loader-img
loader-img-2
بنر بالا - ارسال رایگان سفارشات بیش از 500 هزار تومان
پاتوق کتاب

کتاب اموال و ثروت های عمومی در حکومت اسلامی - (برگرفته از درسهای خارج فقه آیت الله محمد مومن قمی) نشر دفتر نشر معارف

5 / -
like like
like like

 

 کتاب اموال و ثروت های عمومی در حکومت اسلامی، در دو بخش «کلیات و مفاهیم» و «منابع مالی و ثروت های عمومی» تنظیم و تدوین شده است؛ بخش دوم کتاب در چهار فصل به مباحثی چون خمس، زکات، زکات الفطره، انفال، جزیه، موقوفات عامه، اراضی مفتوحه عنوه و غنائم بدون جنگ در زمان حکومت اسلامی می پردازد.

در بخشی از مقدمه کتاب اموال و ثروت های عمومی در حکومت اسلامی،می خوانیم: «هر فرد یا مکتبی که بخواهد نظام یا تشکیلات اجتماعی را سازماندهی کند باید برای رسیدن به اهداف خود جهت کسب منابع مالی و هزینه کردن برنامهریزی صحیحی نمایند. اینک با در نظر گرفتن این واقعیت باید دانست که بسیار بعید به نظر می رسد اسلام که خود را دین و دولت معرفی کرده و در ارکان خود سه بخش «عبادات»، «معاملات» (اعم از اقتصاد و سیاست) و «احکام» را مطرح نموده، برای این مسأله فکری ننموده و منابعی را در نظر نگرفته باشد. بررسی قرآن و سنت به ما نشان می دهد که دین اسلام در دستورات خود، آیات و روایات متعددی در جهت رفع همین نیاز در اعصار و دورههای مختلف بیان نموده است.»

حجت الاسلام بهداروند در ادامه می نویسد: «آن چه در این مباحث درصدد بررسی آن می باشیم موضوع منابع مالی و ثروت های عمومی در حکومت اسلامی است که برگرفته از درس خارج ولایت فقیه استاد گرانقدر آیت الله محمد مومن قمی(دام ظله) در سال های 94-1393 می باشد. آنچه در این کتاب محور بحث و بررسی قرار گرفته، موضوع جایگاه ولی امر فقیه غیر معصوم در زمان غیبت در عرصه حکومت و ولایت اسلامی در رابطه با منابع مالی حکومت اسلامی می باشد.»

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "اموال و ثروت های عمومی در حکومت اسلامی - (برگرفته از درسهای خارج فقه آیت الله محمد مومن قمی)" می نویسد
۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک