تواند یک راه‌حل عالی برای غلبه بر اهمال کاری باشد. برای این‌که رابطه خود را با طرف مقابل حفظ کنید، بهتر است شخص مورد نظر، شریک زندگی‌تان نباشد. زیرا عدم پیگیری وظایف تعهد داده‌شده، ممکن است باعث ایجاد تنش بین شما شود. سخن پایانی در این مقاله در مورد روش‌های غلبه بر اهمال کاری صحبت کردیم. همچنین درباره تاثیر آن در آینده افراد اهمال‌کار سخن گفتیم. اکنون باید درک بهتری از اهمال کاری و آنچه می‌توانید در مورد آن انجام دهید داشته‌باشید. پس دفعه بعد که کارهای خود را به تعویق انداختید، ابتدا مشخص کنید که با چه نوع اهمال کاری روبرو هستید و منبع واقعی آن را پیدا کنید. پس از اینکه نوع و منبع تعلل خود را شناسایی کردید، با راه‌کارهای گفته‌شده در این مقاله و ابزارهای دیگر، یک‌بار برای همیشه با اهمال کاری مقابله و بر آن غلبه کنید. منابع: https://www.tiaraleadership.com/tiara-blog/procrastination-patterns https://www.getclockwise.com/blog/overcome-procrastination https://www.lifehack.org/articles/productivity/8-ways-procrastination-can-destroy-your-life.html https://www.psychologytoday.com/intl/blog/better-than-perfect/201703/11-ways-to-overcome-procrastination 
اهمال کاری چیست؟ انواع و دلایل آن
اهمال کاری چیست؟ انواع و دلایل آن
هربار که کاری را به تعویق می‌اندازید، سطح انگیزه و اعتمادبه‌نفس شما کاهش می‌یابد. هرچه بیشتر اهمال کاری کنید، احساس ناتوانی بیشتری به شما دست خواهد داد. به‌تعویق‌انداختن کارها یک اختلال مربوط به سلامت روان نیست، اما ممکن است موجب ناراحتی روحی و روانی شود. همچنین می‌تواند بر زندگی شخصی، تحصیلی یا کاری شما نیز تاثیر منفی بگذارد. انسان‌ها عمدا تعلل نمی‌کنند، اما به آن عادت می‌کنند و برای ترک این عادت غلط نیاز به اراده و انگیزه قوی دارند. در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم اهمال کاری چیست و چه کارهایی می‌توانید برای ترک آن انجام دهید. پس در ادامه با ما همراه باشید. منظور از اهمال کاری چیست؟ اهمال کاری، به تعویق انداختن داوطلبانه یک اقدام است، در حالی‌که انتظار عواقب منفی آن می‌رود. به‌عبارت دیگر وقتی در کاری تعلل می‌کنید، در واقع کارهای لذت‌بخش‌تر را به‌جای کارهایی که برایتان جذابیت کمتری دارند، انجام می‌دهید. مثلا اگر برای انجام کاری، یک هفته فرصت دارید، آن را تا آخرین لحظه به تعویق می‌اندازید و به کارهای سرگرم‌کننده مشغول می‌شوید. اما منشا اهمال کاری چیست؟ تعلل از جایی سرچشمه می‌گیرد که رضایت فوری بر رضایت در بلندمدت اولویت پیدا می‌کند. به بیان دیگر افراد اهمال‌کار، تمایلی به انجام یک وظیفه ندارند، زیرا مضطرب هستند یا آن را خسته‌کننده می‌دانند، برای همین در انجام آن اهمال می‌کنند تا از تجربه احساسات منفی خود در زمان حال جلوگیری کنند. انواع اهمال کاری چیست؟ پس از این‌که متوجه شدید اهمال کاری چیست و چه عواقبی دارد، باید با این خصیصه مبارزه کنید. یکی از راه‌های ترک آن این است که آگاهی بیشتری در مورد آن داشته‌باشید. تنها در این‌صورت است که می‌توانید به اهداف مورد نظر خود دست یابید. در اینجا می‌خواهیم شما را با انواع اهمال کاری آشنا کنیم. افراد اهمال‌کار، پنج دسته هستند که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. کمال‌گرا افراد کمال‌گرا، کسانی هستند که بیش از حد به جزئیات توجه می‌کنند. آن‌ها از شروع کار می‌ترسند، زیرا در مورد درست انجام‌دادن تمام جزئیات استرس دارند. افراد کمال‌گرا همچنین ممکن است در حین انجام کار متوقف شوند، زیرا از ادامه آن ترس زیادی دارند. بهترین توصیه برای این افراد جهت غلبه بر اهمال کاری‌شان این است که به‌جای این‌که وقت خود را بیش از حد صرف تمرکز برروی جزئیات کنند، در مورد هدف وظایف خود شفاف باشند و برای هریک از آن‌ها محدودیت‌های زمانی در نظر بگیرند. این کار باعث می‌شود که متمرکز باقی بمانند و کار خود را در چارچوب زمانی مشخص‌شده به پایان برسانند. رویاپرداز افرادی که رویاپردازی می‌کنند، از ایجاد یک برنامه ایده‌آل، بیشتر از اقدام‌کردن در مورد آن لذت می‌برند. آن‌ها بسیار خلاق هستند، اما به‌سختی می‌توانند یک کار را به پایان برسانند. راه مقابله با این نوع اهمال کاری چیست؟ برای این‌که از تخیل بی‌پایان خود غافل نشوید، با تعیین اهداف مشخص و دست‌یافتنی بر اساس چارچوبی مشخص. برای هر روز یک هدف تعیین کنید و برنامه خود را به کارهای کوچک تقسیم کنید، به‌صورتی‌که بتوانید آن‌ها را به‌‌راحتی انجام دهید. همچنین، در حین کار پیشرفت‌تان را در نظر بگیرید. ورودی و خروجی خود را برای هر کار ردیابی کنید. بدین‌ترتیب می‌توانید تشخیص دهید که کدام کارها فقط اتلاف وقت هستند و اهمیت کمی دارند. این اقدام می‌تواند به شما کمک کند تا روی انجام کارهایی تمرکز کنید که نتایج مثبتی به همراه دارند و بهره‌وری را بهبود می‌بخشند. اجتناب‌‌گر این افراد، از انجام وظایفی که فکر می‌کنند نمی‌توانند از عهده مدیریت آن‌ها بربیایند، می‌ترسند. آن‌ها ترجیح می‌دهند کارها را به تعویق بیندازند تا این‌که وقتی اشتباه می‌کنند، توسط دیگران قضاوت نشوند. برای غلبه بر این نوع اهمال کاری، ابتدا روی بدترین‌ها تمرکز کنید. صبح خود را صرف کارهایی کنید که برایتان چالش‌برانگیز است. این اقدام به شما احساس موفقیت می‌دهد و کمک می‌کند تا برای یک روز پربار رو به جلو حرکت کنید. سعی کنید وظایف خود را به وظایف فرعی کوچک‌تر تقسیم کنید. ببینید برای انجام یک کار معین چقدر زمان و انرژی لازم است و محاسبات واقع‌بینانه برای آن انجام دهید. بحران‌ساز این افراد معمولا کار را تا آخرین لحظه عقب می‌اندازد. آن‌ها ضرب‌الاجل‌ها (بحران‌ها) را هیجان‌انگیز می‌دانند و معتقدند زمانی‌که تحت فشار قرار می‌گیرند، بهترین عملکرد را دارند. این امر باعث می‌شود نتوانند زمان خود را مدیریت کنند. این‌که مجبور شوید کار را تحت فشار انجام دهید، به دلیل این‌که عملکرد بهتری دارید، فقط یک توهم است. زیرا زمانی برای بررسی کار و بهبود آن باقی نمی‌ماند. اگر همیشه کارها را تا آخرین لحظه به تعویق می‌اندازید، از تکنیک پومودورو که توسط کارآفرین ایتالیایی فرانچسکو سیریلو توسعه یافته است، استفاده کنید. تمرکز بر روی کار در فواصل زمانی کوتاه و سپس استراحتی چند دقیقه‌ای برای ریکاوری و سپس شروع دوباره. دادن یک استراحت منظم به مغز، می‌تواند باعث شارژ مجدد انرژی آن شود و عملکرد شما را بهبود بخشد. بنابراین می‌توانید وظایف خود را خیلی زود انجام دهید و زمان زیادی را برای بررسی و بهبود آن‌ها داشته‌باشید. پرمشغله این افراد دم‌دمی مزاج هستند و در اولویت‌بندی وظایف مشکل دارند. زیرا آن‌ها یا وظایف متعددی دارند یا از کارکردن روی چیزی که به‌نظرشان ارزش تلاش‌ ندارد، سر باز می‌زنند. این افراد نمی‌دانند چگونه بهترین کار را برای خود انتخاب کنند و خیلی ساده آن‌ها را به تعویق می‌اندازند. راه‌حل این نوع اهمال کاری چیست؟ وقتی با این نوع تعلل مواجه می‌شوید، باید اولویت‌های خود را مشخص کنید. کارهای مهم باید بر کارهای فوری اولویت داشته‌باشند، زیرا فوری، همیشه به معنای مهم نیست. شما نباید زمان و انرژی خود را برای چیزهایی که مهم نیستند تلف کنید. هدف کار و نتیجه مورد انتظار خود را مشخص کنید. وظایف مهم آن‌هایی هستند که در درازمدت ارزش افزوده با خود به ارمغان می‌آورند. دلایل اهمال کاری چیست؟ به تعویق‌انداختن کارها، اهداف و رویاهای شما را نابود می‌کند و می‌تواند موجب ایجاد استرس و احساس ناامیدی شود. همچنین مدیریت زمان را نیز بی‌فایده می‌کند. خوشبختانه، زمانی‌که بدانید چرا افراد در انجام کارهای خود تعلل می‌کنند، خواهید فهمید که راه غلبه بر اهمال کاری چیست. در این قسمت با دلایل به‌تعویق‌انداختن کارها آشنا خواهید شد. تمایل به کنترل همه‌چیز اگر کارها را به تعویق بیندازید، هیچ‌وقت اشتباهی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد. درست است؟ اما متاسفانه، شما نمی‌توانید همه‌چیز را برای همیشه به تعویق بیندازید. با اهمال کاری بیشترین کنترل را روی وظیفه‌ای که باید انجام دهید دارید. اما این بدان معنی است که آن وظیفه خاص هیچ‌گاه انجام نمی‌شود. شاید در ابتدا فکر کنید که از طریق به‌تعویق‌انداختن وظایف خود، قدرت بیشتری دارید، اما این اقدام معمولا به احساس عدم کنترل تبدیل می‌شود. زیرا محدودیت‌های زمانی باعث محدودشدن توانایی شما برای تصمیم‌گیری مناسب می‌شود. اگر احساس می‌کنید باید همه‌چیز را کنترل کنید، وقت آن است که یک قدم به عقب برگردید و دلیل آن را بررسی کنید. چه‌چیزی باعث می‌شود این احساس را داشته‌باشید؟ سعی کنید یاد بگیرید که به خود و دیگران اعتماد کنید. همچنین مدیتیشن می‌تواند یک ابزار عالی برای رهایی از کنترل و ایجاد تمرکز باشد. با پنج دقیقه در صبح شروع کنید و کم‌کم زمان آن را افزایش دهید. تصور یک وظیفه به‌عنوان یک پروژه بزرگ فرض کنید مدیر شرکت، وظیفه آماده‌سازی یک ارائه دو ساعته برای یک مشتری جدید را به شما محول کرده است. اگر به این کار به‌عنوان یک کار بزرگ نگاه کنید، بلافاصله دست‌پاچه می‌شوید که احتمالاً باعث می‌شود از انجام این وظیفه به‌طور کلی اجتناب کنید. برای حل این مشکل می‌توانید پروژه خود را به وظایف کوچک‌تر تقسیم کنید. با تقسیم‌کردن وظایف به قطعات کوچک‌تر، کار راحت‌تر به نظر می‌رسد. همچنین استرس کمتری خواهید داشت. کمال‌گرا بودن گاهی اوقات کمال‌گرایی خوب است و به نفع شماست. اما تعلل در انجام کارها به این دلیل که نگران کامل‌نبودن آن هستید، می‌تواند شما را با مشکل مواجه کند. اگر پیوسته به‌دنبال کمال باشید، دائماً ناامید خواهید شد. پس درک کنید که همه ممکن است اشتباه کنند و هیچ‌کس از شما انتظار کمال ندارد. پس بهترین کاری را که می‌توانید، انجام دهید. سعی کنید تکمیل کار خود را به روشی مثبت تجسم کنید. تمام تلاش خود را به کار بگیرید و متوجه باشید که این تنها کاری است که می‌توانید انجام دهید. به یاد داشته‌باشید که یک کار تکمیل‌شده، هرچند ناقص، بهتر از یک کار ناتمام است.بیشتر بخوانید: راه‌های درمان و غلبه بر اهمال کاری  ترس از شکست اگر می‌پرسید دلیل اهمال کاری چیست باید گفت گاهی ترس ناخودآگاه از شکست، می‌تواند باعث این مسئله شود. البته، وقتی اصلاً کاری را انجام نمی‌دهید، نمی‌توانید در آن شکست بخورید. مواجهه با ترس از شکست، به شما کمک می‌کند در دراز مدت بر این ترس غلبه کنید یا حداقل یاد بگیرید که آن را مدیریت کنید. دفعه بعد که برای جلوگیری از شکست احتمالی به اهمال کاری فکر کردید، به‌طور جدی با آن مقابله کنید. حتی اگر نتیجه کمتر از حد ایده‌آل باشد، نسبت به توانایی خود در تکمیل کارها اطمینان بیشتری خواهید داشت. عدم خودکنترلی سطوح مختلفی از خودکنترلی وجود دارد که برای هرکس متفاوت است. با این حال، نقطه‌ای هست که خودکنترلی افراد می‌تواند مانع بهره‌وری آن‌ها شود. در این موارد تعلل برای افرادی که نظم و انضباط لازم برای انجام به موقع و سازماندهی‌شده کارها را ندارند، آسان‌تر می‌شود. مطالعات نشان داده است که اگر افراد ضرب‌الاجل‌هایی را به خود تحمیل کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که بر مسائل خودکنترلی غلبه و وظایف خود را تکمیل کنند. بنابراین، دفعه بعد که قرار است یک پروژه بزرگ را به سرانجام برسانید، آن را به کارهای کوچکتر تقسیم و برای هر یک زمان و تاریخ تعیین کنید. این اقدام باید به شما کمک کند متمرکز بمانید و کارهای بیشتری انجام دهید. عدم تهیه فهرست وظایف علت اهمال کاری چیست؟ از قلم‌انداختن وظایف می‌تواند یکی از دلایل آن باشد. اگر کاری را به تعویق بیندازید و آن را جایی ننویسید که بعدا انجامش دهید، ممکن است آن را کاملاً فراموش کنید. اگر فردی فراموشکار هستید، فهرستی از کارهایی را که باید انجام دهید تهیه کنید و تمام وظایف خود را در آن بنویسید و تنها زمانی که صددرصد کامل شدند، آن‌ها را خط بزنید. کارهای مهم را در بالای فهرست خود یادداشت کنید تا بدانید آن‌ها اولویت بیشتری دارند. این کار را روزانه انجام دهید تا خود را در مسیر درست نگه دارید و پاسخگو باشید. ذهن‌های خلاق تمایل دارند از یک ایده به ایده دیگر بپرند، در چنین مواردی پرورش ذهن متمرکز ضروری است. دست کم گرفتن تعهدات زمانی وقتی یک پروژه دو هفته طول می‌کشد، در حالی‌که فکر می‌کردید یک هفته زمان می‌برد، می‌تواند دلسردکننده باشد. این مسئله به مهارت‌های مدیریت زمان مربوط می‌شود. زیرا به نظر می‌رسد مدت زمانی که برای یک کار اختصاص دادید با آنچه در واقعیت اتفاق افتاد، تفاوت دارد. اگر به‌طور مداوم تعهدات زمانی را اشتباه تخمین بزنید، بسیاری از کارهایتان به تعویق می‌افتد. پس هنگامی‌که با یک کار یا پروژه جدید روبرو شدید، می‌توانید با دوستان یا همکارانی که در گذشته با کارهای مشابهی درگیر بوده‌اند مشورت کنید. آن‌ها به احتمال زیاد می‌توانند به شما بینشی در مورد مدت‌زمان پروژه ارائه دهند. اگر کسی را نمی‌شناسید که بتواند در این زمینه کمک کند، همیشه زمان را بیش از حد ارزیابی کنید تا اگر آن را سریع‌تر از حد انتظار انجام دادید، وقت اضافی داشته‌باشید. دلیل اهمال کاری چیست؟ تکیه بر فشار برای به پایان رساندن کار به‌تعویق‌انداختن یک کار همیشه مساوی با نتیجه بد نیست. برخی افراد، تحت فشار بسیار خوب کار می‌کنند و می‌توانند نتیجه قابل قبولی ارائه دهند، در حالی‌که برخی دیگر این‌گونه نیستند و نمی‌توانند در آخرین ساعت‌ها یا روزها، از عهده انجام وظایف خود برآیند. پس مراقب کیفیت کار خود باشید و مطمئن شوید که لحظه آخری، کار نمی‌کنید. اگر متوجه شدید که تحت فشار بهتر کار می‌کنید، برای به‌تعویق‌انداختن کارها برنامه‌ریزی کنید، اما به خودتان زمان کافی بدهید تا آن‌ها را به‌خوبی انجام دهید. غرق‌شدن در وظایف این یکی از متداول‌ترین پاسخ‌ها به سوال دلایل اهمال کاری چیست، است. غرق‌شدن در یک کار دلهره‌آور، می‌تواند منجر به تعلل افراد شود. پیچیدگی یک کار ممکن است باعث شود که مغز انگیزه خود را از دست بدهد، از انجام آن اجتناب کند و در منطقه راحت خود بماند. پس از آن، جستجو برای یک کار لذت‌بخش‌تر شروع می‌شود و کارهای سخت‌تر به تعویق می‌افتند. درنهایت، فرد اهمال‌کار دچار استرس و ترس ناشی از عدم انجام وظایف خود می‌شود. پس بهتر است وظیفه محول‌شده را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید و هرکدام را جداگانه انجام دهید. سعی کنید صبح‌ها با بخش‌های چالش‌برانگیز کارها را انجام دهید تا در ادامه روز با آسان‌تر شدن کار، سرعت انجام آن افزایش پیدا کند. همچنین یک سیستم پاداش به شما کمک می‌کند تا انگیزه خود را حفظ کنید، بنابراین، پس از تکمیل کار، می‌توانید از پاداش انتخابی خود لذت ببرید. علت اهمال کاری چیست؟ عدم اولویت‌بندی کارها ممکن است یا وظایف زیادی داشته‌باشید یا نتوانید اهمیت هر کار را ارزیابی کنید. به‌همین دلیل هیچ‌کاری انجام نمی‌دهید. بیشتر زمان شما صرف تغییر مداوم از یک کار به کار دیگر می‌شود یا بر روی تصمیم‌گیری در مورد این‌که چه کاری انجام دهید، متوقف می‌شوید و زمان زیادی را از دست می‌دهید. این مورد اغلب برای افرادی اتفاق می‌افتد که دوست دارند چند کار را باهم انجام دهند یا همیشه کارهای مختلفی برای انجام‌دادن دارند. در این مواقع ممکن است همه‌چیز باهم قاطی شود و اولویت‌بندی به یک معضل تبدیل شود. پس مطمئن شوید که ارزش و هدف هر کار را می‌دانید و یک فهرست به‌ترتیب اهمیت وظایف خود تهیه کنید. اگر در اولویت‌بندی تجربه کافی ندارید، می‌توانید از ماتریس آیزنهاور استفاده کنید که به سازماندهی وظایف بر اساس اهمیت و فوریت آن‌ها کمک می‌کند. مغز حواس‌پرت تحقیقات نشان داده است که مغز ما برای مدت طولانی نمی‌تواند تمرکز کند و به‌دنبال چیزهای دیگری می‌رود. با این حال، این نوع اهمال کاری ممکن است همیشه یک تصمیم ناخودآگاه برای تعلل و به تعویق‌انداختن کار نباشد. همچنین مهم است که توجه کنید گستره توجه هر فرد تا حد زیادی به عملکرد مغز او بستگی دارد. بنابراین مراقب فضایی که در آن قرار دارید و حواس‌پرتی‌های احتمالی آن‌جا باشید. با گوش‌دادن به نویز سفید از طریق هدفون، صداهای محیط اطراف‌تان را به‌حداقل برسانید. همچنین تلفن همراه خود را خاموش کنید. پس از نیم‌ساعت کارکردن، چند دقیقه استراحت کنید و دوباره مشغول به کار شوید. این روش بسیار کارآمدی برای انجام کارها خواهد بود. تنبلی این یک دلیل رایج برای اهمال کاری است. بعضی افراد در انجام یک کار تعلل می‌کنند چون دوست ندارند آن را انجام دهند. این مسئله را می‌توان به‌عنوان بی‌انگیزگی نیز در نظر گرفت. البته تنبل‌بودن همیشه چیز بدی نیست. گاهی اوقات اشکالی ندارد که استراحت کنید یا با شبکه‌های اجتماعی سرگرم شوید. اما اجازه ندهید که این رفتار در شما به عادت تبدیل شود. اگر می‌دانید که باید کاری را انجام دهید، اما احساس تنبلی می‌کنید، سعی کنید یک ورزش سبک انجام دهید تا مغزتان شروع به کار کند. این اقدام می‌تواند انرژی مورد نیاز برای انجام یک کار را تامین کند. تفاوت تنبلی با اهمال کاری چیست؟ بسیاری از ما در مورد این دو کلمه گیج می‌شویم و فکر می‌کنیم که هر دو یک معنی دارند. اما آن‌ها دو مفهوم جداگانه هستند که در ادامه تفاوت آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. اهمال کاری به‌معنی تعلل در انجام وظایفی است که به‌نظر خوشایند و جذاب نیستند و سرگرم‌شدن با کارهایی که لذت‌بخش هستند. در حالی‌که اصطلاح تنبلی به‌معنی بی‌تحرکی کامل است و هیچ‌کاری انجام نمی‌شود. هنگامی‌که یک کار خاص بدون هیچ تلاشی کنار گذاشته شود، تنبلی اتفاق افتاده است. اما گاهی اوقات به‌دلیل سختی یک کار، فرد آن را کنار می‌گذارد که به آن تعلل می‌گویند. فردی که عادت به تعلل دارد، در صورتی‌که تحت فشار قرار بگیرد، کار را انجام می‌دهد، اما یک فرد تنبل همیشه بهانه‌ای برای انجام‌ندادن کار پیدا می‌کند. شخص تنبل قصد انجام هیچ‌کاری را ندارد، در حالی‌که فرد اهمال‌کار، حداقل کاری را انجام می‌دهد.عواقب اهمال کاری چیست؟ به‌تعویق‌انداختن کارها نتیجه خوشایندی ندارد، زیرا از پیشرفت شما جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود که نتوانید در زندگی خود به موفقیت دست پیدا کنید. اگر مدام کارها را به تعویق بیندازید، زمان گران‌بهای خود را از دست می‌دهید و فرصت‌سوزی می‌کنید. در ادامه بررسی می‌کنیم که عواقب اهمال کاری چیست و چه عواقبی را در پی دارد. عملکرد ضعیف‌ چه در تحصیل و چه در کار، فردی که تعلل می‌کند، نمی‌تواند پتانسیل واقعی خود را ارائه دهد. نه به این دلیل که تنبل است، بلکه کمال‌گرایی، برنامه‌ریزی بیش از حد یا برخی انتظارات غیرواقعی باعث می‌شوند که فرد نتواند در زمان مناسب، کاری را شروع کند. نتیجه این عملکرد ضعیف، نارضایتی، خستگی و فرسودگی فرد است. از دست‌دادن زمان و فرصت‌ها وقتی کاری را به تعویق می‌اندازید، در واقع زمان طلایی یک فرصت را از دست می‌دهید. فرصتی که ممکن است دیگر برای شما تکرار نشود. افرادی که در کارهای خود تعلل می‌کنند، خیلی دیر متوجه می‌شوند که چه زمان‌ها و فرصت‌هایی ارزشمندی را از دست داده‌اند. در این لحظه است که آن‌ها احساس پشیمانی می‌کنند و ممکن است استرس به سراغ آن‌ها بیاید. بنابراین درک اهمیت زمان برای غلبه بر تعلل بسیار مهم است. کاهش اعتمادبه‌نفس از آنجایی که به تعویق انداختن کارها، بهره‌وری را در افراد توانا و کارآمد از بین می‌برد، ممکن است باعث شود که فرد به پتانسیل واقعی خود شک کند و احساس نارضایتی به سراغ او بیاید. این احساس منفی معمولا ریشه در چرخه معیوب اهمال کاری دارد و نه فقدان توانایی. ذهن کمال‌گرای شما ممکن است چیزهای مهم را به تعویق بیندازد تا باعث به‌هم‌ریختگی ذهن‌تان نشوند، اما دردسرهای کارهای به‌تعویق‌افتاده، وضعیت شما را بدتر می‌کند و اعتماد‌به‌نفس‌تان را کاهش می‌دهد. عواقب اهمال کاری چیست؟ تصمیم‌گیری‌های اشتباه روان‌شناسان، اهمال کاری را به‌عنوان یک واکنش عاطفی تلقی می‌کنند که تصمیم‌گیری را دشوارتر و وضعیت آینده را پیچیده‌تر می‌کند. هر تصمیمی که می‌گیرید با درجه‌ای از عدم قطعیت همراه است. وقتی با عدم اطمینان مواجه می‌شوید، ترس را تجربه می‌کنید. اگر کاری برای مبارزه با ترس خود نکنید، نمی‌توانید هیچ‌کاری انجام دهید. بنابراین اگر وظیفه‌ای دشوار به‌ نظر می‌رسد، تلاش کنید آن را به پایان برسانید، زیرا عواقب آن سخت‌تر از تلاشی است که باید برای تکمیل آن انجام دهید. سخن پایانی در این مقاله توضیح دادیم که اهمال کاری چیست و چه تاثیری بر زندگی ما می‌گذارد. همچنین با انواع آن و دلایل اهمال کاری آشنا شدیم. همه انسان‌ها گاهی اوقات کارهای خود را به تعویق می‌اندازند. اما اگر تعلل مداوم در انجام کارها زندگی شما را مختل کرده است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که ببینید چه چیزی باعث این مسئله شده است. خواه ناشی از کمال‌گرایی باشد یا ترس از شکست، راه‌های زیادی برای توقف آن و تجربه یک زندگی بهتر وجود دارد. منابع: https://www.lifehack.org/what-is-procrastination https://www.lifehack.org/articles/lifehack/6-reasons-on-why-are-you-procrastinating.html https://www.lifehack.org/articles/productivity/types-procrastination-and-how-you-can-fix-them.html https://learnfromblogs.com/different-between-laziness-and-procrastination 
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک